سرورهای سوپرمیکرو

مقایسه سیستم های پردازشی و گرافیکی سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی

سرورها یکی از عوامل اصلی در ارائه خدمات شبکه و فضای ابری هستند. از این رو در بسیاری از صنایع، نقش مهم و اساسی ایفا می‌کنند. در این راستا، مقایسهٔ سیستم‌های پردازشی و گرافیکی سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی، به‌عنوان دو مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکنندهٔ سرور در جهان، اهمیت زیادی دارند.

هدف از این مقاله، بررسی و مقایسه‌ٔ دقیق و جامع این دو سری سرور است تا بتوانیم بهترین انتخاب برای نیازهای خود داشته باشیم. سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی ویژگی‌ها و مشخصات منحصربه‌فردی دارند. در این مقاله هر کدام از آن‌ها را به‌طور کامل بررسی کرده و سپس این سرورها را از جنبه‌های مختلف باهم مقایسه می‌کنیم. همچنین به بررسی ویژگی‌های مهمی مانند پردازنده، کارت گرافیک، قابلیت ارتقا و قیمت سرورهای سوپرمیکرو اچ پی خواهیم پرداخت. لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

بررسی جامع سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی: پردازش گرافیک و عملکرد

سرورها متشکل از سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی از قبیل کارت حافظه، CPU، مادربرد، کارت گرافیک، سیستم عامل و … هستند که وظیفهٔ سرویس‌دهی و ارائه خدمات به سایر کامپیوترهای موجود در یک شبکه را بر عهده دارند. به‌عبارتی دیگر می‌توان گفت که سرورها کامیپوترهای همیشه روشن و متشکل از یک‌سری سیستم های پردازشی و گرافیکی هستند و اطلاعات را در اختیار سایر کامپیوترهای یک شبکه قرار می‌دهند. سرورها به‌طور غالب برای ارائه خدمات شبکهٔ مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله سرویس‌های ابری، سایت‌های وب، پست الکترونیک، فضای ذخیره‌سازی، شبکه‌های اجتماعی، بازی آنلاین و غیره. سرورها می‌توانند به‌صورت سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری و در یک سیستم تکی یا در چندین سیستم مجتمع‌شده باشند و برای اطمینان از امنیت، انعطاف‌پذیری و کارایی، ممکن است تنظیمات امنیتی و مدیریتی خاصی نیز داشته باشند.

سوپرمیکرو (Supermicro) و اچ پی (HP) دو نام شناخته‌شده در صنعت سرور هستند. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و مشخصات مختص به خود را دارند. در ادامه به بررسی این دو سرور و مقایسه سیستم های پردازشی و گرافیکی آن‌ها می‌پردازیم:

سرور سوپرمیکرو و بررسی سیستم های پردازشی و گرافیکی آن

شرکت Supermicro یکی از مطرح‌ترین سازندگان سرور در صنعت فناوری اطلاعات است. همچنین این شرکت به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ سرورهای سفارشی در دنیا شناخته می‌شود. سرورهای ساخت شرکت سوپرمیکرو بسیار کاربردی و مناسب برای ذخیره‌سازی ویدئو، بازی‌های ابری، سرویس‌های خاص اینترنتی و… هستند. اگر حوزهٔ فعالیت این سرورها را در نظر بگیریم، می‌توانیم Supermicro را رهبر جهانی در حوزهٔ فناوری ذخیره‌سازی اطلاعات با کارایی، راندمان بالا و محاسبات سبز بدانیم.

سرورهای سوپرمیکرو به دلیل پشتیبانی از معماری متنوع، انعطاف‌پذیری بالا و کارایی برتر، در بسیاری از شرکت‌ها و مراکز داده مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرورها از پردازنده‌های مختلفی مانند Intel و AMD، حافظه‌های بزرگ، دیسک‌های سخت با ظرفیت بالا و کارت‌های شبکهٔ پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. سرورهای سوپرمیکرو در موارد متعددی از قبیل پایگاه‌داده، تحلیل داده، شبکه وب، پردازش ابری و… کاربرد دارند.

اکنون اندکی دربارهٔ شرکت سازندهٔ سرور سوپرمیکرو صحبت می‌کنیم. سپس سیستم های گرافیکی و پردازشی این سرور را به‌طور کامل بررسی می‌کنیم و در ادامهٔ همین مقاله، به بررسی و مقایسهٔ آن با سرورهای اچ پی خواهیم پرداخت.

