آیفون 16 گلکسی اس 24

اپل برای آیفون 16 باید چه درس هایی از سری گلکسی اس 24 بگیرد؟

در فاصله چند ماه مانده تا رونمایی رسمی سری آیفون 16، از گلکسی اس 24 سامسونگ به عنوان بزرگترین منبع الهام اپل یاد می‌شود. این مساله تا چه حد به واقعیت نزدیک است؟

با رونمایی از سری گوشی‌های گلکسی اس 24 سامسونگ، یک سمت از ابرنبرد پرچمداران اپل و سامسونگ در سال 2024 پدیدار شده و اکنون نوبت به اپل رسیده تا دست خود را رو کند. تا کنون شایعات فراوانی پیرامون سری گوشی‌های آیفون 16 اپل منتشر کرده که برخی از آن‌ها قابل باور و تعدادی دیگر نیز دور از ذهن به نظر می‌رسند. در عین حال، نگاهی به پیشرفت‌های سری Galaxy S24 در مقایسه با نسل قبل و قابلیت‌های جدیدی که این گوشی‌ها به دست آورده‌اند احتمالا واقع‌بینانه‌ترین پیش‌بینی از مشخصات احتمالی آیفون 16 را در اختیارمان قرار خواهد داد.

در خصوص مقایسه سری آیفون 16 با گلکسی اس 24 سامسونگ توجه به دو نکته نسبتا متناقض ضروری است. نخست آن که سامسونگ نه از نظر طراحی ظاهری و نه مشخصات فنی هیچ گونه تغییرات انقلابی در نسل جدید پرچمدارانش ایجاد نکرده و شاکله طراحی و عملکرد آن‌ها مشابه نسل گذشته است. بنابراین نیازی نیست کوپرتینویی‌ها چندان به فکر ایجاد تغییرات بزرگ در آیفون 15 خود باشند تا با سری S24 رقابت کنند!

از سوی دیگر اما هر سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا گلکسی اس 24 پذیرای پیشرفت‌های کوچک اما تاثیرگذاری در عملکرد و مشخصات بوده‌اند که با استقبال فراوانی هم روبرو شده و توانسته آن‌ها را به موفقیت خیره‌کننده‌ای برساند. بنابراین اپل باید با پایش این پیشرفت‌ها و دستاوردهای سری اس 24 دنبال ایجاد تغییراتی اثرگذار در نسل جدید باشد.

طبیعتا مهم‌ترین پیشرفت نسل جدید کهکشانی‌های سامسونگ، هوش مصنوعی Galaxy AI و قابلیت‌های منحصربفرد آن است که کاربری این گوشی‌ها را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا داده و توانسته به‌خوبی در دل کاربران این گوشی‌ها جا کند. اپل هم البته از گذشته دستیار مصنوعی دست و پا شکسته خود، سیری را در آیفون‌هایش تعبیه می‌کرد و در هر نسل هم قابلیت‌های آن‌ها را ارتقا می‌داد. با این وجود تی دوآتشه‌ترین طرفدار اپل هم تایید خواهد کرد که این کمپانی در زمینه هوش مصنوعی فرسنگ‌ها عقب‌تر از سامسونگ و گوگل ایستاده است.

حتی اگر هوش مصنوعی را در نظر نگیریم هم سامسونگ پیشرفت بین نسلی قابل توجهی را برای پرچمداران سری Galaxy S24 رقم زده و آن‌ها را از تمامی جهات نسبت به سال گذشته ارتقا داده است. این مساله به معنای آن است که اپل هم باید احتمالا چنین کاری را با پرچمداران سال 2024 خود انجام دهد؛ وگرنه احتمالا قافیه را به رقیب دیرینه واگذار خواهد کرد. کوپرتینویی‌ها البته معمولا سیاست‌های منحصربفرد خود را برای ارتقای نسل‌های مختلف محصولاتش دارند. بنابراین بعید است که این کمپانی منتظر رونمایی از سری اس 24 بوده تا از تغییرات آن الهام بگیرد!

