ویژگی گوشی ریلمی

بهترین و بدترین ویژگی های گوشی های ریلمی که پیش از خرید باید به آن ها توجه کنی

در این جا سعی داریم به تعدادی از بهترین و بدترین ویژگی های گوشی های ریلمی – Realme اشاره کنیم تا اگر قصد خرید یکی از محصولات این برند را دارید، آگاهانه‌تر تصمیم‌گیری کنید.

صنعت گوشی های موبایل در چندین سال اخیر اتفاقات کوچک و بزرگ زیادی را تحمل کرده و محصولاتی جذابی را به چشم دیده است. در کنار غول‌های بزرگ و تاثیرگذاری که همواره با محصولات مهم و بزرگ خود بازار در قبضه می‌گیرند، کمپانی‌های کوچکتر هم هر از گاهی محصولات جذابی را رونمایی و معرفی کرده و بزرگان را به چالش می‌کشند.

یکی از این برندهای کوچک و نسبتا نوپا کمپانی چینی ریلمی است که در سال 2018 تاسیس شد و در ابتدا به عنوان زیرمجموعه‌ای از برند اوپو فعالیت می‌کرد. این کمپانی رفته رفته به شهرت و محبوبیت جهانی رسید و با ارائه محصولات اقتصادی، میانرده و پرچمدار شناخته‌شده، برای خود نامی دست و پا کرد.

گوشی های ریلمی عموما نقاط قوت و ضعف یکسانی دارند. به عنوان مثال محصولات Realme معمولا طراحی بصری جذابی دارند، عمر باتری ایده‌آلی ارائه می‌دهند و با قیمت مناسبی در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

از طرف دیگر اما عملکرد فنی برخی گوشی‌های میانرده و اقتصادی این برند ضعیف است و باگ‌های متعدد نرم افزاری هم باعث تشدید این وضعیت در گوشی‌های ریلمی می‌شود.

در این جا به معرفی مختصر برخی از بهترین و بدترین ویژگی های گوشی های ریلمی پرداخته و هریک را به طور مختصر توضیح خواهیم داد. در صورتی که قصد خرید یکی از گوشی‌های این کمپانی را دارید، تا انتهای این مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

بهترین ویژگی های گوشی های ریلمی

طراحی

طراحی محصولات Realme

ریلمی از ابتدای تاسیس تا به امروز همواره محصولاتی با طراحی جذاب را روانه بازار کرده و توانسته هواداران فراوانی را برای خود دست و پا کند. به عنوان مثال، گوشی ریلمی GT2 پرو را در نظر بگیرید که قاب پشتی آن از جنسی شبیه به کاغذ تشکیل شده و موفق به کسب جوایز بین‌المللی فراوانی شده است.

در این میان البته محصولاتی از ریلمی نظیر Narzo 50A هم هستند که به خاطر طراحی عجیبشان مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته‌اند. با این وجود حتی همین شکست‌ها هم حاکی از جسارت این کمپانی چینی برای تست کردن قابلیت‌های جدید و جذاب در بازار بی‌رحم گوشی‌های اندرویدی است.

قیمت مناسب

ویژگی گوشی ریلمی

یکی دیگر از بهترین ویژگی های گوشی های ریلمی را باید قیمت مناسب آن‌ها دانست که باعث محبوبیت فراوان محصولات این کمپانی شده است.‌ در میان محصولات اندرویدی Realme می‌توان گوشی‌هایی با حداقل قیمت 125 دلار خریداری کرد. علاوه بر این، محصولات میانرده 300 دلاری زیادی هم در سبد محصولات این کمپانی قابل مشاهده هستند.

ریلمی هم همانند شیائومی، اساس سود کردن خود را بر پایه فروش هر چه بیشتر گوشی‌هایش قرار داده و با پایین‌تر آوردن حاشیه سود خود سعی دارد مشتریان بیشتری را به خرید محصولاتش ترغیب کند. مثلا در کلاس قیمتی اقتصادی، گوشی ریلمی 6 مجهز به یک صفحه نمایش 6.5 اینچی با رزولوشن 1080p، دوربین اصلی چهارگانه، دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی و باتری 4300 میلی آمپر ساعتی قیمتی 175 دلاری دارد.

از سوی دیگر، گوشی ریلمی ایکس 2 پرو هم با صفحه نمایش 6.5 اینچی سوپر امولد با رزولوشن 1080p، دوربین 64 مگاپیکسلی و باتری 4000 میلی آمپر ساعتی تنها 330 دلار قیمت دارد که بسیار پایین‌تر از محصولات هم‌رده‌اش در سایر برندهاست.

قابلیت‌های پریمیوم

Realme X50

ریلمی یکی از کمپانی‌هایی است که از ابتدا خود را متعهد به ارائه جدیدترین قابلیت‌های پریمیوم به کاربرانش کرده است؛ به طوری که پرچمداران این کمپانی عموما جدیدترین قابلیت‌های دنیای گوشی های هوشمند را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به عنوان مثال نخستین گوشی 5G این کمپانی، ریلمی ایکس 50 پرو محصولی همه‌فن حریف بود. این گوشی از تراشه پرچمدار اسنپدارگون 865 بهره می‌برد و یک صفحه نمایش 6.44 اینچی سوپر امولد با نرخ رفرش 90 هرتز داشت.

