25 مورد از مرگبارترین جنگ های تاریخ بشر

جنگ یکی از فعالیت‌هایی‌ست که بشر از زمان وجودش درگیر آن بوده است. در این مطلب قصد داریم نگاهی بیاندازیم به مرگبارترین جنگ های تاریخ بشر. با گجت نیوز همراه باشید.

از زمانی که انسان‌ها وجود داشته‌اند، جنگ نیز همیشه همراه آن‌ها بوده و اولین شواهدی که از جنگ ثبت شده مربوط به چهارده هزار سال پیش است. جنگ‌ها در بسیاری از نقاط جهان رخ داده و باعث مرگ صدها میلیون نفر شده است. انسان‌ها از ابتدای تاریخ تا کنون در تلاش برای اثبات تسلط خود بر دیگران، اغلب جنگ‌های مرگباری را آغاز کرده‌اند که نتایجش هرگز ارزش تخریب و ویرانی که به بار می‌آمد را نداشته است.

و اگرچه قرار بوده است این رویدادهای ویرانگر معمولاً بین ارتش کشورها انجام شود، خشونت ناشی از آن اغلب به قلمرو غیرنظامیان سرایت نیز سرایت کرد که منجر به کشته شدن انسان‌های بیگناه بی‌شماری شد. به همین دلیل است که تعداد کل تلفات جنگ بسیار زیاد و دلخراش است.

جدای از نتایج مستقیم نبرد، آمار مرگبارترین جنگ های تاریخ بشر همچنین شامل مرگ و میرهای مربوط به جنگ ناشی از عوارض جانبی آن مانند همه گیری‌ها، بیماری‌ها، قحطی‌ها، قساوت‌ها، نسل کشی‌ها و موارد دیگر نیز می‌شد.به منظور آگاهی از تأثیرات ویرانگر جنگ‌ها، فهرستی از بیست و پنج مرگبارترین جنگ های تاریخ بشر تهیه کرده‌ایم.

اصلاً مهم نیست که چیزی باعث به وجود آمدن این درگیری‌ها شده است و تنها یک چیز مسلم است، این جنگ‌ها را نمی‌توان چیزی جز تراژدی‌های انسانی کاملاً هولناکی دانست که هرگز نباید رخ می‌داد. امیدواریم با یادآوری گذشته خود محکوم به تکرار آن نباشیم.

25. جنگ بیافران – تعداد کشته شدگان: یک میلیون نفر

جنگ بیافران

یکی از مرگبارترین جنگ های تاریخ، جنگ بیافران که همچنین با عنوان جنگ داخلی نیجریه نیز شناخته می‌شود، بوده است که بین ژوئیه 1967 تا ژانویه 1970 رخ داد و برای مقابله با جدایی بیافرا، یک ایالت جدایی طلب در نیجریه انجام شد.

این درگیری ناشی از تنش‌های سیاسی، اقتصادی، قومی، فرهنگی و مذهبی بود که قبل از استعمارزدایی رسمی بریتانیا از نیجریه از سال 1960 تا 1963 رخ داد. اکثر افرادی که در این جنگ جان خود را از دست دادند بر اثر گرسنگی و بیماری‌های مختلف درگذشتند.

24. تهاجم ژاپن به کره – تعداد کشته شدگان: یک میلیون نفر

حملات ژاپنی‌ها به کره که بین سال‌های 1592 تا 1598 انجام شد که شامل دو عملیات مجزا و در عین حال مرتبط به هم بود؛ تهاجم اولیه در سال 1592 و تهاجم دوم در سال 1597 که پس از یک آتش‌ بس کوتاه اتفاق افتاد. این درگیری در سال 1598 با عقب نشینی نیروهای ژاپنی پایان یافت و حدود یک میلیون تلفات در طرف کره‌ای برجای گذاشت و مقدار تلفات ژاپنی‌ها مشخص نیست.

23. جنگ ایران و عراق – تعداد کشته شدگان: یک میلیون نفر

جنگ ایران و عراق یک درگیری مسلحانه بین ایران و عراق بود که از سال 1980 تا 1988 ادامه یافت و علاوه بر اینکه از آن به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ های تاریخ بشر یاد می‌شود، بلکه به عنوان طولانی‌ترین جنگ کلاسیک قرن بیستم نیز نام گرفت. این جنگ زمانی آغاز شد که عراق از طریق زمین و هوا در 22 سپتامبر 1980 به ایران حمله کرد و در 20 اوت 1988 با یک پات و بن بست پایان یافت.

