همه چیز درباره سیستم عامل اندروید 12؛ از ویژگی‌ها و تغییرات جدید تا تاریخ عرضه

گوگل سیستم عامل اندروید 12 را با ویژگی‌ها و طراحی جذاب عرضه خواهد کرد. هرآنچه باید از Android 12 بدانید را در این مقاله گرد آورده‌ایم.

اندروید 12 بدون شک بزرگترین به‌روزرسانی است که سیستم عامل موبایلی گوگل در چند سال اخیر به خود دیده است و حالا که پنجمین بتای عمومی (در واقع آخرین نسخه آزمایشی اندروید 12) عرضه شده است، می‌توان دید بهتری نسبت به نسخه نهایی Android 12 داشت.

البته هنوز با یک نرم افزار بتا مواجه هستیم، ولی با توجه به اینکه زمان زیادی تا عرضه نسخه نهایی باقی نمانده است بعید می‌دانیم گوگل بخواهد تغییرات زیادی در آن ایجاد کند. پس بیایید نگاهی به سیستم عامل اندروید 12 در فرم کنونی آن داشته باشیم.

سیستم عامل اندروید 12 گوگل

سیستم عامل اندروید 12

چه زمانی اندروید 12 منتشر خواهد شد؟

  • آخرین بتای عمومی: 17 شهریور ماه ۱۴۰۰
  • انتشار رسمی برای کاربران: نهایتا تا اوایل مهر ماه

گوگل معمولا از الگوی خاصی برای ارائه سیستم عامل موبایلی خود پیروی می‌کند. غول نرم افزاری معمولا در چند ماه اول سال نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان را منتشر می‌کند و امسال نیز همین رویه را دنبال کرد. نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان اندروید 12 از ۳۰ بهمن ۹۹ در اختیار کاربران قرار گرفت.

به محض اینکه بخش ابتدایی رویداد گوگل I/O به پایان رسید، این شرکت اولین بتای عمومی سیستم عامل خود را منتشر کرد. تا ۴ ماه بعد نیز ۴ بتای دیگر از اندروید 12 برای دانلود قرار گرفتند. به این ترتیب نسخه نهایی و رسمی Android 12 احتمالا تا پیش از دهه اول مهر ماه برای دستگاه‌های سازگار عرضه نخواهد شد.

کدام گوشی‌ها اول از همه اندروید 12 را دریافت خواهند کرد؟

  • دستگاه‌های پیکسل ابتدا اندروید 12 را دریافت می‌کنند.
  • پرچمدار بعدی سری پیکسل با این نسخه عرضه خواهد شد.
  • دستگاه‌های شرکای سخت افزاری گوگل که در اولین مرحله از بتای عمومی حضور داشتند نیز اندروید 12 را زودتر از دیگران دریافت خواهند کرد.

سیستم عامل اندروید 12 / گوگل پیکسل 5

طبق رویه همیشکی آپدیت جدید اندروید پیش از سایر دستگاه‌ها ابتدا برای گوشی‌های پیکسل عرضه خواهد شد:

  • پیکسل 3 و پیکسل 3 XL
  • پیکسل 3a و پیکسل 3a XL
  • پیکسل 4 و پیکسل 4 XL
  • پیکسل 4a و 4a (5G)
  • پیکسل 5

البته گوشی‌ها زیر از سایر تولید کنندگان نیز در مرحله اول بتای عمومی حضور داشتند:

سیستم عامل اندروید 12 / ایسوس زنفون 8

  • ایسوس زنفون 8
  • وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو
  • اوپو فاید ایکس 3 پرو (فقط در برخی مناطق)
  • ریلمی جی تی
  • شارپ AQUOS Sense 5G
  • تکنو Camon 17
  • تی سی ال 20 و تی سی ال 20 پرو 5G
  • ویوو iQOO 7 Legend
  • شیائومی می 11، می 11 اولترا، می 11i و می 11X پرو
  • زد تی ای اکسون 30 اولترا 5G

هنگامی که نسخه نهایی اندروید 12 در پاییز عرضه شد، احتمالا در مرحله اول علاوه بر سری پیکسل گوگل، برای گوشی‌های فوق هم عرضه خواهد شد.

چطور نسخه بتا عمومی Android 12 را دریافت کنیم؟

نسخه بتا عمومی یک نسخه اولیه از اندروید است که با هدف تست و بررسی بیشتر منتشر شده است. البته می‌توان از این نسخه استفاده کرد؛ اما توصیه می‌کنیم که آن را روی گوشی اصلی خود نصب نکنید. با این وجود اگر همچنان مشتاقید جدیدترین سیستم عامل گوگل را قبل از دیگران تجربه کنید، مراحل زیر را طی کنید:

ابتدا وارد این آدرس شوید تا بتوانید در برنامه بتا اندروید ثبت نام کنید.

