مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس

مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس؛ غول‌های چینی و آمریکایی روبروی هم

ما با مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل – Xiaomi 13 Pro vs iPhone 14 Pro Max به شما در انتخاب بهترین گوشی جهان کمک می‌کنیم.

شرکت شیائومی شب گذشته رسماً از جدیدترین گوشی پرچمدار خودش، شیائومی ۱۳ پرو رونمایی کرد. این محصول به چیپست جدید کوالکام، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ مجهز است که در چینش هسته‌های CPU و ارائه فناوری رهگیری پرتو پیشرفت‌های چشمگیری نسبت به نسل قبلی داشته است. در واقع اکنون می‌توانیم آن را پرقدرت‌ترین گوشی اندرویدی حال حاضر بازار بنامیم.

اما این لقب باعث قلقلک طرفداران اپل شده است. چرا که آن‌ها معتقدند هیچ گوشی اندرویدی نمی‌تواند آیفون ۱۴ پرو مکس که جدیدترین پرچمدار سال ۲۰۲۲ اپل است را شکست دهد. هنوز گوشی شیائومی به دست ما نرسیده که بخواهیم نسبت به آن موشکافی کنیم، اما حداقل می‌توان از مشخصات فنی روی کاغذ آن برای مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل استفاده کرد. در ادامه با ما همراه باشید.

مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس

جدول مشخصات فنی

مدل گوشیشیائومی ۱۳ پروآیفون ۱۴ پرو مکس
ابعاد و وزن۱۶۲.۹ در ۷۴.۶ در ۸.۴ میلی‌متر (نسخه سیلیکون پلیمری) و ۸.۷ میلی‌متر (نسخه سرامیکی)

۲۱۰ گرم (نسخه سیلیکون پلیمری) یا ۲۲۹ گرم (نسخه سرامیکی)

۱۶۰.۷ در ۷۷.۶ در ۷.۹ میلی‌متر

۲۴۰ گرم

گواهی ضد آبIP68 مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقهIP68 مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۶ متری به مدت ۳۰ دقیقه
نمایشگرLTPO OLED
ابعاد ۶.۷۳ اینچ
1440×3200 پیکسل
یک میلیارد رنگ، اوج روشنایی ۱۹۰۰ نیت
محافظ شیشه Corning Gorilla Glass Victus
LTPO Super Retina XDR OLED
ابعاد ۶.۷ اینچ
رزولوشن 1290×2796 پیکسل
نرخ رفرش ۱۲۰ هرتزی
اوج روشنایی ۲۰۰۰ نیت
HDR10 و Dolby Vision
محافظ شیشه Ceramic Shield
نمایشگر همیشه روشن
سیستم عاملاندروید ۱۳ و رابط کاربری MIUI 14iOS 16
چیپست۴ نانومتری اسنپدراگون ۸ نسل ۲ کوالکام۴ نانومتری Apple A16 Bionic
اسلات کارت حافظهخیرخیر
حافظه داخلی و رم۱۲۸ گیگ – ۸ گیگ
۲۵۶ گیگ – ۸ گیگ
۲۵۶ گیگ – ۱۲ گیگ
۵۱۲ گیگ – ۱۲ گیگ
فناوری حافظه UFS 4.0
۱۲۸ گیگ – ۶ گیگ
۲۵۶ گیگ – ۶ گیگ
۵۱۲ گیگ – ۶ گیگ
۱ ترابایت – ۶ گیگ
فناوری حافظه NVMe
دوربین پشتیاصلی: ۵۰.۳ مگاپیکسلی، f/1.9، لنز ۲۳ میلی‌متری واید، اندازه سنسور ۱ اینچی، فوکوس خودکار تشخیص فاز DualPixel، فوکوس خودکار لیزری، لرزشگیر اپتیکال OIS

تله فوتو: ۵۰ مگاپیکسلی، f/2.0، لنز ۷۵ میلی‌متری، فوکوس خودکار تشخیص فاز، زوم ۳.۲ برابری اپتیکال

اولترا واید: ۵۰ مگاپیکسلی، f/2.2، لنز ۱۴ میلی‌متری، زاویه ۱۱۵ درجه‌ای، فوکوس خودکار

