بهترین بازی های سایبرپانک

بهترین بازی های سایبرپانک تاریخ که باید تجربه کنید

اگر به آثار مدرن علمی تخیلی و ژانر Cyberpunk علاقه‌مند هستید، در ادامه می‌توانید با بهترین بازی های سایبرپانک تاریخ آشنا شوید.

بازی Cyberpunk 2077 تنها اثری نیست که در این سبک محبوب ساخته شده، در ادامه به معرفی بهترین بازی های سایبرپانک تاریخ خواهیم پرداخت.

با تشکر از اثر جدید شرکت سی دی پروجکت رد، زیرژانر سایبرپانک یک بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است. اگر چه این بازی شروع موفقیت آمیزی نداشت و مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت اما یک بار دیگر پتانسیل‌های این ژانر را به رخ کشید. در ادامه می‌توانید با آثار موفق دیگری در این سبک آشنایی پیدا کنید.

بهترین بازی های سایبرپانک تاریخ

اما آثار سایبرپانک دقیقا چه ویژگی‌هایی دارند؟ به طور خلاصه، این عناوین را می‌توان زیرمجموعه ژانر علمی تخیلی به حساب آورد و معمولا دنیایی را ترسیم می‌کنند که پیشرفت تکنولوژی به اوج رسیده اما کیفیت زندگی انسان‌ها هنوز ایده آل نیست. سایبرپانک شما را به دنیای زیبایی می‌برد که از درون خرابه است، رنگ‌های نئونی در همه جای آن دیده می‌شود، از تابلوهای تبلیغاتی عجیب و غریب انباشته شده، خلافکاری و مواد مخدر در آن بیداد می‌کند و معمولا همه چیز در تسخیر شرکت‌های بزرگ است.

– بازی Beneath A Steel Sky

بهترین بازی های سایبرپانک

این بازی ماجراجویی سال 1994، هنوز هم عمیق و نوآورانه جلوه می‌کند. داستان در مورد مردی به نام رابرت فاستر (Robert Foster) است که در کودکی از سقوط یک هلیکوپتر جان سالم به در می‌برد و در ادامه تعدادی از افراد محلی او را گرفته و بزرگ می‌کنند. رابرت به تدریج مهندسی و تکنولوژی را یاد گرفته و در نهایت ربات سخنگویی به نام جوئی می‌سازد. رابرت که حالا بزرگ شده، به دلایلی نامعلوم توسط تعدادی سرباز ناشناس دزدیده می‌شود تا به شهر یونیون سیتی بازگردد اما در ادامه فرار می‌کند. او سپس متوجه می‌شود که شهر تحت کنترل یک ابررایانه هوشمند قرار دارد که ظاهرا برای بقاء به مغز رابرت نیاز دارد.

بازی Beneath A Steel Sky بر روی 15 فلاپی دیسک عرضه شد که نشان می‌دهد در زمان خودش تا چه اندازه بزرگ بوده است. همان طور هم که متوجه شدید، بازی از داستان خیره کننده‌ای هم بهره می‌برد. نسخه بازسازی اثر در سال 2009 برای سیستم عامل اندروید منتشر شد و هم‌اکنون در دسترس قرار دارد.

– بازی Mirror’s Edge

بهترین بازی های سایبرپانک

این بازی پارکور اول شخص استودیوی دایس (Dice)، در سال 2008 منتشر شد و به دلیل سبک خاصی که داشت، خیلی زود مورد توجه بازی دوستان قرار گرفت. اگر چه محیط‌های جذاب و روشن بازی، در مقایسه با آثار سایبرپانک دیگر نسبتا متفاوت است اما از نظر محتوا و داستان، به آن‌ها شباهت دارد. در دنیای میرورز اِج، یک نظام فاسد، رسانه و مردم را کنترل می‌کند و کسی آزادی ندارد. در این میان، فیث (Faith) دختر پارکورکاری است که خواهرش به جرم قتل دستگیر شده و حالا باید برای اثبات بی‌گناهی او تلاش کند. نسخه دنباله این بازی با نام کاتالیست (Catalyst) در سال 2016 عرضه شد و به دلایلی نامشخص، داستان قسمت اصلی را کنار گذاشته و همه چیز را از ابتدا آغاز کرد. این نسخه بازسازی چندان مورد توجه قرار نگرفت اما آن هم جذابیت‌های خودش را دارد، خصوصا در بخش گیم پلی.