سپس وارد حساب کاربری گوگل خود شوید.

در صفحه بعدی لیست دستگاه‌های سازگار شما نشان داده خواهد شد. روی دستگاه مورد نظر کلیک کنید تا ثبت نام در برنامه بتا انجام شود.

سپس وارد تنظیمات گوشی شده و به زیر منوی به‌روزرسانی سیستمی بروید. آپدیت تا چند دقیقه دیگر برای شما عرضه خواهد شد.

چرا سیستم عامل جدید گوگل با این نام شناخته می‌شود؟

  • گوگل نام اندروید 12 را در سال 2020 تایید کرد.

گوگل در تابستان گذشته از طریق پستی در وبلاگ توسعه دهندگان اندروید اعلام کرد که نسخه جدید اندروید که قرار است در سال ۲۰۲۱ عرضه شود با نام Android 12 شناخته خواهد شد.

گوگل پیشتر نسخه‌های جدید سیستم عامل موبایلی خود را بر اساس شیرینی‌های مختلف نامگذاری می‌کرد؛ اما چند وقتی است که تصمیم گرفته رویکرد رسمی‌تری را اتخاذ کند و به همین خاطر تنها از اعداد استفاده می‌کند.

هرچند که گفته می‌شود که اندروید 12 با نام «یخ در بهشت» نیز شناخته می‌شود. این نام (Snow Cone) در هنگام راه‌اندازی اولیه برای لحظات کوتاهی در نوار وضعیت ظاهر می‌شود.

سیستم عامل اندروید 12 با ویژگی‌های جدید خاصی همراه شده است؟

پاسخ کوتاه به این سوال «بله» است. در هنگام انتشار نسخه نهایی اندروید 12 کاربران متوجه تغییرات چشمگیر در رابط کاربری، گزینه‌های شخصی سازی جدید و قابلیت‌های مربوط به حریم خصوصی خواهند شد. بیایید نگاهی به برخی از این تغییرات که در نسخه‌های بتا حضور دارند، بکنیم.

ساعت صفحه قفل

سیستم عامل اندروید 12

احتمالا اولین چیزی که پس از روشن کردن یک گوشی مجهز به اندروید 12 توجه شما را جلب می‌کند، ساعت جدید Lock Screen است. هنگامی که گوشی شما نوتیفیکیشنی برای نمایش نداشته باشد، یک ساعت بزرگ دیجیتال در وسط صفحه ظاهر خواهد شد.

صفحه کلید پین کد

سیستم عامل اندروید 12

وقتی که می‌خواهید با کشیدن انگشتتان روی صفحه قفل گوشی را باز کنید متوجه صفحه کلید پین کد با طراحی جدید خواهید شد. دکمه‌ها حالا به شکل گرد و بزرگ درآمده‌اند و از طراحی مینیمال بهره می‌برند. گمان می‌کنیم که این طراحی در نهایت برای قسمت شماره‌گیر تماس نیز استفاده شود.

نوتیفیکیشن‌ها

بخش اعلانات نیز تغییرات زیادی از از لحاظ طراحی به خود دیده است. طرح پنجره‌های اعلانات تغییر کرده است و حالا شاهد دسته‌بندی آنها بر اساس برنامه هستیم. البته اگر اعلانات مکالمه محور نباشند، به صورت جداگانه نمایش داده خواهند شد.

سیستم عامل اندروید 12

همچنین گزینه جدیدی به نام «تعویق» اضافه شده است که با استفاده از آن می‌توانید به جای رد کردن اعلانات، آنها را برای مدت زمان خاصی به تعویق بیندازید.

بخش تنظیمات سریع

وقتی که بخش تنظیمات سریع و اعلانات را از بالای صفحه به پایین بکشید، دیگر با تاگل‌های گرد کوچک مواجه نخواهید شد بلکه در عوض گزینه‌های مستطیلی بسیار بزرگتر به استقبال شما خواهند آمد. این گزینه‌ها شبیه به چیزی است که پیشتر در منو پاور اندروید 11 برای کنترل کردن دستگاه‌های خانه هوشمند دیده بودیم.

