بلاک چین

با کاربردهای بلاک چین در صنایع مختلف آشنا شوید

از فناوری بلاک چین (Blockchain) می‌توان در صنایع و زمینه‌های مختلفی استفاده کرد. از این رو در این مقاله سعی داریم مهم‌ترین کاربردهای فناوری بلاک چین را بررسی کنیم.

فناوری بلاک چین (Blockchain) نوع جدید و ویژه‌ای از شبکه اینترنتی محسوب می‌شود که به کمک آن اطلاعات در بلو‌ک‌های شبیه هم طبقه‌بندی می‌شوند. تفاوت اصلی این شبکه به هم پیوسته با شبکه اینترنت عادی در روش ذخیره‌سازی اطلاعاتی آن‌ها است؛ یعنی در شبکه اینترنت عادی اطلاعاتی که ارسال و دریافت می‌شوند، به شکل متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره‌سازی خواهند شد که هکرها و نهادهای مربوطه می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند، اما اطلاعاتی که در شبکه بلاک چین ذخیره می‌شوند، هیچ یک از هکرها، نهادها و افراد حقیقی یا حقوقی نمی‌توانند به آن دسترسی یابند.

اگر بخواهیم فناوری بلاک چین را به بیانی دیگر تعریف کنیم باید بگوییم بلاک چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که داده‌ها به صورت همزمان در آن ثبت یا اصلاح می‌شوند که این توانایی را به افراد می‌دهد تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی خود را با استفاده از این پلتفرم آزاد و پیچیده انجام دهند. ارزهای دیجیتالی رمزنگاری شده نظیر بیت کوین و نظام‌های مالی و بانکی جزو مهم‌ترین فناوری‌های وابسته به پلتفرم بلاک چین محسوب می‌شوند. البته بلاک چین در سایر صنایع نیز کاربردهای زیادی دارد که در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی‌های پایدار و تجدیدپذیر تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای این فناوری را در سایر صنایع منتشر کرده است که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بررسی کاربردهای بلاک چین

مسافرت و هتل‌داری

مسافران به جای به همراه داشتن اسناد سفر، کارت‌های شناسایی، شناسه‌های برنامه وفاداری، اشتراک هتل‌های مختلف و داده‌های پرداختی، می‌توانند شناسه یکتای مسافرت تایید شده خود را بر روی پلتفرم‌های وابسته به Blockchain ذخیره کنند.

بیمه

با فناوری بلاک چین می‌توان هزینه‌های حق بیمه را کاهش داد؛ چرا که اگر خودروهای خودران و سایر وسایل نقلیه هوشمند بتوانند به‌روزرسانی‌های وضعیت خود را به واسطه بلاک چین به تامین‌کنندگان بیمه ارسال کنند، نیاز به داده‌های ممیزی و تایید آن برطرف می‌شود.

بلاک چین

بهداشت و درمان

می‌توان به کمک فناوری Blockchain سوابق پزشکی الکترونیکی افراد را ذخیره کرد که به واسطه زیست‌سنجی در دسترس قرار خواهند گرفت و می‌توان آن‌ها را به‌روز کرد. با این فناوری می‌توان به داده‌های مربوط به سوابق پزشکی بیماران دسترسی آزادانه داشت و بار انتقال سوابق میان تامین‌کنندگان مختلف کاهش پیدا می‌کند.

غذا و کشاورزی

از این فناوری می‌توان اطلاعات زنجیره تامین غذا را تامین کرد که چنین اقدامی باعث می‌شود قابلیت ردیابی،‌ مبدا محصول، دسته‌بندی، فراوری، انقضا و دمای نگهداری، حمل و نقل ارتقا پیدا کند.

حقوقی

می‌توان قراردادهای هوشمند را روی بلاک چین ذخیره‌سازی کرد تا طرف‌های قرارداد، شرایط، انتقال مالکیت و تحویل کالا یا خدمات را بدون نیاز به مداخله حقوقی ردیابی کنند.

بلاک چین

زنجیره تامین

هنگامی که شاهد عدم وجود اعتماد ذاتی هستیم، می‌توانیم یک زنجیره تامین را با استفاده از یک دفتر کل توزیع شده به وجود آوریم تا در زمینه ردیابی حمل‌ونقل، تحویل‌ها و پیشرفت در مقایسه با سایر تامین‌کنندگان به شفافیت برسیم.

دولت

نهادهای دولتی و وزارتخانه‌ها می‌توانند از فناوری بلاک چین برای ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های هویتی، شخصی، سوابق جنایی، مدارک و شواهد مختلف مبتنی بر شهروند الکترونیکی با تایید زیست محیطی استفاده کنند.

انرژی

با این فناوری می‌توان توزیع و انتقال غیر متمرکز انرژی را از طریق ارسال، تایید و باز انتشار در شبکه انرژی انجام داد و همچنین پرداخت به فرستنده نیز امکان‌پذیر خواهد بود. کارشناسان در این خصوص عنوان کردند برای سرعت و شتاب بخشیدن به رشد زیرساخت‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر و صنعت برق می‌توان از Blockchain استفاده‌های مفیدی داشت. همچنین سایر کشورها از این فناوری به صورت یک ابزار نوآورانه استفاده می‌کنند.

بلاک چین

خرده فروشی

بازارهای P2P ایمن این توانایی را خواهند داشت تا تراکنش‌های خرده فروشی در بازارهای مختلف را با اطلاعات محصول، حمل و نقل و ورودی بارنامه‌ها بر روی بلاک چین رهگیری کنند. همچنین پرداخت‌های مالی و میان بانکی نیز به کمک ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده از جمله بیت کوین انجام خواهد شد.

آموزش

موسسه‌های آموزشی، دانشگاه‌ها و مدارس قادر خواهند بود از بلاک چین برای ذخیره‌سازی اطلاعات مربوط به گواهی‌های ارزیابی، مدارک، وضعیت ثبت نام، تایید انتقال دانشجویان و تبادل علم و تکنولوژی‌ها استفاده کنند.