فیلمبرداری 8K با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه

فیلمبرداری 4K با نرخ ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه

فیلمبرداری +HDR10

اصلی: ۴۸ مگاپیکسلی، f/1.8، لنز ۲۴ میلی‌متری، اندازه سنسور ۱/۱.۲۸ اینچی، فوکوس خودکار تشخیص فاز dual pixel، لرزشگیر OIS سنسور شیفت

تله فوتو: ۱۲ مگاپیکسلی، f/2.8، لنز ۷۷ میلی‌متری، فوکوس خودکار تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال OIS، زوم اپتیکال ۳ برابری

اولترا واید: ۱۲ مگاپیکسلی، f/2.2، لنز ۱۳ میلی‌متری، زاویه ۱۲۰ درجه‌ای، فوکوس خودکار تشخیص فاز dual pixel

سنسور تشخیص عمق TOF 3D LiDAR

فیلمبرداری 4K با نرخ ۲۴/۲۵/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه

فیلمبرداری Dolby Vision HDR

فیلمبرداری ProRes

فیلمبرداری Cinematic Mode

دوربین جلو۳۲ مگاپیکسلی واید

فیلمبرداری 1080p با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه

۱۲ مگاپیکسلی واید، لرزشگیر اپتیکال OIS

سنسور تشخیص عمق/تشخیص چهره SL 3D

فیلمبرداری HDR و Cinematic Mode
فیلمبرداری 4K با نرخ 24/25/30/60 فریم بر ثانیه

اسپیکراستریواستریو
اتصال بی‌سیموای فای 6E
بلوتوث ۵.۳
مادون قرمز
NFC
وای فای ۶
بلوتوث ۵.۳
NFC
سیستم امنیتیحسگر اثر انگشت اپتیکال زیر صفحهسیستم تشخیص چهره پیشرفته Face ID
باتری۴،۸۲۰ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سریع سیمی ۱۲۰ وات، ۱۰۰ درصد در ۱۹ دقیقه
شارژ سریع بی‌سیم ۵۰ وات، ۱۰۰ درصد در ۳۶ دقیقه
شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ وات
۴،۳۲۳ میلی‌آمپر ساعتی
شارژ سیمی ۲۹ وات، ۵۰ درصد در ۳۰ دقیقه
شارژ بی‌سیم ۱۵ وات مغناطیسی MagSafe
شارژ بی‌سیم ۷.۵ وات استاندارد Qi
رنگ‌بندیآبی، مشکی، سفید، سبز نعناییمشکی فضایی، نقره‌ای، طلایی، بنفش عمیق

طراحی و نمایشگر

از نظر طراحی و ساخت، دو گوشی در دو دنیای متفاوت قرار دارند. اپل قاب پشتی گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس را شبیه به نسل قبلی آن طراحی کرده است. این شامل بدنه شیشه‌ای پشتی با محافظ کورنینگ که ماژول دوربین با سه سنسور اصلی، یک سنسور تشخیص عمق و یک فلاش LED در گوشه سمت چپ آن قرار گرفته است. سنسورهای دوربین روی این قاب برآمده به سمت بیرون هستند. خود ماژول هم با فریمی که دورش کشیده شده، از قاب پشتی جدا شده است. فریم میانی گوشی از فولاد ضد زنگ است و اپل آن را به صورت نوک تیز کاملاً مسطح طراحی کرده است.

مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس

وقتی گوشی را برمی‌گردانید، یک نمایشگر با فریم‌های هم اندازه در چهار طرف را مشاهده می‌کنید، در حالی که این نمایشگر گوشه‌های گرد و صیقلی شده‌ای دارد که ظاهر جذابی به آن بخشیده است. اپل ناچ عریض بالای صفحه نمایش گوشی‌هایش را در این مدل با یک حفره جایگزین کرده که البته باز هم همچنان خیلی عریض‌تر از حفره استاندارد روی گوشی‌های دیگر است. عمده دلیل آن هم ناتوانی اپل در پنهان کردن تجهیزات سیستم تشخیص چهره سه بعدی Face ID در زیر نمایشگر است.

در آن سمت یک گوشی پرچمدار اندرویدی به نام شیائومی ۱۳ پرو را مشاهده می‌کنید که قاب پشتی آن در دو نسخه سرامیکی و سیلیکون پلیمری شبیه به چرم طراحی شده است. وزن هر دو نسخه این گوشی کمتر از آیفون اپل است، ولی در عوض ضخامت کمتری دارد. قاب پشتی این گوشی هم طراحی ساده‌ای دارد و فقط یک ماژول مربعی مشکی رنگ در گوشه چپ قاب قرار دارد که برخلاف آیفون، سنسورها در زیر یک شیشه محافظت می‌شوند. فریم میانی این گوشی هم به صورت منحنی طراحی شده است.

