قطعه سازان ایرانی در روسیه

قطعه سازان ایرانی به روس‌ها قطعه درجه 1 و به خودروسازان داخلی قطعه درجه 3 می‌دهند!

با وجود تولید خودروهای داخلی با قطعات بی‌کیفیت درجه 3، قطعات درجه 1 قطعه سازان ایرانی به روسیه صادر می‌شوند؛ برای جزئیات بیشتر همراه ما باشید.

حضور خودرو و قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه منجر به امضای چندین قرارداد و تفاهم‌نامه بین‌المللی شد. در این نمایشگاه حتی مذاکراتی بین تولیدکنندگان داخل و خارج برای تولید محصولات مشترک در جریان است. این مذاکرات در حالی در حال انجام است که خودروسازان داخلی محصولات خود را با تاریخ تحویل 2 ساله به مردم خودمان تحویل می‌دهند و مدعی هستند که حتی در تامین قطعات درجه 3 برای تولید محصولات خود با مشکل مواجه‌اند.

قطعه سازان ایرانی در روسیه

بسیاری از مردم معتقدند که خودروسازی‌ها در کشور، توسط مافیاهای این حوزه اداره می‌شوند که جز سود خود به فکر رفاه حال مردم نیستند. اما کارشناسان نظر متفاوتی دارند؛ آن‌ها مافیا را در بخش قطعه‌ سازی داخلی می‌بینند که سعی دارند بازار خودروی کشور را با تولیدات داخلی محدود کنند. حال، حضور قطعه سازان داخلی در روسیه وجود این فرضیه را تقویت می‌کند.

مافیایی که از آن صحبت می‌کنیم تنها موافق تولید و مونتاژ هر خودرویی است که آن‌ها بتوانند قطعات جانبی آن را تولید و به بازار صادر کنند. اما بخش دیگری از قطعه سازان مخالف این تفکر هستند و پیشرفت جامعه خودرویی کشور را در بازار رقابتی و حضور در بازار بین‌الملل می‌دانند. این طرز تفکرهای متفاوت سبب شده قطعه سازان در داخل کشور به دو گروه تقسیم شوند و حتی انجمن‌های مختص خود را داشته باشند.

قطعه سازان ایرانی در روسیه

در گذشته که روابط بین‌الملل ایران به این میزان ضعیف و منزوی نبود، کشورهای خارجی تمایل زیادی برای استفاده از زیرساخت‌های داخلی و حضور در بازار کشور داشتند؛ مثلا شرکت‌های اروپایی پژو، رنو و سیتروئن در گذشته‌ای نه‌چندان دور حضور قدرتمندی در صنعت خودروسازی داخلی داشتند.

در آن سال‌ها قسمت کنترل کیفیت محصولات مونتاژ شده در داخل کشور، زیر نظر مستقیم مهندسان اروپایی بود و قطعه سازان داخلی که با حصول نتیجه در برجام توانسته بودند ماشین‌آلات خود را به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا مجهز کنند، می‌توانستند استاندارهای سخت‌گیرانه این مهندسان خارجی را پاس کنند. در آن زمان با توجه به این‌که قوانین بومی‌سازی صنعت خودرو در دستور کار بود، قطعه سازان توانستند تا 80 درصد قطعات خودروی پژو 508 را در داخل کشور تولید کنند؛ خودرویی که به‌دلیل جریانات بعدی برجام فرصت تولید انبوه را پیدا نکرد.

قطعه‌ سازانی که در آن زمان تولیداتشان با تولیدات رقیبان اروپایی قیاس می‌شد، اکنون سوژه طنز شبکه‌های اجتماعی شده‌اند. کلیپ صدای حلبی درآمدن از سقف یا کاپوت خودروهای پژو یا لنت ترمز ساندرو جزو پربیننده‌ترین ویدیوهای شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند.

آیا کیفیت تولیدات همان قطعه‌ساز به‌دلیل مسائل اقتصادی روز یا عدم وجود مهندسین خبره به چنین روزی درآمده است؟

نکته جالب توجه در خصوص این قطعه‌ساز، حضور آن در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه و به دست آوردن توجه خودروسازان خارجی و امضای چندین تفاهم‌نامه است. وجود چنین دستاوردهایی نشان از  وجود توانایی در تولید محصولات باکیفیت است.

حضور قطعه سازان ایرانی در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه‌ سازان، در خصوص حضور شرکت‌های داخلی در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه گفت:

امسال نیز مسئول اجرایی پاوییون جمهوری اسلامی ایران انجمن همگن بود. در نمایشگاه امسال علاوه بر دو خودروساز اصلی کشور، 30 قطعه‌ساز نیز در فضایی به اندازه 1800 متر میزبان علاقه‌مندان به صنعت خودرو‌سازی ایران بودند.

