اپل آيفون 14

اپل آيفون 14 ؛ تاریخ عرضه، قیمت، مشخصات فنی و هرآنچه تا امروز می‌دانیم

هنوز زمان زیادی از معرفی سری آيفون 13 نگذشته؛ اما شایعات زیادی درباره iPhone 14 منتشر شده است. بیایید نگاهی به تاریخ عرضه،‌ قیمت، مشخصات فنی و هرآنچه درباره اپل آيفون 14 می‌دانیم،‌ بیندازیم.

حتی پیش از معرفی آیفون‌۱۳ نیز سری آيفون 14 اپل به یکی از ترند‌های توییتر تبدیل شده بود و حالا نیز تنور شایعات مربوط به گوشی‌های 2022 اپل در حال گرم شدن است.

همه چیز درباره اپل آيفون 14

اپل در ۲۳ شهریور ماه و درخلال یک رویداد مجازی از جدیدترین پرچمداران خود که شامل آيفون 13 مینی، آيفون 13، آيفون‌ 13 پرو و آيفون 13 پرو مکس می‌شدند در کنار اپل واچ سری 7، آيپد مینی 6 و نسل نهم آيپد رونمایی کرد. این گوشی‌ها هم اکنون وارد بازار شده‌اند. هرچند که مشکلات ایجاد شده به خاطر کووید 19 در زنجیره تامین سبب شده که تحویل برخی سفارشات با تاخیر چند هفته‌ای همراه شود.

اپل آيفون 14

آيفون 13 با برخی تغییرات جزئی در طراحی کلی دستگاه عرضه شد. اپل همچنین ویژگی‌هایی را به این گوشی‌ها اضافه کرد که طرفداران این شرکت مدت‌ها بود که منتظر آنها بودند و شایعات نیز به احتمال اضافه شدن آنها اشاره داشتند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به نسخه‌ای مجهز به حافظه ذخیره سازی ۱ ترابایتی، رنگ‌های جدید و نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز اشاره کرد.

البته برخی شایعات نیز درست از آب در نیامدند؛ اما خب سال بعد هم باید ویژگی‌های جدیدی به این گوشی‌ها اضافه شوند. در حال حاضر اطلاعات زیادی درباره تاریخ عرضه آيفون 14، قیمت و دیگر مشخصات فنی و ویژگی‌هایش نداریم.

مهمترین شایعات منتشر شده به احتمال استفاده از طراحی بدون ناچ برای برخی مدل‌ها و جایگزین شدن حفره مرکزی نمایشگر برای جا دادن دوربین سلفی، رفتن تاچ آيدی به زیر نمایشگر، استفاده از یک آلیاژ تیتانیوم مقاوم‌تر، حذف برآمدگی دوربین‌های پشت گوشی، تغییر ابعاد نمایشگر هر ۴ عضو جدید آيفون و مرگ آيفون مینی اشاره دارند.

تعداد گوشی‌های خانواده آيفون 14 اپل

بر اساس شنیده‌ها در سری گوشی‌های ۲۰۲۲ اپل دیگر خبری از مدل مینی نخواهد بود و در عوض اپل روی گوشی‌های بزرگتر تمرکز خواهد کرد. در اوایل تابستان بود که Nikkei Asian Review پیش‌بینی خود از مرگ آيفون 14 مینی را منتشر کرد و حتی مینگ چی کوئو، تحلیلگر معروف محصولات اپل نیز اعلام کرد که زمان زیادی از عمر سری مینی اپل باقی نمانده است.

هرچند وی اعلام کرد که سری iPhone 14 همچنان از ۴ مدل مختلف تشکیل خواهد شد. یک مدل بالارده و یک مدل با امکانات پایین‌تر. هرکدام از این دو مدل هم در دو اندازه مختلف عرضه خواهند شد.

در مورد نام آیفون 13 حدس و گمان‌های زیادی زده می‌شد و عده‌ای گمان می‌کردند که به خاطر خرافات مربوط به عدد 13، اپل به سراغ نام دیگری خواهد رفت. این مسائل در مورد آيفون 14 مطرح نخواهند شد؛ اما با همه اینها تغییر کوچکی را در مدل نامگذاری اپل شاهد خواهیم بود.

  • آيفون 14
  • آيفون 14 مکس
  • آيفون 14 پرو
  • آيفون 14 پرو مکس

واژه پرو نشانه مشخصات قوی‌تر و واژه مکس نشانه اندازه نمایشگر بزرگتر خواهد بود.

اندازه نمایشگر

اپل در دو سال گذشته مدل پایه آيفون را به یک نمایشگر ۶.۱ اینچی مجهز کرده است و در مدل پرو مکس نیز شاهد حضور صفحه نمایش ۶.۷ اینچی هستیم. Nikkei Asian Review در گزارش خود همچنین اعلام کرده بود که اپل قصدی برای تغییر اندازه نمایشگر ندارد و فقط با حذف مدل مینی، کوچکترین آیفون دارای نمایشگری ۶.۱ اینچی خواهد بود.

