عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

عجیب‌‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی در سال 2021

سال 2021 همیشه هم طبق برنامه برای شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری پیش نرفت. در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به بزرگ‌ترین و عجیب‌‌ترین شکست‌‌های دنیای تکنولوژی در سال 2021 بیندازیم.

با توجه به پایان رسیدن سال 2021، بد نیست نگاهی به اتفاقات رخ داده در سال میلادی گذشته بیندازیم. البته نمی‌توان با هیچ متری از واژه خوب برای توصیف سال میلادی گذشته استفاده کرد و به همین خاطر می‌خواهیم مروری بر عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی در سال 2021 داشته باشیم.

بزرگ‌ترین و عجیب‌‌ترین شکست‌‌های دنیای تکنولوژی

فیس‌بوک و هر چیز مربوط به آن

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

من را می‌توانید جزء افرادی به حساب آورید که خیلی نمی‌توانم متاورس را جدی بگیرم؛ اما مارک زاکربرگ آنقدر در رویا‌ی اخیرش غرق شد که حتی تصمیم گرفت نام شرکتش را به خاطر آن عوض کند. در واقع او قصد داشت الگویی شبیه به گوگل – الفابت را تداعی کند.

یک کنفرانس خبری بد در کنار المان‌های تصویری کامپیوتری سوال برانگیز به بسیاری از کاربران موقعیتی برای ساختن جوک‌های مختلف دادند؛ اما از طرفی هم زاکربرگ توانست توجهات را به خود جلب کند. این روز‌ها به هرجا که نگاه کنید، از متاورس نشانی خواهید دید. البته تغییر نام شرکت به فیس‌بوک کمک کرد تا کاربران کمی اتهامات و اقدامات فاجعه‌بار این شرکت در سال ۲۰۲۱ را فراموش کنند.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

اول از همه سال میلادی قبل با جنجال مربوط به خط مشی جدید واتساپ شروع شد که اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، هیچکس از آن استقبال نکرد. با خط مشی جدید، فیسبوک‌ می‌توانست اطلاعات کاربران واتساپ را در اختیار سایر برنامه‌های خود نیز قرار دهد. این تصمیم آنچنان با واکنش منفی کاربران مواجه شد که بسیاری از آنها تصمیم گرفتند به تلگرام و سیگنال مهاجرت کنند.

واتساپ در ابتدا برخی از ویژگی‌های خود را برای افرادی که خط مشی جدید را قبول نکرده بودند، غیرفعال کرد و همچنین برنامه داشت که در نهایت دسترسی به لیست چت‌ها را به صورت کامل مسدود کند. البته این شرکت در نهایت مجبور شد پس از چند هفته، از خودزنی دست بردارد، ولی هیچوقت از تغییرات بحث برانگیز اشاره شده کوتاه نیامد.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

سپس نوبت به سوت‌ زن فیس‌بوک رسید. در ماه اکتبر یکی از کاربران سابق این شرکت که در آن زمان نامش مشخص نبود، شروع به انتشار اطلاعات درباره سیاست‌های بحث برانگیز داخل سازمانی فیسبوک کرد.

Frances Haugen که از سال ۲۰۱۹ تا آپریل 2021 در شرکت مارک زاکربرگ کار می‌کرد، با جزئیات فراوان نشان داد که چطور الگوریتم‌های فیسبوک از خشمگین کردن افراد برای جلب آنها استفاده می‌کردند و همین نیز در نهایت در یورش به کنگره برای حمایت از دونالد ترامپ تاثیر گذاشت. همچنین یک سوم دختران نوجوانی که عضو اینستاگرام می‌شوند، با مشکلات مربوط به تصویر بدنی بد دست و پنجه نرم خواهند کرد. البته این‌ها فقط دو نمونه از موارد زیادی بود که وی بیان کرد.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

هرکدام از موارد اشاره شده می‌تواند به تنهایی وجهه شرکتی همانند فیسبوک را خراب کند و وقتی همه آنها را در کنار هم قرار دهید با پلتفرمی مواجه خواهید شد که تا حد زیادی نه تنها از کاربران خود شناخت درستی ندارد، بلکه اهمیتی هم به آنها نمی‌دهد. اما خب حالا با متا مواجه هستیم که یک اسم و تصویر اجتماعی جدید دارد؛ اما در باطن همان غول سابق شبکه‌های اجتماعی است.

