سامانه جایگزین جی پی اس

چین سامانه جایگزین جی پی اس خود را تا اواسط 2020 تکمیل می‌کند

چین سال‌هاست تلاش می‌کند تا سامانه ماهواره‌ای ناوبری خود را توسعه دهد. در همین راستا، چین قصد دارد سامانه جایگزین جی پی اس خود را تا اواسط سال 2020 با پرتاب ماهواره بیدو 3 تکمیل کند.

آمریکا و چین ممکن است در حال حاضر برای تسلط بیشتر در حوزه شبکه 5G با یکدیگر به رقابت مشغول باشند، اما این تنها فناوری نیست که این دو ابرقدرت در حال مبارزه برای افزایش سلطه و قدرت خود هستند. چین چندین سال است که تلاش می‌کند تا سامانه ناوبری خود را مستقل از سرویس محبوب جی پی اس (GPS) متعلق به آمریکا توسعه دهد. اگرچه چین ممکن است هنوز بیش از یک دهه با راه‌اندازی کامل سامانه جایگزین جی پی اس خود فاصله داشته باشد، اما با پرتاب ماهواره بیدو 3 (Beidou-3) تا ژوئن سال 2020 بیش از پیش به این هدف نزدیک می‌شود.

این در واقع سومین ماهواره بیدو چین است و آخرین مورد در سال 2012 از رده خارج شد. تعداد این ماهواره‌ها که خدمات ناوبری و موقعیت مکانی را برای چین و شهروندان آن ارائه می‌دهند سال گذشته 19 عدد بود. با دو مأموریت پرتابی که قرار است امسال انجام شود، تعداد کل ماهواره‌ها به 24 عدد خواهد رسید.

این افشاگری در یک کنفرانس خبری غیر منتظره توسط مدیر پروژه، ران چنگچی، صورت گرفت. ظاهرا هسته سیستم ماه گذشته تکمیل شده است، اما پرتاب این دو ماهواره تا چند ماه دیگر انجام خواهد شد. بیدو 3 مجهز به نشانگرهای با کارایی بالا، سیستم‌های با تکنولوژی جدید و قابلیت بومی‌سازی گسترده و تولید انبوه برای شبکه‌سازی است و طیف گسترده‌ای از کاربران را هدف قرار خواهد داد. با این حال، این سامانه تا سال 2035 راه نخواهد افتاد.

در صورت موفقیت، بیدو می‌تواند سومین سامانه ماهواره‌ای ناوبری در جهان پس از GPS آمریکا و GLONASS روسیه باشد. GPS و GLONASS در حال حاضر در سراسر جهان به ویژه در دستگاه‌های موبایل و سامانه‌های ناوبری به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. سخنان چنگچی حاکی از آن است که چین قصد ارائه خدمات به کسانی را دارد که در خارج از مرزهای این کشور هستند.

بیدو 3 به احتمال زیادی راهی برای رهایی یافتن چین از اتکا به یک فناوری حیاتی خواهد بود که متعلق به آمریکا است. از سوی دیگر، آمریکا ممکن است این را حرکتی برای افزایش محصولات چینی در بازار و بالا بردن تعداد کاربران فناوری‌های چینی تلقی کند که ترس از احتمال جاسوسی را نیز افزایش می‌دهد.