سرورهای سوپرمیکرو

دربارهٔ شرکت سازنده سرور سوپرمیکرو

شرکت سوپرمیکرو (Super Micro Computer) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرورهای سفارشی است. این شرکت در 1 نوامبر سال ۱۹۹۳ تأسیس شده‌است و مقر آن در شهر سن خوزه، کالیفرنیا، ایالات متحدهٔ آمریکا واقع شده‌است. s Liang ، Wally Liaw و Sara Liu بنیانگذاران شرکت سوپرمیکرو هستند. این شرکت درزمینهٔ طراحی و تولید سرورهای متنوعی فعالیت دارد. محصولات سوپرمیکرو شامل سرورهای رک‌مونت، سرورهای تاور، سرورهای ابری و سرورهای اختصاصی می‌شود.

کمپانی سوپرمیکرو همچنین به‌عنوان یکی از اعضای جامعهٔ Open Compute Project (OCP) فعالیت می‌کند و سرورهای متنوعی را برای این پروژه تولید می‌کند. این پروژه توسط Facebook راه‌اندازی شده و به‌منظور ارائه سرورهای باکیفیت و کم‌هزینه برای مراکز داده طراحی شده‌است.

به‌طورکلی انعطاف‌پذیری، کارایی و کیفیت ساخت محصولات شرکت سوپرمیکرو بسیار عالی است. سیستم های پردازشی و گرافیکی سرور سوپرمیکرو از تمامی سی‌پی‌یوها (CPU) و جی‌پی‌یوها (GPU) پشتیبانی می‌کند. بر همین اساس این شرکت را به‌عنوان یک تولیدکنندهٔ معروف و بزرگ سرورهای سفارشی در جهان می‌شناسند.

سیستم های پردازشی سوپرمیکرو

سرورهای سوپرمیکرو ‌دلیل پشتیبانی از سیستم‌های پردازشی متنوع، انعطاف‌پذیری بالا، کارایی برتر و پشتیبانی از معماری‌های مختلف، به‌طور گسترده در مراکز داده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در لیست زیر برخی از سیستم های پردازشی سوپرمیکرو را نام برده‌ایم:

  • پردازنده‌های Intel: سرورهای سوپرمیکرو از پردازنده‌های Intel پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌های اینتل شامل دو سری Xeon و Core هستند. این پردازنده‌ها از تکنولوژی Hyper-Threading و Turbo Boost پشتیبانی می‌کنند. برخی از مدل‌های پردازنده Intel با پشتیبانی از فناوری Virtualization Technology، امکان اجرای همزمان چندین سیستم عامل در داخل یک سرور را فراهم می‌کنند.
  • پردازنده AMD: یکی دیگر از پردازنده‌هایی که توسط سرورهای سوپرمیکرو پشتیبانی می‌شود، پردازندهٔ AMD نام دارد. پردازنده‌های ای‌ام‌دی، در دو سری Ryzen و EPYC عرضه شده‌اند. این پردازنده‌ها از تکنولوژی SMT (Simultaneous Multi-Threading) پشتیبانی می‌کنند. پردازندهٔ AMD نیز به‌دلیل پشتیبانی از فناوری AMD Virtualization، قادر است چندین سیستم عامل درون را در یک سرور به‌طور همزمان اجرا کند.
  • پردازنده‌های ARM: این پردازنده نیز توسط سرور سوپرمیکرو پشتیبانی می‌شود. پردازندهٔ ARM در دو سری ThunderX2 وCavium عرضه می‌شود. میزان مصرف انرژی این پردازنده بسیار پایین و به‌تبع هزینهٔ نگه‌داری از آن کمتر است. از این رو در کاربردهای ابری و دیتاسنتر بسیار مناسب هستند.
  • پردازنده‌های FPGA: سرورهای سوپرمیکرو از پردازنده‌های FPGA نیز پشتیبانی می‌کنند. این پردازنده‌ها در دو سری Xilinx و Intel موجود هستند. قابلیت برنامه‌ریزی و انعطاف‌پذیری پردازندهٔ اف‌پی‌جی‌ای بسیار بالاست، به همین دلیل برای کاربردهایی مانند پردازش سیگنال، شبکهٔ وب و شبکه‌های ارتباطی بسیار مناسب است و معمولاً برای چنین کاربردهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم های گرافیکی سوپرمیکرو

سرور سوپرمیکرو ارائه‌دهندهٔ پلتفرم چند GPU به‌منظور پردازش موفقیت‌آمیز جزئیات درزمینهٔ بازی‌های ابری و بخش محتوا به‌شمار می‌رود. به گفتهٔ جارلز لیانگ، مدیرعامل شرکت سوپرمیکرو، «تقاضای بازار IT برای تجهیزات سوپرمیکرو، روزبه‌روز در حال افزایش است». وی معتقد است که دلیل این محبوبیت، انعطاف‌پذیری بالای این دستگاه‌ها و عملکرد قدرتمند آن‌ها در پلتفرم جدید چند GPU است. پلتفرم چند GPU در پردازش‌های گرافیکی و محاسبات پیشرفته به‌منظور بهره‌برداری در چندین صنعت پیشرفته، پشتیبانی چالش‌برانگیزی داشته است.

