عجیب ترین فرمان خودرو

عجیب ترین فرمان های خودرو که تاکنون ساخته شده است

امروز به معرفی 10 خودرو می‌پردازیم که عجیب ترین فرمان های صنعت خودروسازی را دارند! این فرمان‌ها ظاهری به‌یادماندنی داشته و بعضا قابلیت‌های فراوانی هم در اختیار راننده قرار می‌دهند.

به‌جز چندین خودرو مفهومی خاص، فرمان جزو لاینفک سایر خودروهاست و تاثیر بزرگی در عملکرد دستگاه دارد. شاید آن‌قدر در طول روز با فرمان سر و کار دارید که فرصت بررسی دقیق‌تر آن را پیدا نکرده‌اید! با این وجود حتما متوجه شده‌اید که از میان خودروهای مختلفی که سوار شده‌اید، برخی فرمان‌های پیشرفته‌تری دارند و قابلیت‌های بیشتری را به راننده ارائه می‌کنند.

در سال‌های گذشته خودروسازان تلاش‌های بسیاری برای طراحی بهینه یا متفاوت خودروهای خود کرده‌اند. برخی سعی کرده‌اند با طراحی منحصربفرد فرمان، اتومبیلشان را از سایرین متمایز کنند و برخی دیگر نیز با افزودن قابلیت‌های گوناگون در صدد دستیابی به این مهم بوده‌اند. به‌طور کلی فرمان خودروهای ارزان قیمت یا پرطرفدار ترکیبی از کاربری و طراحی بصری همه‌پسند را ارائه می‌کنند. با این وجود، خودروهای مفهومی یا اتومبیل‌های لوکس معمولا ضمن ارائه فرمان‌های نرم با طراحی منحصربفرد آن‌ها را از مواد فوق‌العاده مرغوب تولید کرده و قابلیت‌های فراوانی را در آن‌ها تعبیه می‌کنند.

از جمله کارهایی که عموما خودروسازان با هدف ارائه طراحی متفاوت فرمان در خودروهای خود ارائه می‌کنند می‌توان به استفاده از ترکیب رنگ‌های اختصاصی و چشم‌نواز، افزودن کاربری‌های غیرقابل انتظار به فرمان یا طراحی آن در اشکال هندسی عجیب و غریب اشاره کرد. البته برخی از این طرح‌ها به‌حدی رادیکال و متفاوت طراحی شده‌اند که در نهایت کاربری آن‌ها را زیر سوال برده و در نهایت به مدل‌های مفهومی خلاصه شده‌اند!

در گجت نیوز بخوانید:

۱۰ مورد از بهترین و بدترین طراحی فرمان خودروها از معروف ترین خودروسازان جهان

در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا به معرفی 10 مورد از عجیب ترین فرمان های خودرو که تا کنون در صنعت اتومبیل‌سازی مورد استفاده قرار گرفته بپردازیم و هریک را به‌طور مختصر بررسی کنیم.

عجیب ترین فرمان های خودرو که در صنعت اتومبیل‌سازی ساخته شده‌اند

بسیاری از نمونه فرمان‌هایی که در ادامه مشاهده خواهید فرمود صرفا در خودروهای مفهومی به کار رفته‌اند. با این وجود برخی دیگر در اتومبیل‌های تجاری به کار رفته و به تولید انبوه رسیده‌اند.

سیتروئن دی اس – Citroën DS

سیتروئن دی اس

یکی از درخشان‌ترین خودروهای اروپایی پس از جنگ جهانی دوم سیتروئن دی اس است که نمادی از دستاوردهای طراحی و خلاقیت فرانسوی‌ها در صنعت خودروسازی به شمار می‌رود. تک تک المان‌های این خودرو هریک به‌تنهایی عجیب و غریب و خارج از عرف به نظر می‌رسند. با این وجود مجموعه آن‌ها در کنار یکدیگر منجر به شکل‌گیری یک خودروی بدیع و پر از خلاقیت شده است.

