قیمت لوازم خانگی

لوازم خانگی در مسیر گرانی؛ علت افزایش قیمت لوازم خانگی چیست؟

تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی طی روزهای گذشته قیمت محصولات خود را حدود 5 تا 10 درصد افزایش دادند، اما دلیل افزایش قیمت لوازم خانگی ایرانی چیست و چرا این بازار در مسیر گرانی قرار دارد؟

طی سال‌های گذشته به دلیل افزایش نرخ دلار قیمت لوازم خانگی نیز به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرد و در حال حاضر بسیاری از مردم توان خرید این محصولات را ندارند؛ به گونه‌ای که بازار لوازم خانگی کشور اکنون با رکود مواجه است و بسیاری از فعالان بازار نیز بارها از کاهش فروش محصولات خود ابراز نگرانی کردند. در چنین شرایطی به تازگی تنها فقط چند روز پس از ممنوع اعلام شدن واردات لوازم خانگی حدود 12 تولیدکننده قیمت محصولات خود را به میزان 5 تا 10 درصد افزایش دادند که انتقادات زیادی به همراه داشته است، اما دلیل این افزایش قیمت چیست و چرا بازار در مسیر گرانی قرار دارد؟

دلایل افزایش قیمت لوازم خانگی

محمدحسین اسلامیان، نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص وضعیت بازار عنوان کرد ممنوعیت واردات لوازم خانگی به افزایش بهای لوازم خانگی ایرانی ارتباطی ندارد؛ زیرا واردات مواد اولیه در این طرح ممنوع نشده است. وی افزود در واقع قیمت این محصولات به دلیل افزایش هزینه‌های سربار اندکی افزایش پیدا کرده است.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه بیان کرد قیمت مواد اولیه طی سه ماه گذشته افزایش یافت و کارخانه‌ها به ناچار قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. وی تاکید کرد با توجه به افزایش 39 درصدی نرخ دستمزد، نوسان قیمت دلار و مواد اولیه باید افزایش حدود 7 درصدی بهای لوازم خانگی داخلی را طبیعی دانست. طبق گفته اسلامیان قطعات برخی از این کالاها از کشورهایی نظیر چین تامین می‌شود و برای ادامه تولید باید همانند گذشته واردات برد الکترونیکی، کمپرسور، کیت و پنل تداوم داشته باشد؛ زیرا در کشور تولید این کالاها مزیت ندارد.

گفتنی است طی گزارش‌های ماه‌های گذشته فروشندگان لوازم خانگی بارها اعلام کردند بازار برای افزایش قیمت‌ها کشش نداشته و حتی با قیمت‌های فعلی نیز برای خرید لوازم خانگی تقاضایی وجود ندارد. در حال حاضر تولیدکنندگان افزایش قیمت را به عنوان حق طبیعی خود دانسته و بر این باورند که افزایش قیمت دلار، نرخ دستمزد و افزایش قیمت مواد اولیه باعث شده تا به ناچار قیمت‌ها را اندکی افزایش دهند. این در حالی است که ممنوعیت واردات کالا باعث خواهد شد تا دیگر شاهد عرضه محصولات جدید به بازار نباشیم و برای تولیدکنندگان داخلی نیز دیگر رقابتی ایجاد نخواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. وقتی بجای رقابت با خارجیها, انحصاری بشه نتیجه همینه.تولیدکننده هم بدون رقیب مثل بقیه مثلا تولید کنندگان به انواع روشهای کم فروشی رو میاره.کالا هم هر روز بی کیفت تر از دیروز

  2. با توجه به افزایش ۳۹ درصدی نرخ دستمزد؟؟؟؟
    من الان کارگرم و 15 درصد افزایش حقوق داشتیم،چطور شده 39 درصد؟
    وقتی میان جلوی واردات کالاهای با کیفیت کره ای رو میگیرن،این آشغال سازها هم با توجه به این انحصاری که این نظام براشون تدارک دیده،هر غلطی که بخوان میکنن…من به شخصه ریالی به جنس ایرانی که نماد آشغال بودن هست رو نمیدم
    حالا چند تا ناقص العقل برن جلوی ورزشگاه آزادی و بگن نه به واردات جنس کره ای…خخخخخ
    جنس بنر دستشون و دستگاه چاپ بنر و گوشی ای که عکس گرفتن از کره هست و میگن نه به جنس خوب و جنس آشغال ایرانی میخریم…

  3. همون راه غلطی که بالغ بر 20 ساله توی خودروسازی درپیش گرفتیم و نتیجه اشم میبنید چندسالی هست که توی لوازم خانگی عامدانه داریم تجربه میکنیم…………. ایجاد انحصار برای تولیدکنندگان داخلی به بهانه تحریم و رسوندن قیمت کالاهای بی کیفیت داخلی به کالاهای مشابه خارجی+محدود کردن مشتری در انتخاب کالا و در نهایت سرازیر کردن سودهای هنگفت به جیب مافیای لوازم خانگی،یعنی دقیقا همون مسیر خودروسازی که گفتم،حالا چرا میگم عادانه؟ چون دولت بی پول یه سرش توی جیب مردمه و داره از این موضوع نفع میبره پس براش بهتره همین مسیر ادامه پیدا کنه