قطب جنوب

نابودی یکی از کوه‌های یخ قطب جنوب به ابعاد شهر لس آنجلس

گرمایش زمین پدیده‌ای است که با روندی صعودی در حال پیشرفت است و یکی از جدیدترین مدارک آن، آب شدن یکی از بزرگترین کوه‌های یخ قطب جنوب است.

تصاویر ماهواره‌ای جدید خبر از واقعه‌ای دراماتیک در قطب جنوب می‌دهند؛ یکی از کوه‌های یخ عظیم الجثه در ناحیه شرقی قاره جنوبگان به صورت کامل آب شده است.

این کوه یخ که با نام Conger شناخته می‌شد، در نزدیکی ساحل شرقی جنوبگان و کنار کوه یخ بزرگتری با نام Shackleton قرار داشت، اما متاسفانه در تاریخ 15 مارچ به صورت کامل ناپدید شد. کانگر مساحتی معادل 1200 کیلومتر مربع داشت که کمی از شهر لس آنجلس کوچکتر است. این دومین کوه یخ بزرگی است که در این چند دهه اخیر از بین می‌رود. پیش از این Larsen B که سه برابر کانگر مساحت داشت هم در سال 2002 میلادی از بین رفته بود.

قطب جنوب

چند روز پیش کاترین واکر، زمین شناس و محقق پدیده‌های طبیعی دست به انتشار تصاویر ثبت شده توسط ماهواره MODIS زد که خبر از این واقعه اسفناک می‌داد. تصویر متحرکی که کاترین واکر توییت کرده بود، به خوبی نشان می‌داد که این توده یخ عظیم در تاریخ 14 مارچ به آرامی در حال فروپاشی است و سپس در تاریخ 16 مارچ به صورت رسمی از محدوده قطب جنوب حذف شد.

کوه یخ کانگر چند روز پیش وجود داشت و حالا برای همیشه محو شده است! صفحه‌های یخی در قطب جنوب، عناصری حیاتی برای حفظ سطح آب اقیانوس در محدوده طبیعی هستند. اگر این لایه‌ها نابود شوند، سطح آب اقیانوس‌ها و دریاها افزایش پیدا می‌کند.

این‌ها سخنان اندرو مکینتاش، متخصص صفحه‌های قطبی از دانشگاه Monash استرالیا است که به شدت بابت بروز این فاجعه نگران است.

اگر اخیرا اخبار مرتبط با گرمایش زمین را دنبال کرده باشید، قطعا می‌دانید که اتفاقات وحشتناک و نامعمولی در قطب جنوب در حال رخ دادن است. در ایستگاه Concordia که پایگاه مشترک ایتالیا – فرانسه محسوب می‌شود، دما به منفی 11.8 درجه سلسیوس رسیده که 30 درجه از دمای معمول این منطقه در این وقت سال، گرم‌تر است.

این گرمای بی‌سابقه در قطب جنوب به دلیل جریان هوای گرم عظیمی که اصطلاحا “رود اتمسفری” نامیده می‌شود، به وجود آمده است. هنوز نمی‌توان به طور قطعی اظهار کرد که این گرمای بالا در جنوبگان باعث آب شدن کانگر شده، اما محققان در حال بررسی روند این پدیده و نحوه تغییر شرایط در اطراف کوه یخ مذکور هستند.

در سال‌های اخیر بیشتر تحقیقات ناحیه قطب جنوب، معطوف بر قسمت غربی بوده است؛ چراکه دسترسی بهتری دارد و اکثر پایگاه‌های تحقیقاتی ایالت متحده آمریکا و بریتانیا در این قسمت بنا شده است. اما گرمایش شدیدی که در ماه مارچ بوجود آمد، دانشمندان را مجاب کرده است تا تمرکز ویژه‌ای بر بخش‌های شرقی کنند.

به نظر می‌رسد گرمایش زمین از چیزی که پیش بینی می‌شد خطرناک‌تر است و به زودی سراسر زمین را درگیر خود خواهد کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*