تب کریمه کنگو

تب کریمه کنگو در عراق جان 7 نفر را گرفت؛ مراقب باشید

با شروع فصل تابستان و گرما سر و کله برخی بیماری‌ها از جمله تب کریمه کنگو پیدا شده است. این بیماری تاکنون جان 7 نفر را در عراق گرفته است.

هر ساله با گرم شدن هوا و فرارسیدن تابستان، بیماری تب کریمه کنگو نیز سر و کله‌اش پیدا می‌شود و رعب و وحشتی در دل مردم می‌افکند. مقامات بهداشتی استان ذی قار عراق به تازگی اعلام کرده‌اند که از اوایل سال میلادی گذشته تا به امروز حدود 7 نفر بر اثر تماس با دام‌های آلوده جان باخته‌اند.

تب کریمه کنگو باز هم قربانی گرفت!

به گفته وزارت بهداشت عراق این موضوع در دست بررسی است و باید تمهیداتی برای مبارزه با آن فراهم کرد. روز گذشته حسین ریاض، مدیر بهداشت عمومی استان ذی قار از جان باختن هفت نفر عراقی بر اثر تب خون‌ریزی دهنده کریمه کنگو خبر داد و خاطرنشان کرد که هشتمین نفر نیز اوضاع جسمانی وخیمی دارد.

تب کریمه کنگو

گفتنی است که استان ذی قار در جنوب عراق واقع شده و ترکیب جمعیتی این استان روستایی و عشایری است. طبیعتا به علت جمعیت بالای عشایر و روستایی این منطقه، عمده فعالیت آنها پرورش دام‌هایی مانند گوسفند، گاو، گاومیش و بز است که همگی به اتفاق از ناقلان این بیماری منحوس هستند.

طبق اعلام حسین ریاض، تمامی جان باختگان این بیماری در استان ذی قار در دامداری مشغول به فعالیت بوده‌اند و آخرین مورد مرگ و میر ناشی از آن نیز اوایل سال 2022 گزارش شده است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید بیماری تب کریمه کنگو از طریق کنه منتقل و باعث خونریزی شدید می‌شود. مقاله اقدامات ضروری برای پیشگیری از تب کریمه کنگو را می‌توانید در ادامه بخوانید.

کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند پس از تماس با خون آلوده که ناشی از ذبح دام است، ناقل بیماری خواهند شد. از دیگر راه‌های انتقال این بیماری می‌توان به برخورد با ترشحات دام، خون، اندام‌ها یا سایر مایعات بدن فرد آلوده اشاره کرد. این تب متاسفانه در بدن انسان تبدیل به بیماری شدیدی می‌شود و فرد مبتلا به محض این که دچار آن می‌شود باید در بیمارستان بستری شود.

تب کریمه کنگو

از جمله علائم این بیماری می‌توان به تب بالا، دردهای عضلانی، سردردهای شدید و خونریزی عمومی اشاره کرد. حدود 10 الی 40 درصد از افراد مبتلا جان خود را از دست می‌دهند. آن طور که آقای ریاض مطرح می‌کند، مشخص نیست که تاکنون چه تعداد دام ناقل این بیماری هستند و احتمالا این دام‌ها بدون بررسی و معاینات پزشکی از منطقه‌ای به منطقه دیگری منتقل شده‌اند.

پس از حواشی پیش آمده و شیوع تب کریمه کنگو در این استان، سیف البدر، سخنگوی وزارت بهداشت عراق صحت این اخبار را تأیید کرد و اطمینان خاطر داد که موضوع در حال پیگیری و در دست بررسی است.

دو سال پیش این بیماری در ایران نیز موجب جان باختن 5 نفر از هم وطنان شد. استان‌هایی مانند گیلان و سیستان و بلوچستان از قربانیان تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو بودند. نام این بیماری ویروسی از مشاهده همزمان آن در کریمه و کنگو گرفته شده است. لازم به ذکر است که این بیماری واکسن ندارد و تنها دارویی به نام ریباویرین برای آن تجویز می‌شود. این دارو که برای درمان هپاتیت C به کار می‌رود، می‌تواند تا حدودی مرگ و میرها را کاهش دهد.

تب کریمه کنگو

در همین راستا و با آغاز شدن فصل گرما رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کرمان در خصوص این بیماری هشدار داد و خاطرنشان کرد که تب کریمه کنگو مشترک میان انسان و دام است و یکی از عاملان اصلی ابتلا، کنه خواهد بود. خانم آمنه زینلی در ادامه افزود:

نظارت بر کشتار دام در کشتارگاه‌ها و پرهیز از کشتار غیر مجاز و سم پاشی دام‌ها و اماکن دامی یکی از مهم‌ترین عوامل پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو و اولویت‌های شبکه دامپزشکی است.

به گفته آمنه زینلی علاوه بر این که باید جلوی کشتار خارج از کشتارگاه را گرفت و از مصرف چنین گوشت‌هایی خودداری کرد، می‌بایست از مصرف نیم پخته جگر نیز پرهیز شود. وی در پایان تأکید کرد که راه‌های انتقال این بیماری شامل تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده هنگام ذبح، گزش کنه یا دستکاری و له کردن آن با دست بدون پوشش، تماس با خون، ترشحات و نمونه‌های بافتی بیمار آلوده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*