سیستم عامل اندروید 12

نکته جالب تم رنگی این بخش است. از بتای عمومی سیستم عامل اندروید 12 به این طرف گوگل قابلیتی را فعال کرد که اجازه می‌داد رنگ این قسمت بر اساس تصویر زمینه شما تغییر کند. به عنوان مثال اگر رنگ غالب تصویر زمینه شما صورتی یا سبز باشد، تنظیمات سریع نیز به همین رنگ در می‌آیند.

تغییرات در منوی تنظیمات

سیستم عامل اندروید 12

منوی تنظیمات اصلی دستگاه بسیار ساده‌تر شده است. در این نسخه از اندروید آیکون‌های تنظیمات بزرگتر شده‌اند و دیگر خبری از تیتر‌های فرعی که گزینه‌های موجود در آن بخش را نشان می‌دادند، نیست. همچنین یک حالت فنری نیز در هنگام رسیدن به ایتدا یا انتهای لیست دیده می‌شود که در اندروید 11 وجود نداشت.

اسکرین شات‌های بهبود یافته

اسکرین شات بگیرید و سپس به سراغ ویرایش آن بروید. حالا شما می‌توانید روی اسکرین شات گرفته شده با فونت‌های رنگی مختلف بنویسید و با فشار دادن آیکون استیکر، ایموجی‌های دلخواه را به آن اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید به راحتی و با استفاده از دو انگشت اندازه آنها را هم تغییر دهید (درست شبیه حالتی که زوم می‌کنید).

ویرایش تصویر به هنگام به اشتراک گذاری

همانند ایجاد تغییر در اسکرین شات‌ها، هنگامی که می‌خواهید یک تصویر را به اشتراک بگذارید، گزینه جدید به نام «ویرایش» ظاهر می‌شود تا پیش از ارسال، تغییراتی را در تصویر خود ایجاد کنید. برای این کار کافی است ابتدا با انتخاب گزینه «بیشتر» وارد منوی پیش فرض اشتراک گذاری شوید. در این منو برنامه‌های مختلف برای این کار نشان داده می‌شوند. گزینه ویرایش نیز در کنار Nearby Share و دقیقا زیر thumbnail (تصویر کوچک) حضور دارد.

پیشخوان حریم خصوصی

یکی از تغییرات مهم و جدید سیستم عامل اندروید 12 پیشخوان حریم خصوصی است. این پیشخوان به شما اجازه می‌دهد تا متوجه شوید کدام برنامه‌ها مجوز‌های دسترسی خاص دارند. این دسترسی خاص می‌تواند دوربین، میکروفون یا موقعیت مکانی شما باشد.

همچنین شما می‌توانید اولین بار که یک برنامه با درخواست دسترسی به Location را اجرا می‌کنید، تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید موقعیت دقیق خود را در اختیار برنامه قرار دهید یا اینکه صرفا به موقعیت تقریبی شما دسترسی داشته باشد.

بتا 2 اندروید 12 همچنین در منوی تنظیمات سریع تاگلی را برای غیر فعال کردن سریع میکروفون، دوربین و موقعیت مکانی اضافه کرده است که بدین ترتیب هیچ برنامه‌ای نمی‌توان به آنها دسترسی داشته باشد.

شخصی‌سازی و تم

تم بخش مهمی از لیست ویژگی‌های جدید سیستم عامل اندروید 12 را به خود اختصاص داده است. در پنجره شخصی سازی شما می‌توانید مشخص کنید که رنگ اصلی تصویر زمینه به عنوان رنگ پس زمینه و قسمت‌های مختلف یک بخش استفاده شود. همچنین گزینه‌ای به نام «آیکون‌های به رنگ تم» تعبیه شده است که سبب می‌شود رنگ آیکون‌های برنامه‌ها متناسب با رنگ تصویر زمینه تغییر کنند.

رابط کاربری مدیا پلیر

سیستم عامل اندروید 12

هنگامی که یک موسیقی در گوشی پخش می‌شود، ویجت کنترل مدیا در بخش تنظیمات سریع ظاهر می‌شود. گوگل حالا این بخش را کمی بزرگتر کرده است. به گونه ای که تقریبا کل پهنای صفحه را پر می‌کند و طرح بندی آن را نیز طوری تغییر داده که گزینه‌های پخش موسیقی بیشتر به وسط صفحه گرایش داشته باشند. این ویجت در صفحه قفل حتی بزرگتر نیز می‌شود.

