شکایت از گرانفروشی

چگونه شکایت از گرانفروشی را آنلاین ثبت کنیم؟

بسیاری از مردم نمی‌دانند برای شکایت از گرانفروشی دقیقا باید به کجا مراجعه کنند و همین بهانه‌ای شد تا در این مقاله نحوه ثبت شکایت از فروشنده را آموزش دهیم.

از جمله تخلفات رایج در زمینه فروش کالا یا خدمات گرانفروشی بوده و فروشندگان سعی می‌کنند مشتری را برای خرید جنس گران‌تر مجاب کنند. این در حالی است که بسیاری از کالاها روی خود قیمت مشخص شده دارند و خدمات نیز طبق تعرفه بایستی حساب شوند. متاسفانه بسیاری از هموطنان از ساز و کار ثبت شکایت از گرانفروشی مطلع نیستند و ما در گجت نیوز می‌خواهیم نحوه ثبت شکایت علیه فروشنده گران‌فروش را به شما عزیزان آموزش دهیم.

بیشتر مردم نسبت به گران‌فروشی بی‌تفاوت شده‌اند و حتی برخی به دلیل نوسانات بازار متوجه گران‌فروشی نمی‌شوند. اینجاست که اطلاع از قیمت مصوب محصولات و خدمات اهمیت پیدا می‌کند تا متوجه گران‌فروشی شویم. از آنجایی که جامعه از ما مردم تشکیل می‌شود و نحوه رفتار و برخورد ما با مسائل جامعه را می‌سازد، بنابراین به عنوان شهروند شایسته باید موارد گران‌فروشی را گزارش بدهیم تا از تخلفات حوزه فروش کالا و خدمات پیشگیری شود.

خوشبختانه سامانه آنلاین و تلفنی برای ثبت شکایت از گرانفروشی طراحی شده که کار با آن نیاز به هیچ مهارت خاصی ندارد. ما نیز در ادامه نحوه کار با این سامانه و نکات قابل توجه را گردآوری کرده‌ایم تا این فرآیند راحت‌تر از همیشه شود. با گجت نیوز همراه باشید.

سامانه آنلاین ثبت شکایت از گرانفروشی

جهت ثبت شکایت از واحدهای صنفی، بازرگانی و دیگر متخلفان گرانفروشی بایستی به سامانه آنلاین ثبت شکایات مردمی مراجعه کنید. این سامانه بخشی از وبسایت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده و می‌توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی یا وبسایت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید.

با کلیک روی ثبت شکایت وارد صفحه جدیدی خواهید شد که از سه فرم مشخصات واحد صنفی / خدماتی، موضوع شکایت و مشخصات شاکی تشکیل می‌شود. در فرم اول که متعلق به مشخصات واحد صنفی یا خدماتی است بایستی نام واحد (فروشگاه) و آدرس دقیق واحد صنفی مورد شکاییتان را وارد کنید.

در فرم دوم باید عنوان تخلف را از لیست انتخاب کنید. این لیست شکایت از گرانفروشی، کم‌فروشی و تقلب، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور، احتکار، فروش اجباری کالا و خدمات، اخفا و امتناع از عرضه کالا، تداخل صنفی، عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، برگزاری حراج غیرقانونی، نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق، عرض خارج از شبکه و عدم اجرای تعهدات را شامل می‌شود.

سپس نام کالا یا خدمت را وارد کرده و قیمت فروش آن را در فیلد بعدی تایپ کنید. همچنین اگر از چند محصول آن فروشگاه شکایت دارید می‌توانید روی دکمه «برای افزودن محصول / خدمات کلیک نمایید» کلیک کنید تا در یک شکایت نام چند محصول درج شود. فیلدی جهت ارائه توضیحات نیز تعبیه شده تا مشکل به طور دقیق شناسایی شود و اگر پیوست کردن فایل می‌تواند مشکلتان را بهتر شرح بدهد، از آن دریغ نکنید.

در فرم آخر مشخصات خودتان را که نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، کد ملی و کد ناظر افتخاری (در صورت وجود) را شامل می‌شود را وارد کنید.

در پایان کد امنیتی را تایپ کرده و روی دکمه ثبت شکایت کلیک کنید. با اتمام فرآیند ثبت شکایت، کد رهگیری روی صفحه نمایش داده می‌شود که برای پیگیری رسیدگی شکایت مورد نیاز خواهد بود.

پیگیری شکایت از گرانفروشی

برای مشاهده نتیجه شکایت ثبت شده‌تان، بایستی به صفحه اصلی بازگردید و تب «پیگیری شکایت» را انتخاب کنید.

سپس در صفحه باز شده کد پیگیری شکایت و کد امنیتی را وارد کنید تا در جریان فرآیند رسیدگی به شکایتتان قرار بگیرید.

شکایت از فروشنده گران‌فروش با سامانه تلفنی 135

علاوه بر سامانه اینترنتی سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، سامانه تلفنی 135 نیز توسط سازمان تعزیرات راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند با تماس خود موارد گرانفروشی را به صورت شکایت یا گزارش اطلاع دهند. تفاوت میان گزارش و شکایت به پیگیری پس از تماس برمی‌گردد؛ بدین صورت که اگر مشتری بخواهد بعدا در مورد شکایت خود پیگیری کند می‌تواند با دریافت کد پیگیری، از روند رسیدگی به شکایتش مطلع شود. همچنین اگر وقت کافی جهت پیگیری آن را نداشته و تنها قصد انجام وظیفه شهروندی خود را دارد می‌تواند به عنوان یک گزارش‌دهنده تخلفات فروشندگان را ارائه کند.