آیفون تاشو

آیفون فلیپ و همه اطلاعات جدید که از آیفون تاشو اپل در اختیار داریم

تقریبا روزی نیست که شایعه‌ای در خصوص آیفون تاشو اپل، آیفون فلیپ – iPhone Flip، منتشر نشود. در اینجا سعی داریم جدیدترین اخبار و شایعات در خصوص این گوشی را با شما به اشتراک بگذاریم.

چندین سال است که شایعات مربوط به آیفون فلیپ، نخستین آیفون تاشو اپل در فضای اینترنت در حال شنیده شدن است؛ درحالیکه هنوز هیچ منبع رسمی حتی وجود آن‌ها را نیز تایید نکرده است! با این وجود طی همین سال‌ها نبرد گوشی‌های تاشو در سرتاسر دنیا وارد فاز جدیدی شده و کمپانی‌های گوشی‌ساز یکی پس از دیگری در حال رونمایی از محصولات تاشو خود هستند.

در حال حاضر در کنار گوشی‌های گلکسی زد فولد 5 و زد فلیپ 5 که به‌نوعی نبض بازار تاشوهای اندرویدی را در دست دارند، محصولات ارزشمند دیگری مثل گوگل پیکسل فولد، موتورولا ریزر پلاس و وان پلاس اوپن نیز در بازار حضور دارند که هریک با ارائه قابلیت‌های منحصربفرد در کلاس‌های عملکردی و قیمتی مختلف سعی در تصاحب بخشی از این بازار دارند.

اپل در حال حاضر پرچمداران خانواده آیفون 15 را در بازار داشته و قرار است چند ماه دیگری سری آیفون 16 را هم روانه بازار کند. در عین حال نمی‌توان منکر این مساله شد که یک آیفون تاشو قادر خواهد بود سر و صدای زیادی در بازار این دسته محصولات به پا کرده و توجهات بسیار بیشتری را متوجه این بازار بکر نماید. از سوی دیگر تصاویر، رندرهای غیررسمی و اختراعات ثبت شده‌ای که گاه و بیگاه در اینترنت منتشر می‌شوند نیز گویای تلاش‌های مهندسین اپل در ساخت دستگاه تاشو به سبک خاص خود هستند.

به همین بهانه امروز سعی داریم به بررسی تمامی جزئیاتی که از آیفون تاشو اپل می‌دانیم پرداخته و اطلاعات و شایعات پیرامون آن را با شما به اشتراک بگذاریم.

طراحی آیفون تاشو اپل چگونه می‌تواند باشد؟

طبق ادعای جان پروسر، اپل تا کنون دو نمونه از گوشی تاشو خود را مورد بررسی و تست‌های اولیه قرار داده است. نمونه اول طراحی تاشو کتابی داشته و ظاهر و عملکردی شبیه به سری گلکسی زد فولد یا پیکسل فولد گوگل داشته و دومین مدل، اصطلاحا «فلیپ فون» بوده و طراحی مشابه سری گلکسی زد فلیپ خواهد داشت. در این میان بسیاری منابع مدعی شده‌اند که کوپرتینویی‌ها در صورتی که تصمیم به عرضه مدل تاشو آیفون داشته باشند، طراحی دوم را انتخاب کرده و دستگاهی برای رقابت با Galaxy Z Flip را روانه بازار خواهند کرد.

طراحی جدید iPhone

در همین زمینه همچنین رندرهایی نیز در سال‌های اخیر منتشر شده که مکانیزم‌های مختلف لولا مورد آزمایش توسط اپل را به نمایش کشیده‌اند. این طرح‌ها از ساده‌ترین مکانیزم‌های تاشو مکانیکی تا طرح‌های پیچیده‌تر را شامل شده و به شایعات پیرامون آیفون فلیپ بیشتر دامن می‌زنند. برای مثال، در سال 2020 نمایی از یک اختراع اپل منتشر شد که از اتصال مغناطیسی دو صفحه نمایش برای ارائه یک تجربه واحد توسط دستگاه تاشو احتمالی این کمپانی خبر می‌داد. این ایده البته سنخیت چندانی با دستگاه‌های تاشو مدرن نداشته و بیشتر تداعی‌کننده ظاهر Surface Duo 2 بود تا Galaxy Z Fold!

