نامه انیشتین

نامه مخفیانه انیشتین،‌ نظر او در مورد دین و مذهب را فاش کرد!

نامه مخفیانه انیشتین در واکنش به باورهای مذهبی قدیمی نوشته شده و بینش او از ارتباط علم و دین را در اختیار بشر قرار می‌دهد.

آلبرت انیشتین در سال 1950، نامه‌ای را به رشته تحریر درآورد که در آن باورهای مذهبی قدیمی را به چالش کشیده است. اکنون این نامه نادر بار دیگر خبرساز شده و با قیمت 125 هزار دلار به حراج گذاشته شد.

نامه مخفیانه انیشتین خطاب به مارتا مونک، همسر یک خاخام برجسته و معلم علوم دینی، در تاریخ 11 آوریل 1950 نوشته شد. خانوم مونک به نمایندگی از دانشجویان یهویی در آمریکا به دیدار انیشتین رفته بود و به‌دنبال راهی برای آشتی دادن او با خدا بود.

باور دینی انیشتین در نامه مخفیانه او

پاسخ انیشتین اما چیز دیگری بود. او اعتقاد داشت برای دانشمندی که بر اصول تفکر علمی متکی باشد، پذیرش شرح آفرینش دینی که در کتاب مقدس پیدایش به آن اشاره شده را دشوار می‌بیند. به‌گفته انیشتین، علم به‌طور کامل جایگزین چنین مفاهیم دینی می‌شود و توصیه کرده داستان خلقت در تورات نیز باید به صورت نمادین یا استعاری تفسیر شود.

نامه انیشتین

زمینه تاریخی این نامه را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. انیشتین که در دهه 40 میلادی شهروند آمریکا بود، در سال 1933 در جریان آزار و شکنجه ظالمانه یهودیان توسط حزب نازی، از آلمان گریخت. این نامه که در بروکلین نیویورک نوشته شده است، از جنبه تلاش او برای آشتی دادن دانش علمی با باورهای مذهبی عمیقا ریشه‌دار، حائز اهمیت است.

این نامه که پیشتر از اذهان عموم مخفی مانده بود و تاکنون هرگز به‌صورت علنی فروخته نشده، با رقم حیرت‌انگیز 125 هزار دلار، به‌زودی توسط «مجموعه راب» به حراج گذاشته خواهد شد. این اولین باری نیست که نامه‌های شخصی انیشتین توجه‌ها را به خود جلب می‌کند. در سال 2018 نیز نوشته موسوم به «نامه خدا» که پیشتر طی سال 1954 خطاب به اریک گوتکیند، فیلسوف وقت نوشته شده بود، به مبلغ حیرت آور 3 میلیون دلار فروخته شد.

به‌طور مشخص، بینش انیشتین در مورد دین، جهان و خدا تا مدت‌ها پس از مرگش هم‌چنان مورد بحث بوده است. هم‌زمان با داغ شدن رقابت بر سر خرید این نامه مخفی، محققان و مورخان نیز مشتاقانه در پی فرصتی برای در اختیار داشتن این یادگاری تاریخی هستند تا بتوانند از عمیق‌ترین افکار یکی از بزرگترین ذهن‌های قرن بیستم بهره‌مند شوند. این نامه با پتانسیل تغییر دیدگاه‌ها در مورد مفاهیم علم و دین، نه تنها یک یادگاری ارزشمند، بلکه گواهی بر جستجوی ابدی در باب دانش و حقیقت است.