محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ

محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ ربطی به طرح صیانت ندارد

به عقیده یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ ارتباطی با طرح صیانت ندارد؛ اما مشکل از کجاست؟

طرح صیانت با تمام موافقان و مخالفان خود تا به امروز به طور چراغ خاموش پیش رفته و این‌طور به نظر می‌رسد که دولت و عاملان این طرح در حال برنامه‌ریزی‌هایی هستند که مردم عادی از آن خبر ندارند. متاسفانه این روزها موضوع‌های مهم و مختلفی در کشور مطرح می‌شود، اما عموم مردم از آن یا مطلع نیستند یا این که از کم و کیف آن اطلاع چندانی ندارند و نمونه بارز آن مسائل و معضلات صنعت خودروسازی است.

آیا محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ آغازی برای صیانت است؟

به تازگی یکی از موافقان طرح صیانت، مجید نصیرایی به عنوان سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس توضیحاتی در خصوص محدودیت‌های به وجود آمده در تنظیمات موتور جستجوی گوگل و بینگ داده که در ادامه می‌خوانیم. نصرایی در واکنش به اتفاقات روزهای اخیر خاطرنشان کرد:

من هم شنیده‌ام که چنین اتفاقی افتاده، ولی جزئیاتش را فرصت نکرده‌ام پیگیری کنم. من نمی‌دانم چرا یک عده‌ای در کشور زودباور هستند و حساسیت دارند، اما نسبت به این همه اتفاقات خوب دیگر به سادگی از کنارش می‌گذرند. روی طرحی که هنوز تصویب نشده و به نتیجه نرسیده حساسیت به خرج می‌دهند و هر اتفاقی که در کشور رخ می‌دهد را به طرح صیانت گره می‌زنند.

مجید نصیرایی

همان‌طور که احتمالا طی روزهای اخیر در اخبار مختلف خوانده‌اید، تنظیمات جستجوی دو موتور جستجوی جهانی گوگل و بینگ روی حالت Safe قفل شده است. تنظیمات این دو موتور جستجو در حال حاضر روی حالت ایمن و فیلتر قرار گرفته و هم‌اکنون نمی‌توان برخی از نتایج را در اپراتورهایی همچون همراه اول و ایرانسل دید.

در همین راستا از مجید نصیرایی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس سوال شده که چرا چنین اتفاقی افتاده و او نیز در پاسخ به این سوال گفت فرصت بررسی و پیگیری نداشته و نمی‌داند که چرا و از چه طریقی این اتفاق افتاده است. همچنین از وی سوال شده که آیا این اقدام ارتباطی با طرح صیانت دارد یا خیر؟ مجید نصیرایی تأکید کرد:

طرح صیانت اسمش رویش است. این طرح در حال حاضر در مجلس و در مرحله سازوکارهای تصمیم‌گیری و بررسی قرار دارد. اصلا وقتی چیزی قانونی نشده و تصمیمی گرفته نشده است، من نمی‌دانم چرا عده‌ای در کشور زودباورند و حساسیت دارند.

یکی از دلایل این که با وقوع هر اتفاقی مردم آن را با طرح صیانت پیوند می‌زنند این است که بابت آن نگرانی دارند و می‌ترسند که کسب‌وکار یا فعالیت‌هایشان در اینترنت محدود یا قطع شود. سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در واکنش به این موضوع می‌گوید:

در فضای مجازی کسی نپرسیده در برابر این همه جرم و جنایت، وظیفه و تکلیف شما به عنوان رسانه چیست؟ برای این که راهکارهایی را از مدیران و مسئولان مطالبه کنید. کسی نگفته است که در برابر این همه قتل، جنایت، دزدی و شرارتی که در فضای مجازی رخ می‌دهد، تکلیف مجموعه شما که از بیت المال استفاده می‌کنید و به برکت خون شهدا این ظرفیت در اختیار شما است، چیست؟

محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ

مجید نصیرایی در ادامه توضیح داد آیا برای شما مهم نیست که عزیزانتان در معرض چه نوع محتوا و آموزشی قرار دارند؟ اگر این مسئله برای مردم مهم است، پس چرا علیه آن تیترهای درشت و فضاسازی‌های الکی می‌کنیم؟ چرا در برابر جریاناتی که قصد کمک دارند و می‌خواهند جلوی ضعف‌ها و اشکالات را بگیرند و می‌خواهند بگویند که در فضای مجازی نباید هر محتوایی ارائه شود، می‌ایستیم؟ وی همچنین ادامه می‌دهد:

