گلکسی S11

سامسونگ گلکسی اس ۱۱ (Samsung Galaxy S11)؛ بررسی آخرین اخبار، مشخصات فنی و قابلیت‌ها

سامسونگ گلکسی اس ۱۱ (Samsung Galaxy S11) پرچمدار غول کره‌ای در سال 2020 خواهد بود. در این مطلب قصد داریم بر اساس اخبار منتشر شده تا امروز درباره گلکسی اس ۱۱ سامسونگ به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن بپردازیم.

با در نظر گرفتن روال اخیر معرفی گوشی توسط سامسونگ، می‌توان پیش‌بینی کرد تغییراتی اساسی برای گوشی گلکسی S11 در راه است. از زمان معرفی گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس، پرچمداران سامسونگ از یکنواختی خاصی رنج برده‌اند، اما این موضوع با رونمایی سامسونگ گلکسی اس 11 تغییر پیدا خواهد کرد. در حال حاضر از تعداد اعضای خانواده جدید گوشی های سری S سامسونگ خبری در دسترس نیست، به همین دلیل تنها به بررسی گوشی سامسونگ گلکسی اس ۱۱ می‌پردازیم.

مشخصات فنی و طراحی سامسونگ گلکسی اس ۱۱

سامسونگ برای رسیدن به توانایی سوراخ کردن پنل‌های اولد کوچک نمایشگرهای موبایل خود به منظور باز کردن فضایی برای قرار دادن دوربین سلفی، مشقت‌های فراوانی را متحمل شد، به همین دلیل انتظار داریم حداقل یک ساعت دیگر از این سبک طراحی استفاده کند! به عبارتی سبک طراحی کلی سامسونگ گلکسی اس 11 تغییر مهمی نخواهد داشت و از حفره روی نمایشگر به منظور کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش در آن استفاده می‌شود.

طی یک سال اخیر رندرهای متعددی از سامسونگ درباره گوشی های هوشمند خاص رویت شده است. به عنوان نمونه می‌توان به طراحی یک گوشی شبیه به صابون اشاره کرد! با این حال انتظار نداریم شرکت از چنین طرح‌های جواب پس نداده‌ای در پرچمداران سری S و Note استفاده کند، چرا که آن‌ها آبروی سامسونگ در دنیای موبایل محسوب می‌شوند! این سبک‌های طراحی عجیب، در صورت اصرار به تبدیل شدن به محصولی تجاری، ابتدا به صورت آزمایشی در گوشی های سری A به کار رفته و در صورت دریافت بازخورد، در گوشی های پرچمدار شرکت به کار خواهند رفت.

به عنوان نمونه‌ای از سبک‌های طراحی متفاوت گوشی هوشمند که سامسونگ در سال 2019 معرفی کرد، می‌توان از دوربین چرخان گوشی سامسونگ گلکسی ای 80 نام برد. به لطف این مکانیزم می‌توان از همان دوریین سه گانه اصلی دارای توان ثبت تصاویر 32 مگاپیکسلی، برای گرفتن عکس‌های سلفی بهره برد! با این حال سبک طراحی یاد شده هنوز جواب پس نداده است، به همین دلیل احتمال الهام گرفتن از آن در گلکسی اس ۱۱ بسیار پایین است. اگر قرار باشد پرچمدار بعدی سری S این گونه طراحی شود، دستگاهی شبیه به طرح مفهومی به تصویر کشیده شده در ویدیوی زیر خواهد بود.

سامسونگ در سال 2020 برای کاهش نسبت ابعاد صفحه نمایش به بدنه در گوشی های پرچمدارش، تنها به راهکار حفره روی نمایشگر اکتفا نخواهد کرد. چندی پیش اعلام شد فناوری صدای داخل نمایشگر اسپیکر روگوشی را از گلکسی نوت 10 حذف می‌کند. در صورت استفاده از این راهکار در پرچمدار سال 2019 سری Note، قطعا شاهد به کار رفتن آن در یازدهمین پرچمدار سری S نیز خواهیم بود.

