شکست رکورد پرفروش ترین خودرو جهان تویوتا توسط تسلا

تسلا با شکستن رکورد جهانی تویوتا تاریخ‌ساز شد

تسلا در رقابتی در مقیاس جهانی با تویوتا صاحب رکوردی بی‌نظیر شد. با این دستاورد، شرکت ایلان ماسک نام خود را در صنعت خودرو باقی می‌گذارد.

تویوتا به‌عنوان یکی از سه خودروساز بزرگ دنیا همیشه جایگاه‌های اول لیست پرفروش ترین خودروها را در اختیار دارد و کمتر خودروسازی می‌تواند در این زمینه این خودروساز ژاپنی را به چالش بکشد. با این حال، آخرین اخبار خودرو حکایت از این دارند که تسلا، یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده خودرو برقی با سکان‌داری ایلان ماسک، به‌تازگی موفق شد با عبور از تویوتا پرفروش ترین خودرو دنیا را به نام خود ثبت کند.

تصاحب رکورد پرفروش ترین خودرو دنیا از تویوتا توسط تسلا

داده‌های جمع‌آوری شده توسط JATO Dynamics نشان می‌دهند تسلا مدل Y در سال 2023 بیشترین میزان فروش را رقم زد تا به اولین خودرو برقی در تاریخ تبدیل شود که عنوان پرفروش‌ ترین خودرو جهان را به دست می‌آورد. پیش‌تر این جایگاه در اختیار راوفور، کراس اوور پرطرفدار خودروساز ژاپنی تویوتا قرار داشت. گفتنی است که این داده‌ها از تحلیل و بررسی 151 بازار مختلف در اقصی نقاط دنیا به دست آمده‌اند و دید مناسبی از میزان فروش ماشین‌ها در مقیاس کلان ارائه می‌دهند.

شکست رکورد پرفروش ترین خودرو جهان تویوتا توسط تسلا

این آمار همچنین از رشد صنعت خودرو طی سال گذشته میلادی حکایت می‌کنند. تا انتهای این سال مجموعاً 78.32 میلیون دستگاه خودرو در سراسر جهان به فروش رفت. بعد از افت شدید تولید و فروش در این صنعت به‌دلیل پاندمی کم‌نظیر کرونا، حالا خودروسازان روی هم رفته 7 میلیون دستگاه بیشتر به عرضه و فروش رسانده‌اند.

همه مناطق دنیا به‌جز آفریقا رشد تقاضا برای ماشین را تجربه کرده‌اند. در این بین، اروپا به‌خاطر تقاضای گسترده در ترکیه بیشترین میزان رشد را به نام خود ثبت کرده است.

البته همیشه تعیین میزان دقیق فروش تسلا مدل Y و تسلا مدل 3 طی یک سال دشوار است؛ از آنجا که شرکت ایلان ماسک آمار فروش خودروها را به‌صورت یکجا اعلام می‌کند. به نظر می‌رسد این خودروساز آمریکایی این اقدام را برای مخفی کردن فروش پایین‌تر خودروهایی مثل تسلا مدل S انجام می‌دهد. در هر صورت، هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که مدل Y از لحاظ فروش عملکردی عالی از خود نشان داده و می‌دهد.

شکست رکورد پرفروش ترین خودرو جهان تویوتا توسط تسلا

با استناد به داده‌های JATO Dynamics، طی سال 2023 در مجموع 1 میلیون و 223 هزار دستگاه از تسلا مدل Y فروخته شد، اما تویوتا راوفور به‌عنوان رقیب اصلی آن توانست 1 میلیون و 75 هزار دستگاه فروش ثبت کند. با مقایسه میزان فروش مدل Y و مدل 3 در کل سال می‌توان دید که مدل Y موفق به فروش 1.2 میلیون دستگاه شده است، در صورتی که میزان فروش مدل 3 حدود 550 هزار دستگاه بود.

آنچه این دستاورد تسلا مدل Y را استثنائی می‌کند، این است که این کراس اوور تمام برقی هم قیمت بالایی در مقایسه با خیلی از خودروهای بازار دارد و هم در خیلی از بازارهای رو به رشد عرضه نمی‌شود.

در گجت نیوز بخوانید:
آلمانی ها به جنگ ایلان ماسک و مهم‌ترین دارایی او رفتند خودروسازان چینی رسماً به جنگ ایلان ماسک آمده‌اند ایلان ماسک در بحران؛ حمله سهامداران تسلا به مرد مریخی محصول جدید تسلا، تاکسی بدون راننده است