بی وای دی سیل

بی وای دی سیل؛ سدان برقی چینی‌ها با قدرت 530 اسب بخار در برابر تسلا مدل 3 + ویدیو

بی وای دی سیل – BYD Seal یک سدان برقی جذاب و رقیب تسلا مدل 3 است که در تریم‌های متفاوت و با قیمت استاندارد 31200 هزار دلار، رسما به نمایندگی‌های فروش خودرو در چین آمده است.

سدان‌های برقی چینی، معمولا با عناوینی مثل رقیب قدرتمند تسلا مدل 3 معرفی می‌شوند اما شرکت بی وای دی به عنوان پادشاه دنیای ماشین‌های الکتریکی، واقعا قصد دارد تا رتبه اول سدان‌‌های EV را از تسلا بگیرد و به بی وای دی سیل بدهد. در ادامه به بررسی جز به جز بی وای دی سیل و مقایسه آن با تسلا مدل 3 خواهیم پرداخت اما پیش از آنکه وارد دنیای اعداد و تکنولوژی شویم، از شما دعوت می‌کنیم که همراه گجت نیوز باشید تا در یک ویدیو کامل و جذاب، تمام ابعاد بی وای دی سیل را زیر نظر بگیرید.

بی وای دی سیل در برابر تسلا مدل 3

کار خود را با ابتدایی‌ترین اطلاعات ممکن شروع می‌کنیم. در بی وای دی سیل با یک سدان برقی نسبتا اسپرت طرف هستیم که در نگاه اول، شاید کمی شبیه به پورشه تایکان به نظر برسد. اما از نظر ابعاد، کاملا در برابر تایکان سر خم می‌کند ولی ضریب درگ Seal برابر با 0.219Cd است که این عدد در تایکان به 0.22Cd می‌رسد. پس Seal نسبت به تایکان، مقاومت کمتری در برابر جریان هوا خواهد داشت. البته باید بدانید که تایکان به هیچ وجه رقیب سیل نیست و این دو خودرو اصلا در یک سگمنت قرار نمی‌گیرند.

بی وای دی سیل نسبت به تسلا مدل 3، تقریبا 6 میلی متر درازتر، 26 میلی متر عریض‌تر و 17 میلی متر بلندتر است و فاصله محوری آن هم با یک اختلاف 45 میلی متری، سدان برقی ایلان ماسک را پشت سر می‌گذارد.

به غیر از ابعاد، طراحی ظاهری هر دو خودرو هم کاملا هم شبیه به یکدیگر است. رینگ‌های 18 اینچی، دستگیره‌های درب پاپ اوت، جلو پنجره یک دست با چراغ‌های دو تکه و ستون C با انحنای بیشتر در کنار صندوق عقب با طول کم، مواردی هستند که هم در بی وای دی سیل و هم در تسلا مدل 3 به چشم می‌آیند. البته Seal با دیفیوزر جلو و عقب اسپرت، یک امتیاز اضافه کسب را می‌کند.

مشخصات فنی؛ برتری چینی‌ها یا آمریکایی‌ها؟

سدان برقی BYD Seal

بی وای دی سیل در سه تریم متفاوت به بازار آمده است. در تریم استاندارد، یک موتور الکتریکی با قدرت 150 کیلو وات (204 اسب بخار) را در محور عقبی داریم که اگر کمی بیشتر هزینه کنید، این عدد به 230 کیلو وات (313 اسب بخار) خواهد رسید؛ اما باز هم یک سدان برقی RWD را دارید و نه بیشتر! در بهترین نسخه‌ بی وای دی سیل، دو موتور الکتریکی با مجموع قدرت 390 کیلو وات (530 اسب بخار) به یاری شما خواهند آمد که در کمتر از 3.8 ثانیه، سرعت این EV چینی را به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. به هر حال فرقی ندارد که کدام گزینه را انتخاب می‌کنید، حداکثر سرعت شما همیشه به 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

سدان برقی BYD Seal

این محدودیت برای حفاظت از موتورهای الکتریکی در برابر استهلاک گرمایی خواهد بود و قابل برداشتن هم نیست! همچنین دو باتری مختلف از نوع LFP با ظرفیت‌های 61.4 و 82.5 کیلو وات ساعت در زیر شاسی بی وای دی سیل پنهان شده‌اند که از فناوری «طراحی یکپارچه با بدنه» یا همان “CBT” بهره می‌برند و در هر بار شارژ شدن، چیزی بین 550 تا 700 کیلومتر را طی می‌کنند. این عدد در نسخه AWD به 650 کیلومتر کاهش‌ می‌یابد و بد نیست بدانید که مصرف انرژی در موتورهای برقی بی وای دی سیل فقط 12.7 کیلو وات ساعت در هر 100 کیلومتر است که با فناوری شارژر سریع 150 کیلو واتی DC در عرض 15 دقیقه، می‌توانند برای یک مسافرت 300 کیلومتری آماده شوند.

