دومین عمل پیوند قلب خوک

دومین عمل پیوند قلب خوک به انسان هم انجام شد؛ حال بیمار چطور است؟

برخلاف اولین تجربه‌ی پیوند قلب خوک، دومین عمل پیوند قلب خوک در جهان موفقیت آمیز بود و دریافت‌کننده، لارنس فاوست، هم‌اکنون در وضعیت خوبی قرار دارد و قلب او بدون نیاز به هیچ دستگاه حمایتی به‌خوبی کار می‌کند.

براساس بیانیه مطبوعاتی دانشگاه مریلند، لارنس فاوست (Lawrence Faucette) دومین فردی در جهان به‌شمار می‌رود که پیوند قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی را دریافت کرده است. همان تیم جراحی از دانشگاه که برای اولین بار جراحی خود را در سال 2022 روی دیوید بنت انجام دادند، مسئولیت این عمل را نیز برعهده داشتند.

دیوید بنت 57 ساله اولین فردی در جهان بود که قلب یک خوک اصلاح شده ژنتیکی را دریافت کرد، اما عمل او موفقیت‌آمیز نبود و متاسفانه وی دو ماه پس از جراحی درگذشت. جراحان از آقای فاوست برای شجاعت و تمایل او برای دومین عمل پیوند قلب خوک و کمک به پیشرفت دانش جهانی در این زمینه بسیار سپاسگزار هستند.

دومین عمل پیوند قلب خوک

فاوست یک کهنه سرباز نیروی دریایی و از داوطلبان خارجی بود که یک روزنه‌ی امید جدید توسط دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) به او داده شد. پزشکان امیدوارند او به زودی به خانه بازگردد تا با همسر و سایر اعضای خانواده خود وقت بیشتری بگذراند.

قلب وی اکنون به خوبی کار می‌کند و او قادر است به‌خودی خود نفس بکشد. فاوست در مورد این عمل پیوند قلب خوک می‌گوید: «تنها امید واقعی من این است که بتوانم با قلب خوک به زندگی ادامه دهم. موفقیت‌آمیز بودن دومین عمل پیوند قلب خوک سبب حیرت جراحان شد، اما هیچکس نمی‌داند از اینجا به بعد چه اتفاقی خواهد افتاد.» همسر وی اضافه کرد: «ما هیچ توقعی جز این نداریم که زمان بیشتری با هم داشته باشیم. این باهم بودن می‌تواند به سادگی نشستن در ایوان و صرف قهوه با هم باشد.»

دومین عمل پیوند قلب خوک

فاوست بیماری قلبی حاد داشت و نیازمند پیوند قلب بود. وی از قبل بیماری عروق محیطی و عوارض خونریزی داخلی داشت و تیم پیوند ابتدا اعلام کرد که او واجد شرایط پیوند قلب سنتی نیست. اما وی در نهایت پس از شناسایی علائم نارسایی قلبی در بیمارستان بستری شد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مجوز اضطراری را برای عمل پیوند قلب خوک اعطا کرد، همانطور که در سال 2022 برای بنت مجوز داده بود. این مجوز زمانی اعطا می‌شود که یک محصول پزشکی آزمایشی مانند قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی آماده‌ی پیوند با‌شد. این مجوز تنها برای بیمارانی است که با شرایط جدی یا تهدید کننده زندگی دست و پنجه نرم می‌کنند و هیچ گزینه درمانی جایگزینی ندارند. هم‌اکنون بیش از 100 هزار شهروند آمریکایی در انتظار عمل پیوند قلب خوک هستند.

دومین عمل پیوند قلب خوک

شرکت Revivicor مستقر در ویرجینیا، خوک اصلاح‌شده ژنتیکی را برای پیوند Faucette ارائه کرد و در مجموع 10 اصلاح ژنی برای موفقیت این پیوند عضو انجام شد. از 10 ژن ویرایش شده، سه ژن غیرفعال شده برای از بین بردن قند آلفا گال در سلول‌های خون خوک بود که واکنش شدیدی در سیستم ایمنی بدن انسان ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث رد پیوند شود. ۶ ژن انسانی نیز به ژنوم حیوان اضافه شد تا پیوند توسط سیستم ایمنی انسان پذیرفته شود. یک ژن نیز برای کنترل رشد قلب خوک اصلاح گشت.

دکتر محمد محی‌الدین، استاد جراحی در UMSOM، گفت:

ما با ارائه داده‌های مهم جدید در مورد تحقیقات پیش بالینی که توسط FDA درخواست شده است، مسیر آزمایش‌های بالینی را دنبال می‌کنیم. سازمان غذا و داروی آمریکا از داده‌های این مطالعات جدید و همچنین تجربه ما با بیمار اول استفاده کرد تا مشخص کند که ما آماده دومین عمل پیوند قلب خوک به انسان در مرحله نهایی بیماری قلبی هستیم که هیچ گزینه درمانی دیگری ندارد.

بیشتر بخوانید:

بشر در مسیر نامیرا شدن؛ تنها ۷ سال با واکسن سرطان و بیماری‌های قلبی فاصله داریم

براساس گزارش‌ها، هر روز 17 نفر در انتظار پیوند عضو جان خود را از دست می‌دهند و در حال حاضر 104234 زن، کودک و مرد در لیست انتظار پیوند ملی قرار دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*