همچنین اگر در حال پخش یک موسیقی از روی حافظه گوشی هستید،‌ می‌توانید با ضربه زدن روی آیکون کوچکی که در گوشه این ویجت ظاهر می‌شود، وارد پنجره جدیدی شوید. در این پنجره شما می‌تواند صدای موسیقی را تنظیم کنید و همچنین به راحتی یک دستگاه جدید همچون ایرباد یا اسپیکر بلوتوثی را به گوشی خود وصل کنید تا پخش موسیقی از طریق آنها ادامه یابد.

منوی میانبر‌های برنامه

یک تغییر کوچک دیگر که در رابط کاربری سیستم عامل اندروید 12 اتفاق افتاده است به منوی پاپ آپ جدید میانبر‌ها مربوط می‌شود. این منو هنگامی که انگشت خود را روی آیکون یک برنامه نگه می‌دارید، ظاهر می‌شود و حالا نسبت به گذشته بزرگتر شده است.

همچنین بخش‌های مختلف به خوبی از هم تفکیک شده‌اند و فضای بیشتری از صفحه را به خود اختصاص می‌دهد. احتمالا هدف گوگل از این کار راحت‌تر کردن استفاده از این ویژگی برای کاربران بوده است.

قابلیت Nearby Share برای رمز وای‌فای

این قابلیت کاربردی به شما اجازه می‌دهد در مواقعی که در یک اتاق با افراد دیگر هستید، به راحتی جزئیات مربوط به شبکه وای‌فای خود را در اختیار آنها قرار دهید. البته پیش از این شما می‌توانستید وای‌فای خود را از طریق کد QR به اشتراک بگذارید و حالا در سیستم عامل اندروید 12 در زیر گزینه اشاره شده عبارت Nearby اضافه شده است.

با انتخاب این گزینه و فعال کردن قابلیت Nearby Sharing، گوشی به دنبال دستگاه‌های نزدیک می‌گردد تا اطلاعات مربوط به وای‌فای را با آنها به اشتراک بگذارد.

ویجت‌ها

سیستم عامل اندروید 12

ویجت‌ها به طور کامل بازطراحی شده‌اند تا با رابط کاربری دوستانه و گرد بقیه سیستم عامل همگام شوند. ویجت مکالمات، مکالمات اخیر شما را نشان می‌دهد و برنامه تصاویر نیز اکنون ویجتی به نام Memories دارد که می‌تواند تصاویر اخیر را از گوگل فوتوز برداشته و در صفحه اصلی نشان دهد.

حالت استفاده با یک دست

این ویژگی که برای اولین بار در دومین نسخه پیش نمایش توسعه دهندگان سیستم عامل اندروید 12 ظاهر شد، استفاده از گوشی‌های با نمایشگر بزرگ را برای کاربران بسیار راحت‌تر خواهد کرد.

سیستم عامل اندروید 12

وقتی این قابلیت فعال باشد تنها کاری که باید بکنید این است که انگشت خود از گوشه صفحه به سمت پایین بکشید تا برنامه به صورت نیمه به پایین صفحه بیاید و دسترسی به بخش بالایی آن آسان‌تر شود.

گزینه‌های کنترلی بیشتر برای حالت تصویر در تصویر

قابلیت تصویر در تصویر مدت‌هاست که در سیستم عامل اندروید حضور دارد و با استفاده از آن می‌توانید حتی هنگامی که در برنامه ویدیو نیستید، فیلم مورد نظر خود را از طریق یک پنجره کوچک در گوشه نمایشگر تماشا کنید. حالا در اندروید 12 گوگل به شما اجازه می‌دهد تا این پنجره را بدون رفتن به حالت تمام صفحه، بزرگتر کنید.

قابلیت Double Tap برای گوشی‌های پیکسل

سیستم عامل اندروید 12

گوگل در حال کار روی قابلیت Double Tap برای گوشی‌های پیکسل روی اندروید 12 است. وقتی این قابلیت فعال باشد، می‌توان با دو بار ضربه روی بدنه پشتی گوشی اسکرین شات گرفت و یا آن را برای انجام کارهای دیگری همچون اجرای گوگل اسیستنت، ادامه یا متوقف کردن پخش مدیا، باز کردن بخش اعلانات یا لیست برنامه‌های اخیر شخصی سازی کرد.

چه ویژگی‌هایی در  نسخه بتای عمومی سیستم عامل اندروید 12 وجود ندارند؟

گوگل اعلام کرد که در زمان عرضه نسخه رسمی Android 12 ویژگی‌های زیادی به آن اضافه خواهند شد و از طرفی اخبار و شایعات زیادی در رابطه با این ویژگی‌ها منتشر شده‌اند.

