صادرات لوازم خانگی ایرانی

لوازم خانگی ایرانی به چند کشور جهان صادر می‌شود؟

صادرات لوازم خانگی ایرانی در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده و در سال گذشته به 440 میلیون دلار رسید. اما لوازم خانگی تولید داخل به چه کشورهایی صادر می‌شود؟

در سال‌های اخیر، صنعت لوازم خانگی ایران پیشرفت خوبی کرده و اکنون تولیدکنندگان می‌توانند محصولات خود را به چندین کشور جهان نیز صادر کنند. در همین رابطه، حسن شکراللهی، مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت اظهار کرد صادرات لوازم خانگی در سال گذشته 12 درصد رشد داشته و حالا به 440 میلیون دلار رسیده است؛ در حالی که در سال 1400 حجم صادرات لوازم خانگی 393 میلیون دلار بود. به‌گفته وی، 64 درصد از کل صادرات این صنعت به یخچال و فریزر اختصاص دارد و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی 16 درصد و لوازم خانگی کوچک نیز 7 درصد از حجم صادرات را از آن خود کرده‌اند.

شکراللهی افزود صادرات یخچال در سال گذشته با رشد 82 درصدی همراه شده و 30 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به‌ارمغان آورده است. وی خاطرنشان کرد 27 خط تولیدی جدید در کشور در حال احداث است که از جمله آنها می‌توان به 4 خط جدید تولید لباسشویی، 3 خط تولید ظرفشویی و 3 خط تولید تلویزیون اشاره کرد. مدیر کل صنایع لوازم خانگی وزارت صمت در ادامه اظهار کرد برنامه تولید مشترک لوازم خانگی با هدف صادرات با کشورهای همسایه شمالی، جنوبی و عراق در دستور کار قرار گرفته است.

کدام کشورها مقصد صادرات لوازم خانگی ایرانی هستند؟

حسن شکراللهی بیان کرد بیشترین مقصد صادرات لوازم خانگی تولید داخل، کشورهای عراق، افغانستان، تاجیکستان و کشورهای آسیانه میانه هستند. در بازارهای هدف، تولیدات کشورهای چین و ترکیه از رقبای ما محسوب می‌شوند.

وی همچنین عنوان کرد حوزه صادرات یک موضوع فرابخشی است و موفقیت در صادرات فقط به قیمت تمام شده بستگی ندارد؛ بلکه باید بین نهادهای تصمیم‌گیرنده و اجرا کننده، هماهنگی بیشتری شکل بگیرد تا بتوانیم مشکلات صادرکنندگان را کمتر کنیم. در همین راستا، برنامه وزارت صمت برای صادرات لوازم خانگی، افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محصول است تا لوازم خانگی ایرانی بتواند با نشان‌های خارجی رقابت کند.

لوازم خانگی ایرانی

مدیر کل دفتر لوازم خانگی وزارت صمت در ادامه گفت در سال‌های اخیر گاهی اوقات محصولات ایرانی با نشان‌های متفرقه و کیفیت پایین به کشورهای همسایه وارد شده که باعث لطمه وارد شدن به نام و نشان کالای ایرانی شده است. به همین دلیل، رتبه‌بندی واحدهای تولیدی لوازم خانگی برای جلوگیری از این مشکل، در حال انجام است.

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز مدتی پیش گفته بود کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، امارات و اردن مقاصد صادرات لوازم خانگی هستند، اما با توجه به ملاحظات امنیتی ناشی از تحریم‌ها، اطلاعات دقیقی از میزان صادرات در سال وجود ندارد.

هاشمی همچنین از هدف‌گذاری برای صادرات لوازم خانگی ایرانی به بازار روسیه خبر داد و گفت بازار این کشور فرصت مناسبی برای توسعه صادرات لوازم خانگی تولید داخل خواهد بود. وی تاکید کرد بازار لوازم خانگی در خارج از کشور یک بازار کاملا رقابتی بوده و قیمت در این بازار بسیار مهم است. وقتی صادرکننده مجبور است با وجود تمام هزینه‌ها، ارز حاصل از صادرات خود را با قیمت نیمایی و ارزان‌تر از بازار آزاد عرضه کند، امکان صادرات پایدار خود را از دست می‌دهد. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود ظرفیت بازارهای منطقه از جمله عراق و کشورهایی مانند روسیه برای جذب لوازم خانگی ایران بسیار زیاد است.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این رابطه اظهار کرد یکی از مهم‌ترین کارهای تمام تولیدکنندگان لوازم خانگی، افزایش تولید و افزایش صادرات است؛ اما این موضوع زمانی امکان‌پذیر می‌شود که تولیدکننده هر روز دغدغه قیمت مواد اولیه و افزایش قیمت دلار را نداشته باشد. وی اضافه کرد:

وقتی کشورهای همسایه می‌خواهند کالایی را خریداری کنند به این توجه نمی‌کنند که قیمت ارز یا مواد اولیه در کشور ما به چه صورتی است؛ بلکه به کیفیت کالا، نوع کالا و تنوع کالا نگاه می‌کنند. ولی وقتی یک تاجر با ما قرارداد می‌بندد، بر سر یک قیمت ثابت توافق می‌کند. برای همین است که ما هنوز هم در بخش صادرات آنچنان پیشرفت نکرده‌ایم. ما بعد از صنعت نفت، به‌خاطر افزایش قیمت کالا می‌توانیم با صادرات لوازم خانگی، پردرآمدترین کالا در زمینه صادرات باشیم، اما این مساله کمک دولت را می‌طلبد و در زمینه مواد اولیه و دلار، چشم امیدمان به کمک دولت دوخته است.

مدتی پیش نیز آماری از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شد که بر اساس آن، در یازده ماهه سال گذشته 252 هزار تن لوازم خانگی به ارزش 357 میلیون دلار صادر شده است. بنابراین سهم لوازم خانگی از کل صادرات بخش صنعت معادل 5.8 درصد و از کل صادرات کشور 0.7 درصد بوده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک نیز گفته بود بیشتر صادرات لوازم خانگی مربوط به یخچال و کولر آبی است که کولر آبی بیشتر به عراق، افغانستان و سایر کشورهای با آب‌وهوای خشک صادر می‌شود.