سامسونگ گلکسی S21 FE

در فروردین ماه بود که شاهد انتشار اولین جزئیات مربوط به گلکسی اس 21 FE بودیم. در آن زمان انتظار داشتیم که نسخه فن ادیشن گلکسی S21 حتی زودتر از نسل قبل خود و در تیر یا مرداد ماه معرفی شود، ولی چندین ماه از آن زمان گذشته و هنوز ما نتوانسته‌ایم این گوشی را در دستان خود نگه داریم.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

این روز‌ها گفته می‌شود که این گوشی در اوایل سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد؛ اما نمی‌توان هیچ وقت با قطعیت در مورد Galaxy S21 FE صحبت کرد؛ زیرا حتی در بازه‌ای این شایعه منتشر شده بود که برنامه عرضه این گوشی به طور کامل کنسل شده است. البته نمی‌توان تنها سامسونگ را به این خاطر سرزنش کرد.

مشکلات زنجیره تامین و مهم‌تر از آن کمبود جهانی نیمه‌هادی‌ها سبب شد که عرضه هر دستگاهی که به میکروچیپ نیاز دارد، سخت‌تر از گذشته شود و در این میان گلکسی اس 21 FE بیش از بقیه ضربه خورد. البته فراموش نکنیم که نمایشگاه CES 2022 نزدیک است و شاید بالاخره رقیب سرسخت پیکسل 6 از پس پرده بیرون آيد.

قطع شدن سرویس‌های مختلف یکی پس از دیگری

به نظر می‌رسد که بنا نهادن نیمی از وب روی یک سرویس محاسباتی ابری ایده خوبی نبوده است. سرویس‌های وب آمازون (AWS) در چند ماه اخیر سه بار به صورت جدی از دسترس خارج شدند و برخی مشکلات جزئی‌تر را نیز تجربه کردند. از غول‌های گیمینگ همچون استیم گرفته تا پارک‌های دیزنی و البته خود سیستم ارسال آمازون به این سرویس‌ها وابسته‌اند و اخلال در آنها مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

اگر ۲۰۲۲ نیز به همین شکل پیش رود، کاربران اصلا از کیفیت اینترنت رضایت نخواهند داشت. مجموعه برنامه‌های فیسبوک، از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ نیز چندین بار با مشکل روبرو شدند و تیک‌تاک و ردیت نیز در برخی بازه‌های زمانی در دسترس نبودند. حتی پلتفرم خانه هوشمند Wink برای بیش از یک هفته آفلاین بود تا اینکه اعتراضات کاربران آن بالاخره توجهات را به آن جلب کرد.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

ظاهرا قطع شدن سرویس‌های وب محور هر روز بیش از گذشته در حال تبدیل شدن به یک مسئله عادی است؛ اما با توجه به همه‌گیری کرونا و دورکاری بسیاری از افراد، تاثیر منفی این مشکل بسیار بیشتر از گذشته حس می‌شود.

لو رفتن اطلاعات کاربران T-Mobile، یک شکست دیگر برای دنیای تکنولوژی

ظاهر قرار نیست سالی بدون لو رفتن اطلاعات میلیون‌ها کاربر تمام شود و در 2021 نیز قرعه به نام تی موبایل افتاد. در این حمله اسامی، شماره موبایل، رمز عبور و IMEI مشترکان کنونی و سابق این غول مخابراتی آمریکا لو رفت. هکر ۲۱ ساله‌ای که توانسته‌ بود این کار را انجام دهد، سیستم امنیتی T-Mobile را «افتضاح» خطاب کرد.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

تی موبایل به افراد آسیب دیده از این حمله سرویس‌های حمایتی در برابر سرقت را ارائه کرد. اگرچه این اتفاق برای میلیون‌ها نفر تلخ بود، ولی درس مهمی به یکی از سه شرکت مخابراتی بزرگ آمریکا داد.

