دزدی اطلاعات از کاربران TikTok

دزدی اطلاعاتی چینی ها از کاربران آمریکایی، این بار از طریق TikTok!

یک فایل صوتی از کارمندان تیک تاک به بیرون درز کرده که دزدی اطلاعاتی چینی ها از کاربران آمریکایی TikTok را محرز می‌کند. اما ماجرا چیست؟

کار تیک تاک به جاهای باریکی کشیده است. علیرغم شهادت در جلسه استماع دادرسی ماه اکتبر که نشان می‌دهد این کمپانی از داده‌های کاربرانش به خوبی حفاظت می‌کند، اما طبق گزارشی که اخیراً منتشر شده، TikTok به دزدی اطلاعات کاربران آمریکایی توسط کارمندانش در چین محکوم شده است.

شرکت ByteDance به عنوان مالک تیک تاک همیشه در نوک پیکان منتقدین حریم خصوصی بوده است و نگرانی‌هایی در مورد اینکه تیک تاک اطلاعات مربوط به کاربران آمریکایی خودش را در دیتاسنترهایی در کشور چین ذخیره می‌کند وجود دارد. در حالی که تیک تاک بارها اطمینان بخشیده که اطلاعات کاربران آمریکایی TikTok در خاک ایالات متحده ذخیره می‌شود، اما گزارشی که منتشر شده ثابت می‌کند کارمندان چینی این کمپانی همچنان به اطلاعات حیاتی کاربرانشان دسترسی دارند.

فایل صوتی کارمندان تیک تاک کار دست این کمپانی داد!

یک فایل صوتی فاش شده از جلسه داخلی ۸۰ کارمند تیک تاک نشان می‌دهد مهندسان چینی مطمئناً بین سپتامبر سال ۲۰۲۱ تا ژانویه سال ۲۰۲۲ به اطلاعات کاربران آمریکایی خود دسترسی داشته‌اند. این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که نماینده تیک تاک در جلسه استماع ماه اکتبر قسم یاد کرده بود که یک تیم مشهور امنیتی مستقر در ایالات متحده تعیین می‌کند که چه کسی می‌تواند و چه کسانی نمی‌تواند به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد.

دزدی اطلاعات از کاربران TikTok

در فایل صوتی دیگری، یکی از کارمندان بخش اعتبار و امنیت تیک تاک اشاره کرده است که چگونه «همه چیز در چین دیده می‌شود»، در حالی که یکی دیگر از مهندسین مستقر در چین به نام “Master Admin” را معرفی می‌کند که تقریباً به «همه چیز» دسترسی دارد!

با توجه به جنگ اقتصادی بین چین و ایالات متحده، این ادعاها می‌تواند برای کمپانی تیک تاک مشکل ساز باشد. برای نخستین بار در سال ۲۰۲۰ ایالات متحده به بایت‌دنس به عنوان صاحب تیک تاک پیشنهاد داد که به خاطر امکان دسترسی به اطلاعات و مشکلات بالقوه امنیتی برای امنیت ملی ایالات متحده، کمپانی تیک تاک را بفروشد و چندین ماه نیز این شرکت چینی درگیر چالش‌های حقوقی بود.

اما اکنون یکی از رئیسان تیک تاک به نام مورین شاناهان در پاسخ به ادعاهای شکل گرفته می‌گوید:

ما می‌دانیم که پلتفرم ما از نظر ایمنی به یکی از مشکوک‌ترین پلتفرم‌ها تبدیل شده و می‌خواهیم به هرگونه ابهام در مورد اطلاعات کاربران آمریکایی پاسخ دهیم. به همین خاطر ما کارشناسانی را در این بخش‌ها استخدام کرده‌ایم، مستمر روی تأیید استانداردهای امنیتی‌مان کار می‌کنیم و از اشخاص معتبری برای تأیید دفاعیات خود استفاده می‌کنیم.

روز جمعه TikTok اعلام کرد که برای برآورده کردن اعتماد عمومی، اطلاعات کاربران آمریکایی را به جای دیتاسنترهای ایالات متحده و سنگاپور، در سرورهای مستقر در آمریکا که توسط کمپانی Oracle اداره می‌شوند ذخیره کرده است. هرچند ذخیره در دیتاسنترها برای پشتیبانی‌گیری همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به مرور زمان این اطلاعات حذف خواهند شد و این داده‌ها به طور کامل روی سرورهای ابری اوراکل ذخیره می‌شوند.