گوشی وان پلاس

چرا اکثر مردم از گوشی های وان پلاس متنفر هستند؟

در شرایطی که وان پلاس – OnePlus زمانی یکی از محبوب ترین برندهای گوشی در دنیا به شمار می‌رفت، بسیاری افراد امروزه از این برند متنفر هستند! آیا دلیل این تنفر را می‌دانید؟

کارل پی، موسس کمپانی وان پلاس در روزهای ابتدایی تاسیس این شرکت در سال 2013، هدف از راه‌اندازی برند OnePlus را تولید محصولاتی بهتر و چرخه تولیدی شفاف‌تر از رقبا توصیف کرده بود.

وان پلاس در ابتدا یک کمپانی با بودجه محدود بود که مهم‌ترین تبلیغ را در کیفیت محصولاتش می‌دانست و به همین جهت، عرضه گوشی OnePlus One در سال 2014 توانست کل بازار را با یک شوک روبرو کند!

از همان ابتدا می‌شد حدس زد که این کمپانی همه‌چیز را جور دیگری انجام می‌دهد! نخستین گوشی این کمپانی، وان پلاس وان، کاملا هم‌جهت با شعار Never Settle وان پلاس ساخته شد. این گوشی به جای این که پر از اپلیکیشن‌های ریز و درشت باشد، ساده‌ترین ملزومات برای ارائه یک عملکرد بسیار سریع را در اختیار کاربر قرار می‌داد و فاقد هرگونه سرویس یا اپلیکیشن اضافی بود.

وان پلاس وان همچنین در کنار سخت افزار بسیار قدرتمندی که در آن زمان ارائه می‌کرد، برگ برنده دیگری هم داشت! وان پلاس در نخستین گوشی خود از رابط کاربری سیانوژن (CyanogenMod) استفاده می‌کرد که یک رام سفارشی سبک و متن باز اندرویدی به شمار می‌رفت و به خاطر پایداری، عملکرد فنی بی‌نقص و البته قابلیت‌های شخصی‌سازی فراوان مورد تعریف و تمجیدهای فراوانی قرار گرفته بود.

وان پلاس توانسته بود با ترکیب کردن قیمت پایین، نرم افزار عالی و سخت افزار قدرتمند به یک فرمول برنده دست پیدا کرده و با شایستگی عنوان قاتل پرچمدار (Flagship Killer) را از آن خود کند.

این موفقیت چند مدت ادامه یافت تا این که کمپانی وان پلاس با تغییراتی بزرگ روبرو شد و رفته رفته محبوبیتش را از دست داد. این روند تا جایی ادامه پیدا کرد که امروزه بسیاری کاربران از گوشی های وان پلاس متنفر هستند!

دلایل متنفر بودن بسیاری افراد از وان پلاس

دو دلیل عمده برای این سقوط وان پلاس از عرش به فرش وجود دارد که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

بلعیده شدن توسط اوپو، مشکلات نرم افزاری و افزایش قیمت

گوشی وان پلاس

وان پلاس در اوایل عمرش قاتلان پرچمداری واقعی تولید می‌کرد که همگی با استقبال بسیار خوب کاربران و منتقدین روبرو می‌شدند.‌ با این حال پس از گذشت چند نسل، قیمت گوشی‌های OnePlus به طرز چشمگیری افزایش یافت. به این ترتیب، از یک زمان به بعد، وان پلاس رسما پرچمدارانش را به قیمت گوشی‌های پرچمدار به فروش می‌رساند.

از طرفی، با اینکه پوسته سیانوژن به طور رسمی با رابط کاربری OxygenOS جایگزین شده بود، تجربه کاربری همچنان روان، بهینه و فاقد هر نوع باگی بود؛ البته تا تاریخ 16 ژوئن 2021 که وان پلاس با اوپو ادغام شد!

پس از ادغام این دو کمپانی، گزارش‌ها حاکی از این بود که تیم مهندسی نرم افزار هر دو کمپانی مشترکا مشغول کار بر روی رابط‌های کاربری OxygenOS و ColorOS هستند. در نتیجه با وجود این که نقشه اولیه این دو کمپانی برای ادغام این دو رابط کاربری در یک پوسته واحد با شکست روبرو شد، تاثیر سوء اوپو بر روی OxygenOS کاملا واضح بود!

به طور خاص، گوشی‌هایی که زمانی تجربه کاربری بسیار روان و پایداری را ارائه می‌کردند، اکنون با دریافت چندین آپدیت، پر از اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های غیرضروری شدند. بدتر آن که در آن زمان، قیمت گوشی وان پلاس 10 پرو برابر با 900 دلار بود. بنابراین کاربران حتی با پرداخت این هزینه گزاف نیز نمی‌توانستند رابط کاربری روان پیشین گوشی‌های OnePlus را تجربه کنند!

نقدهای منفی کاربران و منتقدین و رویکرد نادرست وان پلاس در قبال آن‌ها

گوشی وان پلاس

برای شرکتی که عبارت هرگز کوتاه نیا (Never Settle) را به عنوان شعار خود انتخاب کرده، بر اساس نظرات کاربران این گوشی، به نظر می‌رسد وان پلاس خیلی زود در حوزه طراحی نرم افزاری گوشی‌های جدیدش کوتاه آمده است! بدتر آن که این کمپانی و طرفداران سرسختش زیر بار این مشکلات نرم افزاری نرفته و آن‌ها را نمی‌پذیرند.

البته طبیعی است که کاربران بیشتر تمایل دارند نکات منفی پیرامون یک گوشی را با دیگران به اشتراک بگذارند تا نکات مثبت. با این وجود، هرگز نمی‌توان کاربری که از کیفیت رابط کاربری شکایت می‌کند را نادیده گرفت!

از جمله گزارشات کاربران در خصوص ایرادات نرم افزاری گوشی‌های وان پلاس می‌توان به اختلال در عملکردهای ساده‌ای مانند اتصال وای فای یا حتی آنتن‌دهی یا کاهش قابلیت‌های شخصی‌سازی در صورت نصب اندروید 12 بر روی گوشی وان پلاس 7T، عملکرد فنی ضعیف، ریبوت‌شدن‌های گاه و بیگاه و خالی شدن بیش از اندازه شارژ باتری در کنار ایرادات متعدد در نمایش المان‌های صفحه نمایش و ویجت‌ها اشاره کرد.

این اتفاق البته فقط مخصوص پرچمداران این کمپانی نیست و گوشی‌های میان رده وان پلاس نورد نیز ظاهرا با این دسته مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

آیا شما هم این سقوط برند وان پلاس را قبول دارید یا گمان می‌کنید این کمپانی همچنان همان برند محبوب سابق است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*