استانداردهای 85 گانه

سرنوشت خودروهای فاقد استانداردهای 85 گانه چه می‌شود؟

خودروسازان داخلی باید تا ابتدای دی‌ماه 1397 تمامی استانداردهای 85 گانه را برای تولید محصولات خود لحاظ کنند. سازمان ملی استاندارد ایران اعلام کرده جلوی تولید خودروهای فاقد استاندارد را خواهد گرفت. رئیس سازمان استاندارد در این باره توضیح داده است.

سازمان ملی استاندارد ایران طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ارتقای سطح کیفیت محصولات خودروسازان داخلی، در اسفندماه سال 96 تعداد استانداردهای خودروها را از 55 به 85 استاندارد افزایش داد. این موضوع طبق مصوبه شورای سیاست‌گذاری خودرو در دستور کار قرار گرفت و وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه‌سازان نیز در این موضوع مشارکت داشتند. در واقع زمان‌بندی سازمان ملی استاندارد ایران به گونه‌ای انجام شد که خودروسازان می‌بایست در مرحله اول تا دی‌ماه سال 96 برای تولید محصولات خود 61 استاندارد را رعایت کنند که در تیرماه 97 این تعداد به 63 استاندارد رسید و سرانجام سازمان ملی استاندارد تصمیم گرفت برای افزایش سطح کیفیت خودروها، 22 استاندارد دیگر را نیز اضافه کند تا خودروسازان داخلی مستلزم به رعایت استانداردهای 85 گانه شوند.

بر اساس قانون می‌بایست برای هر استانداردی که تدوین می‌شود، حداقل 3 ماه مهلت به تولیدکنندگان داده شود تا سازوکار مناسب را برای اجرای آن در نظر بگیرند. با توجه به اینکه صنعت خودروسازی دارای ساختار پیچیده‌ای است، سازمان استاندارد ایران مهلت بیشتری به تولیدکنندگان داد و قرار شد تا ابتدای دی‌ماه 1397 و پس از سه مرحله زمانی، خودروسازان استانداردهای 85 گانه خودرویی را رعایت کنند.

تولید خودروهای فاقد استانداردهای 85 گانه متوقف می‌شود

نیره پیروزبخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران عنوان کرد از ابتدای دی‌ماه 1397، استانداردهای 85 گانه محصولات خودروسازان داخلی را بررسی می‌کنیم و این فرایند ممکن است تا یک سال طول بکشد. در این بین از تولید هر خودرویی که از استانداردهای 85 گانه برخوردار نبود جلوگیری خواهد شد. از سویی وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار تغییر تاریخ ارزیابی است و درخواست شده که از ابتدای دی‌ماه سال 98 این اقدام صورت بگیرد که با این موضوع مخالفت شد؛ بنابراین بر خلاف درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت، در همان موعد مقرر یعنی از ابتدای دی‌ماه 97 ارزیابی‌ها انجام می‌شود. پس از شروع بررسی‌ها احتمال دارد نتیجه توقف یک خودرو پس از 1.5 سال مشخص شود، اما بدون شک اگر قرار باشد تولید خودرویی متوقف شود، حتما این امر محقق خواهد شد.

