ربات انسان نمای Ameca

حرکات ربات انسان نمای Ameca شما را شگفت زده می‌کند+ویدیو

حرکات ربات انسان نمای Ameca آنقدر طبیعی است که می‌تواند شما را حیرت زده کند. آیا آمکا می‌تواند طلایه‌دار عصری جدید در ربات‌های پیشرفته و هوش مصنوعی باشد؟

مدت‌ها است که ربات‌ها به منبعی برای شگفتی و ترس در میان انسان‌ها تبدیل شده‌اند و هالیوود نیز از همین احساسات برای ساختن فیلم‌های آینده‌نگرانه درباره تسخیر دنیا توسط ربات‌ها استفاده کرده است. حالا یک شرکت رباتیک در بریتانیا توانسته با ربات انسان نمای خود که Ameca نام دارد، هر دو حس اشاره شده را زنده کند.

ربات انسان نمای Ameca

شرکت بریتانیایی Engineered Arts طراح و سازنده پیشرو ربات‌های انسان نما با تمرکز بر سرگرمی است. این شرکت در ابتدا کار خود را با ساخت ربات‌های مکانیکی ساده برای مراکز علمی، پارک‌های بازی و به طور کلی هر جایی که در آن قصد دارند افراد را جذب کنند، شروع کرد.

ربات انسان نمای Ameca

اما حالا شاهد ربات انسان نمای Ameca هستیم که به هوش مصنوعی مجهز شده است و توانسته پیشرفت علم رباتیک در این بخش را به رخ همگان بکشد. ویدیو‌های منتشر شده از آمکا تاکنون با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران مواجه شده است.

در یکی از این ویدیو‌ها آمکا زنده می‌شوند و نسبت به دیدن دست‌های خود برای اولین بار واکنش نشان می‌دهد. واکنشی که همراه با تعجب و شگفتی است؛ اما وقتی ربات متوجه حضور یک انسان می‌شود، ممکن است حس ترس در شما زنده شود. چرا که تازه متوجه توانایی‌های بالای یک ربات مجهز به هوش مصنوعی خواهید شد.

Ameca به عنوان پیشرفته‌ترین ربات انسان نمای دنیا شناخته می‌شود و به عنون پلتفرمی برای توسعه فناوری‌های رباتیک طراحی شده است. هوش مصنوعی این ربات کاملا با بدن انسان مانند آن هماهنگ است. طراحی سخت افزار آمکا برگرفته از پژوهش‌های شرکت بریتانیایی در زمینه ربات‌های انسان نما است و در ساخت آن نیز از فناوری پیشرفته Mesmer این شرکت استفاده شده است.

ربات انسان نمای Ameca

شرکت Engineered Arts حرکات ربات جدید خود را «درجات حرکتی» می‌نامد. این درجات حرکتی در سر، بازو، نیم تنه و دست‌های آمکا مشاهده می شود و حرکات و حالت‌های صورت نیز آنها را تکمیل می‌کنند. همه‌ی این حرکت‌ها در کنار هم هستند که سبب می‌شوند آمکا شبیه به یک موجود زنده به نظر بیاید و با حالت‌های صورت خود نیز احساسات انسانی را منتقل کند.

شرکت سازنده در پاسخ به این سوال که آيا Ameca همان هوش مصنوعی است، گفت:

این ربات از برخی نرم افزار‌ها استفاده می‌کند که می‌توان آنها را در دسته‌بندی هوش مصنوعی قرار داد؛ اما بین هوش مصنوعی و ربات تفاوت وجود دارد.

آنها همچنین اعلام کردند که هوش مصنوعی مستقل همانند چیزی که در فیلم «من ربات هستم» به تصویر کشیده شده است، هنوز وجود ندارد. هوش مصنوعی استفاده شده در آمکا صرفا یک کد کامپیوتری ساده است که برای شناخت صدا، صورت افراد و اشیاء کاربرد دارد.

در حال حاضر Ameca از ترکیبی از هوش مصنوعی و هوش انسانی در ایجاد هویت کنونی خود بهره گرفته است. شرکت سازنده وضعیت کنونی را به خودروهای الکتریکی تشبیه کرد که در ابتدا به عنوان محصولات هیبریدی با توانایی استفاده از الکتریسیته و بنزین عرضه شدند تا در نهایت مسیر برای ارائه خودرو‌های کاملا برقی باز شود.

ربات انسان نمای Ameca

شرکت سازنده برای اینکه صحبت کردن با ربات را ممکن کند، از فناوری بازشناسی گفتار خودکار (ASR) بهره گرفته است. این فناوری صوت را به متن تبدیل می‌کند. البته نرم افزار استفاده شده در ربات هنوز نمی‌تواند متوجه کنایه یا تن صدا شود؛‌ اما با این حال صحبت کردن با ربات انسان نمای Ameca لذت بخش است.

شاید این حس به شما منتقل شود که در حال صحبت با خود ربات هستید؛ اما در واقع از طریق نرم افزاری به نام TinMan به یک فرد دیگر متصل می‌شود؛ بنابراین هنوز لزومی ندارد که از خودآگاهی ربات بترسید.

در چشمان انسان مانند این ربات نیز از دوربین‌های خاصی استفاده شده است که به ربات اجازه می‌دهند در یک تصویر، صورت و دیگر اشیاء را شناسایی کند. حتی به کمک نرم افزاری به نام Visage، این ربات می‌تواند چهره‌های موجود در تصویر را پیدا کرده و سن، جنسیت و حالت چهره آنها را حدس بزند. هرچند که در حال حاضر نمی‌تواند یک فرد را شناسایی کند.

دانلود ویدیو

یک مشکل که هنوز Engineered Arts نتوانسته بر آن غالب شود، راه رفتن است. این شرکت اعلام کرد که هنوز کارهای زیادی باید انجام دهیم تا اینکه در نهایت آمکا بتواند راه برود و از ابتدا نیز برنامه‌ای برای این کار نداشته است؛ اما می‌توان با ارتقاء توانایی‌های آمکا در یک بازه زمانی مشخص به آن دست یافت. وقتی بوستون داینامیکس را در نظر مي‌گیریم، متوجه می‌شویم که این هدف دور از دسترس نیست.

اگر تماشای حرکات و واکنش‌های انسان گونه آمکا شما را یاد یک فیلم سینمایی انداخته که در آن ربات‌ها به خودآگاهی می‌رسند و در نهایت سعی می‌کنند انسان‌ها را نابود کنند، باید بگوییم که در حال حاضر جای نگرانی نیست. ربات انسان نمای Ameca حقیقا استثنایی است و پتانسیل‌های زیادی برای نوآوری و پیشرفت در رباتیک و هوش مصنوعی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. من به شخصه با ربات مخالفم و تئوری که ایلان ماسک درست کرده اون درسته.ربات ها واقعا چیر بدرد نخوری هستن تا حدود ۳۰ یا ۴۰ ساله دیگه خواهیم دید که ربات ها مارو به چوخ میدن.و علم زیاد برای انسان خوب نی حتی یه دانشمند که خیلی باهووووش بود گفت : علم متوسط برای انسان خوب است علم زیاد ممکن است بشریت را نابود کند
    من که خودم با ربات مخالفم.خدانگهدار