مایکروسافت سرفیس دوئو و دوئو 2

خب حالا نوبت به شاهکار مایکروسافت می‌رسد! پاییز سال گذشته بود که شاهد اولین تلاش واقعی مایکروسافت برای حمله به بازار گوشی‌های هوشمند پس از چند سال انتظار بودیم. این دستگاه قرار بود با استفاده از دو نمایشگر یک تجربه کاربری کاملا متفاوت را در اختیار کاربران قرار دهد؛ اما متاسفانه اینگونه نبود.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

البته مایکروسافت قول داد که با آپدیت نرم افزاری برخی از باگهای آن را برطرف کند، ولی مشکل اینجاست که کاربران مدت‌هاست منتظر آپدیت اندروید 11 سرفیس دوئو هستند و حتی برخی از آنها به طور کلی قید آن را زده‌اند. البته مایکروسافت آپدیت‌های امنیتی را مرتب برای این دستگاه منتشر کرده است.

اما فراموش نکنید که بسیاری از شرکت‌ها از جمله سامسونگ در حال ارائه آپدیت اندروید 12 حتی برای پرچمداران قدیمی خود هستند و مایکروسافت به شکل وحشتناکی در این زمینه از رقبا عقب‌تر است. ولی خب می‌دانید چه دستگاهی به اندروید 11 مجهز شده است؟ سرفیس دوئو 2.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

دستگاهی که هیچکس چشم انتظارش نبود؛ اما مایکروسافت تصمیم گرفت که هر طور شده از آن رونمایی کند. اینکه این دستگاه به اندروید 11 مجهز شده؛ اما هنوز خبری از این نسخه برای نسل قبل آن نیست، واقعا آزار دهنده است. متاسفانه با وجود برخی بهبود‌ها در عملکرد و ادغام فوق‌العاده سرویس Game Pass، سرفیس دوئو 2 آنچنان نسبت به نسل قبل پیشرفت نکرده و متقاعد کردن افراد برای پرداخت ۱۵۰۰ دلار برای آن کار راحتی نیست.

سیستم عامل Wear OS 3

طرفداران ساعت‌های هوشمند در سال 2021 خیلی خوشحال شدند. گوگل پس از سال‌های بی‌توجهی به سیستم عامل گجت‌های پوشیدنی خود با Wear OS 3 از راه رسید تا این اکوسیستم را به کلی دگرگون کند. از برنامه‌های جدید و سخت‌افزار جذاب گرفته تا همکاری با سامسونگ همه و همه دست به دست هم دادند تا شرایطی رویایی را رقم بزنند.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

تا اینکه گوگل اعلام کرد ساعت‌های هوشمند کنونی تا تابستان آينده نسخه جدید را دریافت نخواهند کرد. به همین خاطر اگر تمایلی به خرید گلکسی واچ 4 ندارید، گزینه‌های خیلی زیادی برایتان وجود ندارد. سیستم عامل Wear OS 3 از هر نظر فوق‌العاده است و با رابط کاربری One UI حتی زیباتر نیز شده است؛ اما کاربران باید چندین ماه برای تجربه کردن آن صبر کنند.

تاخیر در آماده شدن Matter

اگر می‌خواهید چندین اکوسیستم مختلف خانه هوشمند را در کنار هم استفاده کنید، کار بسیار سختی در پیش دارید. دو سالی است که پروژه CHIP در دست توسعه است. این پروژه قرار بود راه حلی را برای ارتباط تمامی گجت‌های هوشمند شما با همدیگر ارائه دهد، ولی خب خبر خاصی از آن منتشر نشد تا اینکه در سال 2021 اوضاع کمی جدی و متفاوت به نظر رسید.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

نام پروژه به Matter تغییر کرد و اخباری نیز در رابطه با همکاری شرکت‌های بزرگ فعال در بخش خانه هوشمند شنیده شد. حتی گوگل نیز تنها یک هفته پس از این اتفاقات در کنفرانس I/O در رابطه با Matter صحبت کرد تا اینگونه به نظر برسد که سرانجام در سال میلادی جاری دماسنج‌ها، چراغ‌ها و اسپیکر‌های هوشمند همگی می‌توانند به صورت هماهنگ با هم عمل کنند.