از نظر تاکتیک‌های مورد استفاده، درگیری‌های این جنگ با جنگ جهانی اول مقایسه شده است، زیرا شامل سنگرهای خندقی در مقیاس بزرگ، دوشکاها، حملات سرنیزه‌ای، حملات انسانی در ناکجاآباد و استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی بود.

22. محاصره اورشلیم – تعداد کشته شدگان: 1.1 میلیون نفر

قدیمی ترین جنگ در این فهرست که در سال 73 بعد از میلاد اتفاق افتاد، محاصره اورشلیم که رویدادی سرنوشت ساز در اولین جنگ یهودیان و رومیان بود، است. ارتش روم شهر اورشلیم را که توسط مدافعان یهودی اشغال شده بود، محاصره و فتح کرد.

محاصره با غارت شهر و تخریب معبد دوم معروف آن پایان یافت. به گفته مورخ ژوزفوس، 1.1 میلیون غیرنظامی در طول محاصره، عمدتاً در نتیجه خشونت و قحطی جان باختند.

21. جنگ کره – تعداد کشته شدگان: 1.2 میلیون نفر

جنگ کره

جنگ کره که از ژوئن 1950 تا ژوئیه 1953 در جریان بود، یک درگیری مسلحانه بزرگ بود که با حمله کره شمالی به کره جنوبی آغاز گردید. سازمان ملل متحد با آمریکا به عنوان نیروی اصلی به کمک کره جنوبی آمد در حالی که چین و اتحاد جماهیر شوروی از کره شمالی حمایت کردند.

جنگ پس از امضای آتش بس پایان یافت. پیمان ترک مخاصمه کره جنگ کره را پایان داد اجازه بازگشت زندانیان را نیز داد. با این حال، هیچ معاهده صلحی امضا نشده است و دو کره از نظر فنی هنوز در جنگ هستند.

20. انقلاب مکزیک – تعداد کشته شدگان: 1.2 میلیون نفر

انقلاب مکزیک

انقلاب مکزیک یک مبارزه مسلحانه بزرگ بود که فرهنگ و دولت مکزیک را به طور اساسی متحول کرد. این درگیری که از آن به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ های تاریخ یاد می‌شود از سال 1910 تا 1920 به طول انجامید. از جمعیت 15 میلیونی، تلفات زیاد بود اما برآوردهای عددی بسیار متفاوت است.

شاید 1.5 میلیون نفر در این شورش جان باختند و نزدیک به دویست هزار پناهنده به خارج از کشور گریختند. انقلاب مکزیک اغلب به عنوان مهمترین رویداد سیاسی اجتماعی مکزیک و یکی از بزرگترین تحولات قرن بیستم طبقه بندی می‌شود.

19. فتح شاکا – تعداد کشته شدگان: دو میلیون نفر

فتح شاکا اصطلاحی است که برای مجموعه‌ای از فتوحات گسترده و خشونت آمیز در جنوب آفریقا به رهبری شاکا، رهبر برجسته و تاثیر گذار پادشاهی زولو استفاده می‌شود. در نیمه اول قرن نوزدهم، شاکا فرماندهی ارتش بزرگی را برعهده داشت که تعدادی از مناطق در آفریقای جنوبی را مورد حمله و غارت قرار داد.

این پادشاهی در یگ چرخه مرگبار از نبرد و فتح، قبیله‌ها را یکی پس از دیگری نابود می‌کرد. تخمین زده می‌شود که تا دو میلیون نفر از افراد قبیله‌ای قربانی این حملات وحشیانه شدند.

18. جنگ‌های گوگوریو –سویی – تعداد کشته شدگان: دو میلیون نفر

جنگ‌های گوگوریو –سویی

یکی دیگر از درگیری‌های خشونت‌آمیز و مرگبارترین جنگ های تاریخ که در کره انجام شد، جنگ گوگوریو-سوئی بود که مجموعه‌ای از لشکرکشی‌هایی بود که توسط سلسله سوئی چین علیه گوگوریو، یکی از سه پادشاهی کره، بین سال‌های 598 و 614 پس از میلاد آغاز شد.

این جنگ، که در نهایت کره‌ای‌ها برنده شدند، باعث کشته شدن دو میلیون نفر شد، اما تعداد کل کشته‌ها احتمالاً بسیار بیشتر بود، زیرا این تعداد تلفات کره‌ای و غیرنظامی را شامل نمی‌شود.