در گجت نیوز بخوانید:
عکاسی با آیفون ۱۶ پرو آسان‌تر می‌شود؛ دکمه شاتر اختصاصی برای دوربین + تصاویر نمایشگر کاغذی TCL؛ ایده جذابی که دوست داریم آن را در آیفون ۱۶ ببینیم آیفون ۱۶ پرو مکس با تکیه بر این قابلیت ها گلکسی اس ۲۴ اولترا را شکست خواهد داد

در عین حال در ادامه سعی داریم به معرفی برخی قابلیت‌ها و پیشرفت‌های سری گلکسی اس 24 بپردازیم که اپل می‌تواند با الهام گرفتن از آن‌ها خانواده آیفون 16 را به محصولاتی محبوب‌تر و موفق‌تر تبدیل کند.

ارتقای شارژدهی باتری

باتری iPhone 16

افزایش شارژدهی باتری نخستین تغییری است که اپل می‌تواند در آیفون‌های 2024 خود ایجاد کند. کره‌ای‌ها امسال البته در زمینه باتری غوغا کردند و علیرغم آن که از یک باتری با همان ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت در پرچمداران امسالشان استفاده کردند، اما به لطف بهره برده از تراشه بهینه‌تر اسنپدراگون 8 نسل 3 موفق شدند شارژدهی آن را به‌طور قابل ملاحظه‌ای نسبت به قبل ارتقا دهند. در تست‌های انجام شده، پرچمدار جدید سامسونگ توانست با با فعال بودن نرخ رفرش تطبیقی صفحه نمایش شارژدهی فوق‌العاده 16 ساعت و 45 دقیقه‌ای را ثبت کند که حدود 4.5 ساعت بیشتر از گلکسی اس 23 اولتراست!

البته لازم به ذکر است که هر دو گوشی آیفون 15 پرو مکس و آیفون 15 پلاس از جمله دستگاه‌های با بالاترین میزان شارژدهی در بازار در سال 2023 به شمار می‌روند. بنابراین نگرانی خاصی در خصوص شارژدهی این پرچمداران اپل وجود ندارد. با این وجود مدل‌های استنادارد و پرو به خاطر ابعاد کوچک‌تری که دارند، طبیعتا از باتری کوچک‌تری هم بهره می‌برند. به همین جهت شارژدهی این دستگاه‌ها صرفا در حدل متوسط ارزیابی شده و فاصله زیادی با بزرگان بازار دارد.

در حال حاضر برخی شایعات به احتمال افزایش ابعاد iPhone 16 Pro اشاره دارند. بنابراین ممکن است اندازه باتری این گوشی هم افزایش پیدا کرده و در نتیجه شاهد ارائه شارژدهی بیشتری از سوی این گوشی باشیم. البته اندازه باتری تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در شارژدهی باتری است و مهم‌ترین عامل در این زمینه، میزان مصرف تراشه دستگاه و عملکرد بهینه آن است که می‌تواند باعث ارتقای فراوان شارژدهی باتری iPhone 16 Pro شود. سامسونگ در سری گلکسی اس 24 خود به‌خوبی این مساله را نشان داده؛ پس چرا اپل نباید برای آیفون 16 خود از یک پرچمداران الهام بگیرد؟

صفحه نمایش روشن‌تر

آیفون 16 گلکسی اس 24

افزایش روشنایی صفحه نمایش هم یکی از مسائل دیگری است که پرچمداران جدید سامسونگ در آن درخشان عمل کرده‌اند. در حال حاضر تمامی کمپانی‌های گوشی‌ساز در دنیا وارد رقابتی نفس‌گیر برای ارائه بیشترین میزان روشنایی صفحه نمایش شده‌اند. بنابراین اپل قطعا مایل نخواهد بود از دیگر گوشی‌سازان اندرویدی عقب بیفتد. به همین دلیل است که سری آیفون 16، خصوصا نسخه‌های پرو باید یکی از روشن‌ترین صفحه نمایش‌های به کار رفته در صنعت گوشی‌سازی را ارائه دهند.

سامسونگ سال گذشته حداکثر میزان روشنایی پرچمداران خانواده گلکسی S23 خود را افزایش داد؛ به‌طوری که هر سه مدل استاندارد، پلاس و اولترا از این گوشی قادر به ارائه حداکثر روشنایی 1750 نیت بودند. در ادامه اپل نیز در سری آیفون 15 خود همین مسیر را پیش گرفته و حداکثر روشنایی را به 2000 نیت رساند. روند افزایش میزان روشنایی صفحه نمایش گوشی‌های پرچمدار در سال 2023 و 2024 توسط وان پلاس و گوگل تکمیل شد تا سرانجام سری گلکسی اس 24 با ارائه حداکثر روشنایی 2600 نیت، حرفی برای گفتن در این زمینه باقی نگذارند. در این میان، مدل اولترا با دستیابی به حداکثر روشنایی 1363 نیت حین فعال بودن روشنایی HDR موفق به ارائه عملکردی بسیار عالی شد.