بارزترین نکته پیرامون سیتروئن دی اس سیستم تعلیق هیدرولیکی و شگفت‌انگیز آن است. این سیستم با بهره‌گیری از اجزای هیدرولیکی و پنوماتیکی یکی از نرم‌ترین سواری‌های ارائه شده در صنعت اتومبیل‌سازی را به خود اختصاص می‌دهد. همین سیستم هیدرولیکی در سایر بخش‌های خودرو اعم از کلاچ، فرمان و ترمزها هم به کار رفته است.‌ همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این خودروی سیتروئن هم فرمان آن است که هرچند فاقد هر نوع قابلیت منحصربفرد است، اما طراحی بسیار منحصربفرد و چشم‌نوازی دارد. این فرمان به‌واسطه تنها یک تیر از جعبه فرمان بیرون زده؛ به‌طوری که در نگاه اول به نظر می‌رسد با یک فرمان معلق طرف هستیم!

این طراحی عجیب فرمان باعث می‌شود که راننده به‌طور کامل قادر باشد پانل روبروی خود را مشاهده کند.‌علاوه بر این، در صورت رخ دادن سانحه رانندگی نیز این فرمان نخستین بخش از خودرو خواهد بود که جمع شده و به عنوان اولین سیستم ایمنی خودرو ایفای نقش می‌کند. به‌طور کلی این سیستم فرمان با هر متر و مقیاسی عجیب به شمار می‌رود و همین امر آن را به عنصری جالب توجه در طراحی Citroën DS تبدیل کرده است.

مازراتی بومرنگ – Maserati Boomerang

عجیب ترین فرمان خودرو

مازراتی بومرنگ به‌طور کلی طراحی عجیب و غریب و منحصربفردی دارد که در چندین خودرو مختلف منجمله لامبورگینی کونتاش نیز مورد استفاده قرار گرفت. بومرنگ برای نخستین بار در نمایشگاه اتومبیل ژنو به معرض نمایش گذاشته شد و با طراحی خیره‌کننده و آینده‌نگرانه‌اش توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

این اتومبیل که طراحی آن توسط مهندس معروف ایتالیایی جورجتو جیوجیاریو و کمپانی متبوعش Italdesign انجام شده بود، روی شاسی مدل Bora سوار شده و از یک موتور 4.8 لیتری V8 در عقب بهره می‌برد. در کنار طراحی آینده‌نگرانه و بسیار جذاب بدنه خودرو، طراحی کابین دستگاه نیز ترکیبی از ظاهر آشنای همیشگی ابرخودروهای مازراتی و البته ویژگی‌های آینده‌نگرانه را ارائه می‌کرد تا هم لوکس به نظر رسیده و هم مدرن باشد.

جذاب‌ترین بخش طراحی کابین مازراتی بومرنگ را باید سمت راننده آن دانست؛ جایی که فرمان، سرعت‌سنج و المان‌های کنترل خودرو به‌شکلی بسیار جالب کنار هم چیده شده‌اند. فرمان، محوریت باکس کنترل این خودرو است؛ به‌طوری که همه‌چیز، حتی غربیلک راهنما نیز درون جعبه زیر فرمان قرار گرفته است.‌ همچنین در پانل پشت فرمان نیز تمامی نشانگرهای دستگاه قرار گرفته‌اند؛ به‌گونه‌ای که سرعت سنج در وسط واقع شده و سایر نشانگرها نیز اطراف آن را پر کرده‌اند.

متاسفانه خودروی Boomerang تنها در حد یک اتومبیل مفهومی باقی ماند و هرگز به تولید انبوه نرسید. با این وجود پیچیدگی فراوان این سیستم کنترل باعث می‌شد که حتی در صورت تولید هم قیمت این خودرو بسیار بالا رفته و از دسترس بسیاری افراد خارج شود. تنها نمونه تولید شده از این خودرو البته هنوز هر از گاهی در نمایشگاه‌های مختلف ظاهر شده و نگاه‌ها را به خود جلب می‌کند. بنابراین افرادی که به تماشای خودروهای اسپرت کلاسیک ایتالیایی علاقمند هستند، هنوز می‌توانند محو زیبایی Boomerang و طراحی استثنایی آن شوند!