17. جنگ‌های مذهبی فرانسه – تعداد کشته شدگان: دو تا چهار میلیون نفر

جنگ‌های مذهبی فرانسه

جنگ‌های مذهبی فرانسه، بین سال‌های 1562 تا 1598 در گرفت، که با نام جنگ‌های هوگنو نیز شناخته می‌شود، نام دوره‌ای از درگیری‌های داخلی و عملیات نظامی است که عمدتاً بین کاتولیک‌های فرانسوی و پروتستان‌ها، هوگنوت‌ها، انجام شد.

تعداد دقیق نبردها و تاریخ مربوط به آن‌ها هنوز توسط مورخان مورد بحث است، اما تخمین زده می‌شود که تا چهار میلیون نفر در نتیجه جنگ، قحطی و بیماری‌های مربوط به جنگ جان خود را از دست داده‌اند.

16. جنگ دوم کنگو – تعداد کشته شدگان: 2.5 تا 5.4 میلیون نفر

جنگ دوم کنگو

جنگ دوم کنگو که با چندین نام دیگر مانند جنگ بزرگ آفریقا یا جنگ جهانی آفریقا نیز شناخته می‌شود، مرگبارترین جنگ در تاریخ مدرن آفریقا است. این جنگ مستقیماً شامل 9 کشور آفریقایی و همچنین تقریباً بیست گروه مسلح جداگانه بود.

این جنگ فقط به مدت پنج سال، از سال 1998 تا 2003، در جریان بود، اما باعث مرگ 5.4 میلیون نفر شد، عمدتاً این مرگ‌ها به دلیل بیماری و گرسنگی بود که باعث شد این جنگ به مرگبارترین درگیری در سراسر جهان از زمان جنگ جهانی دوم تبدیل شود.

15. جنگ‌های ناپلئونی – تعداد کشته شدگان: 3.5 تا 6 میلیون نفر

جنگ‌های ناپلئونی

جنگ‌های ناپلئونی که بین سال‌های 1803 و 1815 رخ داد، مجموعه‌ای از درگیری‌های بزرگ بود که امپراتوری فرانسه به رهبری ناپلئون بناپارت، یک رهبر نظامی و سیاسی فرانسوی، را در برابر مجموعه‌ای از قدرت‌های اروپایی که در ائتلاف‌های مختلف تشکیل شده بودند، قرار داد. ناپلئون در دوران نظامی خود حدود شصت نبرد انجام داد و تنها در هفت نبرد شکست خورد که عمدتاً این نبردها در پایان سلطنت وی بودند.

مجموع تلفات جنگ‌های اروپایی ممکن است به پنج میلیون کشته نظامی از جمله مرگ‌های ناشی از بیماری‌ها رسیده باشد. واقعاً هیچ چیز خوبی در مورد جنگ وجود ندارد. این جنگ‌ها نه تنها زندگی میلیون‌ها نفر را نابود کرد، بلکه هزینه‌های قابل توجهی نیز به همراه داشت.

14. جنگ سی ساله – تعداد کشته شدگان: سه تا 11.5 میلیون نفر

جنگ سی ساله

جنگ سی ساله که بین سال‌های 1618 و 1648 رخ داد، مجموعه‌ای از جنگ‌ها و نبردها در اروپای مرکزی بود. این جنگ‌ها یکی از طولانی ترین، مخرب ترین و مرگبارترین جنگ‌ های تاریخ در اروپا به شما می‌رود که در ابتدا به عنوان درگیری بین دو مذهب پروتستان و کاتولیک آغاز شد.

این جنگ‌ها در امپراتوری مقدس رم آغاز شد، اما به تدریج به یک درگیری بسیار بزرگتر تبدیل گردید که بیشتر قدرت‌های بزرگ اروپا را درگیر کرد. تخمین تعداد کشته‌ها به طور قابل توجهی متفاوت است، اما محتمل ترین شمارش نشان می‌دهد که حدود هشت میلیون نفر از جمله غیر نظامیان در این جنگ جان باختند.

13. جنگ داخلی چین – تعداد کشته شدگان: هشت میلیون نفر

جنگ داخلی چین

جنگ داخلی چین بین نیروهای وفادار به کومینتانگ، یک حزب سیاسی جمهوری چین، و نیروهای وفادار به حزب کمونیست چین در گرفت. این جنگ در سال 1927 آغاز شد و اساساً با پایان یافتن نبردهای فعال اصلی در سال 1950 به پایان رسید.