از طرفی طرح دیگری نیز در سال 2018 منتشر شد که مکانیزم لولای ساده‌ای را برای آیفون تاشو اپل به تصویر می‌کشید که در قسمت زیرین آن صفحه نمایش باریکی برای دسترسی سریع به اعلان‌ها تعبیه شده بود. این ناحیه ظاهری بسیار شبیه به تاچ بار در مک بوک پروهای اپل داشت؛ قابلیتی که با استقبال چندان زیادی میان کاربران مک بوک های اپل روبرو نشد!

پتنت iPhone Flip

در این میان همچنین یکی دیگر از طرح‌های منتشر شده برای آیفون فلیپ از ظاهر «سه‌بار تا شونده» آن خبر می‌داد که هرچند بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ اما بعید است راهی به واقعیت پیدا کند.

آیفون تاشو

بر اساس این طرح‌های اولیه و دستاوردهای سایر رقبای اپل، بسیاری افشاگران اقدام به انتشار رندرهایی کامپیوتری از ظاهر آیفون تاشو پرداختند. این رندرها با ترکیب عناصر آشنای آیفون‌های اخیر اپل مانند ناچ بالای صفحه نمایش یا داینامیک آیلند با المان‌های اصلی به کار رفته در گوشی‌های تاشو مطرح اندرویدی مانند صفحه نمایش ثانویه کنار ماژول دوربین اصلی، ظاهری منطقی را برای مدل‌های تاشو از پرچمداران اپل به تصویر می‌کشیدند. بنابراین در صورتی که اپل قصد داشته باشد طی یکی دو سال آینده آیفون تاشو خود را روانه بازار کند احتمالا از طراحی مشابه با این رندرها بهره خواهد برد!

صفحه نمایش آیفون فلیپ

دیگر مساله حائز اهمیت در خصوص iPhone Flip اپل نیز صفحه نمایش آن خواهد بود. در این خصوص، مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل ادعا کرده که این گوشی با صفحه نمایشی با اندازه بسیار بزرگ (حدود 8 اینچ) رونمایی خواهد شد. در این صورت اندازه صفحه نمایش آیفون تاشو اپل بزرگتر از نمایشگر 7.6 اینچی گلکسی زد فولد 5 خواهد بود. علاوه بر این، صفحه نمایش 8 اینچی، آیفون فیلپ را به دستگاهی تقریبا هم‌اندازه آیپد مینی تبدیل خواهد کرد و به این ترتیب اپل می‌تواند رویای «آیپد تاشو» خود را نیز به‌نوعی تبدیل به واقعیت کند!

آیفون تاشو

این مساله البته هیچ‌گونه قطعیتی ندارد؛ چراکه افشاگران مختلف دنیا در گزارش‌های اخیر خود از احتمال تجهیز آیفون فلیپ به صفحه نمایش 7.5 اینچی ال جی یا حتی 9 اینچی نیز سخن گفته‌اند! مینگ چی کو همچنین از احتمال تعبیه صفحه نمایش e-Ink در قسمت بیرونی آیفون تاشو خبر داده که می‌تواند باعث ارتقای چشمگیر شارژدهی دستگاه شود. البته صفحه نمایش‌های e-Ink به هیچ وجه همانند پانل‌های ال سی دی یا ال ای دی تعاملی یا حتی باکیفیت نخواهند بود. بنابراین رونمایی از دستگاه فوق پریمیومی مثل آیفون فلیپ با این صفحه نمایش‌ها بعید به نظر می‌رسد.

در همین خصوص اخبار و جزئیاتی نیز در خصوص استفاده از برخی مکانیزم‌های ایمنی حین بسته شدن صفحه نمایش توسط اپل منتشر شده است. به عنوان مثال، یکی از این پتنت‌ها به احتمال تعبیه مکانیزم بسته شونده خودکار در این گوشی اشاره دارد که در میانه مسیر تا شدن صفحه نمایش، به‌طور خودکار وارد عمل شده و با خم کردن آهسته‌تر صفحه نمایش مانع از به هم خوردن دو قسمت صفحه نمایش و آسیب‌های احتمالی آن خواهد شد.