مدل مینی شروع خوبی را تجربه نکرده بود و به همین خاطر تصمیم اپل برای حذف کردن این گوشی ۵.۴ اینچی منطقی است.

اپل آيفون 14 / آیفون 13

بر این اساس مدل استاندارد آيفون 14 و آيفون 14 پرو از نمایشگر ۶.۱ اینچی بهره خواهند برد و مدل‌های آيفون 14 مکس و آيفون 14 پرو مکس از نمایشگر ۶.۷ استفاده خواهند کرد.

تاریخ معرفی و عرضه Apple iPhone 14

هنوز خیلی زود است که بخواهیم درباره تاریخ معرفی و عرضه آيفون‌ 14 صحبت کنیم؛ اما انتظار داریم که اپل به برنامه پاییزی هر ساله خود پایبند باشد و از آيفون‌های جدید در ماه سپتامبر 2022 (بازه ۱۰ شهریور تا ۸ مهر) رونمایی کند. کوپرتینویی‌ها معمولا با فاصله نسبتا کمی در جمعه پس از مراسم رونمایی، گوشی‌های جدید را روانه بازار می کنند.

اپل آيفون 14

البته گاهی هم پیش می‌آید که برای برخی مدل‌ها و مخصوصا هنگامی که قرار است طراحی و یا ابعاد جدیدی را شاهد باشیم،‌ تاخیر‌هایی در عرضه رخ دهد. به همین خاطر مدل‌های مختلف سری آيفون 14 نیز احتمالا در یک روز یکسان عرضه نخواهند شد.

ما از موارد زیر اطمینان داریم:

  • اپل تمایل دارد رویداد‌های خود را در روز‌های سه‌شنبه یا چهارشنبه برگزار کند. رویداد معرفی آيفون 13 نیز در روز سه‌شنبه (۲۳ شهریور) برگزار شد.
  • آيفون‌ها معمولا یک هفته و نیم پس از رونمایی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. پیش فروش آيفون 13 در جمعه ۱۷ شهریور ماه آغاز شد و در ۲ مهر ماه نیز در اختیار خرده فروشی‌ها قرار گرفتند.

چند سال قبل وب‌سایت CNET به بررسی دقیق برنامه زمانی اپل پرداخت و به فرضیه روز کارگر رسید. روز کارگر در آمریکا در اولین دوشنبه ماه سپتامبر برگزار می‌گردد. بر اساس این فرضیه اگر روز کارگر در ۳ روز اول سپتامبر بیفتد،‌ اپل آيفون‌های جدیدش را هفته بعدی معرفی مي‌کند؛ اما اگر روز کارگر پس از ۵ سپتامبر باشد، اپل ۲ روز پس از آن از آيفون‌های جدید رونمایی می‌کند.

این فرضیه در چند سال اخیر کاملا جواب داده است و تنها مورد استثنا به سال ۲۰۲۰ و همه‌گیری کرونا مربوط می‌شود که برنامه اپل با یک ماه تاخیر مواجه شد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که اپل در ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ از سری آيفون 14 رونمایی کند و آنها را در ۲۵ شهریور ماه نیز روانه بازار کند.

قیمت احتمالی سری آيفون 14

هنوز در این مورد نیز خبر خاصی منتشر نشده است؛ اما بین آيفون 12 که در سال 2020 معرفی شد و آيفون 13 که چندی پیش عرضه شد،‌ تغییر قیمتی چشمگیری را شاهد نبودیم. بنابراین ساختار قیمتی کنونی می‌تواند شروع خوبی برای بحث درباره قیمت آيفون‌های 2022 باشد.

اپل آيفون 14 / آیفون 13

اپل برای مدل پایه آيفون 13 پرو مکس برچسب قیمتی ۱۰۹۹ دلاری را در نظر گرفته است و برای تهیه قوی‌ترین نسخه آن نیز باید ۱۵۹۹ دلار هزینه کنید. هرچند که مینگ چی کوئو گمان می‌کند آيفون 6.7 اینچی (منظور همان پرو مکس است) با یک کاهش زیاد و با قیمت کمتر از ۹۰۰ دلار عرضه خواهد شد.

برای مقایسه می‌توانید قیمت مدل‌های مختلف سری آيفون 13 را در کانفیگ‌های مختلف در جدول بالا مشاهده کنید.

تغییرات و بهبود‌های دوربین آيفون‌های 2022

دو شایعه‌ای که تاکنون درباره دوربین آيفون 14 شنیده‌ایم بیشتر به طراحی گوشی مربوط می‌شوند. اول اینکه قرار است برآمدگی دوربین ناپدید شود و دوم اینکه اپل می‌خواهد به جای ناچ کابوس‌وار چند سال اخیر از حفره مرکزی نمایشگر استفاده کند.

