تولید 50 میلیون دوز واکسن

چرا برکت نتوانست به وعده تولید 50 میلیون دوز واکسن عمل کند

مؤسسه برکت نمی‌تواند وعده خود مبنی بر تولید 50 میلیون دوز واکسن تا انتهای شهریور را عملی کند و احتمالا 15 میلیون دوز تولید خواهد کرد.

مؤسسه برکت تا پیش از این وعده داده بود که تا انتهای شهریور 50 میلیون دوز واکسن کرونا روانه بازار کند؛‌ اما از شواهد پیداست که این مؤسسه موفق به انجام این کار نخواهد شد و تنها 15 میلیون دوز واکسن توسط این مؤسسه آماده تزریق خواهد شد. مطابق با ادعاهای مؤسسه برکت، دلیل اصلی این که این مؤسسه نتوانسته به تعهدات خود عمل کند ابتلای مهندسان هندی و چینی خط تولید به کرونا بوده است.

دلیل اصلی عدم موفقیت مؤسسه برکت در تولید 50 میلیون دوز واکسن

برکت مجبور شد تا به منظور رهایی این افراد از کرونا آن‌ها را به مدت 2 تا 3 هفته قرنطینه کند که این مسئله باعث شد خط تولید آماده بهره‌برداری این مؤسسه هرگز راه‌اندازی نشود. مهندسان چینی و هندی آلوده به کرونا سرانجام در آخرین روزهای ماه پیش از بند کرونا رها شدند و  به دنبال این قضیه خط تولید هندی در اواسط ماه جاری راه‌اندازی شد و به احتمال فراوان خط تولید چینی نیز تا طی ماه پیش رو آماده ارائه واکسن‌ها خواهد شود.

این مؤسسه به منظور تهیه مواد اولیه و ابزارهای آزمایشگاهی از سمت آمریکا اقدام می‌کرد که به علت تحریم‌ها در تهیه این موارد نیز با تأخیر مواجه شد. علاوه بر این‌ها کشور ما با روسیه نیز قراردادی منعقد کرده بود که مطابق با آن قرار بود 2 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک به وسیله این کشور به ایران تحویل داده شود؛‌ اما این اتفاق نیز به دلیل تحریم‌ها عملی نشد و تا انتهای سال گذشته کشور ما تنها 700 هزار دوز واکسن اسپوتنیک از طریق این کشور دریافت کرد.

شرکت برکت برای تأمین مواد اولیه مراوده‌ای با آمریکایی‌ها نداشت

ناموفق بودن مؤسسه برکت در تأمین مواد اولیه مورد نیاز در صورتی مطرح می‌شود که اصغر عبدلی، کارشناس شرکت دارویی برکت پیش از این عنوان کرده بود که مؤسسه برکت با هیچ کمبود مواد اولیه‌ای مواجه نیست و از این مواد به میزان کافی برخوردار بوده و حتی برای تأمین این مواد تاکنون هیچ ارتباطی با شرکت‌های آمریکایی نداشته است.

نکته‌ قابل توجهی که در اینجا وجود دارد این است که چرا مهندسان هندی و چینی دستورالعمل‌های بهداشتی را آن هم در شرایط کشور که نیاز مبرم به واکسن داریم و باید تزریق واکسن را سرعت ببخشیم رعایت نکرده‌اند و همچنین چرا مؤسسه برکت نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرده تا اکنون نتواند به تعهدات خود عمل کند.