نمایشگر این گوشی حاشیه‌های بسیار باریکی در بالا و پایین خودش می‌بیند و از دو طرف به طرف عقب خم شده تا هیچ فریمی دیده نشود. ماژول دوربین سلفی هم داخل حفره بسیار کوچکی روی نمایشگر تعبیه شده که شاید در حین استفاده اصلاً متوجه حضور آن هم نشوید.

مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس

در مجموع از نظر طراحی کلی گوشی آیفون ایده‌آل‌تر و زیباتر است. کیفیت ساخت آن بالاتر به نظر می‌رسد و در دست گرفتن آن حس خوبی را به شما منتقل خواهد کرد. حتی مقاومت آن در برابر آب هم بیشتر است (۶ متر در مقایسه با ۱.۵ متر) و این یعنی با خیال آسوده‌تری می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید. در مورد کیفیت نمایشگر هم باید گفت که آیفون اوج روشنایی بیشتری را ارائه می‌کند و قابلیت نمایشگر همیشه روشن را در اختیار کاربرانش می‌گذارد. مواردی که می‌تواند باعث برتری آن نسبت به رقیب شود.

سخت‌افزار و نرم‌افزار

در قلب تپنده iPhone 14 Pro Max چیپست ۴ نانومتری سفارشی A16 Bionic ساخت کمپانی اپل حضور دارد که پردازنده مرکزی ۶ هسته‌ای شامل ۲ هسته ۳.۴۶ گیگاهرتزی و ۴ هسته ۲.۰۲ گیگاهرتزی مغز متفکر آن است. علاوه بر این پردازشگر گرافیکی این تراشه نیز ۵ هسته‌ای بوده و توان بالایی را ارائه می‌کند.

در مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس ، نماینده شیائومی از جدیدترین چیپست پرچمدار کمپانی کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۲ قدرت می‌گیرد که آن هم از فناوری ۴ نانومتری استفاده می‌کند. معماری هسته‌های این تراشه ۸ هسته‌ای است و چینش آن‌ها را هم ۱ هسته ۳.۲ گیگاهرتزی، ۲ هسته ۲.۸ گیگاهرتزی، ۲ هسته ۲.۸ گیگاهرتزی دیگر و ۳ هسته ۲.۰ گیگاهرتزی تشکیل می‌دهد.

ظرفیت رم گوشی آیفون ۶ گیگابایت است، اما حافظه‌های داخلی متنوع ۱۲۸،۲۵۶،۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت از نوع NVMe را ارائه می‌کند. مثل نسل‌های قبلی خبری از اسلات کارت حافظه روی این گوشی نیست و این یعنی امکان ارتقا حافظه در آن وجود نخواهد داشت.

مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس

اما ظرفیت رم گوشی شیائومی بسته به مدل انتخابی کاربر ۸ یا ۱۲ گیگابایت خواهد بود. برای حافظه داخلی هم باید بین ۱۲۸ ، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت یک نسخه را انتخاب کنید. فناوری این حافظه UFS 4.0 است و درست مثل گوشی اپل فاقد اسلات کارت حافظه میکرو اس‌دی است.

فناوری وای فای در گوشی شیائومی Wi-Fi 6E است، در حالی که آیفون نسخه قدیمی‌تر Wi-Fi 6 را ارائه می‌کند. اما هر دو به بلوتوث ۵.۳ مجهز هستند و NFC را هم ارائه می‌کنند. در حالی که شیائومی ۱۳ پرو یک فرستنده مادون قرمز اضافه‌تر دارد. تفاوت مهم دیگری که در این دو گوشی وجود دارد، سیستم امنیتی آن‌ها برای باز کردن قفل صفحه است. جایی که اپل از تشخیص چهره پیشرفته فیس آیدی استفاده می‌کند و حسگر اثر انگشتی را روی آیفون ۱۴ پرو مکس نمی‌بینیم. در آن سو حسگر اثر انگشت روی گوشی شیائومی ۱۳ پرو هم دیده نمی‌شود، ولی نگران نباشید آن در زیر نمایشگر گوشی نهفته است. فقط کافیست انگشتتان را روی نمایشگر بگذارید تا به سرعت قفل صفحه را بشکند.

