مشخصات علمی واکسن کوواکسین هندی

مشخصات علمی واکسن کوواکسین هندی منتشر شد

کشور هند به‌تازگی واکسن کرونا جدیدی را با نام واکسن کوواکسین تولید کرده است. این واکسن توانایی مقابله با انواع جهش یافته کرونا را دارد.

فراگیری ویروس کرونا و تأثیرپذیری جامعه از این بیماری باعث شده تا سیاست دولت‌ها به سمت حمایت از تولید دارو و واکسن‌های مخصوص به این بیماری کشیده شود و تاکنون میلیاردها دلار به‌منظور ریشه کن کردن این بیماری در جهان سرمایه‌گذاری شده است؛ اما دسترسی منصفانه و عادلانه به واکسن کرونا به یکی از اصلی‌ترین دقدقه‌های دنیا تبدیل شده است و علتش این است که میزان تولید از میزان تقاضا بسیار کم‌تر است.

از سوی دیگر کشورهای اقتصادی در یک اقدام ناجوان‌مردانه دست به احتکار واکسن زده‌اند و این کار باعث شده تا دسترسی کشور‌های دیگر به واکسن محدود شود. اما در این مدت کشورهای زیادی موفق شدند واکسن‌های معتبری را برای مقابله با کرونا تولید کنند و انحصار را بشکنند. هند که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین کشورها در مقوله ساخت واکسن به‌شمار می‌رود یکی از کشورهای مذکور است که توانسته یک واکسن کرونای مناسب و معتبر را با درصد ایمنی بالا به تولید دربیاورد.

فناوری استفاده شده در واکسن کوواکسین 

این واکسن توسط مؤسسه بهارات بیوتک با همکاری شورای تحقیقات پزشکی هند (ICMR) و مؤسسه  ملی ویروس شناسی این کشور (NIV) به‌منظور مقابله با ویروس کرونا ساخته شده است. در این نوع واکسن ویروس ضعیف شده یا غیر فعال مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثر واکسن‌هایی که تا به‌امروز به تولید‌ رسیده‌اند از همین نوع مذکور محسوب می‌شوند، پژوهشگران به‌منظور توسعه کوواکسین ویروس غیرفعال SARS-cov-2 را در آزمایشگاه ICMR ایزوله کردند.

در روش سنتی تولید واکسن برای مقابله با بیماری‌های ویروسی اکثر اوقات از ویروس کشته شده آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. بعد از آن و وقتی که بدن برای بار دوم با آن ویروس رو‌به‌رو می‌شود، همانند فرآیند ایمن‌سازی بدن در مقابل بیماری فلج اطفال به تولید پادتن (آنتی‌بادی) خاصی مشغول می‌شود

مشخصات علمی واکسن کوواکسین هندی

بر اساس مطالعات صورت گرفته روی میمون‌ها و همسترها معلوم شد که این ماده در برابر عفونت محافظت می‌کند. ژوئن گذشته (خرداد ماه)، واکسن کوواکسین به اولین واکسن هند برای مقابله با ویروس کرونا تبدیل شد که در حال آزمایشات بالینی است و اکنون مرحله اول و دوم آزمایش بالینی را به پایان رسانده و در مرحله سوم قرار دارد.

آزمایش بالینی اولین واکسن کرونای هندی

این واکسن هندی که در آزمایش‌های بالینی عملکردی موفقیت‌آمیز داشته و واکنش ایمنی را ایجاد کرده است، اوایل تابستان و در تیرماه به فاز یک آزمایش بالینی وارد شد و شورای تحقیقات پزشکی این کشور ۱۲ انستیتو را برای انجام آزمایش‌های بالینی واکسن در دهلی و پانتا انتخاب کرد. با انجام آزمایش ۱/۲ محققان دریافتند که واکسن در هنگام تولید آنتی‌بادی برای ویروس کرونا هیچ عارضه جانبی جدی را در پی نداشته است. در ۲۳ اکتبر (اول آبان) مؤسسه بهارات بیوتک اعلام کرد که مشغول به آغاز فاز ۳ هستند، در فاز سوم ۲۳ نفر مورد آزمایش بالینی واکسن کوواکسین قرار می‌گیرند.

در ۲۲ دسامبر، این شرکت با همکاری Ocugen مستقر در پنسیلوانیا برای توسعه واکسن مذکور به‌منظور عرضه در بازار ایالات متحده اعلام همکاری کرد.

کارایی بالای واکسن

بر اساس گزارش‌ها، این واکسن هندی در اوایل سال میلادی توسط هند تأیید شده و مراحل تزریق آن آغاز شده است. در زمان تأیید این واکسن علاوه بر انتشار اطلاعات اولیه مربوط اولین و دومین فاز از آزمایش‌های بالینی این واکسن، داده‌های مرتبط با سومین مرحله آزمایش‌های بالینی نیز در اختیار وزارت بهداشت هند قرار گرفته بود.

اطلاعات ارائه شده تا آن مقطع نشان دهنده کارایی بالا و عدم اثرگذاری منفی و مخرب واکسن کوواکسین بود. داده‌های مربوط به این واکسن هندی به وسیله سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو در هند و هیأت مشاوران مورد بررسی قرار گرفت.

در تاریخ ۱۶ ژانویه ( ۷ بهمن ماه) محققان بهارات اعلام کردند که آنتی بادی‌های بومی هند توانایی تأثیرگذاری روی ویروس جهش یافته کرونا که برای نخستین بار در کشور انگلستان کشف شد را دارند.