سرورهای سوپرمیکرو در جدیدترین مدل‌های خود، از پردازشگرهای Intel سری ۱۱ با نام Tiger Lake نیز پشتیبانی می‌کنند و IOT سرورهای Supermicro طوری تعبیه شده‌اند که برای رشد سریع سیستم آماده باشند و از طریق درگاه‌های موجود بتوانند امکانات جدید را در اختیار کاربران قرار دهند.

بررسی سیستم های پردازشی و گرافیکی اچ پی

شرکت اچ‌پی (Hewlett-Packard Enterprise) (HP) نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سرور در جهان است. این شرکت فعالیت خود را در سال 2015 و به‌عنوان یک شرکت جداگانه آغاز کرد. محصولاتی که شرکت اچ پی تولید می‌کند، شامل سرورهای رک‌مونت، تاور، ابری و سرورهای اختصاصی است. به‌علاوه محصولات دیگری از قبیل استوریج، شبکه و نرم‌افزارهای مدیریتی را نیز تولید و عرضه می‌کند. شرکت اچ پی خدمات پشتیبانی و مشاوره از قبیل طراحی، پیاده‌سازی و مدیریت سیستم‌های IT را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد.

سرورهای اچ‌پی به دلیل کیفیت ساخت عالی، کارایی برتر و پشتیبانی از معماری‌های مختلف، در بسیاری از مراکز داده و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سرورها از پردازنده‌های مختلفی از قبیل Intel، AMD وARM، حافظه‌های بزرگ، دیسک‌های سخت با ظرفیت بالا و کارت‌های شبکه پیشرفته پشتیبانی می‌کنند. سرورهای اچ‌پی برای کاربردهای متنوعی مانند پایگاه‌داده، تحلیل داده، شبکهٔ وب، پردازش ابری و غیره استفاده می‌شوند.

سیستم های پردازشی اچ پی

انتخاب پردازندهٔ مناسب با توجه به نوع سرور انجام می‌شود. اگر انتظارات خاصی از پردازشگر دارید، مثلاً انتظار دارید برنامهٔ خاصی را برای شما اجرا کند، باید از همان ابتدای خرید سرور به فکر آن باشید و سرور مناسب را انتخاب کنید. در بررسی سیستم های پردازشی اچ پی باید گفت که سرورهای قدیمی‌تر این سرور، یعنی در سرورهای نسل پنجم، سری ۵۳۰۰ Intel Xeon و ۵۴۰۰ Intel Xeon به‌کار برده شده بود.

با توجه به نوع سروری که دارید، می‌توانید پردازنده‌ٔ مناسب برای آن را انتخاب کنید. همچنین اگر انتظار دارید که پردازشگر شما برای اجرای برنامه‌های خاصی مناسب باشد، می‌توانید از سرور مناسب استفاده کنید. در این بخش به مرور سری‌ها و نسل‌های مختلف سرورهای اچ پی و پردازنده‌هایی که در آن‌ها استفاده می‌شوند پرداخته می‌شود.

در سرورهای قدیمی‌تر اچ پی، مانند نسل پنجم، از پردازنده‌های سری ۵۳۰۰ Intel Xeon و ۵۴۰۰ Intel Xeon استفاده می‌شد. در نسل پنجم، پردازندهٔ X5470 قدرتمندترین نوع پردازنده بود. در نسل ششم، از پردازنده‌های سری ۵۵۰۰ و ۵۶۰۰ Intel Xeon استفاده می‌شد. برای نسل ۶، مانند نسل ۷، از سری ۵۶۰۰ به‌کار گرفته شده، با این تفاوت سرورهای نسل ۶ تا پردازنده X5670 پشتیبانی می‌کردند و پردازنده‌های بالاتر فقط در نسل ۷ سرورهای اچ پی استفاده می‌شوند.

در نسل هفتم، از پردازنده‌های ۵۶۰۰ Intel Xeon با ۱۲ مگابایت کش لایه ۳ استفاده می‌شد. بالاترین پردازنده‌ٔ پشتیبانی‌شده در این نسل، پردازندهٔ سرور X5690 است. این پردازنده با ۶ هسته‌ٔ مرکزی و سرعت ۳.۴۶ گیگاهرتز، به‌عنوان بالاترین پردازندهٔ قابل پشتیبانی این نسل شناخته می‌شود.