دسترسی امن و آسان‌تر به سایر فروشگاه‌های نرم افزاری

گوگل پاییز گذشته از طریق یک پست در وبلاگ توسعه دهندگان اندروید اعلام کرد که می‌خواهد در سیستم عامل اندروید 12 بدون اینکه از اقدامات امنیتی صرف نظر کند، استفاده از فروشگاه‌های نرم افزاری شخص ثالث را برای کاربران آسان‌تر کند.

سیستم عامل اندروید 12

گوگل توضیحی درباره جزئیات این تصمیم خود و نحوه عملکرد آن نداد؛ اما می‌توان گفت که احتمالا دسترسی به این فروشگاه‌های نرم افزاری راحت‌تر خواهد شد و از ویژگی‌های امنیتی گوگل پلی نیز بهره‌مند می‌شوند.

حالت محدودیت شبکه

Mishaal Rahman از وب‌سایت XDA Developer کمی پروژه متن باز اندروید (AOSP) را بررسی کرد و متوجه شد که به یک حالت محدودیت شبکه در آن اشاره شده است.

وقتی این قابلیت فعال شده باشد، برنامه‌های روی گوشی نمی‌توانند به اینترنت دسترسی پیدا کنند و تنها برنامه‌هایی که مجوز «استفاده از اتصال اینترنت در حالت محدودیت شبکه» برایشان فعال شده باشد، اجازه دسترسی خواهند داشت.

سیستم عامل اندروید 12

البته رحمان اشاره کرد که تنها می‌توان این مجوز را به برخی برنامه‌های سیستمی که توسط تولید کنندگان مشخص شده‌اند، اعطا کرد. بنابراین با یک دیوار آتش با قابلیت شخصی سازی کامل مواجه نیستیم؛ اما در هر صورت می‌تواند کاربرد‌های بالقوه خوبی داشته باشد.

هنوز مشخص نیست گوگل چطور می‌خواهد حالت محدودیت شبکه را در سیستم عامل اندروید 12 اجرا کند؛ اما اگر روزی شاهد فعالسازی این قابلیت برای تمامی برنامه‌ها باشیم، بسیار جذاب خواهد بود.

تجربه تقسیم نمایشگر با حالت App Pairs

اندروید 11 از قابلیتی به نام تقسیم نمایشگر بهره می‌برد که با استفاده از آن می‌توانید از دو برنامه به صورت همزمان استفاده کنید. وب‌سایت 9to5Google اعلام کرد که غول نرم افزاری در حال کار روی نسخه بهبود یافته‌ای از این قابلیت با نام App Pairs است.

سیستم عامل اندروید 12

در تقسیم نمایشگر کنونی شما عملا می‌توانید یک برنامه را به صفحه بچسبانید؛ اما در اندروید 12 می‌توان دو برنامه را به عنوان یک «کار (Task)» انتخاب کرد. وقتی چنین کاری کردید می‌توانید بین یک برنامه مشخص و دوگانه‌ای که ایجاد کرده‌اید، جابه‌جا شوید.

همچنین در نسخه جدید سیستم عامل موبایلی گوگل یک خط تقسیم کننده نیز بین برنامه‌ها وجود دارد که از طریق آن می‌توانید مشخص کنید چه میزان از نمایشگر به هر برنامه اختصاص یابد.

دریافت به‌روزرسانی‌های سیستم عامل از طریق پلی استور گوگل

اندروید 12 شاید ارائه به روزرسانی‌های سیستم عامل را برای گوگل راحت‌تر کند. XDA Developers متوجه شد که گوگل می‌خواهد Android Runtime را به عنوان یک ماژول اصلی به اندروید 12 اضافه کند و بدین ترتیب شاهد ارائه به روزرسانی‌های سیستمی از طریق گوگل پلی استور باشیم.

سیستم عامل اندروید 12

این کار می‌تواند سبب شود که آپدیت‌ها به صورت منظم‌تر منتشر شوند و زمان کمتری به خاطر تولید کنندگان گوشی به تاخیر بیفتند.

خواب زمستانی برنامه‌های استفاده نشده

سیستم عامل اندروید 12

گفته می‌شود که سیستم عامل اندروید 12 با یک ویژگی خاص به نام «خواب زمستانی» عرضه خواهد شد. این ویژگی برنامه‌هایی که از آنها استفاده نمی‌شود را به خواب زمستانی فرو می‌برد تا شاهد مصرف انرژی کمتری باشیم و فضای بیشتری نیز در اختیار کاربر قرار گیرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*