کمیته کارشناسان مستقل حوزه واکسن پس از بررسی داده‌های مرتبط با واکسن کوواکسین اعلام کردند که این واکسن توانایی مقابله با انواع جهش یافته ویروس را دارد و می‌توان گفت این مسئله مهم‌ترین ویژگی واکسن مؤسسه بهارات است.

نتیجه ارزیابی‌های واکسن مؤسسه بهارات

سازمان مرکزی کنترل استاندارد دارو در هند پس از دریافت اطلاعات مربوط به واکسن کوواکسین عنوان کرد که این واکسن علاوه بر افزایش آنتی بادی‌های بدن، شمار سلول‌های تی را نیز افزایش می‌دهد. این واکسن با تکنولوژی ویروس ضعیف شده کار می کند و منجر به مقاوم شدن بدن در برابر ویروس می‌شود.

این سازمان به دلیل قراردادن اطلاعات مربوط به بخش حیوانی با داده‌های مربوط به اولین و دومین مرحله از آزمایش‌های بالینی و قسمتی از داده‌های مثبت فاز سوم بالینی اجازه اضطراری از این واکسن را صادر کرد.

تولید ۶۰ درصد از واکسن‌های جهان در هند

صنعت تولید واکسن هند بسیار توسعه یافته و پیش‌رفته است و هم‌اکنون شرکت سروم موظف شده است تا میلیون‌ها دوز واکسن کرونا را با همکاری شرکت‌های دیگر به تولید برساند، لازم به‌ذکر است که هند در مقوله تولید واکسن کارنامه درخشانی دارد. در حال حاضر ۶۰ درصد از واکسن‌های جهان در این کشور به تولید می‌رسند و همچنین هند بزرگ‌ترین برنامه ایمن‌سازی را در دنیا دارد. سالانه ۵۵ میلیون نوزاد و زن باردار برای مقابله با بیماری‌های مختلف نزدیک به ۳۹۰ میلیون دوز واکسن رایگان دریافت می‌کنند.

اخیرا نیز نخست وزیر هند با اعلام اینکه هند در حال ساخت دو واکسن کرونا است عنوان کرده بود که دو واکسن هندی منجی جهان خواهند شد.

نگاهی به سابقه شرکت بهارات بیوتیک

شرکت بین‌المللی بهارات بیوتیک به عنوان یک شرکت بیوتکنولوژی هندی شناخته می‌شود که دفتر مرکزی آن در حیدر‌آباد هند قرار دارد، این شرکت  دز زمینه‌های مختلفی از جمله تولید دارو، ساخت واکسن، پژوهش های دارویی، تولید فرآورده‌ها و داروهای زیستی و محصولات بهداشتی فعالیت دارد. تا ژانویه ۲۰۲۰ (اول مرداد) این شرکت باحضور بیش از ۷۰۰ کارمند و پرسنل در عرصه جهانی حضوری فعال داشت. این شرکت در آوریل ۲۰۲۰ ( اواسط فروردین) اعلام کرد که قصد دارد تا همکاری جدیدی را با شرکت آمریکایی FluGen و دانشگاه ویسکانسین- مدیسن برای طراحی و تولید واکسنی کرونایی به‌نام کوواکسین (Covaxin) آغاز کند.

شرکت بهارات بیوتیک در زمینه تولید واکسن سابقه ۲۴ ساله دارد و تا به امروز ۱۶ نوع از واکسن‌های مختلف را به بازار عرضه کرده است و محصولات خود را به ۱۲۳ کشور صادر می کند، شرکت مذکور تا قبل از فراگیری ویروس کرونا واکسنی را برای فلج اطفال و زیکا هم تولید کرده بود.

این شرکت هندی تا کنون ۲۰ میلیون دوز از واکسن کوواکسین را به تولید رسانده است و به شهروندان هندی اطمینان داده که تا پایان سال میلادی ۷۰۰ میلیون دوز دیگر نیز تولید خواهد کرد.

واکسیناسیون بیش از ۳ میلیون نفر

هند اکنون و با  گذشت کم‌تر از یک ماه از شروع واکسیناسیون ، ۳ میلیون نفر از اعضای خطم مقدم مقابله با فراگیری و کادر درمان علیه ویروس کرونا را واکسینه کرده است.

این کشور برنامه ریزی کرده است که تا ماه آگوست (نیمه مرداد)، واکسن به ۳۰۰ میلیون هندی تزریق شود و در فرآیند تزریق اولویت با گروه‌های آسیب‌پذیر در افراد بالای ۵۰ سال و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند است.

چهل کشور علاقه‌مند به خرید واکسن کوواکسین

دهلی نو درآینده نقش مهمی را در برنامه واکسیناسیون جهانی علیه ویروس کرونا ایفا خواهد کرد. تعداد زیادی از کشورها از هند درخواست واکسن کرده‌اند که برای نمونه‌ای از این کشورها می‌توان به مراکش، برزیل، عربستان سعودی، میانمار، بنگلادش، پاکستان و آفریقای جنوبی اشاره کرد. در حال حاضر تعداد متقاضیان واکسن هندی به ۴۰ کشور رسیده است. براساس اظهارات دولت هند توزیع واکسن به تمامی همسایگان از جمله بنگلادش، بوتان، نپال، سریلانکا و حتی افغانستان را در اولویت کار خود قرار خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*