اپل آيفون 14

کوئو پس از معرفی آيفون 13 در یادداشتی پیش‌بینی کرد که علاوه بر حذف ناچ، شاهد استفاده از دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی در مدل‌های پرو و پرو مکس iPhone 14 نیز خواهیم بود که در مقایسه با دوربین ۱۲ مگاپیکسلی قبلی یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌شود.

دوربین آيفون 13 با بهبود‌هایی از جمله حالت سینمایی، ویدیو‌های ProRes و قابلیت زوم بهتر همراه شده بود. همچنین پیشتر شایعاتی منتشر شده بود که اپل می‌خواهد در تمامی اعضای سری آيفون 13 از اسکنر لایدار استفاده کند؛ اما در نهایت شرکت مطرح آمریکایی فقط از این حسگر در آيفون 13 پرو و پرو مکس استفاده کرد.

بنابراین این احتمال وجود دارد که در سال 2022 و با معرفی آيفون 14 سرانجام این قابلیت به تمامی مدل‌های آيفون اضافه شود.

اپل آيفون 14 / آیفون 13

یک تغییر مورد انتظار دیگر بهبود در لنز تله فوتو آيفون است. آیفون 13 پرو مکس توانایی بزرگنمایی اپتیکال ۳ برابری را دارد که نسبتا خوب است؛ اما وقتی که آن را با سایر پرچمداران مقایسه می‌کنید،‌ دیگر جذابیتی برای شما ندارد. مخصوصا اینکه گلکسی اس 21 اولترا سامسونگ دارای زوم اپتیکال ۱۰ برابری است.

تاچ آيدی در زیر نمایشگر

یکی از مواردی که در بخش شایعات خیلی به آن پرداخته می‌شود، بازگشت تاچ آيدی است. قبلا شایعات به احتمال بازگشت Touch ID به آيفون 12 اشاره داشتند؛ اما خب چنین اتفاقی نیفتاد و در نتیجه همان افراد عنوان کردند که این اتفاق در آيفون 13 رخ خواهد داد. هرچند که حتی قبل از معرفی آيفون 13 نیز شایعات بار دیگر تغییر کردند و این بار گفتند که آيفون 14 حتما گوشی موعود خواهد بود.

حالا حتی این احتمال نیز خیلی قوی به نظر نمی‌رسد. در واقع کوئو در اواخر سپتامبر پیش‌بینی کرد که آيفون تا سال 2023 بار دیگر فناوری تاچ آيدی را در آغوش نخواهد گرفت؛ که میشود آيفون 15 … درست است؟

پایان کابوس ناچ

یکی از افشاگر‌های معروف یوتیوب و آيفون به نام Jon Prosser که سابقه انتشار اخبار درست و البته نادرست را در کارنامه خود دارد، در هفته پیش از معرفی آيفون 13 با انتشار رندر‌های آیفون 14 پرو مکس توجهات را به خود جلب کرد. وی ادعا کرد که برخی منابع داخلی در اپل تصاویر واقعی و طرح‌های شماتیک این گوشی را در اختیارش قرار داده‌اند و این رندر‌ها نیز از همان‌ها گرفته شده‌اند.

اپل آيفون 14 / أیفون 13

رندر‌های وی برخی از شایعات منتشر شده درباره این گوشی‌ از جمله طراحی بدون ناچ، حفره مرکزی نمایشگر و شاسی ساخته شده از آلیاژ تیتانیوم را تایید می‌کردند. ما انتظار داشتیم که اپل در آیفون 13 ناچ را به طور کامل حذف کند؛‌ اما مهندسین اپل تنها آن را ۲۰ درصد کوچکتر کردند.

این شرکت با عرضه آیفون X در سال 2017، ناچ را به یک پدیده غالب در گوشی‌های هوشمند بدل کرد. از آن زمان تاکنون سایر تولید کنندگان مشکل دوربین سلفی را با حفره نمایشگر و یا استفاده از دوربین‌های زیر نمایشگر حل کرده‌اند؛ اما اپل همچنان ناچ را بهترین راهکار ممکن می‌داند.

اپل آيفون 14

هرچند که ظاهرا این انتظار طولانی قرار است در آيفون 14 به پایان برسد. حتی Mark Gurman از وب‌سایت بلومبرگ هم به احتمال یک بازطراحی کلی در طراحی آيفون در سال 2022 اشاره کرده است.

