دوربین گلکسی اس 21 اولترا

فیلمبرداری مستند جدید مهرداد اسکویی با دوربین گلکسی اس 21 اولترا

مهرداد اسکویی، مستندساز برجسته ایرانی، جدیدترین فیلم مستند خود به نام روباه و ماه صورتی را با دوربین گلکسی اس 21 اولترا فیلمبرداری کرده است.

مهرداد اسکویی، عکاس و مستندساز برجسته ایرانی، فیلم مستند جدید خود را با نام روباه و ماه صورتی ساخته است. این فیلم مستند، داستان مهاجرت یک دختر افغان از ایران به اروپا است که به وسیله دوربین گلکسی اس 21 اولترا فیلمبرداری شد. ثریا، شخصیت اصلی این فیلم مستند است که با کمک دوربین گوشی سامسونگ گلکسی S21 Ultra تصاویر آن را ضبط کرد.

مهرداد اسکویی به عنوان یک مستندساز، عکاس و پژوهشگر معروف در ایران شناخته می‌شود که فیلم‌های تحسین شده‌ای را ساخته است. وی حدود سه دهه است که به عنوان کارگردان و مستندساز فعالیت می‌کند و در طول این مدت ده‌ها جایزه معتبر بین‌المللی را از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کرده است.

فیلم مستند «روباه و ماه صورتی» جدیدترین اثر مهرداد اسکویی است. وی در خصوص این اثر گفت شخصیت اصلی فیلم یعنی ثریا، در تماس تلفنی با او از تصمیمش برای مهاجرت به اروپا خبر داد. مهرداد اسکویی هم به ثریا توصیه کرد که تمامی وقایع را به کمک گوشی خود ضبط و ارسال کند. به این منظور، یک دستگاه گوشی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا با حافظه خارجی به ثریا داده شد تا بتواند به وسیله آن تمام تصاویر و وقایع را ثبت و ضبط کند.

دوربین گلکسی اس 21 اولترا

ثریا که شخصیت اصلی مستند روباه و ماه صورتی است، از راه دور راهنمایی‌ها و مشاوره‌های سازندگان فیلم را دریافت کرد و با کمک دوربین گوشی گلکسی اس 21 اولترا خود، تمام پروسه مهاجرت خود شامل عبور از کوه و جنگل و رفتن به کمپ مهاجران را به تصویر کشید. مهرداد اسکویی، کارگردان فیلم مستند روباه و ماه صورتی در خصوص این تجربه فیلم‌سازی با دوربین موبایل اظهار کرد:

همیشه این جمله از استادم عباس کیارستمی در ذهن من بود که می‌گفت کاش روزی برسد که چشم انسان بتواند ضبط کند و تمام وقایع را می‌توانستیم از این زاویه ببینیم. من بسیار علاقه داشتم که بتوانم به این رویا دست پیدا کنم. در این فیلم مستند با کمک دوربین گوشی گلکسی اس 21 اولترا موفق شدم تا اندازه زیادی به این رویا نزدیک شوم و در این مستند، بعضی از سکانس‌های نفس‌گیر فیلم را دقیقا از همان زاویه چشم شخصیت اصلی فیلم مشاهده می‌کنیم.

گوشی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا به عنوان جدیدترین پرچمدار شرکت سامسونگ، دارای چهار دوربین در قاب پشتی است که شامل دو لنز فوق عریض و عریض و دو لنز تله می‌شود. این لنزها به کاربران اجازه می‌دهند که تصاویری باکیفیت و حرفه‌ای را ضبط کنند. گوشی 6.8 اینچی سامسونگ از قابلیت فیلمبرداری در رزولوشن 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه روی همه لنزها از جمله چهار لنز پشتی و دوربین جلو بهره می‌برد.