– بازی Invisible, Inc

بهترین بازی های سایبرپانک

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، یکی از ویژگی‌های زیرژانر سایبرپانک این است که شرکت‌های تجاری و تکنولوژی، همه چیز را تحت کنترل خود دارند و معمولا هم افرادی پیدا می‌شوند که می‌خواهند جلوی آن‌ها را بگیرند. ایده بازی Invisible, Inc هم همین است. این عنوان که مشخصا با الهام از مجموعه ایکس کام (X-Com) ساخته شده، به شما اجازه می‌دهد تا تیم کوچکی ساخته و به مبارزه با فساد ایجاد شده از سوی شرکت‌های غول پیکر بپردازید.

این بازی استراتژی دارای المان‌های مخفی‌کاری است و از سبک گیم پلی نوبتی (Turn-based) استفاده می‌کند. شما وظیفه هدایت مامورانی را بر عهده دارید که باید به صورت مخفیانه، به شرکت‌های بزرگ و خطرناک نفوذ کرده و اطلاعات مهمی را بدست بیاورند. بازی دارای شخصیت‌های زیادی است که هر کدام مهارت‌های ویژه‌ای دارند و البته می‌توانید آن‌ها را شخصی سازی کنید. جلوه‌های بصری بازی Invisible, Inc در عین حال که کارتونی است، راضی کننده به نظر می‌رسد و فضای خاصی نسبت به دیگر عناوین این سبک دارد.

– بازی VirtuaVerse

بهترین بازی های سایبرپانک

این بازی ماجراجویی اشاره و کلیک، از گرافیک سبک پیکسل آرت استفاده می‌کند که برای طرفداران قدیمی ژانر سایبرپانک بسیار خاطره انگیز است. بازی VirtuaVerse برای جلوه‌های بصری، موسیقی، فضاسازی و داستان مورد تحسین قرار گرفت و مخاطبان را به یاد آثار کلاسیک دهه 90 میلادی می‌اندازد.

در داستان بازی، همه مردم دنیا مجبور هستند که از هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کنند اما در این میان، یک دلال زیرزمینی به نام ناتان (Nathan) که در زمینه خرید و فروش غیرقانونی سخت افزار فعالیت دارد، توانسته یک هدست واقعیت مجازی بسازد که به وسیله آن می‌توان دنیای واقعی را دید.

– بازی Cyberpunk 2077

بهترین بازی های سایبرپانک

بازی سایبرپانک 2077 با تمامی باگ‌ها، مشکلات فنی و نواقصی که دارد هنوز هم به اندازه‌ای بزرگ است که مستحق حضور در فهرست بهترین بازی های سایبرپانک باشد. این بازی از هر نظر زیبا است، خصوصا اگر آن را بر روی یک رایانه قدرتمند تجربه کنید. از اشکالات بازی نمی‌توان عبور کرد اما در سوی دیگر، اگر به یاد داشته باشید، بازی ویچر 3 هم دارای مشکلات فراوانی بود که به تدریج برطرف شدند. می‌توان انتظار داشت که بازی Cyberpunk 2077 هم تا چند ماه آینده به وضعیت ایده آل برسد. بنابر این توصیه می‌کنیم که برای تجربه بازی، مدت بیشتری منتظر بمانید.

تاکنون بیش از 15 میلیون نسخه از این بازی به فروش رسیده که برای یکی از پرخرج‌ترین عناوین تاریخ، اتفاق خوبی است.

– بازی Shadowrun Returns

بهترین بازی های سایبرپانک

مجموعه شدو ران از این نظر متفاوت است که در دنیای سایبرپانک آن علاوه بر عناصر علمی تخیلی، جادو هم وجود دارد. نسخه Returns توسط کمک‌های مالی خود طرفداران ساخته شد و از نظر نقش آفرینی هم شما را ناامید نمی‌کند. در بازی نژادهای مختلفی همچون ترول‌ها، اِلف‌ها و دورف‌ها وجود دارند و شهرها مطابق معمول، تحت کنترل شرکت‌های بزرگ هستند.

و اما باید به نسخه اصلی بازی هم اشاره کنیم که در سال 1993 برای کنسول سوپر نینتندو عرضه شد. این بازی حالا به یکی از نمادهای ژانر سایبرپانک تبدیل شده و تلفیقی از اکشن بی‌درنگ (ریل-تایم) و ماجراجویی‌های اشاره و کلیک ارائه می‌دهد. نکته جذاب بازی این است که در آن «لغات» اهمیت ویژه‌ای دارد و قهرمان اصلی با پیدا کردن کلمات جدید، می‌تواند گفتگوهای تازه‌ای با دیگر شخصیت‌ها داشته باشد. گرافیک 16 بیتی و موسیقی بازی هم هنوز دیدنی و شنیدنی است.