این درگیری در نهایت منجر به ایجاد دو دولت واقعی شد، جمهوری چین، که اکنون به عنوان تایوان شناخته می‌شود، و جمهوری خلق چین در سرزمین اصلی چین. در طول جنگ، هر دو طرف جنایات جمعی انجام دادند و میلیون‌ها غیر نظامی به طور عمدی کشته شدند.

12. جنگ داخلی روسیه – تعداد کشته شدگان: هفت تا دوازده میلیون نفر

جنگ داخلی روسیه

جنگ داخلی روسیه که بین سال‌های 1917 و 1922 رخ داد، یک جنگ داخلی چند حزبی در قلمرو امپراتوری روسیه سابق بود که بلافاصله پس از انقلاب روسیه در سال 1917 آغاز شد که درآن جناح‌های سیاسی برای بدست گرفتن قدرت با یکدیگر به رقابت پرداختند.

دو گروه بزرگ نظامی به نام ارتش سرخ، که برای منافع بلشویک‌های کمونیست به رهبری ولادیمیر لنین می‌جنگیدند، و نیروهای متحدی که اتحادیه ناپایداری از گروه‌های بلشویک ستیز بودند. آن‌ها در اصطلاح عامه ارتش سفید خوانده می‌شدند که دارای منافع مختلفی مانند سلطنت طلبی، اقتصاد سرمایه‌داری و فرم‌های دیگری از نوع سوسیالیسم، هرکدام با عقاید دموکراسی و ضد دموکراسی بودند.

تخمین زده می‌شود که در طول جنگ بین هفت تا دوازده میلیون تلفات وارد شد که اکثر آن‌ها غیر نظامی بودند. جنگ داخلی روسیه علاوه بر یکی از مرگبارتارین جنگ های تاریخ، حتی به عنوان بزرگترین فاجعه ملی که اروپا تا به حال دیده نیز توصیف شده است.

11. فتوحات تیمور – تعداد کشته شدگان: هشت تا بیست میلیون نفر

فتوحات تیمور

تیمور گورکانی، یک فاتح ترکی مغولی و یک رهبر نظامی بود. در نیمه دوم قرن چهاردهم، او عملیات نظامی وحشیانه را در سراسر آسیای غربی، جنوبی و مرکزی، قفقاز و جنوب روسیه رهبری کرد.

او پس از شکست ممالیک مصر و سوریه، امپراتوری عثمانی در حال ظهور و سلطنت دهلی رو به زوال، به عنوان قدرتمندترین فرمانروای جهان اسلام ظاهر شد. محققان تخمین می‌زنند که لشکرکشی‌های او باعث مرگ هفده میلیون نفر شد که حدود پنج درصد از جمعیت آن زمان جهان بود.

10. شورش دونگان – تعداد کشته شدگان: هشت تا 20.8 میلیون نفر

شورش دونگان

شورش دونگان یک جنگ عمدتاً قومی و مذهبی بود که بین هانس، گروه قومی چینی بومی آسیای شرقی، و هوئی‌ها، مسلمانان چینی، در چین قرن نوزدهم در گرفت.

این شورش که یکی از مرگبارترین جنگ های تاریخ به شمار می‌رود، از سر یک اختلاف قیمت به وجود آمد. یک بازرگان هان، اکثریت قومی مردم چین، بر سر قیمت گیاهان خیزران با یک هوئی که پول آن‌ها را به آن بازرگان نداده بود، دعوا و منازعه نمود. بیش از بیست میلیون نفر در این شورش جان باختند – عمدتاً به دلیل بلایای طبیعی و شرایط ناشی از جنگ مانند خشکسالی و قحطی.

9. فتح قاره آمریکا – تعداد کشته شدگان: 8.4 تا 138 میلیون نفر

فتح قاره آمریکا

استعمار اروپا از قاره آمریکا عملاً در اوایل قرن دهم آغاز شد، زمانی که ملوانان نورس غربی برای مدت کوتاهی در سواحل کانادا مدرن ساکن شدند، اما به طور کلی، دوره بین 1492 و 1691 برای اشاره به فتح قاره آمریکا استفاده می‌شود.

در طول این 200 سال، ده‌ها میلیون نفر در نبردهای بین قدرت‌های استعمارگر و آمریکایی‌های بومی کشته شدند، اما به دلیل عدم اجماع در مورد اندازه جمعیتی جمعیت بومی قبل از ورود کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ به قاره آمریکا، برآوردهای کل تلفات بسیار متفاوت است.

