200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار خودرو برقی

200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار خودرو برقی تا پایان سال؛ رویای شهرداری تهران برای پایتخت محقق می‌شود؟

طبق ادعای وزیر صمت و شهردار تهران به‌زودی 200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار خودرو برقی وارد کشور می‌شود. آیا این رویا تبدیل به واقعیت خواهد شد؟

صنعت خودرو در تمامی کشورهای جهان به‌سمت برقی شدن در حال حرکت است و چین نیز به‌عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده خودروهای باکیفیت و متنوع به سمت برقی‌سازی محصولات خود حرکت می‌کند. صنعت خودروسازی ایران همچون کودک نوپایی است که با مشکلات تغذیه‌ای بسیاری مواجه است و والدین بدسرپرستی دارد.

با توجه به موانع و مشکلات فعلی خودروسازی کشورمان نمی‌توان امید داشت که به‌زودی در مسیر برقی کردن محصولات خودرویی گام برداریم و این آرزویی است که محال به‌نظر می‌رسد. با این حال وزارت صنعت، معدن و تجارت طی صحبت‌هایی که با شهرداری تهران داشته، به این نتیجه رسیده که باید طرحی برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز حمل و نقل تماماً برقی اجرا کند. نگاهی به اعداد و ارقام این طرح، غیر ممکن بودن آن را اثبات می‌کند.

واردات 200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار خودرو برقی تا پایان امسال

می‌دانیم که با آغاز فصل تابستان و حتی پیش از آن، بحران جدی در حوزه تأمین برق داشتیم که هم گریبان مردم و هم صنایع مهم و بزرگ کشور را گرفت. با توجه به وجود چنین مشکل بزرگی، برقی کردن خودروهای ایرانی پروسه‌ای هزینه‌بر و طولانی خواهد شد که با چالش‌های فراوانی نیز روبه‌رو است. علاوه بر این، خودروی الکتریکی بالطبع گران‌تر است و مردم کشورمان از صرف چنین هزینه‌هایی واهمه دارند.

200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار خودرو برقی

با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت مدعی شده به‌زودی و تا پایان سال جاری حدود 200 هزار موتور سیکلت برقی و 50 هزار دستگاه خودروی الکتریکی به کشور وارد می‌شود؛ اما سوال اینجاست که منبع تأمین این تعداد وسیله نقلیه از کجا خواهد بود؟ قرار بود واردات خودروهای خارجی به‌زودی در دستور کار قرار بگیرند، اما تا به امروز خبری از نهایی شدن آن نشده است و خودروسازان داخلی اعم از دولتی و خصوصی توانایی تولید این تعداد دستگاه با قابلیت برقی بودن را ندارند.

با نگاهی به شاخص‌های آلودگی جهانی متوجه می‌شویم که پایتخت کشورمان در معرض بحران‌های زیست‌محیطی بسیاری قرار گرفته که خطرناک هستند. یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا در مقیاس کنونی، تردد و حضور موتورسیکلت‌های فاقد استانداردهای زیست محیطی است. علاوه بر این، ایران خودرو و سایپا نیز محصولات بی‌کیفیتی تولید می‌کنند که بیشتر به این آلودگی دامن می‌زنند.

استفاده از وسایل نقلیه برقی تأثیر به‌سزایی روی کاهش آلودگی هوا می‌گذارد و هم‌اکنون کشورهایی مثل هند و چین به‌طور گسترده از آنها استفاده کرده و اثرش را به‌وضوح دیده‌اند. امیدواریم که دولت نسبت به آزادسازی واردات خودرو در وهله اول و سپس برنامه‌ریزی برای واردات خودروهای برقی اهتمام ورزد؛ ولی به تجربه دریافته‌ایم که وزارت صمت چنین برنامه‌هایی را در حد ادعا و شوآف رسانه‌ای دنبال کرده است.