تسلا مدل اس پلید – Tesla Model S Plaid

تسلا مدل اس پلید

کمپانی تسلا اساسا به‌خاطر تفکر خلاقانه و نوآوری‌هایی که در خودروهایش به کار برده به شهرت جهانی رسیده است.‌ تسلا در ابتدا یک استارتاپ کوچک بود و به همین دلیل با بسیاری پیچیدگی‌های مدیریتی خودروسازان بزرگ روبرو نبود. به همین جهت تعبیه قابلیت‌های خلاقانه در خودروهای تسلا بسیار ساده‌تر از اتومبیلی مثل مرسدس بنز بود! این مساله به‌طور کلی نتایج مثبتی در پی داشته و منجر به تعبیه قابلیت‌های خلاقانه‌ای مثل مد رانندگی خودکار (Autopilot) یا مد نگهبان (Sentary Mode) در این خودرو شده است. در عین حال برخی ایده‌های به کار رفته در خودروهای تسلا نیز علیرغم این که در ظاهر جذاب به نظر می‌رسیدند، اما در عمل نتوانستند چندان مورد توجه قرار گرفته و آن‌طور که ایلان ماسک انتظار داشت بدرخشند!

یکی از بارزترین نمونه‌های این خلاقیت‌ها، فرمان به کار رفته در Tesla Model S Plaid است که در حقیقت یک دسته خلبانی به شمار رفته و بیش از آن که یک خودرو را یاد شما بیندازد به یک هواپیمای کوچک شبیه است. با نگاه اول به این فرمان بعید است که یاد فیلم‌های علمی تخیلی فضایی نظیر جنگ ستارگان نیفتید!

فارغ از این که فرمان تسلا دل اس پلید را دوست داریم یا خیر، باید آن را از جمله عجیب ترین فرمان های خودرو که تا کنون ساخته شده، بدانیم. طراحی مستطیلی شکل این فرمان باعث می‌شود که راننده بتواند به‌سادگی نمایشگر روبرویش را مشاهده کند و این مساله قطعا نکته‌ای مثبت به شمار می‌رود. با این وجود بسیاری خریداران این خودرو گزارش داده‌اند که طراحی خاص فرمان آن باعث می‌شود که در رانندگی در سرعت پایین و پارک کردن خودرو دچار مشکل شوند!

هنوز نمی‌توان با قاطعیت نظر داد که آیا فرمان‌های تسلا مدل اس پلید اختراعی شکست‌خورده به شمار می‌روند یا قرار است آینده صنعت خودروسازی را دگرگون سازند!

پونتیاک ترنس اسپرت – Pontiac Trans Sport

عجیب ترین فرمان خودرو

در دهه 90 میلادی، سه مدل از خودروهای ون جنرال موتورز که فاقد هیچ ویژگی بارزی بوده و ظاهری شبیه به جارو شارژی داشتند به محبوبیت رسیدند! این مینی‌ون‌ها البته امروزه کاملا به فراموشی سپرده شده‌اند؛ اما جرقه تولید خودروی کانسپت جذاب پونتیاک ترنس اسپورت را به سر مهندسین وقت جنرال موتورز انداختند.

همانند بسیاری خودروهای مفهومی دیگر، Tans Sport نیز توانست طعم خلاقیت‌های شگفت‌انگیز مهندسین پونتیاک را به علاقمندان بچشاند و چشمه‌ای از توانمندی آن‌ها در طراحی را به معرض نمایش بگذارد. این خودروی مفهومی که در سال 1986 نمایش داده شد، ظاهری شبیه به یک کپسول را ارائه می‌کرد که بسیار مدرن و امروزی طراحی شده بود. همچنین درهای این خودرو نیز رو به بالا باز شده و طراحی آن‌ها با الهام از بال پرندگان انجام شده بود. با این حال در پایان هیچ‌یک از این قابلیت‌های خلاقانه راهی به واقعیت پیدا نکردند!