بر اساس این روند، بسیاری از ما انتظار داریم اپل همچنین میزان روشنایی صفحه نمایش سری آیفون 16 را ارتقا دهد تا بتواند در این زمینه نیز در بالای هرم قرار گیرد و رقبای متعدد اندرویدی خود را کنار بزند.

توقف استفاده از تراشه‌های مختلف در مدل‌های آیفون 16

تراشه موبایل اپل

از سال 2022 و با رونمایی آیفون 14 اپل سیاست استفاده از دو سری پردازنده مختلف در گوشی‌های آیفون را پیش گرفت. این کمپانی در آیفون‌های سری Pro و Pro Max که محصولاتی پریمیوم به شمار می‌رفتند از جدیدترین چیپست‌هایش بهره می‌برد؛ درحالیکه مدل‌های استاندارد و پلاس به تراشه‌های ضعیف‌تر متعلق به نسل قبل مجهز بودند. این سیاست تا کنون انتقادات فراوانی برای اپل در پی داشته؛ چراکه باعث بی‌ارزش به نظر رسیدن مدل‌های ارزان‌تر آیفون می‌شود!

در شرایطی که این کمپانی کوپرتینویی خود را درگیر استفاده از تراشه‌های متفاوت در مدل‌های مختلف آیفون کرده، چیپست‌های اندرویدی پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی را تجربه کرده‌اند و همان‌طور که از لیست قدرتمندترین پرچمداران اندرویدی اخیر هم پیداست به دستاوردهای مهمی دست یافته‌اند. طبق نتایج بنچمارک‌های اخیر، گلکسی اس 24 اولترا سرانجام توانسته پس از مدت‌ها آیفون 15 پرو اپل را از حیث توان پردازشی کنار بزند. این درحالی‌ست که سلطه کهکشانی‌های سامسونگ بر آیفون در تست‌های گرافیکی همچنان ادامه دارد.

البته نکته ارزشمند در خصوص بنچمارک‌های عملکردی نسل جدید گوشی‌های گلکسی اس سامسونگ، نه مدل اولترا، بلکه مدل‌های استاندارد و پلاس هستند که مشابه سری آیفون 15 از تراشه‌های متفاوتی در نواحی مختلف بهره می‌برند. سامسونگ در نسل جدید پرچمدارانش، مدل‌های S24 و S24 Plus عرضه شده در آمریکا را به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 مجهز کرده و سایر مدل‌ها را با تراشه اگزینوس 2400 روانه بازار کرده است! اگر بنچمارک مدل‌های غیر کوالکام این گوشی حاکی از عملکرد ضعیف‌تر آن‌ها در مقایسه با نمونه‌های کوالکام باشد (که احتمالا هست!) مدرک دیگری برای شکست خوردن پروژه استفاده از تراشه‌های متفاوت در مدل‌های مختلف گوشی‌ها در اختیارمان قرار خواهد گرفت!

البته این احتمال وجود دارد که اپل متوجه این قضیه شده باشد؛ چراکه بر اساس برخی شایعات، تمامی چهار مدل آیفون 16 به تراشه جدید A18 مجهز خواهند شد. البته راهکار منطقی برای اپل در این خصوص استفاده از نسخه‌های قدرتمندتر از این تراشه (A18 Pro) در مدل‌های پرو و نسخه‌های پایه در آیفون استاندارد و پلاس است تا هم میان مدل‌های پریمیوم و استاندارد آیفون‌های نسل بعد تفاوت ایجاد شود و هم خریداران مدل‌های پایه حس نکنند دستگاهی قدیمی و از مدافتاده خریداری می‌کنند!

گرایش گسترده به هوش مصنوعی

آیفون 16 گلکسی اس 24

از همان ابتدا می‌شد انتظار داشت که موفقیت یا شکست سری گلکسی اس 24 بیش از هر عامل دیگری به استقبال یا عدم استقبال از هوش مصنوعی Galaxy AI بستگی داشت. اکنون بر اساس بازخوردها و بررسی‌های این پرچمداران می‌توان این گوشی‌ها را موفق دانست! سامسونگ در سال 2024 توانست به‌خوبی قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی را به شکلی کاربردی و قابل درک در کهکشانی‌هایش تعبیه کند و در اختیار عموم کاربران قرار دهد.

