آزمایشگاه DxOMark Audio

آزمایشگاه DxOMark Audio برای ارزیابی کیفیت اسپیکر گوشی‌های هوشمند تاسیس شد

آزمایشگاه DxOMark Audio با هدف ارزیابی کیفیت اسپیکر گوشی‌های هوشمند راه‌اندازی شد. بر اساس اولین سری تست‌ها، اسپیکر پرچمدار سال 2018 هواوی بیشترین امتیاز را کسب کرد.

DxOMark نام سازمانی شناخته شده است که به بررسی کیفیت و توان دوربین‌های دیجیتال مخصوص دوربین گوشی‌های هوشمند می‌پردازد. ابتدای سال جاری، این سازمان تست DxOMark Selfie را معرفی کرد تا از آن به بعد، بر اساس استانداردهایی مشخص، به دوربین سلفی گوشی‌های هوشمند نیز امتیازدهی کند. ده ماه بعد از این اتفاق، نوبت به معرفی آزمایشگاه DxOMark Audio با پروتکل‌های تست منحصربه‌فرد آن رسید.

پروتکل تست DxOMark Audio

بر اساس گفته‌های سازمان DxOMark، تمرکز بیشتر کاربران امروزی روی کیفیت و اندازه نمایشگر و همچنین ویژگی‌ها و عملکرد دوربین گوشی‌های هوشمند قرار دارد. با این حال، طی سال‌های اخیر، تمرکز گوشی‌سازان روی کیفیت صدای پخش شده توسط محصولاتشان افزایش پیدا کرده و کاربران نیز رفته رفته توجهی بیشتر به معیار دارند.

DxOMark فقط روی عملکرد اسپیکرهای داخلی دستگا‌ه‌ها تمرکز داشته و نحوه پخش صوت در زمان اتصال گوشی به هدفون یا اسپیکرهای خارجی را مورد ارزیابی قرار نمی‌دهد.

پروتکل تست DxOMark Audio

حین استفاده از پروتکل تست DxOMark Audio مشخصه‌های مختلف مربوط به کیفیت صوت به آیتم‌های مجزایی تقسیم شده و امتیاز هر کدام محاسبه می‌شود. با در نظر گرفتن امتیاز قسمت‌های گوناگون، در نهایت یک امتیاز کلی به دستگاه تعلق می‌گیرد. در سیستم امتیازدهی به دوربین گوشی‌های هوشمند نیز چنین روالی وجود دارد.

شبیه به سیستم امتیازدهی دوربین‌ها، در بخش صوت نیز هیچ سقفی در نظر گرفته نشده است. به این ترتیب هر چه کیفیت افزایش پیدا کند، امتیاز بیشتری حاصل خواهد شد.

جزئیاتی از نحوه کار متخصصان آزمایشگاه DxOMark Audio

بر اساس گزارش‌ها، آزمایشگاه DxOMark Audio از دو سری دستگاه تست اصلی تشکیل می‌شود. به این منظور یک اتاق صدا خفه‌کن و یک اتاق استماع در نظر گرفته شده است. در اتاق فاقد انعکاس، متخصصان دستگاه را داخل یک جعبه قرار داده و اطرافش را مهر و موم می‌کنند.

در ادامه نتایج با استفاده از یک میکروفون به ثبت می‌رسد. علاوه بر میکروفون، در زمان تست عملکرد گوشی برای ضبط صدا نیز دستگاه داخل جعبه قرار می‌گیرد. هدف از این کار، ایجاد سناریوهای مختلف است تا عملکرد در شرابط مختلف مورد ارزیابی قرار بگیرد. داخل آزمایشگاه میکروفون‌های متعددی وجود دارد تا در شرایط فیزیکی مشابه، صحنه‌های گوناگونی خلق شود.

بلافاصله بعد از تاسیس این آزمایشگاه، سازمان به تست کیفیت اسپیکر برخی گوشی‌های هوشمند محبوب بازار پرداخت. گوشی‌های هوشمند آیفون 11 پرو مکس و آیفون ایکس اس مکس، سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی اس 10 پلاس، گلوری 20 پرو، هواوی میت 20 ایکس و سونی اکسپریا 1 مورد ارزیابی قرار گرفتند.

طی این تست هواوی میت 20 ایکس بیشترین امتیاز را در مقایسه با رقبا کسب کرد. اکنون در سیستم امتیازدهی آزمایشگاه تست کیفیت صوت DxOMark، گوشی نام برده با در دست داشتن امتیاز 75 پرچمدار است. امتیاز آیفون ایکس اس مکس و آیفون 11 پرو مکس به ترتیب 74 و 71 بوده است. امتیاز سامسونگ گلکسی نوت 10 پلاس و گلکسی اس 10 پلاس به ترتیب به 66 و 65 کاهش پیدا می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

7 دیدگاه

  1. من موندم این سایت این ادعا بررسی تخصصی می‌کنند چی از صدا بار‌شونه مثلا این دگزو کارش بررسی دوربینه نه صدا یک دفعه شدن متخصص صدا!

  2. تو مقایسه دوربین که شخمی شخمی بررسی میکنه باید دید تو صدا چطوره.

  3. والا اینم خوبه اگه کارشناس هاشون واقعا حرفه ای باشن در این مورد

  4. خدای من !
    این سونی اصلا کارایی نداره ….