سیستم های گرافیکی اچ پی

در خصوص سیستم های گرافیکی اچ پی باید گفت که این سرورها از کارت‌های گرافیک حرفه‌ای مانند NVIDIA Quadro و AMD Radeon Pro پشتیبانی می‌کنند. بنابراین با خرید کارت گرافیک حرفه‌ای و نصب آن بر روی سرور اچ پی می‌توانید انتظار پردازش‌های گرافیکی حرفه‌ای را از این سرورها داشته باشید.

ناگفته نماند سیستم گرافیکی اچ پی به‌صورت پیش‌فرض دارای فقط برای پردازش‌های ساده و ابتدایی مناسب هستند. بنابراین در صورتی که به پردازش‌های حرفه‌ای نیاز دارید، حتماً پیش از خرید سرور اچ پی باید از فروشنده یا سازندهٔ سرور در مورد قابل ارتقای سرور اچ پی مورد نظر سوال بپرسید. سپس کارت گرافیک حرفه‌ای مورد نظر را با توجه به نیاز و به‌صورت جداگانه خریداری کرده و بر روی سرور خود نصب کنید.

مقایسهٔ سرورهای SuperMicro و HP

اکنون که با سیستم های پردازشی و گرافیکی سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی آشنا شده‌اید، وقت آن رسیده است که این دو سرور را ازلحاظ پردازش و گرافیک مقایسه کنیم. در قسمت‌های بعدی مزایا و معایب سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی را بیان می‌کنیم. سپس درمورد قابلیت ارتقا و قیمت‌گذاری آن‌ها نیز مطالبی را بیان خواهیم کرد.

هر دو سرور سوپرمیکرو و اچ پی با هدف کاربردهای سروری طراحی شده‌اند و سیستم های پردازشی و گرافیکی آن‌ها در سطح بسیار خوبی است. این دو سرور مزایا و معایبی دارند که ممکن است با توجه به نیاز خود، یکی را بر دیگری ترجیح دهید. بررسی مزایا و معایب در انتخاب و خرید سرور مناسب به شما کمک خواهد کرد.

.مزایا و معایب سرورهای سوپرمیکرو درزمینهٔ پردازش و گرافیک

از مهم‌ترین دلایل انتخاب و خرید سرور سوپرمیکرو می‌توان به مطابقت با ساختارهای مختلف در شبکه، قابلیت اطمینان و ریسک‌پذیری پایین، کاربری آسان، آماده و دسترسی‌پذیری همیشگی، مجهز بودن به سیستم‌های پیشرفته و مدرن همراه با تکنولوژی روز، دارای قیمت رقابتی با محصولات مشابه، قابلیت ارتقای همگام با توسعهٔ کسب‌وکار، استفاده از نرم‌افزارها و سیستم‌ های عامل به‌روز اشاره کرد. به‌طورکلی اگر به پردازش داده‌های بزرگ نیاز دارید، سرورهای سوپرمیکرو به‌دلیل برخورداری از پردازنده‌های Intel Xeon Scalable، توانایی پردازش داده‌های بزرگ را دارند و نیاز شما را برآورده می‌کنند. همچنین بر اساس نیاز کاربر، تعداد پردازنده‌های بیشتر، عملکرد پردازشی این سرورها را بهبود می‌بخشد. مزیت دیگر سرور سوپرمیکرو برخورداری از بیشترین تعداد اسلات PCIe است. به همین جهت قابلیت ارتقا و گسترش‌پذیری را دارد که کاربر با توجه به نیاز خود، می‌تواند آن را ارتقا دهد. از طرفی این سرورها ارزان‌تر از سرورهای اچ پی هستند.

از معایب سرورهای سوپرمیکرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عدم پشتیبانی از سیستم‌های مدیریتی پیشرفته؛
  2. عدم پشتیبانی از کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای؛
  3. محدودیت در پشتیبانی از درایوها: تعداد درایوهای برخی از مدل‌های سرور سوپرمیکرو کم است. بنابراین ممکن است پاسخگوی نیاز برخی از کاربران نباشد.