از نظر سیستم عامل هم این دو گوشی در دو دنیای متفاوت قرار دارند. Xiaomi 13 Pro یک گوشی اندرویدی مجهز به سیستم عامل اندروید ۱۳ و پوسته سفارشی MIUI 14 خودش است. این گوشی می‌تواند حداکثر تا ۳ سال آپدیت‌های اندروید را دریافت کند. در آن سمت جدیدترین مدل آیفون به سیستم عامل اختصاصی iOS 16 اپل مجهز است که به اعتقاد بسیاری طراحی رابط کاربری زیباتری نسبت به اندروید دارد. هرچند که این یک موضوع کاملاً سلیقه‌ای است و فقط خود شما باید در مورد استفاده از هر یک تصمیم بگیرید. ولی آیفون‌های اپل پشتیبانی نرم افزاری بسیار بهتری دارند. به طوری که iPhone 14 Pro Max می‌تواند حداقل تا ۶ سال آینده هم بروزرسانی‌های سیستم عامل آی او اس را دریافت کند.

اپل همچنین با استفاده از یک تکنیک نرم افزاری به نام جزیره پویا (Dynamic Island)، کاری کرده تا حتی بریدگی بالای نمایشگر هم جذاب به نظر برسد و کاربردی باشد. در مقاله بررسی آیفون 14 پرو ؛ بهترین آيفون تاریخ اپل می‌توانید بیشتر با این ویژگی آیفون آشنا شوید.

باتری و شارژ

از نظر باتری دو گوشی در وضعیت تقریباً یکسانی قرار دارند. این درست است که گوشی شیائومی ظرفیت باتری بیشتر ۴،۸۲۰ میلی‌آمپر ساعتی را نسبت به باتری ۴،۳۲۳ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ارائه می‌کند، اما بهینه‌سازی سیستم عامل iOS در‌ آیفون باعث شده مصرف انرژی مدیریت بهتری شود. در نتیجه شارژدهی هر دو گوشی تقریباً یکسان است.

تفاوت اصلی در سرعت شارژ باتری این دو است. جایی که باتری گوشی شیائومی به لطف فناوری شارژ سریع ۱۲۰ وات سیمی می‌تواند در عرض تنها ۱۹ دقیقه شارژ شود. شارژ بی‌سیم ۵۰ واتی آن هم سرعت خارق‌العاده‌ای داشته و برای شارژ ۱۰۰ درصدی تنها به ۳۶ دقیقه زمان احتیاج دارد. این گوشی شارژ بی‌سیم معکوس ۱۰ واتی را هم ارائه می‌کند که به لطف آن می‌توانید دیگر لوازم جانبی مثل هندزفری بی‌سیم خود را شارژ کنید.

مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس

آیفون هر چقدر هم که در دیگر موارد از گوشی‌های اندرویدی جلوتر باشد، در زمینه سرعت شارژ پشت سر آن‌ها قرار دارد. پرچمدار فعلی اپل به صورت سیمی بیش از ۱ ساعت زمان احتیاج دارد تا شارژ کامل شود. این زمان وقتی از شارژ بی‌سیم مغناطیسی ۱۵ وات MagSafe استفاده کنید به نزدیک ۲ ساعت افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر خیلی حوصله منتظر ماندن برای شارژ شدن گوشی را ندارید، آیفون‌ها انتخاب ایده‌آلی نیستند. اما فراموش نکنید که آیفون ۱۴ پرو مکس یکی از برترین گوشی‌های جهان از نظر شارژدهی است. این یعنی با هر بار شارژ، مدت زمان زیادی را می‌توانید از گوشی خود استفاده کنید.

پورت شارژ این گوشی‌ها هم حتی با یکدیگر متفاوت است. شیائومی مثل هر گوشی اندرویدی دیگری که در بازار وجود دارد، از پورت USB-C استفاده می‌کند. اما در آن سمت اپل علیرغم تمام تهدیدهایی که از سوی اتحادیه اروپا می‌بیند، همچنان به استفاده از پورت اختصاصی لایتنینگ روی گوشی‌هایش مصمم است. البته شنیده‌ایم که سال آینده این شرکت ناچار به پیروی از قوانین وضع شده اتحادیه اروپا و در نتیجه استفاده از پورت شارژ تایپ C روی آیفون‌ها است. اپل با این کار بازار لوازم جانبی انحصاری خودش را از دست می‌دهد و غول آمریکایی هم از ترس همین است که حتی آیفون ۱۴ را هم با پورت لایتنینگ طراحی کرده است.