اپل چگونه می‌تواند دوام و ایمنی iPhone Flip را تامین کند؟

با توجه به ماهیت شکننده‌تر گوشی‌های تاشو در مقایسه با محصولات معمولی، یکی از مسائل مهمی که در خصوص آیفون تاشو اپل مطرح می‌شود، میزان استحکام و دوام آن است. پیش‌تر اخباری مبنی بر احتمال تجهیز آیفون فلیپ به نمونه‌ای ارتقایافته از لایه محافظ «سرامیک شیلد» اپل منتشر شده بود که قرار بود به‌طور خاص روی صفحه تاشو قرار بگیرد. این ورق تشکیل‌شده از چهار لایه مختلف بود: یک لایه فوقانی، یک ناحیه پوشش سخت، سطح داخلی و لایه پشتیبانی شفاف. در آن زمان حتی به این نکته هم اشاره شده بود که طراحی لایه پشتیبان زیری از یاقوت انجام خواهد شد تا ایمنی بیشتری به دستگاه ببخشد!

از طرف دیگر، ساخت آیفون فلیپ با استفاده از مواد خودترمیم نیز دیگر شایعه‌ای بود که از مدت‌ها قبل در خصوص آیفون تاشو شنیده می‌شد؛ هرچند که این شایعه چندان مورد توجه قرار نگرفته؛ به‌طوری که تا کنون هیچ جزئیات تکمیلی در خصوصش انتشار نیافته است!

پتنت اپل

در عین حال، در ماه فوریه سال 2020 پتنت دیگری از اپل منتشر شد که از لحاظ تئوری به صفحه نمایش اجازه می‌داد بدون وارد کردن فشار اضافی به لولا، حین تاشدن اندکی هم خم شده و باعث دوام بیشتر پانل حین خم شدن شود. استفاده از این طراحی می‌تواند دوام گوشی تاشو احتمالی را به‌طور قابل توجهی ارتقا دهد. با این وجود همان‌طور که پیش‌تر هم اعلام شد، این ایده نیز همانند دیگر موارد مورد اشاره در این بحث، صرفا حدس و گمان بوده و ممکن است هرگز به واقعیت تبدیل نشود.

آیا آیفون تاشو به نسخه‌ای مخصوص از آی او اس مجهز خواهد بود؟

اگر قرار به معرفی مدل تاشو از آیفون از سوی اپل باشد، بدون شک شاهد عرضه آن با سیستم عامل iOS خواهیم بود. البته مسلما کوپرتینویی‌های سعی خواهند کرد که سیستم عامل خود را برای استفاده از صفحه نمایش‌های لمسی بهینه‌سازی کنند. با این وجود نمی‌توان از الان پیش‌بینی کرد که آیا شاهد انتشار نسخه‌ای اختصاصی از آی او اس، نظیر آنچه در آیپد دیدیم، برای گوشی تاشو اپل خواهیم بود یا خیر!

گوشی iPhone فلیپ

یکی از بزرگترین ایرادات وارد به گوشی آیفون فلیپ سامسونگ قابلیت مالتی تسکینگ ضعیف آن است. بنابراین اپل می‌تواند با مانور روی این قسمت، گوشی تاشو خود را به محصولی بهتر از رقیب دیرینه‌اش تبدیل کند. امکان اجرای همزمان دو اپلیکیشن در قسمت‌های بالا و پایین صفحه نمایش تاشو، ویژگی بسیار جذابی است که کوپرتینویی‌ها می‌توانند با دستکاری آی او در گوشی تاشو خود تعبیه کنند.

آیا می‌توان در خصوص زمان معرفی آیفون تاشو اپل اظهار نظر کرد؟

زمان رونمایی از آیفون‌های تاشو اپل محل بحث و شایعات فراوانی است که هر سال نیز تغییر می‌کنند! در حال حاضر تنها چیزی که با قطعیت می‌توان در این خصوص اعلام کرد آن است که احتمال عرضه این گوشی در سال 2024 تقریبا صفر است!

در این زمینه تقریبا تمامی صاحب‌نظران، کارشناسان و تحلیلگران حوزه دستگاه‌های اپل اظهار نظرهای خاص خود را داشته و هریک به نحوی سعی کرده‌اند زمان رونمایی آیفون‌های تاشو را پیش‌بینی کنند. با این وجود شاید جدیدترین و معتبرترین اظهار نظر توسط جف پو، تحلیلگر ارشد موسسه بین‌المللی امنیتی هایتونگ، به نقل از یکی از مقامات سامسونگ دیسپلی انجام شده باشد که از احتمال رونمایی مدل تاشو آیفون در سال 2027 خبر داده است. او همچنین ادعا کرده که این دستگاه تاشو چیزی بیش از یک گوشی موبایل خواهد بود و احتمالا با یک صفحه نمایش 20.3 اینچی روانه بازار خواهد شد. جف پو همچنین اعلام کرده که این دستگاه تاشو غول‌پیکر اندکی بعد با یک گوشی تاشو نیز همراه خواهد شد!

