چراغ جلو خودرو

مقایسه چراغ های هالوژنی و ال ای دی خودروها + مزایا و معایب

چراغ های هالوژنی یا ال ای دی، کدام برای خودروها مناسب‌تر است؟ این سوالی است که همواره ذهن اغلب رانندگان را مشوش کرده و بی پاسخ مانده‌ است. در ادامه به بررسی و مقایسه این دو نوع چراغ خودرو خواهیم پرداخت.

وقتی صحبت در مورد چراغ‌های جلو خودرو به میان می‌آید، رانندگان در انتخاب نوع چراغ مناسب ناتوان می‌شوند. چراکه این انتخاب مسئله مهمی است و هر دو نوع چراغ هالوژنی و ال ای دی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مطلب از بخش اخبار خودرو سایت گجت نیوز، این موارد را برایتان جمع بندی خواهیم کرد.

بررسی مزایا و معایب چراغ های هالوژنی و ال ای دی خودروها

هر دو نوع چراغ ذکر شده هم می‌توانند برای رانندگی مفید باشند و هم مضراتی داشته باشند. انتخاب نوع چراغ بر عهده شماست تا با بررسی شرایط استفاده از خودرو خود، به انتخاب معقولی برسید.

مزایا چراغ های هالوژنی

چراغ های هالوژنی خودرو

چراغ هالوژنی خودرو

  • مقرون به‌صرفه بودن: چراغ های هالوژنی در مقایسه با چراغ های ال ای دی، با بودجه کمتری نیزی قابل تهیه هستند و مقرون به صرفه بودن یکی از معیارهای مهم در انتخاب اغلب افراد به‌شمار می‌رود.
  • تعویض آسان: این چراغ ها نسبت به انواع دیگر به‌طور گسترده‌ای در دسترس هستند و برای تعویض آن‌ها نیاز به دانش خاصی نیست و به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد.
  • سابقه دیرینه با رانندگان: اغلب رانندگان در گذشته از خودروهایی که چراغ های هالوژنی داشته‌اند، استفاده کرده و به میزان پرتو دهی و الگو آن‌ها آشنایی دارند.
  • عملکرد خوب در شرایط مه‌آلود: چراغ های هالوژنی به‌خاطر طراحی خاص خود، عملکرد خوبی در شرایط مه‌آلود دارند. دمای نسبتا زیاد نور چراغ های هالوژنی می‌تواند سریع‌تر از نور سرد ساطع شده و مسیر را به راننده نشان دهد.

معایب چراغ های هالوژنی

  • ناکارآمدی از بابت مصرف انرژی: لامپ های هالوژنی برای تولید گرمای بیشتر، انرژی بیشتری نیز مصرف می‌کنند و در نتیجه بهره‌وری انرژی ندارند. این باعث می‌شود حتی مصرف سوخت نیز افزایش یابد.
  • طول عمر کوتاه: چراغ های هالوژنی نسبت به چراغ های ال ای دی، عمر کمتری دارند و راننده را مجبور به تعویض مکرر لامپ جلو می‌کنند.

مزایا چراغ های ال ای دی

چراغ های ال ای دی خودرو

  • بهره‌وری انرژی: لامپ های ال ای دی بسیار کم مصرف هستند و درصد هدر رفت انرژی بسیار پایینی نیز دارند. بنابراین در طولانی مدت باعث می‌شوند تا در مصرف سوخت نیز صرفه جویی شود.
  • طول عمر طولانی‌تر: چراغ های ال ای دی نسبت به چراغ های هالوژنی عمر بیشتری داشته و با کاهش دفعات تعویض می‌توانند راحتی استفاده را برای راننده فراهم کنند.
  • نور روشن‌تر و درخشان‌تر: لامپ های ال ای دی، با نور سفید و درخشان خود می‌توانند دید راننده را در مسیر افزایش داده و فشار چشم را در هنگام رانندگی در شب کاهش دهند. این باعث می‌شود تا ایمنی در جاده‌ها افزایش پیدا کند.
  • درخشندگی سریع: چراغ های ال ای دی می‌توانند بلافاصله بعد از روشن شدن، به حداکثر روشنایی خود برسند و سریعا مسیر جلو راننده را روشن کنند.

معایب چراغ های ال ای دی

  • هزینه نسبتا زیاد: لامپ های ال ای دی نسبت به لامپ های هالوژنی هزینه اولیه نسبتا بیشتری دارند. با این حال با افزایش تقاضا برای این چراغ ها، قیمت آن‌ها نیز کاهش خواهد یافت.
  • تعویض نسبتا پیچیده‌تر: چراغ های ال ای دی در مقایسه با چراغ های هالوژنی عمر بیشتری دارند و تعداد دفعاتی که نیاز به تعویض لامپ می‌شود، کمتر خواهد بود. به این حال لامپ های ال ای دی به‌خاطر طراحی پیچیده و قطعات الکترونیکی ممکن است هر فردی نتواند آن‌ها را درست نصب کند و نیاز به یک تعمیرکار حرفه‌ای باشد.
  • عملکرد نامطلوب در شرایط مه‌آلود: رنگ نور چراغ های ال ای دی سرد است و به‌خاطر پراکندگی نور ممکن است نتوانند به خوبی چراغ های هالوژنی در شرایط نامساعد آب‌وهوایی عمل کنند.

علاوه بر این دو نوع چراغ گفته شده انواع دیگری نیز مانند لامپ های زنون نیز هستند که بنابه شرایط مصرف، می‌توانند مزایا و معایبی داشته باشند.

مطالب مرتبط:
آموزش تمیز کردن چراغ های خودرو با لیمو و جوش شیرین! با این روش های ساده، چراغ های فرسوده خودرو خود را مثل روز اول کنید