استفاده از فناوری Sound on Display دور از انتظار نیست و تا امروز نمونه‌هایی از آن را در چند گوشی هوشمند بالارده همچون ال جی جی 8 دیده‌ایم. سامسونگ تکنولوژی SoD اختصاصی خود را سال گذشته طی SID Display Week در معرض دید عموم قرار داد. این فناوری در یک نمونه اولیه از گوشی گلکسی اس 9 پلاس به کار رفته بود. ویدیوی مربوط به آن را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

در نتیجه سامسونگ اکنون آماده استفاده از این فناوری در محصولات تجاری است. طبق بررسی‌ها در رویداد یاد شده، بهره‌گیری از فناوری SoD سه مزیت مهم دارد:

  • حذف حفره مربوط به اسپیکر روگوشی و کمک به کاهش حاشیه‌های بالای نمایشگر
  • بهبود کیفیت مکالمات به لطف بهبود فرکانس امواج صوتی
  • باز شدن دست سازنده برای پیاده‌سازی استانداردهای مقاومتی به منظور جلوگیری از نفوذ آب

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، به خاطر استراتژی محافظه‌کارانه سامسونگ درباره گوشی های پرچمدار و خودداری از ایجاد تغییرات اساسی در آن‌ها به صورت ناگهانی، احتمال استفاده از یک سبک طراحی کاملا متفاوت در گلکسی S11 همچون پیاده‌سازی ساز و کار دوربین چرخان بسیار کم است. با این حال تغییراتی مثل استفاده از دوربین سلفی زیر نمایشگر را می‌توان در چارچوب تغییرات احتمالی این گوشی در مقایسه با گلکسی S10 گنجاند!

دستیابی به این فناوری نیز دور از انتظار نیست. چندی بعد از این که اعلام شد اوپو مشغول توسعه‌ی فناوری دوربین زیر نمایشگر است، ویدیویی از یک نمونه اولیه مجهز به این فناوری رویت شد. در ادامه گوشی اوپو با دوربین سلفی زیر صفحه نمایش در یک ویدیوی تبلیغاتی رخ نشان داد. البته این شرکت چینی خیلی زود آب پاکی را روی دست کاربران مشتاق ریخت و اعلام کرد از اولین دوربین زیر صفحه نمایش انتظار بالایی نداشته باشید! در هر صورت این فناوری اکنون در دسترس است، هر چند همانند اولیه روزهای معرفی اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر، عملکرد قابل قبولی ندارد. با در نظر گرفتن اصرار بالای کاربران به در اختیار داشتن دوربین‌های سلفی باکیفیت در گوشی پرچمدار خود، سامسونگ باید از پیاده‌سازی چنین راهکاری در گلکسی اس 11 خودداری کرده و تا زمان به بلوغ رسیدن فناوری دوربین زیر نمایشگر، منتظر بماند.

در صورت باور کردن شایعه استفاده از دوربین و اسپیکر زیر نمایشگر در گلکسی اس ۱۱، این محصول شکلی شبیه به طرح مفهومی زیر خواهد داشت. تماشای این رندر سبب شد برای تبدیل شدن دو شایعه بالا به حقیقت دست به دعا برداریم!

گلکسی S11

تراشه گوشی سامسونگ گلکسی اس 11

سامسونگ ساخت تراشه اسنپدراگون 865 کوالکام را بر عهده خواهد داشت و این خبر بسیار خوبی برای غول کره‌ای محسوب می‌شود. سامسونگ طی دو سار اخیر، در رقابت با شرکت TSMC موفق به پیروزی نشد و شرکت نام برده تراشه‌های اسنپدراگون 845 و اسنپدراگون 855 را برای کوالکام ساخت، اما فناوری EUV سامسونگ به حدی پیشرفته است که مجددا نظر کوالکام را برای همکاری با سامسونگ به منظور ساخت تراشه‌ موبایل پرچمدارش در سال 2020 جلب کرده است.