تبلت iPad Flip

در این زمینه همچنین برخی دیگر از صاحب‌نظران نیز عقیده دارند که اپل پس از عرضه هدست ویژن پرو خود به بازار بخشی از منابع انسانی خود را به تولید آیفون فلیپ اختصاص داده و در نتیجه ممکن است روند تولید این دستگاه اندکی تندتر از قبل شده باشد. با این وجود هیچگونه اطلاع‌رسانی رسمی در این خصوص انجام نشده است.

قیمت آیفون فلیپ اپل

دیگر ابهام پیرامون iPhone Flip که پاسخ دادن به آن بسیار سخت به نظر می‌رسد، قیمت این دستگاه است. قیمت‌گذاری آیفون فلیپ طبیعتا به مسائلی فراوان ارتباط خواهد داشت که مهم‌ترین آن‌ها طراحی این دستگاه و کاربری‌ست که اپل برای آن در نظر گرفته! برای مثال نسل اول گلکسی زد فولد سامسونگ با صفحه نمایش 7.3 اینچی و مکانیزم تاشو کتابی با قیمت 1980 دلار روانه بازار شد. با این وجود چند ماه بعد، گلکسی زد فلیپ سامسونگ با بهره‌گیری از یک مکانیزم تاشو متفاوت و صفحه نمایش 6.7 اینچی با قیمت حدودا 600 دلار پایین‌تر به بازار عرضه شد.‌ این اختلاف قیمت در تمامی نسل‌های گلکسی زد فولد و گلکسی زد فلیپ قابل مشاهده بوده و می‌توان انتظار داشت تاثیر عمده‌ای هم روی قیمت آیفون فلیپ داشته باشد.

آیفون تاشو

بر این اساس در صورتی که اپل تصمیم به استفاده از طراحی مشابه سری گلکسی زد فولد در پرچمدار تاشو خود داشته باشد، احتمالا قیمت آن چندان بالاتر از قیمت 1200 دلاری آیفون 15 پرو مکس نخواهد بود. با این وجود استفاده از طراحی تاشو کتابی مشابه سری گلکسی زد فولد می‌تواند قیمت پرچمدار تاشو اپل را حتی تا آستانه 2000 دلار نیز افزایش دهد.

جمع‌بندی؛ آیفون فلیپ چطور می‌تواند به محصولی متفاوت از سایرین تبدیل شود؟

همان‌طور که مشاهده نمودید، تقریبا هیچ اطلاعات موثقی در خصوص گوشی تاشو اپل در اختیارمان نیست. با این وجود می‌توان مطمئن بود که هر تصمیمی که اپل برای نخستین گوشی تاشو خود بگیرد می‌تواند تاثیر بزرگی در آینده این صنعت داشته باشد! در حال حاضر سامسونگ فرمانروای بلامنازع حوزه گوشی‌های تاشو به شمار می‌رود. با این وجود حتی این کمپانی نیز در سال‌های اخیر دستگاه‌های مختلف با طراحی‌های متفاوت را امتحان کرده و ظاهرا هنوز نتوانسته آن‌طور که باید، نیاز کاربران را شناسایی کند.

آیفون تاشو

در این زمینه همچنین توجه به این نکته هم ضروری است که اپل سابقه بسیار درخشانی در «اولین» بودن و پایه‌ریزی تغییرات بزرگ در صنعت گوشی‌های موبایل و گجت‌های هوشمند دارد. به عنوان مثال، حذف جک هدفون، حذف حاشیه‌های صفحه نمایش و تعبیه ناچ در بالای صفحه نمایش همگی از جمله ابداعات اپل در بازارهای بزرگ جهانی بوده‌اند. بنابراین تصمیم اپل در خصوص گوشی تاشو می‌تواند در آینده فوق‌العاده جریان‌ساز باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
ویوو ایکس فولد ۳؛ سبک ترین گوشی تاشوی کتابی جهان رسما رونمایی شد فوری: سامسونگ گوشی تاشو توانمند گلکسی زد فولد ۶ اولترا را تأیید کرد نوبیا Flip 5G ، ارزان قیمت ترین گوشی تاشو جهان معرفی شد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*