خودرو آب سوز

خودرو آب سوز در ایران؛‌ تکنولوژی انقلابی ، شوخی یا کلاه‌برداری؟!

یک جوان ایرانی ادعا می‌کند که سامانه آب سوز کردن خودرو را اختراع کرده و حتی ثبت نام برای متقاضیان را آغاز کرده است. اما آیا خودرو آب سوز ایرانی واقعا حقیقت دارد؟ در ادامه این ادعا را بررسی می‌کنیم.

تقریبا سه سال پیش بود که در خبرها داشتیم یک مخترع ایرانی سامانه‌ای را طراحی کرده که امکان استفاده از آب به جای بنزین را فراهم می‌کند و در واقع خودرو آبسوز می‌شود. بنابر ادعای این مخترع ایرانی، این سامانه با نصب بر روی خودروهای مختلف، امکان استفاده از آب به جای بنزین به عنوان سوخت خودرو را فراهم می‌کند. حالا در حالی که حدود سه سال از انتشار این خبر می‌گذرد، شنیده‌ایم که دست اندرکاران این پروژه ثبت نام از متقاضیان برای نصب سامانه آب سوز بر روی خودروهای شخصی را آغاز کرده‌اند.

متولیان پروژه آب سوز کردن خودروها اعلام کرده‌اند که نصب این سامانه بر روی خودروهای شخصی در آغاز به صورت 50 درصد بنزین و 50 درصد آب صورت می‌گیرد و در مرحله‌های بعدی سامانه‌های 75 درصدی و در نهایت صد در صدی ارائه می‌شود. همچنین یک نشانی اینترنتی برای ثبت نام نصب سامانه آب سوز معرفی شد که متقاضیان می‌توانند با ثبت اطلاعات خود در آن ثبت نام کنند.

ویژگی های سامانه آب سوز کردن خودرو از زبان مخترع آن

چند سال پیش علاءالدین جاسمی زرگانی ادعا کرد سامانه‌ای را ابداع کرده که می‌تواند با ریختن آب در باک سوخت، خودروها را از بنزین بی نیاز کند. وی در سال 96 گفت در 23 سالگی موفق به این اختراع شده و حالا به دنبال تجاری‌سازی آن و کسب مجوزهای لازم از دولت است. وی گفت به اندازه کافی سرمایه دارد و اصلا به دنبال دریافت پول و اخذ حمایت‌های مالی از دولت نیست. جاسمی زرگانی همچنین اضافه کرد ثبت اختراع این سامانه در انگلستان انجام شده و برای ثبت آن در ایران نیز اقداماتی صورت گرفته است.

خودرو آب سوز

این مخترع ایرانی می‌گوید آمریکا از چهار قرن پیش به فناوری خودروهای آب سوز دست پیدا کرد و در ناوگان نظامی خود از آن بهره برد، اما با توجه به این که این فناوری در آن کشور امنیتی به شمار می‌رفت، کشورهای در حال توسعه نباید تا 90 سال آینده از آن مطلع شده یا بهره‌برداری کنند. او در خصوص اثبات ادعای خود در مورد عملکرد سامانه آب سوز گفت اجازه دهیم این سامانه به دست مردم برسد و خود مردم درباره آن قضاوت کنند.

در سال 96 یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور مصاحبه‌ای کرد و گفت ادعای جاسمی درباره اختراع سامانه آب سوز کذب محض و عوام فریبی است و او می‌خواهد اخاذی کند. جاسمی در پاسخ به این حرف گفت این فرد که از قضا 23 سال سابقه کارمندی شرکت سایپا را دارد از جایی خط می‌گیرد. وی همچنین اضافه کرد چند سال پیش یکی از شرکت‌های خودروساز به ما پیشنهاد داد تا کل سامانه را تحویلشان دهیم و بعد از آزمایش آن به ما زنگ بزنند، اما من پیشنهاد دادم تا فیلم‌ها و مستندات مربوط به سامانه را در اختیارشان بگذاریم. ما حاضریم سامانه را برای مسافت یک هزار کیلومتر به شکل رایگان برای متقاضیان ثبت نام کنیم و 40 هزار کیلومتر یا دو سال گارانتی هم ارائه دهیم تا خیالشان راحت باشد.

جاسمی زرگانی درباره پروسه کاری سامانه اختراع شده گفت هر زمان گاز هیدروژن به فاصله 15 سانتی‌متر از هر نازلی خارج شود با اکسیژن تبدیل به بخار آب شده و این تنها شاخص رقابتی ماست. هیدروژن تولیدی ما غیر قابل انفجار است و در موتور چدنی و آلومینیومی هم مشتعل می‌شود. ما سامانه‌ای را مانند محفظه سوخت CNG روی خودروها نصب می‌کنیم که می‌تواند این کار را انجام دهد و انقلاب صنعتی دیگری را ایجاد کند.