حذف برآمدگی دوربین و ماندن درگاه لایتنینگ

‌رندر‌های Prosser یک تغییر طراحی دیگری را هم نشان می‌دادند و آن حذف برآمدگی دوربین بود. به گفته پرازر،‌ بدنه آیفون 14 ضخامت قابل توجهی خواهد داشت. این افزایش ضخامت به خاطر جا دادن تمامی سخت افزار‌های دوربین بدون هیچونه برآمدگی آزاردهنده خواهد بود. البته اپل احتمالا از فضای بیشتر ایجاد شده برای مجهز کردن آيفون 14 به باتری بزرگتر و دوربین پریسکوپ نیز استفاده خواهد کرد.

اگر بخواهیم به رندر‌های منتشر شده اعتماد کنیم، پس یعنی شایعات مربوط به مرگ درگاه لایتنینگ و اضافه شدن USB-C اشتباه بوده‌اند. البته اتحادیه اروپا در نهایت اپل را مجبور به استفاده از USB-C در تمامی مدل‌های آیفون خواهد کرد؛ اما این اتفاق حداقل در سال ۲۰۲۲ رخ نخواهد داد. به واقعیت تبدیل شدن شایعه آیفون بدون پورت نیز فعلا نزدیک به نظر نمی‌رسد.

رنگ‌های اپل آيفون 14

اپل آيفون 14 / آیفون 13

هنوز اپل زمان زیادی برای نهایی کردن رنگ‌بندی سری گوشی‌های آيفون 14 در اختیار دارد و به همین خاطر نمی‌توان با قطعیت درباره رنگ‌های این گوشی‌ها صحبت کرد،‌ ولی جان پرازر ادعا می‌کند که شاهد آيفون‌های 2022 در طلایی کم رنگ خواهیم بود.

مشخصات و ویژگی‌های شایعه شده درباره سری آيفون 14 اپل

در اینجا هر آنچه که درباره مشخصات و ویژگی‌های احتمالی جدید آيفون 14 می‌دانیم را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم.

تراشه اپل A16 Bionic

انتظار می‌رود که آيفون 14 از تراشه‌ A16 اپل استفاده کند و همانند الگوی سا‌ل‌های گذشته این شرکت، این تراشه نیز نسبت به چیپست A15 استفاده شده در آيفون 13 با پیشرفت در عملکرد همراه خواهد شد.

نمایشگر پروموشن ۱۲۰ هرتز

در حال حاضر فقط آيفون 13 پرو و 13 پرو مکس به نمایشگر پروموشن مجهز شده‌اند؛ اما احتمالا اپل تمام مدل‌های آیفون 14 را به این نمایشگر مجهز کند. نمایشگر پروموشن سبب می‌شود که بتوان نرخ تازه‌سازی نمایشگر را برای ارائه یک تجربه کاربری روان‌تر تا ۱۲۰ هرتز بالا برد.

البته هنوز در این رابطه شایعه‌ای منتشر نشده است؛ اما با توجه به تغییرات ایجاد شده در زنجیره تامین اپل می‌توان گفت این شرکت کار سختی برای مجهز کردن همه گوشی‌های 2022 خود به نمایشگر ProMotion نخواهد داشت.

اتصال 5G

اپل در سری آيفون 12 پشیبانی از شبکه 5G را به گوشی‌های خود اضافه کرد و در هنگام معرفی آيفون 13 نیز گفت که آيفون‌های جدید این شرکت حالا می‌توانند پشتیبانی گسترده‌تری از شبکه 5G به عمل آورند. به نظر می‌رسد که اپل این روند را در سال آينده نیز ادامه دهد.

لوازم جانبی مگ سیف

اپل آيفون 14

همانند پشتیبانی از شبکه 5G، مگ سیف نیز در سال ۲۰۲۰ و همزمان با رونمایی از سری آيفون 12 چشم به دنیای اپل گشود. لوازم جانبی مغناطیسی مگ سیف شامل کیف پول، پک‌های باتری و شارژر می‌شوند. مگ سیف یکی از ویژگی‌های دوست داشتنی iPhone 12 بود و آيفون 13 نیز با آن سازگار است. اپل احتمالا در آيفون 14 نیز از مگ سیف استفاده کند و حتی سرعت آن را بهبود ببخشد.

اتصال ماهوار‌ه‌ای

اپل آيفون 14

مینگ چی کوئو در چند روز مانده به رونمایی از آيفون 13 اعلام کرد که این گوشی‌ها به قابلیت اتصال ماهواره‌ای مجهز خواهند شد که به کاربران اجازه می‌دهد در مناطقی که پوشش شبکه ندارند ، (حداقل در شرایط اضطراری) از طریق ماهواره پیام متنی ارسال کنند.

متاسفانه این قابلیت در آيفون 13 مشاهده نشد و همین نیز تا حدودی کاربران اپل را سرخورده کرد؛ اما شاید در آيفون 14 حضور داشته باشد.

آخرین اخبار اپل آیفون 14/Apple iPhone 14 :

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*