در سمت مقابل، تسلا مدل 3 را داریم که در تریم‌ RWD و دو تریم AWD، به ترتیب 245، 351 و 456 اسب بخار را به خریداران تحویل می‌دهد. شتاب 0-100 آن با توجه به تریم انتخابی، بین 5.8 تا 3.1 ثانیه قرار می‌گیرد و باتری‌های آن در بهترین روز خود می‌توانند در هر بار شارژ، 601 کیلومتر دوام بیاورند. تا اینجای کار همه چیز به نفع بی وای دی سیل است اما زمانی که به فاکتور حداکثر سرعت می‌رسیم، تسلا مدل 3 هیچ محدودیتی ندارد و می‌تواند با خیال راحت، سرعت 260 کیلومتر بر ساعت را در اختیار سرنشینان بگذارد.

طراحی کابین

بی وای دی سیل

اتاق بی وای دی سیل از امواج اقیانوس و موجودات دریایی الهام گرفته شده است. زمانی که به طراحی دریچه‌های سیستم تهویه هوا و غربیلک فرمان آن که به دم ماهی شباهت دارد نگاه می‌کنید، کاملا متوجه منظور ما خواهید شد. نمایشگر 15.6 اینچی مولتی مدیا، کلاستر 10.4 اینچی در پشت فرمان، صندلی‌های برقی 10 نقطه‌ای با قابلیت گرم کن و سردکن (به صورت آپشنال)، سیستم صوتی با 10 اسپیکر یا 12 اسپیکر شرکت Dynaudio و مواردی مثل شارژر وایرلس و پورت USB C، از مهم‌ترین مواردی هستند که در کابین بی وای دی سیل به چشم می‌آیند.

اتاق تسلا مدل 3

اتاق تسلا مدل 3

اتاق تسلا مدل 3 هم دقیقا همین موارد یا مشابه آن‌ها را دارد اما شیمی کابین در این EV نسبت به بی وای دی سیل، واقعا متفاوت است و بیشتر به خودروهای آینده شباهت دارد. پس واقعا در مورد برتری (حداقل از نظر ظاهری) و زیبایی کابین هر دو خودرو، نمی‌توان تصمیم قاطعی گرفت.

امکانات رفاهی، تجهیزات و ویژگی‌های منحصر به فرد

سدان برقی BYD Seal

نتایح تست موس یا همان گوزن در BYD Seal

طراحی CTB باتری‌های، یکی از ارکان پلتفرم “e-platform 3.0” شرکت BYD است که به نوعی فضای محافظ سنتی باتری‌ها را حذف می‌کند و آن‌‌ها را با اتاق خودرو پیوند می‌زند. البته نگران نباشید چرا که لایه محافظ باتری‌ها در بی وای دی سیل می‌تواند تا 50 تن فشار را تحمل کند.

بی وای دی سیل

یکی دیگر از برتری‌های آن در برابر تسلا مدل 3، به سیستم کنترل هوشمند iTAC (Intelligent Torque Control System) یا همان «کنترل گشتاور هوشمند بلادرنگ» مربوط می‌شود که می‌تواند سرعت و گشتاور هر چرخ را هر 50 میلی ثانیه یک بار، چک کند. به همین خاطر است که بی وای دی سیل به خوبی با سرعت 83.5 کیلومتر بر ساعت از تست گوزن بیرون آمد و تسلا مدل 3 هم با ثبت عدد 83 کیلومتر بر ساعت در تست گوزن خود، رقابت را بسیار پیچیده‌تر می‌کند.

بی وای دی سیل

امکانات و قابلیت‌های دیگر هم مثل کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خطوط و دستیار باقی ماندن در بین آن‌ها، ترمزهای اضطراری، سیستم تشخیص عابرین پیاده و راکب‌های دوچرخه و موتورسیکلت، سیستم تشخیص ترافیک پشت (RCTA)، سنسورها و دوربین پارک، دوربین 360 درجه و رادار نقطه کور، سیستم پایش باد لاستیک‌ها، سامانه‌های کنترل کشش، پایداری و باقی ماندن در سربالایی به همراه 6 ایربگ هم از جمله مواردی هستند که هم در بی وای دی سیل و هم در تسلا مدل 3 پیدا می‌شوند پس نتیجه این رقابت را فقط پول تعیین خواهد کرد!

قیمت بی وای دی سیل و تسلا مدل 3

بی وای دی سیل

نسخه استاندارد بی وای دی سیل (RWD با 204 اسب بخار)، فقط 38600 هزار دلار هزینه را به شما تحمیل می‌کند و اگر به سراغ بهترین تریم آن (AWD با 530 اسب بخار و 650 کیلومتر در هر بار شارژ) بروید، باید 42630 دلار پرداخت کنید. همچنین بد نیست بدانید پیش فروش بی وای دی سیل فقط در ماه گذشته، به عدد 110 هزار نسخه رسیده است.

تسلا مدل 3

در سمت دیگر ماجرا، تسلا مدل 3 را داریم که در بازه قیمت 48490 تا 61990 دلار قرار گرفته است پس در فاکتور قیمت، بدون شک این بی وای دی سیل است که سدان برقی ایلان ماسک را پشت سر می‌گذارد. حال انتخاب با شماست تا با توجه به تمام این توضیحات، BYD Seal را برنده این رقابت کنید یا رتبه اول در سدان‌های برقی کامپکت را به تسلا مدل 3 بدهید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*