فرمان عجیب این خودرو یکی از جذاب‌ترین المان‌های داخی آن به شمار می‌رفت. ظاهر این فرمان شباهت زیادی به مازراتی بومرنگ داشته و انگار از آن الهام گرفته بود.‌ قسمت میانی این فرمان پر از کلیدهای مختلف بود و چهار پایه متقارن آن را از جعبه فرمان جدا کرده بودند. صفه نمایش مقابل راننده از نمایشگرهای CRT تشکیل شده بود و تعامل با آن از طریق دکمه‌های متعدد تعبیه شده روی فرمان انجام می‌شد.‌ علاوه بر این، در قسمت راننده نیز یک کامپیوتر با نمایشگر پاپ‌آپ و کیبورد مجزا تعبیه شده بود که پونتیاک ترنس اسپرت را به محصولی فوق‌العاده پیشرفته تبدیل می‌کرد.

تمامی این موارد، Pontiac Trans Sport را به یکی دیگر از خودروهای مفهومی فوق‌العاده جذابی تبدیل کرد که در نهایت راهی به بازار پیدا نکردند و تنها در حد ایده باقی ماندند.

اسپایکر سی 8 – Spyker C8

اسپایکر سی 8

یکی از دقیق‌ترین، جذاب‌ترین و شگفت‌انگیزترین ساخته‌های مکانیکی بشر توسط کمپانی هلندی اسپایکر طراحی شده است. خودروهای این کمپانی علیرغم این که عملکرد فنی بسیار خوبی داشتند، به‌خاطر طراحی باورنکردنی‌شان به شهرت رسیدند.‌ یک نگاه اجمالی به ظاهر و کابین این خودرو به‌طور کلی گویای تفاوت کیفیت و توجه به جزئیات در طراحی و ساخت این خودرو خواهد بود. عنصر غالب به کار رفته در طراحی کابین این اتومبیل جذاب، چرم است که در کنار عناصر آلومینیومی و طرح‌های فوق‌العاده چوبی به کار رفته در برش، ظاهری منحصربفرد برای این اتومبیل به ارمغان آورده است.

این کمپانی که قدمت آن به قرن 19 میلادی بازمی‌گردد، پس از جنگ جهانی اول تعطیل شد؛ اما مجددا در سال 1999 با هدف تولید ابرخودروهای لوکس با استفاده از پیشرانه آئودی احیا شد. پس از این اتفاق، بخش هوایی این کمپانی هم در طراحی خودروهای Spyker با بخش خودرو همکاری کرد؛ به‌طوری که با بررسی کابین، می‌توان مشابهت‌هایی میان آن و هواپیماهای بسیار قدیمی پیدا کرد!

طراحی فرمان خودروی C8 تداعی‌کننده شکل یک ملخ چهار پر هواپیماست. این فرمان از فلز برس‌خورده ساخته شده و اطراف آن شاهد حضور روکش‌هایی چرمی هستیم. این خودرو البته فاقد ایربگ بود. با این وجود کسی از یک خودروی لوکس کلاسیک توقع ندارد اتومبیلی مطابق با استانداردهای روز صعت خودروسازی باشد! این فرمان همچنین نه قابلیت‌های اضافی شگفت‌انگیزی دارد و نه طراحی چندان عجیب و غریبی ارائه می‌کند! در عوض طراحی هلندی این فرمان، هر آنچه از کارآیی و راحتی کم دارد را با القای حس لوکس بودن جبران می‌نماید!

پونتیاک پرسوت – Pontiac Pursuit

پونتیاک پرسوت

پونتیاک را باید یکی از خلاق‌ترین برندهای خودروسازی دهه 80 میلادی بدانیم که گنجینه‌ای از ایده‌های بکر را تقدیم صنعت اتومبیل‌سازی کرده است. البته تمامی این ایده‌ها در نهایت در محصولات تجاری به کار نرفتند. با این وجود برخی از آن‌ها توانستند آغازگر مسیری طولانی و موفق در این صنعت شوند. خودروی مفهومی پونتیاک پرسوت که در سال 1987 رونمایی شد، یکی از جذاب‌ترین و آینده‌نگرانه‌ترین اتومبیل‌های آن زمان به شمار می‌رفت که انگار از دل فرنچایزهای علمی تخیلی مثل روبوکاپ یا Total Recall بیرون آمده بود!