– بازی Blade Runner

بهترین بازی های سایبرپانک

اصولا نمی‌توان از ژانر سایبرپانک صحبت کرد و به بلید رانر اشاره‌ای نداشت. این بازی ماجراجویی استودیوی وست وود (Westwood)، در سال 1997 منتشر شد و گرافیک خیره کننده آن، بازیکنان را تحت تاثیر قرار داد. مشابه فیلم اصلی، شما در نقش ماموری بازی می‌کنید که در جستجوی آدم‌های مصنوعی (رپلیکانت‌ها) است. این بازی از زمان خودش بسیار جلوتر بود و دارای 13 پایان مختلف است که ارزش تکرار آن را بالا می‌برد.

– بازی Snatcher

بهترین بازی های سایبرپانک

اثری درخشان از هیدئو کوجیما، قبل از اینکه مجموعه متال گیر سالید را بسازد. این بازی که در سال 1988 عرضه شد، با الهام از بلید رانر ساخته شده و داستان ماموری به نام جیلیان سید (Gillian Seed) را روایت می‌کند که مبتلا به فراموشی است و باید آدم‌های مصنوعی قاتلی را پیدا کند که اخیرا در شهر، کشتار به راه انداخته‌اند. جیلیان به تدریج، رازهای سیاهی را از پشت پرده پروژه آدم‌های مصنوعی و مشکل فراموشی خود کشف می‌کند. این بازی، سیاه و بزرگسالانه است و به مضامینی می‌پردازد که کوجیما در ساخته‌های بعدی خود، بیشتر بر روی آن‌ها تمرکز کرد.

– بازی Neuromancer

بهترین بازی های سایبرپانک

بر اساس رمانی به همین نام، این اثر ماجراجویی شما را به دنیای هکرها می‌برد. بازی نیورومنسر در سال 1988 انتشار یافت و در زمان خود یک عنوان جاه طلبانه محسوب می‌شد. شما نه تنها در دنیای چیبا سیتی (Chiba City) قدم می‌گذارید بلکه در یک دنیای کامپیوتری، باید با هوش مصنوعی مبارزه کنید تا اطلاعات بدست بیاورید.

داستان در مورد مردی است که دوستانش اخیرا ناپدید شده‌اند و می‌خواهد آن‌ها را پیدا کند اما در ادامه خودش را در مرکز یک دسیسه چینی بزرگ می‌بیند. از موسیقی تا فضاهای فراموش نشدنی، بازی Neuromancer نشان می‌دهد که ژانر سایبرپانک دقیقا چیست.

– بازی The Red Strings Club

بهترین بازی های سایبرپانک

نقطه قوت بازی The Red Strings Club، داستان و شخصیت‌های آن است. در این دنیای سایبرپانک، در مغز تمامی انسان‌ها، تراشه‌های مختلفی کار گذاشته شده و حالا یک شرکت بزرگ، قصد دارد با کمک این تراشه‌ها، تمامی احساسات منفی را از جامعه حذف می‌کند.

بازی دارای سه شخصیت اصلی است که با این ایده مخالف هستند و در ادامه با یکدیگر متحد می‌شوند تا جلوی آن را بگیرند. رِد استرینگز کلاب تنها برای رایانه‌های شخصی و کنسول نینتندو سوییچ منتشر شده است.

– بازی Observer

بهترین بازی های سایبرپانک

عناوین سایبرپانک معمولا کمی سیاه یا فلسفی هستند اما کمتر پیش می‌آید که به طور کامل در قالب یک اثر ترسناک عرضه شوند. بازی آبزِروِر این کار را انجام می‌دهد و البته توانسته ایده‌هایش را به درستی پیاده سازی کند. داستان بازی در سال 2084 اتفاق می‌افتد و در نقش ماموری بازی می‌کند که به سه فیلتر بصری دسترسی دارد و با جابه‌جایی میان آن‌ها، می‌تواند سرنخ‌های مختلفی از صحنه جرم بدست بیاورد.

مامور بازی قابلیت هک کردن مغز دیگران را هم دارد و با ورود به ذهن آن‌ها، می‌تواند با رویاها و ترس‌هایشان رو به رو شود. بازی Observer دارای چند سکانس ترسناک ناگهانی است اما تمرکز اصلی سازندگان بر روی ایجاد فضاهای وهم آور بوده است. این بازی داستان پیچیده و هیجان انگیزی هم دارد که باید آن را تا انتها دنبال کنید.

