مدرن ترین هرم بشر

بزرگترین و مدرن ترین هرم بشر به گنجایش 1 میلیون نفر در دبی ساخته می‌شود

کشور امارات متحده عربی در حال ساخت بزرگترین و مدرن ترین هرم بشر با گنجایش ۱ میلیون نفر و مساحتی باورنکردنی است.

وقتی صحبت از بزرگترین هرم ساخته شده به‌دست بشر مطرح می‌شود، یاد هرم جیزه مصر با وسعت و شکوه بی‌نظیر آن برای ما تداعی می‌گردد. اگرچه با توجه به دانش چند هزار سال پیش، این معماری باشکوه و بی‌همتا قلمداد می‌شود، اما به‌تازگی کشور امارات متحده عربی خبر از ساخت یک هرم عظیم در شهر دبی داده است.

مدرن ترین هرم بشر در بیابان های دبی ساخته می‌شود

مدرن ترین هرم بشر

پس از اجرای پروژه برج مرسدس بنز در قلب شهر دبی، اکنون این شهر میزبان یک پروژه عظیم و بسیار گران‌قیمت دیگر با معماری دانشمندان و طراحان Timelinks خواهد بود. این هرم شگفت‌انگیز با عرض ۲۳۰۰ متر مربع و ارتفاع ۱۲۰۰ متر، ظرفیت میزبانی از ۱ میلیون نفر را دارد و از این حیث یک رکورد جدید را به ثبت خواهد رساند. در سال ۲۰۰۸ میلادی دولت امارات از طرح ساخت یک ابرهرم با نام زیگورات رونمایی کرد. قرار شد تا با تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت، این پروژه در سال ۲۰۲۱ میلادی آغاز و تا سال ۲۰۲۸ به اتمام برسد. این پروژه شگفت‌انگیز با پشت سر گذاشتن برج خلیفه و داون تاون سیرکل (Downtown Circle)، عنوان بلندترین سازه ساخته شده به دست بشر را دریافت خواهد کرد.

این پروژه می‌تواند نگاه جامعه جهانی و گردشگری را از سوی پروژه عظیم نئوم به سمت زیگورات منعطف نماید. لازم به ذکر است تولید انرژی در این هرم عجیب «کربن خنثی» خواهد بود. بدین صورت تمامی انرژی برق مورد نیاز برای سیستم‌های روشنایی، حمل و نقل و… در این پروژه توسط پنل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و دیگر منابع طبیعی تامین می‌شود. شایان ذکر است هرم زیگورات دارای سیستم حمل و نقل عمومی و اختصاصی به‌صورت عمودی و افقی خواهد بود که به‌صورت کلی با توجه به بی‌نیازی از حمل و نقل خودرویی و تولید انرژی پاک و آلایندگی نزدیک به صفر در این زمینه نیز سردمدار خواهد بود. این پروژه دارای ۳۰۰ طبقه با کاربری مسکونی، تجاری و تفریحی است.

ریداس ماتونیس، مدیرعامل گروه Timelinks در مورد تامین انرژی مدرن ترین هرم بشر گفت:

هرم زیگورات می‌تواند کاملاً از لحاظ تأمین انرژی خودکفا باشد و علاوه‌ بر استفاده از نیروی بخار در ساختمان، از فناوری توربین بادی نیز برای تأمین انرژی طبیعی استفاده خواهد شد.

با توجه به گستردگی و ابعاد عظیم هرم زیگورات، هنوز مشخص نیست آیا امارات متحده عربی قادر به رونمایی از این پروژه عظیم در سال ۲۰۲۸ خواهد بود یا خیر. دبی در سال ۲۰۲۳ با جذب ۱۶.۸ میلیون گردشگر در رتبه سوم پربازدیدترین شهرهای جهان پس از استانبول و لندن قرار گرفت.

در این میان، عربستان نیز سرگرم ساخت پروژه چند صد میلیارد دلاری نئوم است و گفته می‌شود هزینه بالای این پروژه عظیم موجب شده این کشور پادشاهی به استقراض روی بیاورد. بر اساس آنچه تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده، پروژه نئوم در شمال غربی عربستان سعودی واقع شده است و مساحتی در حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد. این منطقه که از جنوب به دریای سرخ و از غرب به خلیج عقبه محدود شده است، در امتداد سواحل شامل ۵۰۰ کیلومتر خط ساحلی و ۴۱ جزیره و تپه‌های بیابانی و کوه‌های پوشیده از برف گسترش می‌یابد.

با توجه به همسایگی کشورهای امارات و عربستان با ایران، تنها می‌توان امیدوار بود که تعداد بیشتری از مردم کشورمان از این پروژه‌ها بازدید می‌کنند. این در حالی است که به گفته مسئولان کشورمان، ساخت چنین پروژه‌هایی در داخل ایران هیچ‌گونه توجیه اقتصادی ندارد.

همچنین بخوانید:
اکویلم معرفی شد؛ شهرستانی لوکس در ابر شهر نئوم عربستان + ویدیو فرودگاه جدید عربستان در جهان بی نظیر خواهد بود + عکس