شخصیت های علمی

تاثیرگذارترین شخصیت های علمی جهان در سال 2023

به نظر شما تاثیرگذارترین شخصیت های علمی جهان در سال 2023 چه کسانی بوده‌اند؟ مجله نیچر لیستی 10 نفره از این افراد تاثیرگذار را منتشر کرده است.

مجله Nature لیست تاثیرگذارترین شخصیت های علمی جهان در سال 2023 را منتشر کرد. فهرست 10 فرد برتر نیچر در رابطه با افرادی است که توانسته‌اند علم را در خدمت کمک به جامعه دربیاورند و به کشف‌های جدید و عجیبی نیز رسیده‌اند. این افراد در حل مسائل و مشکلات مختلف، با کشفیات و علم خود توانسته‌اند راهنمای خوبی باشند.

تاثیرگذارترین شخصیت های علمی جهان چه کسانی بودند؟

فهرست 10 نفر برتر شخصیت های علمی جهان در سال 2023، یک جشنواره، مسابقه یا جایزه نیست؛ بلکه افراد این فهرست توسط ویراستاران مجله نیچر انتخاب و برگزیده شده‌اند. مجله نیچر با بیش از 10 ساله، فهرست این 10 نفر برتر شخصیت های علمی جهان را منتشر می‌کند. در ادامه به معرفی این شخصیت های علمی سال 2023 از نظر تاثیرگذاری علمی می‌پردازیم.

کالپانا کلاهستی (Kalpana Kalahasti)

شخصیت های علمی

کالاهستی، مدیر و یکی از مهندسان ماموریت چانداریان-3 ( Chandrayaan-3) در هند بود. نقش او به‌خاطر دانش و توانایی‌اش، باعث شد که ماموریت هندی چانداریان-3 بتواند با موفقیت روی ماه فرود بیاید. این موفقیت بزرگ باعث شد تا هند پس از روسیه و آمریکا و چین، تبدیل به چهارمین کشوری شود که توانسته است با موفقیت، ماه نشین خود را روی ماه فرود بیاورد.

کالاهستی، چند دقیقه پس از آن‌که ماه نشین چانداریان-3 با موفقیت توانست روی ماه فرود بیایید، با ابراز خوشحالی و شادمانی به همکاران گفته بود که ما به هدف خود بدون کم و کاستی رسیدیم. این لحظه شادترین و بهترین لحظه برای ما خواهد بود.

کالاهستی از شکست خود و تیمش در پروژه قبلی، یعنی چانداریان-2 احساس ضعف نکرده بود و با استفاده از ضعف‌هایشان در آن ماموریت، چانداریان-3 را اصلاح کردند.

مارینا سیلوا (Marina Silva)

شخصیت های علمی

ماریانا سیلوا، وزیر محیط زیست برزیل بود که از جنگل‌زدایی‌های بی‌رویه جلوگیری کرد. او همچنین به بازسازی موسساتی کمک کرد که دولت قبلی، آنها را ضعیف کرده بود.

در میان اخباری که روزانه از آتش‌سوزی جنگل‌ها، از بین رفتن مراتع، گرم شدن کره زمین و موج گرمای بی‌سابقه، روزمان را شروع می‌کردیم، مارینا سیلوا با دادن خبر تازه‌ای، امید را به مردم جهان بازگرداند. او اعلام کرد که بین ماه‌های ژانویه تا جولای سال ۲۰۲۳، در مقایسه با مدت مشابه سال 2022 تا 42 درصد کاهش هشدار جنگل‌زادیی ثبت شده است. ماریانا سیلوا این آمار و ارقام را بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از جنگل‌های آمازون بیان کرد.

مارینا سیلوا خود را شبیه به فیبرهایی می‌بیند که برای بستن چوب‌های قایق استفاده می‌شود. او می‌گوید: «من کارم را این‌گونه می‌بینم که کسانی را که در دسترس هستند و هر آنچه که برای تشکیل یک سطح حمایتی در سفرهای چالش‌برانگیز زمان ما لازم است، گرد هم می‌آورم.»

کاتسوهیکو هایاشی (Katsuhiko Hayashi)

شخصیت های علمی

کاتسوهیکو هایاشی با روش‌های عجیبش در تولید مثل حیوانات، یکی از نجات‌دهنده‌های گونه‌های در حال انقراض به‌شمار می‌رود. او و تیم محققش توانستند با استفاده از سلول‌های دو والد نر، توله موش‌هایی را به‌وجود بیاورند که در واقع این روش، ساخت موش با دو پدر بود. خبر به‌وجود آمدن این توله موش‌ها، بسیاری از دانشمندان را متعجب کرد. رابرت گیلکریست، زیست‌شناس تولید مثل در دانشگاه نیو ساوت ولز در سیدنی استرالیا، می‌گوید: «از روی صندلی‌ام افتادم. این یک دستاورد علمی شگفت‌انگیز است.» آنها تخم‌های موش را بارور می‌کردند و سپس به جنس ماده پیوند می‌زدند. از 630 انتقال جنین، تنها 7 توله زنده ماندند که می‌تواند نشان‌دهنده پیشرفت خوب این تیم در حمایت از گونه‌های در حال انقراض باشد.

