تاریخچه پیکاپ تویوتا هایلوکس

تاریخچه تویوتا هایلوکس، پیکاپ جان‌سخت تکرارنشدنی

در این مطلب نگاهی اجمالی به تاریخچه تویوتا هایلوکس خواهیم داشت؛ به اینکه چطور پیکاپ ژاپنی Hilux به جایگاه افسانه‌ای کنونی خود رسیده است.

پیکاپ هایلوکس، نامی به یاد ماندنی در تاریخ تویوتا بیش از نیم قرن است که روی خط تولید این خودروساز بزرگ ژاپنی قرار دارد و در بیش از 180 کشور سراسر دنیا به فروش می‌رسد. هویت این ساخته استثنائی تویوتا در دوام به‌شدت بالا، عملکرد فوق‌العاده آفرود، تنوع کاربری و فضای داخلی راحت خلاصه می‌شود. در ادامه به‌طور مختصر به مسیری می‌پردازیم که تویوتا هایلوکس برای دستیابی به این شهرت جهانی طی کرده است.

تاریخچه تویوتا هایلوکس

نسل اول؛ آغاز مسیر پیکاپی به یاد ماندنی در تاریخ صنعت خودرو

تاریخچه پیکاپ تویوتا هایلوکس - نسل اول

تویوتا بدون هرگونه سر و صدایی اولین نسل هایلوکس را به تولید رساند. این خودروساز ژاپنی در سال 1968 ایده یک پیکاپ سبک جدید را در ذهن داشت، اما به‌جای اینکه خودش اقدام به تولید آن کند، این کار را به «هینو موتورز» (Hino Motors) سپرد. طبق قرارداد این دو شرکت، هایلوکس در کارخانه هینو موتورز در هامورا ژاپن تولید شد. هایلوکس اولیه که پا به بازار گذاشت، در واقع قرار بود دنباله‌روی پیکاپ‌های بریسکا و لایت استوت باشد.

پیشرانه 1.5 لیتری Hilux نسل اولی که طی دهه 50 میلادی در کامیون بی‌دماغ تویاس به کار رفته بود، خروجی متوسطی داشت. همچنین بدنه آن روی فریمی مجزا سوار شده بود. به‌علاوه اینکه از سیستم تعلیق دوجناغی/فنر مارپیچ در ناحیه جلو و محور ثابت/فنر مارپیچ در ناحیه عقب بهره می‌بُرد. از آنجا که این پایه و اساس هایلوکس به‌عنوان پیکاپی به‌شدت مقاوم را شکل داد، تصمیمی کلیدی از سوی تویوتا بود.

نسل سوم؛ دوره پیشرفت‌های چشمگیر

تاریخچه پیکاپ تویوتا هایلوکس - نسل سوم

تویوتا هایلوکس در طول زمان رشد مطلوبی را تجربه کرد و به دنبال آمار و ارقام قابل توجهی که به جا گذاشته بود، تویوتا در سال 1978 نسل سوم آن را به نمایش گذاشت. در این مقطع این خودروساز ژاپنی تصمیم گرفت که هایلوکس را یک پله بالاتر ببرد و نتیجه این تصمیم، محصولی شد که مشخصات فنی و تجهیزاتی شبیه به سدان‌ها داشت و در همان حال، مثل پیکاپ‌های دیگر برای انجام امور مختلف کارآمد بود.

تویوتا برای نسل سوم Hilux حتی نسخه‌های بیشتری از آن ارائه کرد که طیف گسترده‌تری از رانندگان را پوشش می‌داد. طی این نسل، 3 نسخه با طول استاندارد و 4 نسخه با طول بیشتر برای اولین بار در اختیار مشتریان قرار گرفتند. حتی نسخه بالارده جدیدی با کابین 90 میلی‌متر بلندتر از نسخه استاندارد به نام «دیلاکس» (Deluxe) از راه رسید.

هایلوکس نسل سومی از لحاظ مشخصات فنی تغییری اساسی نسبت به نسل قبل نکرد. این نسل همان پیشرانه 1.6 لیتری نسل قبل را زیر کاپوت خود داشت و سیستم تعلیق دوجناغی در ناحیه جلو آن هم حفظ شد. فنرهای مارپیچ اما جای خود را به میله پیچشی دادند. ضمن اینکه ترمزهای دیسکی برای ناحیه جلو به‌صورت استاندارد برای نسخه دیلاکس و بالاتر از آن ارائه می‌شد.