استانداردهای 85 گانه

به چه خودروهایی فرصت داده می‌شود؟

نیره پیروزبخت در ادامه عنوان کرد صنعت خودروسازی کشور با شرایط نامساعدی روبرو است و با شرایط تحریم، خودروسازان قادر به تامین قطعات مورد نیاز نیستند و در این زمینه مشکل دارند. اگر مشخص شود که در برخی از استانداردها، خودروسازان با مشکل مواجه هستند، تصمیم می‌گیریم به خودروسازان فرصت یک ساله بدهیم تا بتوانند استانداردهای 85 گانه را رعایت کنند. برخی نیز می‌پرسند با چه خودروهایی مدارا می‌شود که در این خصوص باید بگویم هنوز تصمیم خاصی اتخاذ نشده است، اما ما از وضعیت صنعت خودروسازی کشور مطلع هستیم. نباید وجود مشکلاتی نظیر تحریم‌ها، موجب شود کیفیت خودرو کاهش یابد و سازمان استاندارد در این باره پیگیر خواهد بود و تولید خودروهای بی کیفیت را متوقف خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه بیان کرد روند ارزیابی خودروها از دی‌ماه 97 شروع می‌شود و به دلیل پیچیده بودن فرایند بررسی، ممکن است این کار تا دی‌ماه 98 نیز ادامه پیدا کند. همانطور که اشاره شد به خودروهایی که در تامین ایمنی و رعایت استانداردهای 85 گانه با مشکل روبرو شوند، فرصت یک ساله داده خواهد شد. البته مقرر شد خودروسازان تا تیرماه سال 97، استانداردهای 63 گانه را روی محصولات خود لحاظ کنند که با درخواست آن‌ها، این مدت تا دی‌ماه 97 تمدید شد و برای این کار از آن‌ها تعهد گرفته شد و در زمان مقرر می‌بایست علاوه بر آن 63 مورد، 22 استاندارد دیگر را نیز رعایت کنند.

استانداردهای 85 گانه

سازمان ملی استاندارد ایران جدی است

رئیس سازمان ملی استاندارد تاکید کرد استانداردهای 85 گانه باید به طور کامل توسط خودروسازان رعایت شود و هیچ‌کدام از آن‌ها تعدیل یا حذف نخواهند شد. فقط به برخی از استانداردها مهلتی داده می‌شود تا خودروسازان مجددا آن‌ها را رعایت کنند. خودروسازان نیز مکلف هستند تا محصولات خود را بررسی کرده و از استاندارد قطعاتی که خریداری می‌کنند اطمینان حاصل کنند؛ زیرا بعضا خودروسازان قطعاتی را وارد می‌کنند که نشان استاندارد روی آن‌ها وجود ندارد. از سویی سازمان استاندارد تمامی خودروها را بررسی می‌کند، اما تمامی قطعات ارزیابی نمی‌شوند و اگر خودروسازن با قطعه‌ای مشکل داشتند باید به سازمان استاندارد اعلام کنند تا آن قطعه بررسی شود.

استانداردهای 85 گانه

سرنوشت خودروهای پیش فروش شده چه می‌شود؟

اگر سازمان استاندارد، محصولات خودروسازان را بررسی کند و در اسفند سال جاری روند تولید خودروهایی که از استانداردهای 85 گانه برخوردار نبودند نیز متوقف شود، سرنوشت آن تعداد از خودروهایی که توسط خودروسازان پیش فروش شده و قرار است در سال آینده به مشتریان تحویل داده شوند، چه می‌شود؟ از این رو بسیاری از مشتریان، نگران اجرای مرحله نهایی استانداردهای 85 گانه هستند. رئیس سازمان استاندارد در این باره گفت اگر خودروهای پیش فروش شده توسط این سازمان تایید شود، مشکلی به وجود نخواهد آمد.

استانداردهای 85 گانه

سرنوشت خودروها در فاز اول و دوم اجرای استانداردها

در فاز اول رعایت استانداردهای 85 گانه که از ابتدای دی‌ماه 96 اجرا شد، تولید 25 خودروی سواری و سنگین جاده‌ای از جمله خودروهای MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی‌سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، وانت کارا 1700 بنزینی و دوگانه سوز، بسترن آسا B50F، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک J5 و هیوندای i10 متوقف شد.

همچنین تولید خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل 1843 LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K1051S، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R440LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R460LA، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA 4250، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA4180 و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc 13107 از اول آذرماه سال 96 متوقف شده است.

در مرحله دوم رعایت استانداردهای 85 گانه ، تولید هیچ محصولی از خودروسازان داخلی متوقف نشد و به سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار داده شد. از سویی سه خودروی سیتروئن، وانت آمیکو و FAW نیز توانسته‌اند با رعایت استانداردهای 85 گانه مجوز ورود به بازار ایران را دریافت کنند.

استانداردهای 85 گانه