طراحی دسته‌مانند این فرمان، ظاهر سفینه شکل Pursuit را تکمیل کرده و یکی از عجیب‌ترین طرح‌های مفهومی تاریخ اتومبیل‌سازی را شکل داده بود. البته این خودرو به‌جای باتری و موتور برقی، از موتورهای بنزینی سنتی بهره می‌برد و به همین جهت چندان خودروی آینده‌نگرانه‌ای به شمار نمی‌رفت! با این وجود کابین آن شبیه‌ترین چیز به یک سفینه فضایی از دنیای Star Trek به نظر می‌رسید.

در وهله اول، هر چهار چرخ خودروی Pontiac Pursuit فرمان‌پذیر بودند و این مساله، ضمن افزودن پیچیدگی فراوان به طراحی، حساسیت رانندگی آن را نیز بالاتر می‌برد. علاوه بر این، فرمان خودروی نیز تنها 180 درجه به چپ و راست می‌چرخید و از چندین دکمه مختلف اعم از دو D-Pad برای ناوبری کامپیوترهای داخلی دستگاه بهره می‌برد. این D-Pad ها البته در عمل چندان کاربردی نبوده و در مدل‌های بعدی حذف شدند.

البته به جز این بخش از طراحی فرمان، سایر المان‌های آن فوق‌العاده مفید و کاربردی ظاهر شده و در محصولات متعددی به کار گرفته شدند.‌ البته خود خودرو محصول چندان موفقی از آب درنیامد و زودتر از آن‌چه انتظار می‌رفت از مسیر توسعه کنار گذاشته شد.

پاگانی هوایرا – Pagani Huayra

عجیب ترین فرمان خودرو

زمانی که سخن از ابرخودروهای دست‌ساز باشد، کمتر کمپانی‌ای قادر به رقابت با پاگانی و مهندسی پیشرفته و شگفت‌انگیزی است که در این خودروها به کار رفته است. خودروهای پاگانی که زاییده ذهن طراح اسبق کمپانی لامبورگینی، هوراسیو پاگانی هستند، سمبل دقت طراحان به جزئیات به شمار می‌روند و توجه به مهندسی و طراحی ظاهری را به‌طور همزمان سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. نتیجه کار، مدل‌های زوندا و هوایرا بوده که هر دو در شمار خواستنی‌ترین ابرخودروهای تاریخ قرار دارند و با وجود قیمت بالاتر از یک میلیون دلاری خود، فروش بسیار عالی را هم تجربه کرده‌اند.

در ازای پرداخت این هزینه سرسام آور به یک موتور V12 ساخته شده توسط AMG دسترسی خواهید داشت که بیش از 800 اسب بخار توان تولید می‌کند و با بهره بردن از فیبر کربن در طراحی، برای دستیابی به حداکثر سرعت و شتاب بهینه‌سازی شده است.‌ همچنین طراحی این خودروها هم ایتالیایی بودن آن‌ها را فریاد زده و نمونه آن در هیچ کجای دیگر مشاهده نشده است.

فرمان مدل Huayra به هیچ وجه پیچیده نبوده و تکنولوژی‌های خاصی در آن به کار نرفته است. در عوض ظاهر آن به‌حدی شیک و فاخر طراحی شده که باعث شده آن را در لیست عجیب ترین فرمان های خودرو در تاریخ قرار دهیم! حاشیه این فرمان و قسمت وسط آن از چرم پوشیده شده؛ در حالی که در سایر بخش‌های آن شاهد به‌کارگیری آلومینیوم و فیبر کربن هستیم. به جز قسمت پایین فرمان که برای راحتی بیشتر راننده، تخت طراحی شده، سایر بخش‌ها ظاهری معمولی و استاندارد دارند. با این وجود نکته بارز طراحی این خودروی پاگانی، زیبایی مثال‌زدنی آن است که در عین لوکس و کلاسیک به نظر رسیدن، مدرن طراحی شده و حتی از چندین کلید و ایربگ نیز بهره می‌برد. تماشای این فرمان بدون شک علاقمندان به خودروها را به عصر اتومبیل‌های کلاسیک خواهد برد؛ جایی که استفاده از مواد مرغوب و طراحی‌های بدیع مهم‌ترین نکات طراحی برای کابین یک اتومبیل به شمار می‌رفتند.