با این حال، تویوتا نهایتاً اواخر 1979 برای اولین بار از نسخه‌ای دو دیفرانسیل یا چهار چرخ محرک از هایلوکس با یک پیشرانه 2 لیتری رونمایی کرد. حتی علاوه بر این، مدتی بعد اولین نسخه این پیکاپ با پیشرانه دیزل را معرفی کرد که البته در آن زمان فقط با سیستم دیفرانسیل عقب عرضه می‌شد.

نسل هفتم؛ وقتی هایلوکس به کمال می‌رسد

تاریخچه پیکاپ تویوتا هایلوکس - نسل هفتم

تا به اینجا تویوتا در حال آماده‌سازی هایلوکس برای رسیدن به نقطه عطف آن بود. در نهایت هایلوکس با نسل هفتم خود که در سال 2004 برای اولین بار معرفی شد، به این نقطه رسید. این پیکاپ ژاپنی حالا بسته‌ای تمام و کمال از نظر راحتی سواری، فضای کابین، رفاه سرنشینان و… را به دنبال می‌آورْد.

این نسل همچنین اولین نسل Hilux بود که در ژاپن تولید نمی‌شد و تویوتا با تاسیس کارخانه در مناطق مختلف نظیر آرژانتین، مالزی، آفریقای جنوبی و تایلند، محدوده این پیکاپ را گسترده کرد. در پی این اقدام تویوتا، پیکاپ هایلوکس در بیش از 140 کشور ارائه شد و بین پرفروش‌ترین محصولات این خودروساز بزرگ ژاپنی قرار گرفت.

هایلوکس نسل هفتمی بخشی از پروژه IMV (مخفف Innovative Multi-purpose Vehicle به معنای خودرو چندمنظوره نوآورانه) بر شمرده می‌شد. تویوتا طی این پروژه 5 خودرو جدید را روی یک پلتفرم مشترک ساخت که شامل 3 پیکاپ (هایلوکس)، 1 مینی‌ون (اینووا) و 1 اس یو وی (فورچونر) می‌شد. هدف از پروژه هم ارائه محصولات جذاب به مشتریان در سراسر دنیا با محدوده قیمتی مقرون به صرفه بود و تویوتا برای دستیابی به چشم‌انداز خود سیستم‌های تولید و تامین با بیشترین بازدهی را توسعه داد.

نسل هشتم؛ تویوتا هایلوکس امروزی و آینده پیش رو

تاریخچه پیکاپ Hilux - نسل هشتم

11 سال پس از نسل هفتم استثنائی هایلوکس، هشتمین نسل آن به بازار راه پیدا کرد. حالا این پیکاپ ژاپنی در هشتمین نسل خود چیزی جز پیشرفت در همه جوانب، از مشخصات فنی و کیفیت سواری گرفته تا طراحی نداشته است.

هایلوکس در این نسل به اندازه کافی به بلوغ رسیده بود، ولی به چیزی نیاز داشت تا حتی یک قدم دیگر جلوتر برود. بنا به گفته تویوتا، تیم‌های توسعه آن برای اینکه به دیدی دقیق از نیازها و چالش‌های مشتریان دست پیدا کنند، به سراسر دنیا سفر کرده‌اند. آن‌ها در انواع و اقسام جاده‌ها رانندگی کرده‌اند تا بتوانند متوجه شرایط هر کدام از آن‌ها شوند و نهایتاً بازخوردهای مستقیم دریافتی و تجارب خود را در هایلوکس پیاده‌سازی کنند.

هایلوکس در طول عمر خود که به بیش از نیم قرن می‌رسد، به‌طور پیوسته تکامل پیدا کرده است تا حالا جایگاهی ویژه نه تنها بین ساخته‌های تویوتا، بلکه کل پیکاپ‌ها داشته باشد. از اینجا به بعد، تماشای آینده این پیکاپ ژاپنی افسانه‌ای که بیراه نیست آن را تخریب‌ناپذیرترین پیکاپ دنیا بدانیم، باید جذاب باشد. گفتنی است که همین چند وقت پیش مطلع شدیم نسخه هیبرید هایلوکس در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به عرضه می‌رسد.