E-4B

هواپیمای قیامتی E-4B می‌تواند از انفجار اتمی نیز جان سالم به در برد

نیروی هوایی آمریکا هواپیماهای غیر مسلح بسیاری دارد که گرچه هیچ گونه سلاح و مهماتی با خود حمل نمی‌کنند، اما نقشی به با ارزشی هواپیماهای رزمی و چه بسا مهم‌تر دارند. یکی از این هواپیماها نیز هواپیمای قیامتی E-4B است که در ادامه مختصری با آن آشنا می شویم.

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا دارای طیف گسترده‌ای از هواپیماهای کوچک و بزرگ با کاربری‌های گوناگون است که همگی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا قدرتمندترین نیروی هوایی در دنیا را شکل دهند. در این بین هواپیماها نظامی اما غیررزمی فراوانی حضور دارند که وجودشان تضمین کننده برتری هوایی این قوا است. یکی از آن‌ها هواپیمای قیامتی E-4B است که AACP، کوتاه شده عبارت “Advanced Airborne Command Post” به معنی «پست فرماندهی پیشرفته هوابرد»، نام دارد. این هواپیما همچنین با لقب نگهبان شب (نایت واچ) نیز شناخته می‌شود، گرچه برخلاف نگهبانان شب که در بازی تاج و تخت دیدیم،‌ کاملا سفیدپوش است.

E-4B

آزمایش شبیه سازی پالس الکترومغناطیسی مشابه انفجار اتمی و بررسی تاثیر آن روی هواپیما

E-4B بر پایه هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 نمونه 200B در زمان جنگ سرد توسط کمپانی هوافضا، امنیتی و دفاعی آمریکایی بوئینگ ساخته شده و به جای تجهیزات پیشرفته کامپیوتری و دیجیتال، دارای تجهیزات قدیمی و آنالوگ است. اما شاید این سوال به ذهنتان خطور کند که چرا هواپیمایی که امروزه در خدمت است باید تجهیزات آنالوگ داشته باشد. دلیل این است که تجهیزات آنالوگ در مقایسه با تجهیزات دیجیتال، آسیب پذیری کمتر و بقاپذیری بالاتری در برابر موج و پالس‌های الکترومغناطیسی ناشی از انفجار اتمی دارند.

البته تنها تجهیزات نیستند که در برابر انفجار مصون هستند، بلکه هواپیما دارای سپرهای محافظتی مخصوصی است که از خدمه در برابر گرما و تششعات ناشی از انفجار اتمی هنگام یک نبرد هسته‌ای محافظت می‌کند.

E-4B

سوخت گیری هوایی E-4B از KC-135 استراتوتانکر

با توجه به حجم بالای مخازن سوخت این هواپیما و همچنین امکان سوخت گیری هوایی آن، E-4B می‌تواند تا چندین روز پیوسته پرواز کند. این هواپیما 67 دیش و آنتن ماهواره‌ای دارد که با استفاده از آن‌ها خدمه می‌توانند در هر زمان با هرکسی در هر نقطه از دنیا ارتباط برقرار کنند. همچنین در صورتی که مقر فرماندی در پی حمله پیش دستانه دشمن از بین رفته باشد، می‌توانند اقدام به ارسال پیام به زیردریایی‌های حامل موشک‌های بالستیک اتمی کنند تا زیردریایی‌ها که در ژرفای آب پنهان شده‌اند، دست به حمله تلافی جویانه بزنند. همین امر سبب ایجاد هراس و بازدارندگی هسته‌ای می‌شود و دشمن می‌داند حتی در صورتی که موفق به نابودی مقر فرماندی شود، همچنان امکان پاسخ اتمی وجود دارد.

البته این تمام قابلیت‌های E-4B نیست. چیزی که از این هواپیما می‌دانیم بسیار اندک است و بیشتر اطلاعات و قابلیت‌های آن محرمانه هستند. اما می‌دانیم نیروی هوایی آمریکا 4 فروند از آن‌ها را در اختیار دارد و هر یک می‌تواند 112 خدمه با خود حمل کند. هر کدام از این هواپماها طولی اندازه یک ساختمان 6 طبقه داشته و 18 خوابگاه، 6 حمام، یک کافه، یک اتاق جلسه و چندین اتاق دیگر دارد.

در حال حاضر یکی از 4 فروند هواپیمای قیامتی E-4B در خدمت پاتریک شانهان، وزیر دفاع موقت آمریکا، برای سفر به بخش‌های مختلف دنیاست. وی یکشنبه گذشته سوار بر یکی از E-4B ها به آسیا پرواز و راهی سفری یک هفته‌ای شد. ناگفته نماند پیش‌تر نیز هواپیماهای جنگی و غیر رزمی مهم دیگری به نام E-6 مرکوری که در نیروی هوایی آمریکا خدمت می‌کنند را نیز معرفی کردیم که می‌توان آن را خطرناک‌ترین هواپیمای جهان دانست.