تکنولوژی شارژ سریع

تکنولوژی شارژ سریع 25 واتی سامسونگ چه سرعتی دارد؟

سوپر فست شارژینگ (Super Fast Charging) نام جدیدترین تکنولوژی شارژ سریع سامسونگ است. از آنجایی که این این فناوری بعد از سال‌ها عدم به‌روزرسانی فناوری شارژ سریع سامسونگ عرضه شد، انتظار داریم سرعت بالایی داشته باشد.

کم بودن دوام باتری، هنوز یکی از اصلی‌ترین چالش‌های گوشی های هوشمند و مهم‌ترین ضعف آن‌ها در مقایسه با گوشی های موبایل ساده محسوب می‌شود. اگرچه گوشی‌سازان تلاش کردند با استفاده از پک‌های باتری بزرگتر، استفاده از تراشه‌ها و نمایشگرهای بهینه‌تر و بهینه‌سازی‌های نرم افزاری، دوام باتری محصولاتشان را افزایش بدهند، اما این تلاش‌ها هنوز تاثیر چندان زیادی روی مشکل کاربران نداشته‌اند. حال که نمی‌توان دوام باتری را چندان افزایش داد، بهتر است به فکر افزایش سرعت شارژ باتری در هر مرتبه تخلیه آن باشیم!

تکنولوژی شارژ سریع

تکنولوژی شارژ سریع جدید سامسونگ با نام سوپر فست شارژینگ همراه با رونمایی مدل 5G سامسونگ گلکسی اس 10 معرفی شد. این موضوع از آنجایی حائز اهمیت است که سامسونگ، پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا، از سال 2014 تا ابتدای سال 2019 از نسل دوم فناوری شارژ سریع کوالکام (Quick Charge 2.0) در پرچمدارانش استفاده می‌کرد. تکنولوژی شارژ سریع سامسونگ بر اساس استاندارد USB Power Delivery توسعه یافته است، استانداری که بر اساس آن، انتقال انرژی تا حداکثر 100 وات به یک دستگاه امکان‌پذیر می‌شود! البته سامسونگ در حال حاضر قادر به بهره بردن از تمامی ظرفیت این استاندارد نبوده و به همین دلیل توان خروجی تکنولوژی شارژ سریع سوپر فست شارژینگ برابر 25 وات است. روی کاغذ، این فناوری باید در مقایسه با نسل دوم تکنولوژی شارژ سریع کوالکام بهتر باشد، اما در عمل، چقدر بهبود به لطف آن حاصل شده است؟

تست سرعت تکنولوژی شارژ سریع جدید سامسونگ

در حال حاضر امکان دسترسی به مدل 5G سامسونگ گلکسی اس 10 وجود ندارد، به همین دلیل برای پی بردن به پاسخ سوال بالا از گوشی سامسونگ گلکسی ای 70 استفاده کردیم. این مدل به یک باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده و از فناوری سوپر فست شارژینگ پشتیبانی می‌کند. طی آزمایش، در حالی که تنها 3 درصد از شارژ باتری گوشی باقی مانده بود، آن را با استفاده از شارژر 25 واتی درون جعبه گوشی به برق متصل کرده و وضعیت را بعد از گذشت نیم ساعت، چهل و پنج دقیقه و یک ساعت بررسی کردیم. بعد از استفاده از گوشی و بازگشت میزان شارژ آن به 3 درصد، این مرتبه گوشی را با استفاده از یک شارژر 15 واتی مربوط به گوشی های قدیمی‌تر سامسونگ به برق متصل کرده و مجددا وضعیت را در بازه‌های زمانی یکسان بررسی کردیم.

تکنولوژی شارژ سریع جدید سامسونگ به اندازه‌ای که پیش از آزمایش تصور می‌کردیم سریع نیست، اما همچنان نمی‌توان از برتری آن نسبت به نسل پیشین چشم‌پوشی کرد. بعد از گذشت نیم ساعت، شارژ 25 واتی توانسته بود شارژ گوشی را از 3 درصد به 33 درصد برساند، در حالی که حین استفاده از شارژر 15 واتی این میزان برابر 26 درصد بود. این اختلاف ناچیز در زمان مقایسه دو شارژر بعد از گذشت چهل و پنج دقیقه بسیار کمتر شد، به طوری که به ترتیب به 51 درصد و 49 درصد رسید. بعد از گذشت یک ساعت، شارژر قویتر 67 درصد و شارژر قدیمی، 60 درصد ظرفیت باتری 4500 میلی‌آمپر ساعتی گلکسی ای 70 را پر کرده بود.

انتظار داشتیم سامسونگ بعد از سال‌ها عدم به‌روزرسانی تکنولوژی شارژ سریع گوشی های هوشمند خود، نغییری اساسی در این سیستم ایجاد کند، اما به نظر می‌رسد این اتفاق میسر نشده است. اگرچه ظرفیت 4500 میلی‌آمپر ساعتی باتری گلکسی ای 70 نیز در کسب این نتیجه بی‌تاثیر نبود، اما همچنان انتظار بیشتری از سوپر فست شارژینگ می‌رفت.