مزایا و معایب سرورهای اچ پی درزمینهٔ پردازش و گرافیک

در خصوص مزایای سیستم های پردازشی و گرافیکی سرور اچ پی نیز باید گفت که این سرورها برای کاربردهایی که به پردازش گرافیکی حرفه‌ای نیاز دارند، بسیار مناسب هستند. می‌توانید کارت‌های گرافیکی قوی رو برای این سرورها تهیه کنید و کارهایی مثل طراحی CAD/CAM، واقعیت مجازی، بازی‌های رایانه‌ای و … را با آن‌ها انجام دهید. با کمک سرورهای اچ پی می‌توانید سیستم‌های پیشرفته را مدیریت کنید. امکان مدیریت و کنترل سرور به‌صورت مرکزی و از راه دور مزیتی است که در سرورهای سوپرمیکرو وجود ندارد.

در رابطه با مزایای سیستم های پردازشی و گرافیکی سرور اچ پی ذکر این نکته ضروری است که سرورهای HP قابلیت ارتقاپذیری دارند. اما باید توجه داشته باشید که برخی از مدل‌های این سرور، تعداد اسلات‌های PCIe کمتری دارند. در صورتی که به ارتقای گرافیک سرور اچ پی نیاز دارید، می‌توانید کارت گرافیکی را تعویض کنید. از معایب سرورهای اچ پی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قیمت بالا: قیمت این سرورها بالاست و برای کاربرانی با بدوجهٔ محدود، گزینهٔ مناسبی نیست.
  2. عدم ارتقا و گسترش‌پذیری در برخی از مدل‌ها: برخی از مدل‌های این سرور تعداد کمی اسلات PCIe دارند.
  3. پشتیبانی از تعداد محدودی درایو: تعداد درایوهای برخی از مدل‌های سرور HP کم است. بنابراین ممکن است پاسخگوی نیاز برخی از کاربران نباشد.

سرورهای سوپرمیکرو

تحلیل و مقایسهٔ قیمت‌گذاری سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی

اکنون که در مورد سیستم های پردازشی و گرافیکی دو سرور اچ پی و سوپرمیکرو صحبت کرده‌ایم و مزایا و معایب هر دو را بیان کرده‌ایم، وقت آن رسیده است که این دو سرور را از لحاظ قیمت نیز مقایسه کنیم. قیمت مدل‌های مختلف سرورهای هر دو شرکت متفاوت است. اما به‌طورکلی قیمت سرورهای سوپرمیکرو پایین‌تر از سرورهای اچ پی است. همان‌گونه که ذکر کردیم، هر کدام از سرورهای اچ پی و سوپرمیکرو، ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بنابراین در هنگام خرید علاوه‌بر بودجه، به سیستم های پردازشی و گرافیکی این سرورها نیز توجه داشته باشید. شما می‌توانید با مراجعه به شرکت‌های معتبری همچون شرکت آساپردازش، سرور مطابق با نیازتان را با قیمت مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌ای خریداری کنید.

جمع‌بندی

در جمع‌بندی مقایسهٔ سیستم های پردازشی و گرافیکی سرورهای سوپرمیکرو و اچ پی می‌توان گفت که سرورهای سوپرمیکرو و اچ‌پی به دلیل کیفیت ساخت عالی، انعطاف‌پذیری بالا و کارایی برتر، در بسیاری از شرکت‌ها و مراکز داده مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما انتخاب بهترین سرور باید بر اساس نیازهای ویژه کاربر و شرکت انجام شود. در کل و با توجه به توضیحاتی که درمورد سیستم های پردازشی و گرافیکی اچ پی ارائه کردیم. این سرورها ازلحاظ قابلیت مدیریت مرکزی، پردازش گرافیک حرفه‌ای و توانایی پردازش بالا، گزینهٔ خوبی برای مشتریان متقاضی سرورهایی با توانایی پردازش بالا هستند. اما اگر قابلیت گسترش‌پذیری بیشتری نیاز دارید و در ضمن بودجهٔ شما محدود است، بهتر است از خرید این سرور صرف نظر کنید، زیرا سرورهای اچ پی قیمت بالایی دارند و از لحاظ گسترش‌پذیری بیشتر، چندان پاسخگو نیستند.

با توجه به وضعیت فعلی بازار، قیمت سرور سوپرمیکرو حدوداً 25 درصد از سرورهای اچ پی ارزان‌تر است. کارایی سیستم های گرافیکی سوپرمیکرو خوب است و قابلیت پردازش داده‌های بزرگ هم که دارد. پس اگر بودجهٔ شما محدود است و در عین حال به یک سرور با قابلیت‌ها و امکانات نسبتاً خوب نیاز دارید، خرید سرورهای سوپر میکرو گزینهٔ خوبی برایتان خوهد بود. ضمن این‌که سرورهای سوپرمیکرو، هیچ قفل فروشنده‌ای ندارند.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*