خرید و فروش بیت کوین

خرید و فروش بیت کوین از نظر شرعی چه حکمی دارد؟

آیت‌الله هادوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه گفت خرید و فروش بیت کوین در سامانه ارزهای دیجیتالی و همچنین استخراج آن از لحاظ شرعی ممنوع است.

آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، استاد حوزه و دانشگاه در خصوص فعالیت در زمینه بیت کوین و حکم شرعی خرید و فروش بیت کوین عنوان کرد بعد از جلسه‌های زیادی که به صورت کارشناسی در مورد بیت کوین انجام شد و دیدگاه‌های مختلف این موضوع را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیده‌ایم که بیت کوین از نظر آسانی نقل و انتقال و ارزان بودن آن و توهم ناشناخته بودن طرفین معاملات و گمان عدم تسلط کشور یا سامان بر آن دارای مالیت و ارزش عقلایی است.

ممنوعیت خرید و فروش بیت کوین از لحاظ شرعی

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه عنوان کرد:

از لحاظ شناخته شدن دو طرف معامله و کنترل تمام معاملات و ثبت آنها توسط پروتکل بیت کوین که طبق تکنولوژی بلاک چین انجام می‌شود و احتمال تسلط استکبار جهانی به خصوص NSA در آمریکا بر این پروتکل وجود دارد و همچنین احتمال اینکه اکثریت سکه‌های بیت کوین در اختیار آنها باشد و با توجه به اینکه امکان شناختن تمام معاملات پنهان و روش‌های انتقال پول و دور زدن تحریم‌هایی که از این ابزار در آنها استفاده می‌شود، بیت کوین فاقد ارزش و مالیت شرعی است. از این رو ورود در سامانه این ارز دیجیتالی برای خرید رمزارز یا انجام نقل و انتقال آن و همچنین هر نوع فعالیتی در زمینه ماینینگ یا استخراج آن از لحاظ شرعی ممنوع است.

آیت الله مهدی هادوی تهرانی در پایان خاطرنشان کرد اگر فردی به شکل قهری از طریقی مانند ارث به مالکیت بیت کوین رسید، باید در اولین فرصت آن را به ارز یا کالا دیگری تبدیل کند و این تبدیل نباید با انتقال بیت کوین به یک مسلمان یا خروج این دارایی از محدوده دارایی‌های امت اسلامی انجام شود.