همانند همیشه، نسخه‌ مخصوص بازارهای دو کشور چین و آمریکا از گوشی گلکسی S11 از تراشه شرکت کوالکام قدرت خواهد گرفت و نسخه‌ عرضه شده در دیگر کشورهای دنیا، به تراشه‌ای از سری اگزینوس خود سامسونگ مجهز می‌شود. از طرفی می‌دانیم تراشه 7 نانومتری سامسونگ فناوری ساخت یکسانی با اسنپدراگون 865 خواهد داشت، به این ترتیب فاصله‌ای که اکنون بین نسخه اگزینوس و اسنپدراگون گلکسی اس 10 وجود دارد، از بین خواهد رفت. اسنپدراگون 855 (تراشه نسخه آمریکا و چین گلکسی اس 10) بر اساس فناوری طراحی 7 نانومتری و اگزینوس 9820 (تراشه نسخه جهانی گلکسی اس 10) طبق تکنولوژی طراحی 8 نانومتری ساخته شده است، به همین دلیل اختلاف تقریبا قابل توجهی بین دو نسخه از نظر توان پردازشی وجود دارد.

نکته بسیار مهم درباره تراشه‌های پرچمدار سری اسنپدراگون کوالکام و سری اگزینوس سامسونگ در سال 2020، که هر دو به دست شرکت کره‌ای ساخته خواهند شد، یکپارچه‌سازی یا عدم یکپارچه‌سازی مودم 5G با آن‌ها است. در حال حاضر، مودم داخلی بهترین تراشه موبایل بازار یعنی اسنپدراگون 855، از نسل پنجم شبکه موبایل پشتیبانی نمی‌کند، به همین دلیل در گوشی های هوشمند 5G کنونی از یک مودم پشتیبانی‌کننده از این فناوری به صورت جداگانه در کنار تراشه اصلی استفاده می‌شود.

این کار دردسرهای خاص خود، همچون افزایش ابعاد مادربورد دستگاه، را دارد. حدود دو سال پیش، اسنپدراگون X50 به عنوان اولین مودم 5G موبایلی از سوی کوالکام معرفی شد و اکنون بیشتر گوشی های پشتیبانی‌کننده از این فناوری از مودم موبایل نام برده استفاده می‌کنند.

مودم اگزینوس 5100

به خاطر نیاز به استفاده از یک مودم جداگانه و بازطراحی گوشی، شرکت‌ها تا امروز قادر به پشتیبانی از 5G در پرچمداران خود نبوده و همواره نسخه‌ای خاص از آن، مجهز به یک مودم موبایل 5G، به بازار عرضه کرده‌اند. به عنوان نمونه‌ای از این گوشی ها می‌توان به گلکسی اس 10 5G، وان پلاس 7 پرو 5G و اوپو رینو 5G اشاره کرد. البته شرکت‌هایی همچون ال جی دل به دریا زده و پرچمدار جدید خود (ال جی وی 50) را تنها در یک نسخه، با پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل، به بازار عرضه کردند.

متاسفانه با در نظر گرفتن اخبار، باید در انتظار دو نسخه از تراشه اسنپدراگون 865، مغز متفکر گوشی گلکسی اس ۱۱ سامسونگ، باشیم. نسخه‌ای از این گوشی از 5G پشتیبانی‌ کرده و دیگری، محدود به نسل چهارم شبکه موبایل باقی خواهد ماند. در نتیجه به احتمال زیاد قرار نیست مودم موبایل اسنپدراگون ایکس 55 با چیپست اسنپدراگون 865 یکپارچه‌ شود.

سامسونگ چندی پیش اعلام کرد یکی از برنامه‌های بخش محصولات نیمه هادی این شرکت، یکپارچه‌سازی یک مودم 5G با یک تراشه موبایل (به احتمال زیاد از سری اگزینوس همین شرکت) سریع‌تر از دیگر شرکت‌ها است. ممکن است تلاش سامسونگ برای سرعت دادن به این فرآیند، با در نظر گرفتن بر عهده گرفتن مسئولیت ساخت تراشه پرچمدار بعدی کوالکام، به قرارگیری یک مودم پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل داخل تراشه سامسونگ گلکسی S11 ختم شود.