به عنوان مثال، قابلیت Circle to Search روش بسیار خلاقانه و کاربردی برای جستجوی هر محتوایی در گوگل را فراهم کرده که بدون نیاز به قطع کردن فعالیت کنونی و باز کردن تب گوگل، صرفا با یک تپ یا ژست حرکتی هر محتوای روی صفحه نمایش را انتخاب کرده و جستجو را انجام می‌دهد. همچنین قابلیت‌های دیگری مثل فرمت کردن هوشمند یا خلاصه کردن نوت‌ها از طریق هوش مصنوعی نیز دیگر کاربری‌های AI به شمار می‌روند که کاربران به‌خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را جایگزین روش‌های خسته‌کننده کنونی در گوشی‌ها کرده‌اند.

بر اساس اخبار موجود در خصوص نسل بعدی آیفون‌ها و سیستم عامل iOS 18، تقریبا مطمئنیم که هوش مصنوعی پررنگ‌ترین بخش سیستم عامل بعدی این کمپانی خواهد بود و مانورهای فراوانی روی آن داده خواهد شد. از طرف دیگر به نظر می‌رسد کوپرتینویی‌ها در صدد این هستند که پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی را تا جای ممکن روی خود گوشی انجام دهند تا از این حیث دست بالاتر را در مقابل سامسونگ و سایر رقبا داشته باشند. انجام پردازش‌های AI روی خود دستگاه دستاورد مهمی خواهد بود که علاوه بر ارتقای امنیت داده‌های کاربران می‌توانند سرعت پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی را نیز افزایش داده و قابلیت‌هایی مثل ویرایش افزودنی تصاویر را سریع‌تر و راحت‌تر در اختیار کاربران آیفون قرار دهد.

در حال حاضر اطلاعات چندانی از جزئیات قابلیت‌های AI نسل بعدی آیفون‌ها در اختیارمان نیست. با این وجود احتمالا در ماه‌های منتهی به رونمایی رسمی از این گوشی‌ها شاهد انتشار جزئیاتی بیشتر از این ویژگی مهم خواهند بود.‌ در عین حال شکی نیست که اپل در طراحی و تعبیه قابلیت‌های هوش مصنوعی در سری آیفون 16 خود نیم نگاهی به سری گلکسی اس 24 داشته است!

جمع بندی؛ آینده برای iPhone 16 کاملا روشن است!

بار دیگر تاکید می‌کنیم که قابلیت‌ها و مشخصات تک تک مدل‌های آیفون 16 احتمالا ماه‌ها قبل از رونمایی سری گلکسی اس 24 نهایی شده بودند؛ چراکه اپل معمولا در تصمیم‌گیری در خصوص افزودن یا حذف قابلیت‌های مختلف در آیفون‌های جدیدش بسیار رادیکال عمل کرده و معمولا تاثیری از سایر برندها نمی‌پذیرد.

با این حال روند رونمایی و عرضه گوشی‌های پرچمدار در سال‌های اخیر را نمی‌توان ندیده گرفت! سامسونگ معمولا پرچمداران سری Galaxy S خود را اوایل هر سال میلادی رونمایی می‌کند؛ در حالی که معرفی آیفون‌های اپل عموما حداقل نه  ماه بعد صورت می‌پذیرد! بنابراین طبیعی است که بسیاری افراد دنبال مقایسه قابلیت‌های پرچمداران جدید سامسونگ و اپل با یکدیگر هستند! بدون شک پرچمداران سری گلکسی اس 24 را به هیچ وجه نمی‌توان گوشی‌هایی انقلابی دانست. با این وجود پیشرفت‌های حاصل شده در آن‌ها به‌حدی خواهد بود که اپل را تحت تاثیر قرار داده و استانداردهای بالاتری را برای خانواده آیفون 16 طلب کند.

همچنین بخوانید:
از آیفون ۱۶ تا پیکسل ۹؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال ۲۰۲۴ منتظرشان هستیم منتظر این ۵ تغییر بزرگ در گوشی های آیفون ۱۶ باشید آیفون ۱۶ پرو مکس و هرآنچه که از پرچمدار بعدی اپل می‌دانیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*