اما متاسفانه مجددا پروژه با تاخیر مواجه شد. هنوز سه ماهه از رونمایی از Matter نگذشته بود، که خبر رسید SDK مربوطه در نیمه اول 2022 عرضه خواهد شد. بازه زمانی اعلام شده به گونه‌ای است که ممکن است به زودی کاربران از مزایای این پلتفرم استاندارد بهره ببرند و یا اینکه چندین ماه آينده را نیز در انتظار به سر برند. شاید Matter در آينده نقش مهمی در اکوسیستم خانه هوشمند ایفا کند؛ اما در سال 2021 در زمره عجیب‌‌ترین و بزرگترین شکست‌‌های دنیای تکنولوژی قرار گرفت.

باگ 911 در اندروید

دنیای تکنولوژی شکست‌های نرم افزاری مختلفی را هم تجربه کرده است. خیلی سخت است که بتوان موردی بدتر از این را در میان اتفاقات دنیای تکنولوژی در سال 2021 پیدا کرد. یکی از کاربران ردیت متوجه شد که پیکسل 3 نمی‌تواند در مواقع اضطراری با ۹۱۱ تماس بگیرد. در ابتدا گمان می‌کردیم که این مشکل مختص گوشی پیکسل 3 و یا حتی در نهایت یکی از باگ‌های مخصوص سری پیکسل است، ولی بعدا مشخص شد که این مشکل به نحوه ثبت برنامه‌ها در اندروید برمی‌گردد.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

در این مورد به خصوص، برنامه مایکروسافت Teams به صورت اتفاقی مانع از انجام تماس میشد و البته تیم توسعه دهنده آن نیز آپدیتی را برای متوقف کردن این پروسه منتشر کرد؛ اما این گوگل است که باید مشکل را به صورت کلی برطرف کند. این شرکت وعده داده که تا ماه آينده میلادی مسئله را با یک آپدیت نرم‌افزاری رفع خواهد کرد.

وان پلاس

خب وان پلاس، از کجا شروع کنیم؟ هر دو گوشی پرچمدار وان پلاس با استقبال خوبی از سمت کارشناسان و البته کاربران مواجه شدند؛ اما اینکه مشخص شد این شرکت عملکرد پردازنده اسنپدراگون 888 استفاده شده در این گوشی‌ها را محدود کرده، با شعار Never Settle آنها جور در نمی‌آید.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

البته برخی از کاربران به موضوع کاهش عملکرد این گوشی‌ها اهمیت چندانی نمی‌دهند؛ اما نمی‌توان از عملکرد ضعیف این شرکت در ارائه آپدیت‌های نرم افزاری گذشت. البته وان پلاس در سال میلادی جاری کمی وضعیت خود را بهبود بخشید، ولی خب این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که با یک نرم افزار پایدار و بدون باگ طرف باشیم.

آپدیت OxygenOS 12 زودتر از آنچه انتظار داشتیم برای وان پلاس 9 و 9 پرو منتشر شد؛‌ اما این شرکت مجبور شد به دلیل مشکلات شدید ناشی از آپدیت آن را از دسترس خارج کند تا به یکی دیگر شکست‌های دنیای تکنولوژی در سال 2021 رقم بخورد. البته وان پلاس یک پچ را برای برطرف کردن مشکلات مربوطه منتشر کرد، ولی حتی آن نیز نتوانست تمامی موارد را حل کند.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

مورد بعدی مربوط به تصمیم بحث برانگیز ادغام کد‌های OxygenOS با ColorOS است. برخی از کاربران وان پلاس از این موضوع استقبال نکردند و همچنان می‌خواهند از OxygenOS 11 استفاده کنند. مورد آخر نیز احمقانه‌ترین کار وان پلاس در سال میلادی گذشته است. زمان زیادی به رونمایی از گلکسی زد فولد 3 نمانده بود که وان پلاس با ارائه یک تیزر که در آن به یک گوشی تاشو اشاره شده بود، همه را شگفت زده کرد.