– بازی VA-11 HALL-A

بهترین بازی های سایبرپانک

تقریبا در همه آثار سایبربانک، بخشی وجود دارد که شخصیت اصلی وارد یک کافی شاپ یا بار می‌شود تا با یک منبع ناشناس ملاقات کند یا اطلاعات تازه‌ای بدست بیاورد. پس چرا یک بازی با محوریت همین مسئله ساخته نشود؟ اثر هوشمندانه استودیوی سوکی‌بان گیمز (Sukeban Games)، شما را در نقش یک متصدی بار قرار می‌دهد که به واسطه او می‌توانید نوشیدنی‌های مختلفی ساخته و داستان را پیش ببرید. این بازی خاص، دنیای سایبرپانک را از یک زاویه جدید نشان می‌دهد.

بازی VA-11 HALL-A توانست نقدهای مثبت فراوانی دریافت کند و برای روایت داستان متفاوتی که ارائه می‌دهد، مورد تحسین قرار گرفت. انجام این بازی را به علاقه‌مندان رمان‌های مصور توصیه می‌کنیم.

– مجموعه The Deus Ex

بهترین بازی های سایبرپانک

دئوس اکس یکی از محبوب‌ترین مجموعه‌های سایبرپانک تاریخ است. قسمت اول این سری بازی در سال 2000 منتشر شد و به شما آزادی عملی می‌داد که تا آن زمان در صنعت بازی دیده نشده بود. این بازی نقش آفرینی اکشن، به مضامین مختلفی هم می‌پردازد که می‌توان ساعت‌ها در رابطه با آن‌ها گفتگو کرد. هر کدام از قسمت‌های این مجموعه، نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارند اما باید تمامی آن‌ها را تجربه کنید.

تمامی قسمت‌های مجموعه اگر چه داستان متفاوتی دارند اما در یک دنیای سایبرپانک اتفاق می‌افتند و مطابق معمول، پای شرکت‌های بزرگ فناوری در میان است. اگر از گرافیک قسمت اول رضایت ندارید، توصیه می‌کنیم نسخه تحول انسان (Human Revolution) سال 2011 را تجربه کنید که عناصر نقش آفرینی و مخفی کاری را تلفیق کرده و یکی از بهترین بازی های سایبرپانک یک دهه اخیر به حساب می‌آید.

– بازی System Shock 2

بهترین بازی های سایبرپانک

این شاهکار ساخته کن لوین (Ken Levine)، شاید از نظر بصری در حد و اندازه دیگر آثار این فهرست نباشد اما برداشتی که از ژانر شوتر اول شخص ارائه داده را نمی‌توان فراموش کرد. این بازی در سال 1999 عرضه شد و از آن به عنوان یک اثر انقلابی و جریان ساز نام برده می‌شود. داستان در سال 2114 اتفاق می‌افتد و شما در نقش یک سرباز سایبرنتیکی بازی می‌کنید که در یک سفینه فضایی آزمایشی بیدار می‌شود. این سفینه تحت کنترل یک هوش مصنوعی قرار دارد که توانسته یک ارگانیسم انگلی تولید کند که هیچ چیز جلودار آن نیست. این بازی ترسناک، پس از گذشت دو دهه، هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

بازی System Shock 2 تاثیر زیادی در ژانر ترسناک و شوتر اول شخص گذاشت و آثاری همچون بایوشاک و پری (Prey) با الهام از آن ساخته شده‌اند.

– بازی Far Cry 3: Blood Dragon

بهترین بازی های سایبرپانک

حتی با نگاه کردن به تصویر روی جلد این بازی می‌توانید تشخیص دهید که یک اثر سایبرپانک است. اما چیزی که بسیاری نمی‌دانند این است که بر خلاف دیگر عناوین این فهرست، بازی بلاد دراگون یک «پارودی» به حساب می‌آید و بیشتر قصد شوخی با ژانر سایبرپانک را دارد. همه چیز در این اثر، نئونی طراحی شده، حتی حیوانات وحشی!

داستان در مورد سربازی است که می‌خواهد جلوی نقشه‌های شیطانی یک فرمانده نظامی سرکش را بگیرد. حتی داستان بازی هم هجونامه‌ای است بر فیلم‌های سایبرپانک دهه 80 میلادی. این بازی سرگرم کننده، فضای ملایم‌تری نسبت به دیگر آثار سایبرپانک دارد و گیم پلی محبوب مجموعه فار کرای را در فضای تازه‌ای ارائه می‌دهد.

کدام یک از عناوین فهرست بهترین بازی های سایبرپانک را تجربه کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.