خودرو آب سوز

در تیرماه 1396، روابط عمومی سامانه آب سوز کردن خودرو اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کرد پس از تلاش مستمر و شبانه‌روزی مجموعه خودرو آب سوز و حمایت‌های مردم، خوشبختانه با طی مراحل قانونی، مراحل اخذ مجوز در حال انجام است و در آینده‌ای نزدیک سامانه آب سوز خودرو برای استفاده عموم در دسترس مردم ایران قرار خواهد گرفت. با مطالعه همه جانبه موضوع و مشاوره لازم با مراجع قانونی، تصمیم بر این شد که در فاز اول، سامانه آب سوز خودرو با 50 درصد ظرفیت خود را به کار گیرد، فاز دوم به صورت 75 درصد و در نهایت با توجه به اهمیت حفظ محیط زیست و الزام قانونی کاهش آلودگی هوا، سامانه 100 درصدی را برای خودروهای سبک و سنگین فراهم می‌کنیم.

در اسفند 1397 نیز مخترع سامانه آب سوز کردن موتور خودرو مراسمی را برای راستی‌آزمایی اختراع خود برگزار و اعلام کرد این سامانه تا شش ماه آینده تجاری‌سازی می‌شود. وی همچنین از عدم باور و حمایت مادی و معنوی دولت به این کار خبر داد و گفت البته پارک علم و فناوری استان البرز کاملا با ما همراه است، ما را باور دارد و از سازوکار ما مطلع است و شما می‌توانید استعلام کنید و ببینید.

خودرو آب سوز

جاسمی در مراسم راستی‌آزمایی اختراع خود ابتدا یک موتور نیسان را با بنزین روشن کرد و پس از آن اتصالات باک بنزین به موتور نیسان را قطع و پمپ بنزین را از باک جدا کرد. در مرحله بعد سامانه آبسوز را به واسطه یک کمپرسور ذخیره گاز به موتور وصل کرد که با استفاده از آن نشان داد موتور با موفقیت روشن می‌شود. در نهایت او کمپرسور مذکور را از سامانه حذف کرد و یک میکروکمپرسور را جایگزین آن و سوخت تولید شده در سامانه را بدون واسطه به موتور منتقل کرد که در این حالت نیز نشان داد موتور به خوبی کار می‌کند.

تب گرانی بنزین و شروع دوباره خودرو آب سوز

حالا در پاییز 1398 هستیم و تب بنزین همه جا را فرا گرفته است. با اطلاعیه رسمی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ساعت صفر جمعه 24 آبان 98 طرح سهمیه بندی بنزین مجددا آغاز شد و به این ترتیب قیمت بنزین سهمیه‌ای به 1500 و قیمت بنزین آزاد به 3000 تومان افزایش پیدا کرد. با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی سوخت، جاسمی زرگانی از فرصت استفاده کرده و موقعیت را برای سر زبان انداختن نام خود و اختراعش مناسب دیده است. وی بار دیگر در رسانه‌ها دیده شده و ادعا می‌کند با نصب کردن سامانه آب سوز روی اتومبیل‌های بنزین‌سوز می‌توان 50 درصد بنزین و 50 درصد آب سوزاند و به قدرتی تا سه برابر سوزاندن بنزین دست پیدا کرد! با این دورنما، لابد با 100 درصد آب سوز شدن خودرو می‌توان به قدرت شش برابر خودروهای بنزینی دست پیدا کرد.

خودرو آب سوز

در این شرایط بحرانی و وضعیتی که کشور به شدت تحت تاثیر سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین قرار گرفته، به طبع آب سوز کردن خودرو طرفداران زیادی پیدا می‌کند و شهرت بزرگی را نصیب یک جوان ایرانی که خود را مخترع ابداع بزرگ قرن می‌نامد می‌کند. حتی در این شرایط اعلام شده که ثبت نام برای متقاضیان این سامانه آغاز شده است و مردم باید اطلاعات خود را در یک آدرس اینترنتی ثبت کنند.

اما ادعای این فرد چقدر به واقعیت نزدیک است و آیا او واقعا توانسته خودرو آب سوز را اختراع کند؟ ماجرا وقتی جالب می‌شود که وی در اواخر سال 94 اولین بار چنین ادعایی را مطرح کرد و در این چند سال چیزی جز تلاش برای حضور در رسانه‌ها ندیده‌ایم و حالا که بنزین گران شده به یک باره ثبت نام از متقاضیان آغاز می‌شود و او که ادعا می‌کند کشورهای مختلف جهان برای اختراعش سر و دست می‌شکنند، برای خدمت به هموطنانش حاضر به ترک وطن نشده است!

خودرو آب سوز

طبق اطلاعات به دست آمده علاءالدین جاسمی زرگانی که تحصیل‌کرده دانشگاه اهواز و ساکن کرج است به همراه برادر و دوستش، شرکتی به نام «متفکران ایده‌های انرژی نوالبرز» ثبت کرده‌اند که حتی محل دفتر هم ندارد. وی مدعی است که دکترای انرژی دارد و زمانی دوره تکمیلی خلبانی دیده است و حالا می‌خواهد از خود یک قهرمان بسازد.