8. شورش ان لوشان – تعداد کشته شدگان: سیزده تا سی و شش میلیون نفر

شورش ان لوشان

یکی دیگر از مرگبارترین جنگ های تاریخ که باز هم در سرزمین چین رخ داده بود، شورش خشونت آمیز علیه سلسله تانگ بود که از 755 پس از میلاد تا 763 پس از میلاد ادامه یافت. این شورش زمانی آغاز شد که ژنرال ان لوشان در شمال چین خود را امپراتور نامید و سلسله یان را تأسیس نمود. این واقعه به عنوان شورش آن شی یا اغتشاشات آن شی نیز شناخته می‌شود. این شورش پس از مرگ ان لوشان نیز در زمان پسرش، آن چینگ شو، و جانشین آن چینگ شو، شی سیمینگ، ادامه یافت.

شکی نیست که این شورش منجر به تعداد زیادی کشته شد و جمعیت امپراتوری تانگ را تا حد زیادی کاهش داد، اما تخمین تعداد دقیق کشته‌ها حتی به صورت تقریبی دشوار است. برخی از محققان احتمال داده‌اند که تا سی و شش میلیون نفر، حدود دو سوم از جمعیت امپراتوری، ممکن است در شورش کشته شده باشند.

7. جنگ جهانی اول – تعداد کشته شدگان: هجده میلیون نفر

جنگ جهانی اول

جنگ جهانی اول که بین ژوئیه 1914 و نوامبر 1918 اتفاق افتاد، یک جنگ جهانی بود که از اروپا سرچشمه گرفت و به تدریج تمام قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان را که در دو اتحاد متضاد گرد هم آمدند، جذب کرد؛ متفقین و قدرت‌های مرکزی.

تعداد کل کشته شدگان شامل حدود یازده میلیون پرسنل نظامی و حدود هفت میلیون غیر نظامی بوده است. بر خلاف درگیری‌هایی که در قرن نوزدهم اتفاق میفتاد و اکثریت مرگ‌ها به دلیل بیماری بود، حدود دو سوم کشته‌های نظامی در جنگ جهانی اول در نبرد جانشان را از دست دادند.

6. شورش تایپینگ – تعداد کشته شدگان: بیست تا سی میلیون نفر

شورش تایپینگ

همچنین به عنوان جنگ داخلی تایپینگ شناخته می شود، شورش تایپینگ یک شورش عظیم در چین بود که از سال 1850 تا 1864 طول کشید. رهبر شورش تایپینگ شخصی به نام هونگ شئو چوان بود که تحت تأثیر آیین مسیحیت قصد نجات بشریت را داشت. هدف قیام او مبارزه با فساد، فقر و ایجاد برابری اعلام شد. او براندازی حکومت چین و استقرار حکومت تایپینگ را در راس برنامه‌های خود قرار داد. دامنه این شورش نیمی از چین را فرا گرفت. در این شورش‌ها بسیاری از کتابخانه‌ها و موسسه‌های فرهنگی این کشور در آتش سوختند.گفته می‌شود قیام تایپینگ دستاوردی به جز نابودی بخشی از سابقه فرهنگی چین نداشته‌ است.

در آن زمان سرشماری قابل اعتمادی وجود نداشت، اما معتبرترین تخمین‌ها تعداد کل کشته شدگان در جریان شورش را حدود بیست تا سی میلیون غیر نظامی و سرباز نشان می‌دهد. بیشتر مرگ و میرها به طاعون و قحطی نسبت داده شده است.

5. فتح مینگ توسط چینگ – تعداد کشته شدگان: بیست و پنج میلیون نفر

فتح مینگ توسط چینگ

باز هم چین و باز هم یکی دیگر از مرگبارتارین جنگ های تاریخ؛ این که جنگ بین سال‌های 1618 تا 1683 رخ داد، همچنین به عنوان تغییر مینگ به چینگ نیز شناخته می‌شود و بین سلسله چینگ، یک سلسله چینی حاکم بر شمال شرقی چین معاصر، و سلسله مینگ، یک سلسله چینی حاکم بر جنوب کشور، در گرفت.

جنگی که در نهایت منجر به سقوط مینگ شد باعث مرگ حدود بیست و پنج میلیون نفر گردید.

