موقعیت مکانی کاربران

موقعیت مکانی کاربران بدون اطلاع آنها توسط گوگل ردیابی می‌شود

موقعیت مکانی کاربران حتی زمانی که “Location History” را خاموش می‌کنند هم توسط گوگل ردیابی می‌شود. هرچند، ما یک راهکار برای محدود کردن این رفتار گوگل داریم.

در تنظیمات حساب شخصی گوگل، گزینه‌ای با عنوان “Location History” وجود دارد که با غیر فعال کردن آن باید ردیابی موبایل شما توسط گوگل متوقف شود. ولی مطابق با گزارش جدید Associated Press، حتی با انجام این کار هم گوگل به ردیابی موقعیت مکانی کاربران ادامه داده و اطلاعات مربوط به آب و هوا، جستجوی آنلاین و پیشنهادات گوگل مپس را آپدیت می‌کند. مطابق با اطلاعات منتشرشده توسط وب‌سایت ورج، شما با غیر فعال کردن “Location History” مانع اضافه کردن موقعیت مکانی خود در بخش “Timeline” می‌شوید؛ ویژگی خوبی که یک نمایش بصری از جریان‌های روزانه شما را ارائه می‌کند.

ردیابی موقعیت مکانی کاربران به خاطر ارائه تجربه کاربری بهتر است

گوگل در مورد روش مورد استفاده خود از این سیستم به صراحت سخن گفته است، هرچند شاید عبارت غیر فعال کردن “Location History” در صفحه Activity Controls کمی گمراه‌کننده باشد. گوگل در گفتگو با وب‌سایت ورج گفت که «Location History یکی از محصولات گوگل بوده و کاربران در انتخاب آن کاملا آزاد هستند و آنها روی ویرایش، حذف یا غیر فعال کردن آن کنترل دارند […] ما اطمینان حاصل می‌کنیم که کاربران Location History می‌دانند هنگام غیر فعال کردن آن، ما برای بهبود تجریه کاربری هنگام انجام کارهای مختلفی مثل جستجو در گوگل یا استفاده از آن برای انتخاب مسیرهای رانندگی، به استفاده از موقعیت مکانی ادامه می‌دهیم.»

اگر با غیر فعال کردن “Location History” ردیابی شما توسط گوگل متوقف نمی‌شود، راهی وجود دارد که که در آن باید ردیابی “Web & App Activity” را هم غیر فعال کرد. شما این کار را می‌توانید از طریق بخش کنترل حساب گوگل انجام دهید. شاید با این کار، تجربه‌ای کمتر شخصی از اپلیکیشن هایی مثل گوگل مپس و اسیستنت را داشته باشید، اما انجام آن حداقل برای افرادی که نگران حریم خصوصی خود هستند، ارزش دارد.

جدای از صحبت‌های مبهم گوگل، کاربران با شنیدن این حقیقت که در حالت پیش‌فرض، Location History غیر فعال بوده و در عوض Web & App Activity فعال است، بیش از پیش سردرگم خواهند شد. این یعنی بدون چک کردن صفحه “My Activity“، شما هرگز متوجه نخواهید شد که کدام اپلیکیشن ها، سرویس‌ها یا وب‌سایت‌ها در حال ذخیره کردن اطلاعات مکانی شما هستند.

خوشبختانه کاربران علاوه بر غیر فعال کردن “Web & App Activity” می‌توانند تمام اطلاعات ذخیره‌شده در این بخش را هم حذف کنند. انجام این کار از صفحه “My Activity” امکان‌پذیر است. این‌که کاربران می‌توانند این اطلاعات ذخیره‌شده را حذف کنند بسیار خوب است، اما اغلب کاربران اندرویدی هرگز متوجه نخواهند شد که چگونه به صورت کامل از انجام این کار جلوگیری کنند. این نخستین باری نیست که گوگل به ردیابی موقعیت کاربران از روش‌هایی مبهم متهم می‌شود. نوامبر گذشته گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد گوشی های اندرویدی برخی از کاربران حتی با خاموش کردن موقعیت مکانی و خارج کردن سیم کارت از دستگاه قادر به شناسایی موقعیت آنها بود. این کار با دریافت اطلاعات از دکل‌ها انجام می‌شد. گوگل اعلام کرد که این ویژگی تا دسامبر 2017 غیر فعال می‌شود.

هرچند، همان‌طور که در این مقاله نیز اشاره کردیم، حتی با غیر فعال کردن موقعیت مکانی هم گوشی شما اطلاعات را برای دکل‌های مخابراتی ارسال می‌کند چرا که تمام گوشی های موبایل با نزدیک‌ترین دکل در ارتباط هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

10 دیدگاه

  1. نتیجه نامشخص

  2. آخه اطلاعات موقییت مکانی من کاربر چه به درد گوگل میخوره…هیچ وقت غریبه با آدم کاری نداره ..این خودی که آدمو ضربه می کنه

  3. موقعیت مکانی که هیچ حاظرم کل اطلاعاتم دست گوگل بیوفته ولی دست کشور خودم نه

    • این یعنی از خودباختگی و از خودبیگانگی. همینه که به هیچ جا نمیرسیم. حرف درست اینه که حریم شخصی هرفرد برا خودشه و کسی نباید به اون دسترسی داشته باشه. با این حرفت ریدی به شخصیت خودت عمو خخخ

  4. بابا مگ الکیه وقتی لوکیشن و دیتا خاموش باشه اصا امکان نداره

    • تو با این اطلاعات و مخ آی تی که داری ندزدنت حالا ، گوشی مارو دزدیدن طرف سیم کارت انداخته بوود دور ریست فکتوری کرده بود ، سیم کارت هم ننداخته بود روش ، به محض اینکه روشنش کرد آشنا داشتیم تو آگاهی جاش رو پیدا کردن یعنی گوگل از اینا کمتره خخخخ

      • آخه زرنگ . گوشی بنظرت شناسه نداره؟ (IMEI). میتونی با شماره گیری #06#* اونو ببینی توی گوشیت. وقتی گوشی فعال میشه این شناسه هم فعاله پس میشه رد یابی بشه. تازه ممکنه با وای فای به نت وصل شده باشه و نیازی هم به سیمکارت نبوده و چندین راه دیگه که یکیش همین امکانات گوگل هستش و ….

  5. 😐😐😐 چ وضشه امنیت نداریم