دوربین سامسونگ سامسونگ گلکسی اس ۱۱

افزایش رزولوشن یکی از مهم‌ترین انتظارات ما از دوربین گلکسی اس 11 است. مجهز شدن به یک سنسور ToF و در نتیجه داشتن ماژول چهارگانه (در مقایسه با دوربین سه گانه گلکسی اس 10)، افزایش توان بزرگنمایی و مخصوصا افزایش تعداد گام‌های سیستم گشودگی دریچه دیافراگم متغیر، دیگر انتظارات ما از دوربین اولین پرچمدار سامسونگ در سال 2020 به شمار می‌روند.

بر اساس اخبار جدید، سیستم گشودگی دریچه دیافراگم متغیر دوربین گلکسی نوت 10 سامسونگ دارای سه حالت بوده و علاوه بر F1.5 (برای عکاسی در زمان نبود نور کافی) و F2.4 (برای افزایش دقت در ثبت جزئیات)، به یک حالت میانه با اندازه F1.8 نیز مجهز خواهد شد. این ویژگی در صورت به کار رفتن در پرچمدار سری نوت امسال، قطعا در گلکسی اس 11 نیز به کار خواهد رفت.

در حالی که رفته رفته گوشی‌سازان بیشتری به استفاده از سنسور رنگی اصلی 40 مگاپیکسلی یا 48 مگاپیکسلی در ماژول دوربین چندگانه پرچمداران خود روی می‌آورند، احتمال مجهز شدن سامسونگ گلکسی اس 11 به یک سنسور 64 مگاپیکسلی بسیار بالا است. حدود دو ماه پیش سنسورهای دوربین جدید سامسونگ با رزولوشن 64 مگاپیکسل و 48 مگاپیکسل معرفی شد. سنسور دارای وضوح تصویر 64 مگاپیکسل ISOCELL Bright GW1 نام داشته و قادر است از طریق ترکیب چهار پیکسل در یک پیکسل، عکس‌های 16 مگاپیکسلی بسیار واضح، دارای نوردهی عالی و پر از جزئیات به ثبت برساند.

این سنسور از فناوری Tetracell بهره می‌برد، به همین دلیل در مقایسه با سنسورهای دارای رزولوشن بالای کنونی، توانایی بهتری برای دریافت نور از محیط و در نتیجه ثبت عکس‌های باکیفیت در شب دارد. نوردهی بهتر، فوکوس خودکار سریع‌تر و بهبود عکاسی اچ دی آر از دیگر ویژگی‌های این سنسور دوربین موبایل 64 مگاپیکسلی به شمار می‌روند. سازنده مدعی است توان حالت عکاسی اچ در آر ISOCELL Bright GW1 چیزی شبیه به درک چشم انسان از محیط اطراف خود است! تصویر زیر با استفاده از یک دوربین مجهز به این سنسور گرفته شده است.

سنسور دوربین 64 مگاپیکسلی

زمان معرفی و عرضه سامسونگ گلکسی اس ۱۱

معرفی گوشی های پرچمدار خاص همچون محصولات پرفروش سری S سامسونگ در نمایشگاه CES مرسوم نیست، به همین دلیل انتظار نداریم گلکسی اس 11 در ابتدای سال 2020 به لاس وگاس آمریکا بیاید. در عوض، معرفی این گوشی در کنگره جهانی موبایل، که اوایل اسفند ماه در شهر بارسلون اسپانیا برگزار می‌شود، از شانس بیشتری برخوردار است.

البته گوشی‌سازان مطرح دنیا همچون سامسونگ، هواوی و ال جی طی چند سال اخیر نشان دادند علاقه زیادی به رونمایی پرچمداران خود در رویدادهای بزرگ ندارند. دلیل آن‌ها برای امتناع از این کار، محو شدن شاهکارهای جدیدشان زیر سایه انبوه خبرهای مربوط به محصولات بالارده و اغلب میان‌رده شرکت‌های رقیب است. می‌توان با در نظر گرفتن روال اخیر سامسونگ پیش‌بینی کرد گوشی های خانواده Galaxy S11 سامسونگ، مدتی بعد از اتمام کنگره جهانی موبایل، احتمالا در فروردین ماه 1399، رونمایی خواهند شد.

آخرین اخبار سامسونگ گلکسی اس ۱۱(Samsung Galaxy S11)