آنی کریچر (Annie Kritcher)

شخصیت های علمی

آنی کریچر و تیم محققش در تاسیسات ملی احتراق آمریکا، موفق به طراحی آزمایش‌های هم‌جوشی شدند که در مقایسه با انرژی که برای واکنش صرف شده بود، انرژی بیشتری تولید می‌کرد. او در واقع به هدفی دست یافته بود که برای دهه‌ها آزمایشگاه‌های جهان دنبال یافتن آن بودند. او توانسته بود هسته‌های اتم را به‌قدری محکم در هم آمیزد که انرژی تولیدی از انرژی مصرفی بیشتر باشد. با انجام این کار، کریچر و دیگر دانشمندان در این مرکز، فرصت‌های تحقیقاتی را باز کرده‌اند و به ایجاد موجی از خوش‌بینی در مورد آینده انرژی همجوشی کمک کرده‌اند. کریچر در حال حاضر روی مجموعه‌ای از آزمایش‌های جدید کار می‌کند که هدف آن افزایش بار دیگر با ارائه انرژی لیزر بیشتر به یک کپسول هدف ضخیم‌تر است.

النی میریویلی (Eleni Myrivili)

شخصیت های علمی

النی میریویلی، به‌عنوان افسر ارشد گرما در سازمان ملل فعالیت می‌کند. او به مردم کمک می‌کند تا بتوانند با شرایط آب و هوایی مقابله کنند. نقش او در سازمان ملل این است که در پیدا کردن راه‌هایی برای جلوگیری از عواقب گرمایش جهانی، تیم‌های مختلف را رهبری کند. او همچنین نقش جمع‌آوری پول برای هزینه این تحقیق‌ها و پایدار کردن شهرها و افزایش سطح سواد و آگاهی عمومی مردم را نیز دارد. میریویلی که از نبود اطلاعات و توصیه در مورد آتش‌سوزی‌ها عصبانی بود، تصمیم گرفت وارد سیاست شود. او پس از مدتی کار با یک حزب سیاسی سبز یونانی، کتاب «اگر شهرداران بر جهان حکومت می‌کردند» نوشته بنجامین آر. باربر را خواند و تصمیم گرفت به حکومت شهری بپردازد.

ایلیا سوتسکور (Ilya Sutskever)

شخصیت های علمی

او یکی از دانشمندان ارشد OpenAI است که به توسعه ChatGPT کمک بسیاری کرده است. ایلیا سوتسکور، نقش مهمی در تغییر و تحول سیستم‌های هوش مصنوعی چت باتی که به‌صورت گفتگو محور با شما ارتباط برقرار می‌کند، دارد. کمک‌های او به هوش مصنوعی در حالی است که خودش از نگرانی‌هایش در مورد ایمنی هوش مصنوعی در آینده خبر می‌دهد.

جیمز هملین (James Hamlin)

شخصیت های علمی

جیمز هیلمن موفق به کشف مشکلاتی در یافته‌ها و تحقیقات فیزیکدان جنجالی یعنی رانگا دیاس شد. رانگا دیاس ادعاهایی داشت مبنی بر این‌که موفق به کشفیات عجیب و جدید ابررساناها در دمای اتاق شده است. جیمز هیلمن توانست اشکالاتی را در ادعاهای مطرح شده توسط این فیزیکدان پیدا کند.

سوتلانا موژوف (Svetlana Mojsov)

شخصیت های علمی

سوتلانا موژوف یک بیوشیمی‌دان است که در زمینه تولید دارو فعالیت می‌کند. او موفق به ساخت دارو‌های کاهش وزنی شد که هم‌اکنون به کلینیک‌ها راه یافته‌اند و توانسته سود چند میلیارد دلاری را برای صنعت داروسازی کسب کند. تلاش او برای کسب این سود و کشف جدید در ابتدا نادیده گرفته می‌شد و مدتی نیز گرفتار دعواهای حقوقی شد؛ اما در نهایت توانست به جایگاه واقعی خودش برسد.

هالیدو تینتو (Halidou Tinto)

شخصیت های علمی

این محقق راه را برای واکسنی که بازی را تغییر می‌دهد هموار کرد. هالیو تیتنو، درمانگاهی روستایی را در بورکینافاسو مدیریت می‌کند. او در تایید اولین واکسن‌های مالاریا در جهان نقش داشته است. واکسن تولیدی توسط او و گروه پزشکان محلی، با کاهش قابل توجه مرگ و میر کودکان همراه بوده است.

توماس پاولز (Thomas Powles)

شخصیت های علمی

توماس پاولز، پزشک و محقق سرطان است که مسئولیت رهبری چندین کارآزمایی بالینی برای درمان سرطان مثانه را رهبری کرده است. او در این مراحل به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است و این موفقیت‌ها می‌توانند نشانه خوبی از تولید داروهای قدرتمندی در درمان سرطان با روش‌های جدیدتر و بهتر باشند. دو داروی مورد استفاده در این روش‌ها که به‌تازگی تولید شده‌اند، در مقایسه با روش‌های مرسوم و استاندارد درمان سرطان، باعث شد تا میانگین طول عمر از 16 ماه به 2.5 سال افزایش یابد. پاولز می‌گوید که علاوه بر تمایل به کشف، توسط افرادی که با آنها رفتار می‌کند هدایت می‌شود. او افزود: «بیمارانی که در این آزمایش‌ها شرکت داشتند، واقعاً افرادی هستند که فداکاری فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهند.»

در ادامه نیز می‌توانید با یک ویدیو، مروری کوتاه بر تاثیرگذارترین شخصیت های علمی سال 2023 داشته باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*