طی روزهای گذشته دومین جلسه الکتریکی‌سازی حمل و نقل شهری با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و شهردار تهران برگزار شد و ماحصل این نشست، واردات 200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار خودروی برقی بود. عباس علی‌آبادی تأکید کرد که حمل و نقل برقی کشور یکی از مهم‌ترین مسائل و اولویت‌های وزارت صمت خواهد بود. وی افزود:

در وزارتخانه از همان روزهای ابتدایی به همکارانمان اعلام کردیم تا یک برنامه جامع و دقیقی را در خصوص طرح حمل‌ و نقل برقی آماده و شهر تهران را به‌عنوان شهر پایلوت این امر مشخص کردیم. از امروز می‌توانیم با قدرت اعلام کنیم که نهضت برقی‌سازی حمل نقل تهران آغاز شده و در همین راستا با همکاری شهرداری تهران، وزارتخانه‌های کشور، نفت و نیرو برنامه داریم تا پایان سال شاهد حضور 200 هزار موتور و 50 هزار خودروی برقی در شهر تهران باشیم.

زاکانی

بنا به گفته‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت جدید، طبق توافقاتی که در این جلسه انجام شده، قرار است در سطح تهران 5000 ایستگاه شارژ سریع و کند جهت شارژ خودروهای برقی نصب و راه‌اندازی و در مرحله اول با همراهی شهرداری تهران 50 هزار تاکسی تهران برقی شود.

یکی دیگر از موضوع‌هایی که در بحث برقی شدن حمل و نقل کشوری مطرح می‌شود، کارت سوخت خودرو است که به‌گفته علی‌آبادی قرار شده در آینده کارت نیرو یا همان دریافت برق از سوی وزارت نفت به‌جای کارت سوخت به رانندگان خودروهای برقی داده شود. وی همچنین اضافه کرد:

در جلسه‌ای که در آینده بین چهار وزارتخانه صمت، نفت، نیرو و کشور با شهرداری تهران برگزار می‌شود، عملیات اجرایی طرح برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل شهر تهران آغاز خواهد شد. خودروسازان با تعرفه‌های ویژه می‌توانند از امروز به‌سمت واردات خودروهای برقی سوق پیدا کنند که در ادامه با حمایت وزارت صمت باید به‌سمت تولید خودروهای برقی حرکت کنند. امروز مصمم هستیم تا حمل‌ونقل شهر تهران را برقی کنیم و برای این امر تا زمانی که زیرساخت‌های برقی‌سازی مهیا شود، همه تلاش خود را خواهیم کرد تا در راستای صرفه‌جویی و محیط زیستی پاک گام برداریم و شاهد واقعیت بخشی از رویای تهران پاک باشیم.

200 هزار موتورسیکلت و 50 هزار خودرو برقی

علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تهران در ادامه صحبت‌های علی‌آبادی به همکاری بین این وزارتخانه با شهرداری اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که به‌زودی حمل و نقل تهران را برقی خواهیم کرد. زاکانی افزود:

اگر بتوانیم طبق برنامه‌ریزی‌های که شده 50 هزار نوسازی تاکسی و 200 هزار موتور برقی در شهر تهران داشته باشیم جوانب محیط زیستی و رفاهی خوبی نصیب مردم شهر تهران خواهد شد و سرمایه‌گذاری در این زمینه بیشترین ارزش افزوده را برای شهرداری تهران خواهد داشت. شهرداری تهران موافق بحث راه‌اندازی و نصب ایستگاه‌های شارژ سریع و کند برای خودروهای برقی است و در آینده نزدیک قرارداد آن نهایی خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد شهرداری تهران بر اساس تبصره 18 و سایر منابعی که در اختیار دارد می‌تواند بودجه لازم برای 150 هزار موتورسیکلت برقی را تقبل کند تا حداقل موتورهایی که توسط آنها استفاده می‌شوند، الکتریکی باشند و بخشی از مشکلات حل گردد.