اگر قرار است محتوایی در دسترس قرار بگیرد، باید برای کودک و نوجوان سطح‌بندی شود. خود غربی‌ها وقتی در یک فیلم خشونت وجود دارد، محدودیت سنی می‌گذارند؛ حال چرا ما باید در فضای مجازی این اجازه را به همه گروه‌های سنی بدهیم؟

در ادامه گفتگو با سخنگوی کیسیون فرهنگی مجلس پرسیده شده که چرا حالت ایمن موتور جستجوها برای همه افراد و نه فقط کودکان اعمال شده است؟  نصیرایی در پاسخ بیان کرد:

الان یک اشکال همین است. ما می‌گوییم این نباید به این شکل باشد. این که یک نفر بیاید و بدون سند و مدرک با آبروی شما بازی کند یا خدایی نکرده با شما خصومتی داشته باشد و عکس و فیلم خصوصی شما را پخش کند یا بدون دلیل تهمتی زده شود، آیا خوب است؟ شما مگر در این جامعه زندگی نمی‌کنید، این همه شهید داده شد و مردم این همه فشار را دارند تحمل می‌کنند برای این نظام.

محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد که آزادی خوب است، اما چرا وقتی می‌خواهیم از عکس شهید سلیمانی استفاده کنیم، اینستاگرام این اجازه را به کاربر ایرانی نمی‌دهد؟ او ادامه داد که برخی از رسانه‌ها می‌خواهند فقط سوالی بپرسند و بروند و بعد حسابی به سمت ما فحش دهند.

یکی دیگر از موضوع‌هایی که مورد بحث قرار گرفت، محدودیت‌های حاصل از طرح صیانت است. همان‌طور که می‌دانیم اگر طرح صیانت به طور کامل اجرا شود، آن وقت محدودیت‌ها و محرومیت‌های بسیاری گریبان مردم را خواهد گرفت. نصیرایی در این باره اظهار کرد:

این که یک نفر حریم شما را از بین ببرد، برای شما سوال نیست؟ همیشه که هر محدودیتی بد نیست. مثلا یک نفر بگوید خانه شما باید طوری باشد که محدودیت نداشته باشد و ما هر زمان که دلمان خواست برویم و بیاییم، بعد یک نفر بگویید چرا محدودیت درست می‌کنید، محدودیت بد است، آیا این به معنای بد بودن محدودیت است؟ حریم مگر بد است؟ بله حریم باید در جای خود و محدودیت هم در جای خود باشد.

محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ

محدودیت های جستجو در گوگل و بینگ

به اعتقاد این نماینده مجلس، جنگل هم قانون دارد و در بازی بین حیوانات، هیچ وقت شیر جای زرافه و زرافه هم جای شیر نمی‌ایستد. وقتی طبیعت نظم و قاعده دارد، چرا ما انسان‌ها که متمدن هستیم نداشته باشیم؟ به گفته او به محض این که گفته می‌شود فضای مجازی نباید آزاد و رها باشد، یک عده حساسیت به وجود می‌آورند. نصیرایی ادامه داد:

اصلا قانون برای چیست؟ برای این است که همه بتوانند بدون کمترین هزینه و چالش، زمینه رشد جامعه را فراهم کنند و افراد در کمال امنیت و آرامش بتوانند پیشرفت کنند. اقتضائات بچه ۵ ساله با اقتضائات زن و مرد ۴۰ ساله متفاوت است. خانواده و اشخاص حریم دارند و هر چیزی باید نظم و چارچوب داشته باشد؛ بنابراین ما نباید این‌قدر جامعه را بترسانیم یا نسبت به نظم فضای مجازی نگرانی، هجمه و موج‌سواری ایجاد کنیم. هر چیزی جای خود؛ فضای مجازی، حجاب، برخورد با فساد، مشکلات معیشتی و… هر کدام در جای خودش. نباید گفت که چون مشکلات معیشتی در جامعه وجود دارد، هر کسی هر کاری دلش خواست انجام دهد.