خودروهای آب سوز در جهان چه جایگاهی دارند؟

امروزه شرکت‌های بزرگ خودروسازی دنیا با چالش بهینه‌سازی خودروهای برقی و هیبریدی روبه‌رو هستند و خودروهای خودران با فناوری‌های میلیارد دلاری‌شان سعی می‌کنند صنعت حمل و نقل را بهبود ببخشند، اما با آن همه سرمایه‌گذاری و استفاده از بزرگ‌ترین متخصصان هیچگاه موفق نشده‌اند به چنین فناوری‌ای دست پیدا کنند و حالا یک جوان ایرانی می‌گوید بدون نیاز به هیچ سرمایه‌گذاری از سوی دولت و دیگران می‌خواهد سامانه آب سوز را به مردم شریف ایران تقدیم کند. او در یکی از برنامه‌های تلویزیونی شیلنگ آب را درون باک یک خودروی پژو 405 گرفت و استارت زد و خودرو حرکت کرد و در ادامه گفت از 26 کشور جهان دعوتنامه برای ارائه اختراعش دریافت کرده، اما می‌خواهد این تکنولوژی را در اختیار مردم خودش بگذارد. سازمان ملی استاندارد ایران هم در واکنش به ادعای جاسمی می‌گوید تاکنون درخواستی در این خصوص که به ساخت نمونه منجر شده باشد دریافت نکرده است.

البته بحث خودروهای آب سوز اولین بار نیست که مطرح می‌شود و در گذشته نیز چند بار توسط غربی‌ها مطرح شده بود. اولین بار در سال 1935 توسط چارلز اچ گرت و سپس در سال 1980 توسط استنلی مایر شاهد مطرح شدن چنین ادعایی بودیم که هر دو بار به نتیجه‌ای نرسید و حتی استنلی مایر در سال 1996 به جرم تقلب و کلاهبرداری در دادگاه محکوم شد. در سال 2002 هم شرکت فناوری هیدروژن کاربردی اختراعی به نام Aquygen را ثبت کرد که بار دیگر نتیجه‌ای نداشت و حالا این کمپانی فقط می‌گوید قادر به افزایش بهره‌وری سوخت‌های هیدروژنی است نه تامین سوخت خودرو به وسیله آب! شرکت انرژی جهانی ژنزیس هم در سال 2003 چند میلیون دلار از سرمایه‌گذاران برای استخراج انرژی از آب دریافت کرد ولی در نهایت هیچ دستگاهی را ارائه نداد. پاتریک کلی، بنیان‌گذار این شرکت هم در سال 2006 به دلیل سرقت و کلاهبرداری به 5 سال زندان و جریمه نقدی محکوم شد.

واقعیت، شهرت‌طلبی یا کلاهبرداری؟

حالا در سال 2019 یک جوان ایرانی می‌گوید بدون هیچگونه تغییری در سیستم موتور، آب را به سوخت پاک تبدیل می‌کند. او درباره سازوکار این سامانه اظهار کرده که یک دستگاه الکترولیز درون خودرو قرار گرفته و هنگامی که استارت زده می‌شود این دستگاه هیدروژن تولید می‌کند. این گاز وارد لوله ویژه‌ای شده و سپس فشرده می‌شود تا مانند سوخت برای خودروها به کار گرفته شود که این ادعا چندان مبنای علمی و عقلی ندارد. تاکنون هیچکس راهی برای استخراج انرژی از آب پیدا نکرده و تولید انرژی از آب بسیاری از قوانین فیزیکی را نقض می‌کند. حتی اگر چنین سامانه‌ای طراحی شود هم با توجه به این که سیلندر خودرو مناسب با سوختن بنزین طراحی شده، در هنگام استفاده از این سیستم به موتور خودرو و همچنین به باتری آسیب جدی وارد می‌شود.

خودرو آب سوز

تا به امروز بالاترین و بهترین فناوری در زمینه استفاده از سوخت‌های جایگزین که در صنعت خودروی جهان شاهد بودیم، استفاده از هیدروژن در پیل سوختی است که این فناوری نیز به صورت عمده و گسترده تجاری نشده است، اما پیش‌بینی می‌شود ظرف 10 تا 20 سال آینده شاهد گسترده شدن خودروهای هیدروژنی در جهان باشیم که در این صورت هم قطعا موتور و سیستم‌های خودرو بر مبنای سوخت آن طراحی می‌شوند.

حالا چندین سوال در رابطه با ادعای جاسمی زرگانی و خودرو آب سوز مطرح می‌شود؛ از جمله این که چرا در این چند سال هیچ اتفاقی جز تلاش برای حضور در رسانه‌ها رخ نداده است؟ چرا وی تاکنون خودرو آب سوز را برای متخصصان این امر رونمایی نکرده است تا آزمایشات دقیقی روی آن انجام شود؟ شاید بعد از چند سال و دریافت اطلاعات مردم و احتمالا دریافت سرمایه، این به اصطلاح مخترع جوان می‌گوید دست‌های پشت پرده و مافیا مانع از به ثمر نشستن این اختراع شده‌اند! در هر صورت به نظر می‌رسد اختراع خودرو آب سوز بیشتر شبیه به یک شوخی بچگانه است که با هدف کسب شهرت و احتمالا کسب سرمایه مطرح شده است.

نظر شما چیست؟