وی در خصوص دستاورد‌های سال گذشته این نمایشگاه توضیح داد:

سال گذشته در حاشیه نمایشگاه، 700 میلیون یورو تفاهم‌نامه به امضا رسید که تمام آنها منتهی به قرارداد شد. امسال نیز چندین تفاهم‌نامه به امضا رسیده که به‌رغم گذشت یک ماه از امضای تفاهم‌نامه، به مرحله قرارداد رسیده است.

دوست‌زاده در خصوص ظرفیت‌های بازار روسیه و توانمندی‌های تولیدکنندگان داخلی برای حضور و داشتن سهم عرضه در این بازار گفت:

پس از حمله روسیه به اوکراین، صنعت خودروسازی این کشور مجبور شد تغییراتی در سیستم تولید خود به‌وجود آورد. اگر این صنعت را به دو بخش خودرو و قطعات تقسیم کنیم بخش قطعات چالش کمتری نسبت به خودرو داشته است. مردم روسیه سال‌ها خودروی اروپایی و آمریکایی مصرف کردند و به آن کیفیت عادت کرده‌اند. اکنون با عدم تولید این خودروها در روسیه، یک خلأ به‌وجود آمده که این امر در شهرهایی مانند مسکو و سنت پترزبورگ کاملا مشهود است.

روس‌ها هزینه ساخت قطعات باکیفیت را پرداخت می‌کنند

به‌دلیل تحریم‌هایی که بر علیه کشور روسیه به‌علت جنگ با اوکراین شکل گرفته است، روس‌ها در تامین قطعات مصرفی خودروهای آمریکایی و اروپایی موجود در این کشور ناکام مانده‌اند. اما قطعه‌سازان داخلی مدعی شده‌اند که توانایی تولید قطعات یدک این خودروها را با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشور دارند.

با وجود قطعات بی‌کیفیت خودروهای داخلی، چگونه قطعه‌ سازان توانایی ساخت قطعات خودروهای برند آمریکایی و اروپایی را دارند؟

در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم که این خودروساز است که تعیین می‌کند قطعات ماشین‌هایی که می‌سازد در چه سطح کیفی باشند. خودروسازان داخلی به میزان بسیار زیادی به قطعه سازان بدهکار هستند و قطعه سازان حاضر به همکاری جدی با تولیدکننده داخلی نیستند.

قطعه سازان ایرانی در روسیه

اگرچه کیفیت قطعات خودروهای داخلی استانداردهای 85 گانه را پاس می‌کنند، اما کیفیت این محصولات با استانداردهای روز اروپا بسیار فاصله دارد. در آن سوی ماجرا قطعه سازان ایرانی با توجه به این که سال‌ها برای خودروهایی مانند پژو، رنو و سیتروئن قطعه تولید کرده‌اند، مدعی شده‌اند که در کمترین زمان استانداردها و کیفیتی که مورد نظر روس‌ها است را برآورده می‌سازند.

عضو هیئت رئیسه انجمن قطعه‌سازان در این خصوص نیز توضیح داد:

اکنون رقبای ایران در بازار قطعات روسیه، ترکیه و چین هستند؛ اما مزیت نزدیکی مسیر، ایران را در اولویت قرار داده و حل مشکل تبادلات بانکی، مسیر فعالیت را هموار‌تر کرده است. امضای چندین تفاهم‌‎نامه در نمایشگاه اتوموبیلتی روسیه و تبدیل به قرارداد شدن آن نشان از سرعت بالای همکاری دو طرف دارد. ضمن آن که انجمن همگن برای تسریع امور در نظر گرفته که ظرف هفته‌های آتی یک دفتر در مسکو دایر کند.

دوست‌زاده در خصوص صادرات قطعه به روسیه و وجود رقیبان چینی و ترکی در این خصوص یاد‌آور شد:

با وجود آن‌که چین و ترکیه در تولید قطعات خودرو به‌مراتب از ایران جلوتر هستند، اما برخی قطعات موثره‌ی خودرو، سیستم خنک‌کننده و داخل کابین را می‌توان به بهترین کیفیت تولید کرد. این همکاری‌ها به‌صورت مستقیم است. همزمان خودروسازهای ایرانی نیز در حال مذاکره و انعقاد قرارداد با خودروسازهای روسیه هستند که در آن صورت به‌طور غیرمستقیم، قطعه‌سازان ایرانی در روسیه حضور خواهند داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*