مرسدس بنز ویژن 111 – Mercedes-Benz Vision One-Eleven

مرسدس بنز ویژن 111

برخی خودروهای مفهومی به‌حدی جذاب طراحی شده‌اند که مشخص است قرار نیست به تولید انبوه برسند و صرفا در مرحله کانسپت باقی خواهند ماند! مرسدس بنز ویژن 111 یکی از آن خودروهاست که مثل بسیاری اتومبیل‌های دیگر این لیست، انگار از آینده آمده است! طراحی کابین این اتومبیل مفهومی پر از قابلیت‌ها و آپشن‌های جذاب و خلاقانه است که اکثرشان فوق‌العاده پیشرفته بوده و برخی هنوز به تولید تجاری نرسیده‌اند!

علاقمندان به خودروهای مرسدس بنز احتمالا مدل C111 کانسپت متعلق به دهه 70 میلادی را به‌خاطر دارند که یک خودروی مفهومی فوق‌العاده پیشرفته به شمار می‌رفت. ویژن 111 در حقیقت نسخه مدرن شده همان خودروست که قصد دارد خلاقیت‌های آن را با قابلیت‌های جدید ادغام کرده و به یک ابرماشین جذاب تبدیل شود. ویژن 111 از یک پیشرانه الکتریکی بسیار پیشرفته و سریع بهره می‌برد که با همکاری AMG ساخته شده و در لبه فناوری خودروهای الکتریکی در حرکت است. این موتور شگفت‌انگیز همچنین درون بدنه‌ای موشک مانند قرار گرفته که با درهای بال عقابی چهره‌ای بی‌رقیب پیدا کرده است.

همچنین بخوانید:

این فرمان عجیب و غریب به خودروهای مرسدس بنز راه پیدا می‌کند

از سوی دیگر اما طراحی داخلی این خودرو بسیار مینیمال صورت گرفته است. اما مرسدس ادعا کرده که این خودرو به یک رابط واقعیت افزوده مجهز خواهد بود تا گزینه‌های فراوانی را پیش روی مخاطبین قرار دهد. جالب‌ترین بخش طراحی داخلی این اتومبیل مفهومی فرمان آن است که یکی از عجیب ترین و جالب ترین فرمان های خودرو در تاریخ به شمار رفته و ظاهری مستطیلی شکل با روکش چرم هم‌رنگ بدنه دارد. در داخل این فرمان چندین کلید بزرگ و دکمه چرخان قرار دارند؛ هرچند که محوریت عملکرد این بخش بر عهده منوی لمسی است که همه تنظیمات مورد نیاز را در مقابل انگشتان راننده قرار خواهد داد. البته این فرمان قابلیت‌های چندان خارق‌العاده‌ای ندارد؛ اما جذابیت بصری آن به‌حدی است که هرکسی یکی از آن‌ها را برای خودروی خود طلب کند!

پونتیاک بنشی – Pontiac Banshee

عجیب ترین فرمان خودرو

نام «بنشی» در ابتدا توسط پونتیاک برای یک خودروی کوپه در دهه 60 درنظر گرفته شد. با این وجود خودروی مورد بحث هرگز به تولید نرسید؛ چرا که بیم آن می‌رفت که جایگاه شورلت کوروت در بازار سوپر اسپرت‌ها متزلزل شود! در نتیجه پونتیاک از نام Banshee برای نامگذاری دیگر محصولاتش در دهه 80 استفاده کرد. یکی از این محصولات که با نام Banshee به بازار عرضه می‌شد، Pontiac Banshee IV بود که در سال 1988 معرفی شد و در نمایشگاه خودروی شیکاگو برای نخستین بار طراحی کم‌نقص و آینده‌نگرانه خود را به معرض نمایش گذاشت!