دوربین

دوربین، بخشی است که هر دو این گوشی‌ها در موردش ادعا می‌کنند. اپل برای نخستین بار یک سنسور ۴۸ مگاپیکسلی را جایگزین سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اصلی در سیستم دوربین گوشی‌های آیفون کرد. این دوربین از سیستم لرزشگیر پیشرفته مجهز است و فوکوس خودکار را هم ارائه می‌کند. در حالی که یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی تله فوتو با زوم ۳ برابری و لرزشگیر اپتیمال و همینطور یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض ۱۲۰ درجه‌ای با فوکوس خودکار آن را همراهی می‌کنند. گوشی آیفون می‌تواند عکس‌های بسیار باکیفیتی را خصوصاً در شب ثبت کند. علاوه بر این با کیفیت 4K فیلمبرداری می‌کند. در یک کلام می‌توان گفت که همه به دوربین آیفون علاقه‌مند هستند.

گوشی iPhone 14 Pro Max

بیشتر بخوانید:

دوربین آیفون 14 پرو واقعاً دست کمی از یک دوربین سینمایی ندارد + ویدیو

اما در مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس ، پرچمدار چینی ادعای بزرگی را در بخش دوربین دارد. این گوشی از یک سنسور اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با ابعاد بزرگ ۱ اینچی استفاده می‌کند که قدرت عمق‌سنجی دوربین‌های حرفه‌ای DSLR را به آن بخشیده است. این یعنی گوشی شیائومی به لطف سنسور بزرگ دوربینش می‌تواند عکس‌های پرتره‌ای با تشخیص عمق سخت افزاری، به جای تکنیک‌های نرم افزاری که دیگر گوشی‌ها استفاده می‌کنند بگیرد. دو سنسور ۵۰ مگاپیکسلی دیگر که یکی از آن‌ها تله فوتو با زوم ۳.۲ برابری اپتیکال و دیگری فوق عریض ۱۱۵ درجه‌ای با فوکوس خودکار است هم روی قاب پشتی گوشی نقش بسته‌اند.

بیشتر بخوانید:

نمونه تصاویر دوربین شیائومی 13 پرو قدرت بالای دوربین ۱ اینچی آن را به رخ رقبا می‌کشد + گالری عکس‌ها

گوشی شیائومی می‌تواند با رزولوشن 8K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه‌ای فیلمبرداری کند. در حالی که آیفون حداکثر با وضوح 4K و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم‌ها را ضبط می‌کند. اما اپل نوآوری‌هایی را در بخش فیلمبرداری پرچمدار خودش به کار برده که دیگر گوشی‌ها از آن محرومند. یکی از آن‌ها فیلمبرداری ProRes است که در واقع فیلم خام مناسب مونتاژ حرفه‌ای را ارائه می‌کند. دیگری هم Cinematic Mode است که به شما اجازه می‌دهد نقطه فوکوس را در فیلمی که می‌گیرید انتخاب کرده و در لحظه تغییر دهید. این ویژگی را معمولاً در فیلم‌های سینمایی می‌توان دید. به همین خاطر هم اپل نام این حالت را Cinematic Mode گذاشته است.

جمع‌بندی

شیائومی در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ از پرچمدار جدید گوشی‌هایش Xiaomi 13 Pro رونمایی کرد. این گوشی امکانات جذابی مثل سنسور دوربین ۱ اینچی، شارژ سریع ۱۲۰ واتی، نمایشگر باکیفیت LTPO OLED و بدنه‌ای ضد آب با قاب سرامیکی را ارائه می‌کند. اما آیا این محصول وقتی رو در روی پرچمدار اپل، گوشی iPhone 14 Pro Max قرار می‌گیرد هم می‌تواند عرضه اندام کند؟

به همین بهانه ما در این مقاله به مقایسه شیائومی ۱۳ پرو با آیفون ۱۴ پرو مکس خواهیم پرداخت و شما را در انتخاب بین قدرتمندترین گوشی اندرویدی و آیفون اپل کمک می‌کنیم.