4. جنگ دوم چین و ژاپن – تعداد کشته شدگان: بیست و پنج تا سی میلیون نفر

جنگ دوم چین و ژاپن

جنگ دوم چین و ژاپن که بین سال‌های 1937 و 1945 اتفاق افتاد، درگیری مسلحانه بین جمهوری چین و امپراتوری ژاپن بود. با یورش نیروهای ژاپنی به پرل هاربر در سال ۱۹۴۱، جنگ بین چین و امپراتوری ژاپن به بخشی از جنگ جهانی دوم در جبههٔ جنگ اقیانوس آرام تبدیل شد.

جنگ دوم چین و ژاپن علاوه بر اینکه یکی از مرگبارترین جنگ های تاریخ به شمار می‌رود، حتی بزرگترین جنگ آسیایی در قرن بیستم نیز محسوب می‌شود. بیش از بیست و پنج میلیون غیر نظامی چینی و بیش از چهار میلیون پرسنل نظامی چینی و ژاپنی بر اثر خشونت های ناشی از جنگ، قحطی و علل دیگر جان باختند.

3. جنگ سه پادشاهی – تعداد کشته شدگان: سی و شش تا چهل میلیون نفر

جنگ سه پادشاهی

جنگ سه پادشاهی مجموعه‌ای از درگیری‌های مسلحانه در چین باستان، 220 تا 280 پس از میلاد، بود. در این جنگ، سه پادشاهی وی، شو و وو برای قدرت در کشور رقابت کردند و سعی کردند ملت‌ها را متحد کرده و کنترل آن را در دست بگیرند.

این دوره یکی از خونین‌ترین دوره‌های تاریخ چین است. دوران سه پادشاهی با تعداد نبرد وحشیانه و مرگباری که اتفاق افتاد مشخص گردید که ممکن است به کشته شدن چهل میلیون نفر منجر شده باشد.

2. فتوحات مغول – تعداد کشته شدگان: چهل تا هفتاد میلیون نفر

فتوحات مغول

تهاجمات و فتوحات مغول در قرن سیزدهم پیشرفت کرد و نتیجه آن امپراتوری وسیع مغول بود که تا سال 1300 میلادی بخش زیادی از آسیا و اروپای شرقی را در بر گرفت. مورخان حملات و تهاجمات مغول را از مرگبارترین جنگ های تاریخ بشر می‌دانند.

علاوه بر این، آن‌ها طاعون خیارکی را همراه خود آوردند و آن را در بسیاری از آسیا و اروپا گسترش دادند و به تلفات گسترده در دوران طاعون سیاه کمک کردند. مجموع تلفات مربوط به فتح چهل تا هفتاد میلیون نفر تخمین زده می‌شود.

1. جنگ جهانی دوم – تعداد کشته شدگان: شصت تا هشتاد و پنج میلیون نفر

جنگ جهانی دوم

جنگ جهانی دوم که بین سال‌های 1939 و 1945 اتفاق افتاد، یک جنگ جهانی بود که اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان از جمله تمام قدرت‌های بزرگ را شامل می‌شد. این گسترده‌ترین جنگ در تاریخ بود و بیش از صد میلیون نفر از بیش از سی کشور جهان را به طور مستقیم به خود درگیر کرد.

این رخداد که با مرگ دسته جمعی غیر نظامیان، از جمله هولوکاست و بمباران استراتژیک مراکز صنعتی و جمعیتی همراه بود، منجر به مرگ شصت تا هشتاد و پنج میلیون نفر گردید که جنگ جهانی دوم را در صدر لیست مرگبارترین جنگ های تاریخ قرار می‌دهد.

به پایان این لیست رسیدیم، این‌ها تنها تعداد کمی از جنگ‌های اتفاق افتاده در طول تاریخ هستند که ما آن‌ها را برای شما لیست کردیم. هم اکنون نیز که در عصر طلایی فناوری و ارتباطات قرار داریم، همچنان در مناطقی جنگ‌های نظامی در حال جریان بوده باعث کشته شدن انسان‌های بیگناه زیادی می‌شود. امیدواریم روزی فرا برسد که کل دنیا در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی و ریشه تمام جنگ‌ها زده شود.

شما بازدید کنندگان گرامی وب سایت گجت نیوز می‌توانید نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. جنگ خودروسازان ایران خودرو و سایپا با همکاری دولت علیه مردم ایران رو فراموش کردین،این جنگم کم تلفات نداده