علی بابا و آمریکا

چینی‌ها خشمگین از قرار گرفتن علی بابا در فهرست شرکت‌های بدنام بازار توسط آمریکا

ایالات متحده آمریکا فروشگاه چینی علی بابا را در لیست شرکت‌های بدنام بازار قرار داده و این مورد باعث شده چینی‌ها، به شدت خشمگین شوند.

بسیاری از مردم تصور می‌کردند پایان روزهای دونالد ترامپ در کاخ سفید، پایان جنگ اقتصادی میان ایالات متحده آمریکا و چین نیز باشد. این تفکر اما به شدت خوشبینانه بود و حتی چینی‌ها هم می‌دانستند خبری از کاهش شدت جنگ اقتصادی میان این دو کشور نخواهد بود. چیزی که واضح است، عدم علاقه بایدن به آغاز یک جنگ اقتصادی جدید است. اما به نظر می‌رسد رییس جمهور دموکرات آمریکا هم به هیچ وجه نمی‌خواهد شرایط سختی که برای چین به وجود آمده را از بین ببرد.

آخرین گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند خبری از کاهش تنش‌ها میان چین و آمریکا در این جنگ اقتصادی نیست و حتی گفته می‌شود در سال جاری میلادی، جنگ تکنولوژی میان چین و آمریکا شدیدتر هم خواهد شد. یکی از اقدامات آمریکایی‌ها در این جنگ اقتصادی، قرار دادن فروشگاه اینترنتی معروف علی بالا در لیست شرکت‌های بدنام بود. این اقدام می‌توانند به اعتبار این فروشگاه اینترنتی بزرگ آسیب بزند.

 آیا مرحله‌ای جدید از جنگ اقتصادی چین و ایالات متحده آغاز شده است؟

ایالات متحده آمریکا به تازگی شرکت‌های بزرگی مانند هلدینگ تنست و گروه علی بابا را در لیست شرکت‌های بدنام قرار داد. در این لیست جدید، نام 42 کسب و کار بزرگ آنلاین و 25 کسب و کار فیزیکی دیده می‌شود. شرکت‌های حاضر در این لیست، به دلایلی مانند عدم رعایت حقوق نشان تجاری، کپی رایت و قوانین مالکیت معنوی در این فهرست حاضر هستند. چینی‌ها تا حدی به این اقدامات آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند اما ظاهرا قرار گرفتن ویچت، علی بابا و علی اکسپرس باعث نارضایتی آن‌ها شده است.

جنگ اقتصادی علی بابا

به گفته دفتر USTR، پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی مانند علی بابا، مواردی مانند جعل علائم تجاری را تسهیل می‌کنند. همچنین برخی قوانین کپی رایت و مالکیت معنوی در آن‌ها زیر پا گذاشته می‌شود. همان طور که انتظار دارید، دولت چین مخالف چنین اقدام و اظهار نظری از طرف آمریکا است و در اظهار نظری تازه از ایالات متحده آمریکا درخواست کرده که “تلاش‌ها و پیشرفت‌های جمهوری خلق چین را به طور عینی منعکس کند”.

چین باور دارد به اندازه کافی برای پیشرفت کپی رایت، مالکیت معنوی و … تلاش کرده است

اظهار نظر چینی‌ها به این معنا است که نه تنها از اقدام تازه آمریکایی‌ها راضی نیستند، بلکه باور دارند آمریکا حتی تلاش‌های این کشور در جنگ علیه جعل، اقدامات تهدید کننده قوانین نشان‌های تجاری و مالکیت معنوی و کپی رایت را نیز نادیده می‌گیرد. دولت کشور چین از آمریکا می‌خواهد ارزیابی منصفانه‌تری در این رابطه داشته باشد. چین نمی‌خواهد اقدامات آمریکایی‌ها، تاثیری منفی بر شرکت‌ها و کسب و کارها چینی نداشته باشد.

علی بابا

واکنش رسمی دولت کشور چین، پایان این ماجرا نبود. شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیکی در کشور چین نیز به اقدام تازه آمریکایی‌ها واکنش نشان داده‌‌اند. شرکت علی بابا در این رابطه اعلام کرده است در تلاش است تا با قوانین دولت‌های مختلف سازگاری بیشتری داشته باشد و از قوانین کپی رایت حمایت بیشتری کند.

با این که علی بابا می‌خواهد هر طور شده روابطش با آمریکایی‌ها را بهبود ببخشد، شرکت تنست به طور واضح مخالفت خود با تصمیم ایالات متحده را نشان داد. این غول دنیای بازی‌های ویدئویی باور دارد تاکنون تمام نیرویش را برای بررسی، حل ایرادات و مشکلات اعلام شده به کار گرفته است. البته این شرکت هم در ادامه اعلام کرد به حل مشکلات در اولین فرصت تعهد می‌دهد.

هر چند اقدام جدید آمریکایی‌ها علیه شرکت‌های چینی مانند قدمی برای شدیدتر کردن جنگ به نظر می‌رسد اما حداقل این اقدام، آسیب مستقیمی به شرکت‌های حاضر در لیست نخواهد زد. پس جریمه‌ای برای این شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است. با این حال ممکن است اعتماد عمومی نسبت به این شرکت‌ها تا حدی کاهش یابد و به طور غیرمستقیم، این شرکت‌ها آسیب ببینند.

شرکت‌های چینی نمی‌خواهند قربانیان جنگ اقتصادی باشند

سرمایه گذاری هواوی

علی بابا، تنست و دیگر شرکت‌های چینی علاقه‌ای به قربانی شدن در این جنگ اقتصادی ندارند. شرکت هواوی با تمام عظمتش، آسیب شدیدی از تحریم‌های ایالات متحده دید و دیگر شرکت‌های چینی، می‌خواهند هر طور شده از سرنوشتی همانند هواوی فرار کنند. با این که دولت چین از اقدام آمریکا عصبانی است اما حداقل در مقایسه با تحریم‌هایی که علیه ZTE و هواوی صورت گرفت، قرار گرفتن نام چند شرکت در لیست شرکت‌های بدنام نمی‌تواند به آن‌ها آسیب زیادی بزند. باید دید در آینده، نتیجه این جنگ اقتصادی چه خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*