چالش‌های فیلمبرداری مستند با دوربین گلکسی اس 21 اولترا

حمیدرضا فطوره‌چیان، اصلاح کننده رنگ و نور فیلم مستند روباه و ماه صورتی درباره تجربه کار با تصاویر ضبط شده به وسیله دوربین گوشی موبایل عنوان کرد وقتی تصمیم گرفته شد این فیلم مستند با دوربین گوشی موبایل فیلمبرداری شود، نگرانی‌هایی داشتم. از جمله این که نگران بودن وقتی نور خیلی کم یا زیاد می‌شود، بسیاری از جزئیات تصویر را از دست بدهیم و مانند یک دوربین حرفه‌ای نتوانیم تصاویر پرجزئیات و واضحی را به ثبت برسانیم. اما زمانی که تصاویر به دست ما رسید فهمیدیم که در شب و با وجود نبود نور لازم هم جزئیات تصویر به خوبی ثبت شده‌اند و بر خلاف تصور اولیه ما، تصاویر ضبط شده در نور روز و شب دارای کیفیت بسیار بالایی بودند.

یکی دیگر از چالش‌های سازندگان فیلم مستند روباه و ماه صورتی، نحوه فیلمبرداری فیلم بود. فطوره‌چیان در این خصوص گفت:

دوربینی که این فیلم را با آن فیلمبرداری می‌کردیم، در دست یک فیلمبردار حرفه‌ای نبود و یک فرد عادی و ناآشنا با تکنیک‌های فیلمبرداری تصاویر را ضبط می‌کرد. با این حال، رابط کاربری دوربین، لنزهای متعدد و امکانات پیشرفته دوربین گلکسی اس 21 اولترا موجب شده تا تصاویر متنوع، باکیفیت و با وضوح بالا به ثبت برسند. حتی وقتی که ثریا در مکان‌های ناپایداری مانند کوه، دشت و جنگل بود، باز هم به لطف لرزش‌گیر دوربین گوشی، تصاویر باکیفیتی ضبط شد.

امیر ادیب پرور، تدوینگر فیلم مستند روباه و ماه صورتی هم از تفاوت‌های فیلمبرداری این اثر با سایر مستندها سخن گفته است. وی در این خصوص اظهار کرد روباه و ماه صورتی را نمی‌توان با سایر مستندها مقایسه کرد، چرا که تصاویر این فیلم با گوشی موبایل و به دست فردی که آشنایی با تکنیک‌های فیلمبرداری ندارد به ثبت رسیده است. در اینجا، تاکید اصلی روی لحظه‌ها و اتفاقات مهمی است که رخ می‌دهند.

مهرداد اسکویی، کارگردان این فیلم مستند هم به تغییرات فیلمسازی با ورود گوشی های هوشمند اشاره کرد و گفت با توجه به کوچک بودن گوشی های موبایل، مستندسازها و فیلمسازها می‌توانند راحت‌تر شخصیت‌های فیلم را دنبال کنند و تصاویر بیشتر و متنوع‌تری را به ثبت برسانند. خیلی از لحظه‌هایی که در این فیلم ضبط شد را با دوربینی به جز دوربین گوشی موبایل نمی‌توانستیم ضبط کنیم. در حقیقت اگر گوشی موبایل نبود، شاهد ساخته شدن فیلم مستند ثریا هم نبودیم. شرایط شخصیت اصلی مستند باعث شد نتوانیم از یک تیم حرفه‌ای فیلمبرداری برای دنبال کردن او استفاده کنیم و فقط با وجود گوشی موبایل می‌توانستیم این کار را انجام دهیم.

اسکویی در پایان در توضیح فیلم مستند جدید خود گفت شخصیت اصلی این مستند یک دختر جوان است که با استفاده از گوشی موبایل، به تنهایی یک استودیوی کامل فیلمسازی را با خود حمل می‌کند. این تغییر بزرگی است که با پیشرفت و بهبود کیفیت دوربین گوشی های هوشمند رخ داده است و این تغییر و تحول می‌تواند باعث تحقق رویای ضبط وقایع از زاویه چشم انسان‌ها شود.

قابل ذکر است که فیلم مستند «روباه و ماه صورتی» اثر مهرداد اسکویی، مراحل پس از تولید خود را پشت سر می‌گذارد و سپس به اکران درخواهد آمد.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.