کشور ثروتمند

فوربس: ایران چهاردهمین کشور ثروتمند جهان است

بر اساس جدیدترین گزارش نشریه فوربس،‌ ایران هم‌اکنون با در اختیار داشتن 250 هزار میلیونر به عنوان چهاردهمین کشور ثروتمند دنیا شناخته می‌شود.

نشریه فوربس به تازگی طی گزارشی اعلام کرده است که تعداد میلیونرهای ایرانی با وجود شرایط ناشی از فراگیری ویروس کرونا و اعمال تحریم‌های آمریکا در مقایسه با گذشته به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است. تعداد میلیونرهای ایرانی در سال 2020 میلادی در مقایسه با سال 2019 میلادی 21 درصد بیشتر شده است، در حالی که در همین سال 6.3 درصد بر تعداد میلیونرهای جهان افزوده شده است. لازم به ذکر است که بر دارایی این میلیونرها نیز 24.2 درصد در همین سال افزوده شده است.

رشد چشم‌گیر شاخص بورس تهران در سال 2020 میلادی

یکی از اصلی‌ترین دلایل بیشتر شدن میزان دارایی میلیونرهای ایرانی، رشد چشم‌گیر شاخص بورس تهران در سال گذشته میلادی بود که به 625 درصد رسیده بود. این در صورتی است که شاخص جهانی اس اند پی در همین مدت زمان تنها 16 درصد رشد کرده بود.

رشد بورس از سوی دولت ایران مورد حمایت همه جانبه قرار گرفت به طوری که دولت تصمیم گرفت تا یک درصد از ذخایر صندوق ثروت ملی را به سمت این بازار روانه کند. در حال حاضر تعداد میلیونرهای ایرانی به 250 هزار نفر می‌رسد. سایر ثروتمندان ایرانی نیز دارایی خود را از طریق رمزارزها افزایش دادند.

ایران چهاردهمین کشور ثروتمند دنیا محسوب می‌شود

بر اساس نوشته نشریه فوربس، تسهیلاتی از طرف دولت ایران برای استخراج رمزارزها در نظر گرفته شده است که باعث شده تا بسیاری از افراد با انجام این کار به سود زیادی دست پیدا کنند. ایران در حال حاضر به عنوان چهاردهمین کشور ثروتمند دنیا شناخته می‌شود و از لحاظ تعداد میلیونرها حتی از عربستان نیز جلوتر است؛ کشوری که تعداد میلیونرهای آن به 210 هزار نفر می‌رسد و توانسته رتبه 17 را در میان ثروتمندترین کشورهای جهان به خود اختصاص دهد.

با این اوصاف توزیع درآمد در ایران به خوبی انجام نمی‌شود و فاصله طبقاتی زیادی در ایران وجود دارد؛ به طوری که بر اساس اعلام شورای کار ایران، هم‌اکنون چیزی نزدیک به 60 درصد از مردم ایران اوضاع مالی بسیار نابسامانی دارند و در فقر به سر می‌برند. اقتصاد ایران پس از بر هم خوردن برجام روند نزولی شدید را به خود گرفته و نرخ تورم نیز دائما در حال بالا رفتن بوده و هم‌اکنون به 50 درصد رسیده است. نشریه فوربس در پایان آورده تعدادی از ایرانی‌ها به دلیل وجود اختلاف طبقاتی این‌چنینی تصور می‌کنند که امکانات اقتصادی و اجتماعی در این کشور به صورت ناعادلانه تقسیم می‌شود.