جف بزوس مدیرعامل آمازون

عربستان گوشی جف بزوس مدیرعامل آمازون را هک کرده است!

اتهامات جف بزوس (Jeff Bezos) مدیرعامل آمازون علیه نشنال اینکوایر و کمپانی مادر این نشریه، ابعاد تازه‌ای به خود گرفت. حالا پای دولت عربستان و ماجرای قتل جمال خاشقجی نیز به موضوع هک گوشی بزوس، کشیده شده است.

چند ماه قبل، نشریه نشنال اینکوایر (National Enquirer) با دسترسی به اطلاعات موجود در گوشی مدیرعامل آمازون، گزارشی را درباره رابطه او با «لورن سانچز» منتشر و این مجری تلویزیونی را معشوقه‌ جف بزوس معرفی کرد. چندی بعد، این ثروتمندترین مرد جهان مدعی شد که شرکت رسانه‌ای AMI به عنوان کمپانی مادر نشریه، با تهدید و اخاذی خواستار یک توافق محرمانه شده است.

پیشنهاد ای ام آی این بود که عکس‌های خصوصی به دست آمده از پیام‌های رد و بدل شده‌ بین بزوس و معشوقه‌اش را منتشر نخواهد کرد؛ اگر او اعلام کند که گزارش نشنال اینکوایر، برخاسته از انگیزه‌های سیاسی یا فشار نیروهای سیاسی نبوده است.

جف بزوس و لورن سانچز

حالا «گوین دی‌بکر» مدیر تیم تحقیقات بزوس با درصد بالایی از اطمینان می‌گوید: این عربستان سعودی بوده که گوشی مدیرعامل آمازون را هک کرده است. در حالی که پیش‌تر نشنال اینکوایر، از مایکل سانچز (برادر لورن) به عنوان تنها منبع دسترسی به اطلاعات فاش شده نام برده بود. البته خود مایکل نیز در مصاحبه‌ای با Page Six، دست داشتن در این موضوع را تایید کرده؛ اما تیم تحقیقات، مقصر اصلی را عربستان سعودی می‌داند که ارتباطات، انگیزه‌ی لازم  و روش انجام کار را به AMI داده است.

به باور دی‌بکر و مشاوران او، این اقدام دولت سعودی به قتل روزنامه‌نگار واشنگتن پست «جمال خاشقجی» ارتباط دارد. واشنگتن پست که متعلق به جف بزوس است، ماجرای قتل خاشقجی را از همان اکتبر 2018 با جدیت پوشش داد و پس از آن، بزوس و دی‌بکر با حملات سازمان یافته در شبکه‌های اجتماعی مواجه شدند.

از طرفی به گفته‌ی دی‌بکر، ارتباط نزدیکی بین ولیعهد عربستان «محمد بن سلمان» با رئیس ای ام آی «دیوید پکر» وجود دارد. ترتیب دادن یک قرار ملاقات خصوصی بین نماینده‌ی بن سلمان با پرزیدنت ترامپ و تاسیس مجله‌ای توسط پکر برای شاهزاده سعودی در آمریکا، از دلایلی هستند که ارتباط این دو را نزدیک جلوه می‌دهد.

با استناد به موارد ذکر شده، ظن آن می‌رود که عربستان سعودی به منظور تلافی کردن گزارش‌های واشنگتن پست درباره قتل خاشقجی، از اینکوایر به عنوان وسیله‌ای برای ضربه زدن به جف بزوس استفاده کرده باشد.

البته AMI اصرار دارد که افشاگری اینکوایر درباره مدیرعامل آمازون، کاملا منطبق بر قانون بوده است. سعودی‌ها نیز دست داشتن در قتل خاشقجی و مشکل پیش آمده برای بزوس را رد کرده‌اند. با این حال، دی‌بکر نتایج تحقیقات خود را برای بررسی بیشتر به مقامات فدرال تحویل داده و حالا برعهده‌ی آن‌هاست که تعیین کنند آیا عربستان سعودی و AMI در هک کردن گوشی جف بزوس نقش داشتند یا خیر؟