در ابتدا گمان کردیم که این شرکت قصد دارد همزمان با سامسونگ از یک گوشی تاشو رونمایی کند؛ اما در نهایت مشخص شد که تیزر مربوطه صرفا مربوط به تخفیف در خرید وان پلاس 9 بوده است. این کار نه تنها توجهات را از گوشی‌های تاشو سامسونگ کم نکرد، بلکه بیشتر عظمت گجت‌های شرکت کره‌ای را در مقایسه با رقبا به رخ کشید.

تلویزیون‌های Google TV از TCL

وقتی TCL اعلام کرد که می‌خواهد تلویزیون‌های فوق‌العاده و البته مقرون به صرفه خود را با جدیدترین سیستم عامل گوگل ارائه کند، خوشحال شدیم؛ اما متاسفانه هنوز زمان زیادی از عرضه آنها به بازار نگذشته بود که Best Buy پر از شکایت کاربران از عملکرد نامناسب، کرش کردن برنامه‌ها، مشکل اتصال به اینترنت و حتی هنگ کردن به صورت کامل شد.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

به همین خاطر در ماه دسامبر که مهمترین زمان برای سازندگان تلویزیون است، Bust Buy آنها را از دسترس خارج کرد تا TCL روی مشکلات نرم افزاری گزارش شده کار کند. البته شرکت چینی در نهایت توانست چند روز پیش از کریسمس آنها را مجددا برای فروش آماده کند؛‌ اما تا آن زمان احتمالا اکثر کاربران از میان سامسونگ، ال‌جی و Vizio یکی را انتخاب کرده بودند.

لو رفتن‌ها؛ عمده‌ترین شکست در دنیای تکنولوژی

این مورد را هر سال می‌توان به عنوان یکی از عجیب‌‌ترین شکست‌‌های دنیای تکنولوژی عنوان کرد. از پیکسل 6 گرفته تا گوشی‌های تاشو سامسونگ و هر آنچه که در این بین معرفی شد، از گزند لو رفتن‌های گاه و بیگاه در امان نماندند. در واقع شرکت‌های مهم اندرویدی چیزی تازه‌ای برای عرضه به کاربران خود در مراسم معرفی نداشتند.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

البته این لو رفتن‌ها، مزایایی هم دارد. به عنوان مثال شما از مدت‌ها قبل می‌دانید که چه دستگاهی با چه مشخصاتی قرار است معرفی شود و به همین خاطر می‌توانید تصمیم بهتری در هنگام خرید بگیرید؛ اما برای آن دسته از کاربران که دوست دارند شگفت زده شوند، اصلا خوب نیست.

اندروید در خودروها

گوگل مدت‌ها بود که روی جایگرینی برای Android Auto به نام Assistant Driving Mode کار می‌کرد و سرانجام در اندروید 12 مشخص شد که دیگر از برنامه سابق پشتیبانی نمی‌کند و رانندگان مجبورند رابط کاربری جدید Assistant را امتحان کنند.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

این می‌تواند یک شکست در دنیای تکنولوژی نامیده شود. البته سیستم جدید آنقدر هم فاجعه نیست؛ زیرا نسبت به Android Auto مدرن‌تر به نظر می‌رسد؛ اما با توجه به نبودن حالت افقی و عدم پشتیبانی از سایر برنامه‌های مکانیابی به جز گوگل مپس، می‌توان آن را یک پسرفت نسبت به اندروید اوتو به حساب آورد.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

هرچند که اندروید اوتو تنها سیستم مریوط به خودرو نبود که امسال بازنشست شد و اسپاتیفای نیز Car View را از دسترس خارج کرد و وعده داد که نوآوری‌های جدیدی را در این عرصه ارائه خواهد کرد.

Nest

Nest هم از شکست خوردن در دنیای تکنولوژی بی‌نصیب نمانده است. این کمپانی شاخه خانه هوشمند گوگل است و هر ساله کاربران با اشتیاق منتظر معرفی سخت افزاری جدید از سوی آن هستند.

عجیب‌‌ترین شکست‌های دنیای تکنولوژی

اما این اشتیاق امسال به خاطر رقابتی نبودن آنها فورا کاهش پیدا کرد. متاسفانه گوگل برای دوربین‌های امنیتی Nest حق اشتراکی ماهیانه را طلب می‌کند و این در حالی است که برچسب قیمتی این محصولات از محصولات مشابه چندین برابر بیشتر هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*