بدنه این خودرو از فایبرگلاس ساخته شده بود و لوکس بودن را فریاد می‌زد. علاوه بر این، یک موتور چهار لیتری V8 با 32 سوپاپ که توانایی تولید 230 اسب بخار توان را داشت نیز زیر کاپوت آن واقع شده بود.‌ با این حال آنچه پونتیاک بنشی را به محصولی منحصربفرد تبدیل می‌کرد، کابین آن بود که همانند کابین یک هواپیما از کلیدهای متعددی برای کنترل همه‌چیز استفاده می‌کرد! طراحان این خودرو همچنین با هدف کاهش حواس‌پرتی راننده بیش از 20 کلید مختلف را نیز روی فرمان تعبیه کردند. به این ترتیب قابلیت‌هایی نیر تنظیم دمای کابین، تنظیمات پخش موزیک، کروز کنترل و چراغ‌های خودرو از جمله مواردی بودند که دسترسی به آن‌ها به‌سادگی و صرفا از روی فرمان قابل انجام بود.

خودروی Pontiac Banshee اتومبیل واقعا شگفت‌انگیزی بود. با این وجود مشخصا بسیاری بخش‌های آن صرفا با هدف نمایش طراحی شده بود و برای تولید انبوه اصلا مناسب نبود. با این وجود قابلیت‌ها و آپشن‌های به کار رفته در این خودرو بعدها الهام‌بخش بسیاری خودروهای پونتیاک شدند؛ به‌طوری که در بسیاری اتومبیل‌های این کمپانی شاهد فرمان‌هایی پر از دکمه‌های مختلف بودیم. وقتی این طراحی پونتیاک را با فرمان برخی برخی خودروهای مدرن دنیا که از کلیدهای بدسلیقه و بدفرم بهره می‌برند، به‌خوبی متوجه ظرافت این اتومبیل و توجه فوق‌العاده طراحان آن به جزئیات می‌شویم.

لکسوس آر زد 450 ای – Lexus RZ450e

لکسوس RZ450e

خودرو فوق‌العاده دیگری که صاحب یکی از عجیب ترین فرمان ها در صنعت خودروسازی است، نخستین اتومبیل الکتریکی لکسوس به شمار می‌رود که تعدادی از عناصر کلاسیک خودروسازی را با برخی المان‌های مدرن ترکیب کرده است و به محصولی در حد و اندازه نام برند Lexus تبدیل شده است. طراحی بدنه این خودرو اندکی تهاجمی‌تر از چیزی است که در مدل‌های قبلی لکسوس سراغ داشتیم؛ در حالیکه طراحی کابین محافظه‌کارانه‌تر از دیگر لکسوس‌ها انجام پذیرفته است. البته بسیاری بخش‌های این خودرو شبیه به دیگر محصولات لکسوس است. با این حال افزوده شدن موتور الکتریکی آن را به خودرویی متفاوت تبدیل کرده است.

فرمان خودرو Lexus RZ450e یکی از آینده‌نگرانه‌ترین مدل‌های طراحی شده در دنیاست. این فرمان هیچ‌گونه اتصالی به جعبه فرمان نداشته و ورودی‌های کاربر را به سیگنال‌هایی الکتریکی تبدیل می‌کند که میزان چرخش را به سیستم پردازش خودرو و سپس به چرخ‌ها منتقل می‌کند.‌ به این ترتیب برای  دور زدن در یک دوربرگرداندن نیازی به چرخاندن کامل فرمان نخواهید داشت که این مساله پیشرفتی درخور توجه برای این خودرو به شمار می‌رود. البته باید توجه کرد که ورودی دستگاه در سرعت‌های بالا حساسیت کمتری دارد.

به‌طور کلی فرمان لکسوس آر زد 450 ای یکی از عجیب ترین فرمان های خودرو در صنعت اتومبیل‌سازی است که عملکرد بسیار خوبی هم داشته است. با این وجود هنوز برای اظهار نظر در خصوص فراگیری آن در مدل‌های آینده لکسوس و سایر برندها زود است و باید منتظر گذر زمان ماند. آیا رانندگان آماده گذر از فرمان‌های مکانیکی و گرایش به مدل‌های تمام برقی هستند یا خیر؟