علاوه بر این، 12 گیگ رم، 256 گیگ حافظه داخلی، دو دوربین سلفی و از آن مهم‌تر، چینش سه‌گانه دوربین‌های پشت که از یک حسگر اصلی 64 مگاپیکسلی بهره می‌برد، به همراه یک باتری 4200 میلی آمپر ساعتی با سیستم شارژ سریع 65 واتی سوپر دارت از دیگر مشخصات این گوشی بودند.

ریلمی همچنین در سال 2019 به نخستین برندی تبدیل شد که از دوربین‌های 64 مگاپیکسلی در گوشی‌هایش بهره می‌برد. همچنین سیستم شارژ سریع MagDart هم دیگر ویژگی محصولات این کمپانی است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به سیستم شارژ MagSafe ارائه می‌دهد.

عمر باتری

عمر باتری Realme

گوشی های ریلمی در کنار تمامی قابلیت‌های جذابی که به آن‌ها اشاره شد، عموما عمر باتری بالایی هم ارائه می‌کنند؛ به طوری که اغلب محصولات این کمپانی باتری‌هایی با ظرفیت بالاتر از 4500 میلی آمپر ساعت دارند. جالب اینجاست که اکثر این گوشی‌ها از مشخصات فنی قابل توجهی نیز برخوردار هستند.

به عنوان مثال، گوشی ریلمی 5i از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی، چهار گیگ رم و 64 گیگ حافظه داخلی برخوردار است و با قیمت تنها 125 دلار به فروش می‌رسد. از آن بهتر، گوشی Narzo 50A این کمپانی است که یک باتری 6000 میلی آمپر ساعتی در اختیار دارد و عملا با استفاده معمولی نزدیک به دو روز کاربر را همراهی می‌کند.

البته استفاده از باتری با ظرفیت بالاتر طبیعتا به قیمت ضخیم‌تر و سنگین‌تر شدن محصول نهایی تمام خواهد شد. با این وجود، ریلمی توانسته با مهندسی بسیار خوب خود، این مشکل را نیز رفع کرده و مانع از بزرگ به نظر رسیدن بیش از حد محصولاتش شود.

رابط کاربری Realme UI

طراحی گوشی Realme

ریلمی هم مثل اکثر کمپانی‌های چینی دیگر از رابط کاربری اختصاصی خود بر روی محصولاتش استفاده می‌کند. این رابط کاربری Realme UI نام دارد که در سال‌های گذشته با پیشرفت‌های فراوانش به چیزی بسیار بیشتر از یک پوسته یا لانچر تبدیل شده است!

رابط کاربری Realme UI اکنون بر تمامی بخش‌های نرم افزاری دستگاه از حسگر اثر انگشت گرفته تا قابلیت شخصی‌سازی آیکون‌های صفحه اصلی کنترل دارد و با ارائه قابلیت‌های متعدد نرم افزاری، یکی از بهترین رابط‌های کاربری اندروید به شمار می‌رود.

با ارائه هر نسخه جدید، ریلمی رابط کاربری خود را ارتقا داده و آن را بیش از پیش با قابلیت‌های اساسی اندروید ادغام می‌کند. به این ترتیب، اکنون گوشی های میان رده و حتی ارزان قیمت این کمپانی هم قادر به بهره‌مندی از قابلیت‌های فوق‌العاده این رابط کاربری هستند.

بدترین ویژگی های گوشی های ریلمی

عملکرد فنی

ویژگی گوشی ریلمی

اگر بخواهیم صادقانه گوشی‌های Realme را نقد کنیم، باید حتما از عملکرد بد و ضعیف، سرعت پایین اجرا شدن برنامه‌ها و لگ‌های گاه و بیگاه دستگاه‌های این کمپانی خصوصا محصولات اقتصادی و میانرده نام ببریم. علاوه بر این، مشکل داغ کردن گوشی هم جدیدا به لیست مشکلات این گوشی اضافه شده است.

مهم‌ترین دلیل این اتفاق، استفاده از تراشه‌های ارزان‌قیمت و ضعیف مانند Helio G90T مدیاتک با هدف کاهش قیمت است که داغ کردن، لگ و یا حتی عدم اجرای برخی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های خاص را در پی دارد.

در این خصوص البته ریلمی می‌تواند ادعا کند که کاربران گوشی‌های اقتصادی نباید انتظار عملکرد قدرتمند از دستگاه‌های خود را داشته باشند. با این وجود باید به این نکته توجه کرد که بسیاری کمپانی‌های رقیب توانسته‌اند محصولات ارزن قیمت و میانرده بسیار باکیفیتی را روانه بازار کنند.

دوربین

دوربین Realme

دوربین گوشی های ریلمی از رزولوشن‌های پایین مثل 8 مگاپیکسل در ریلمی C30s تا 108 مگاپیکسل در ریلمی 10 پرو پلاس را شامل می‌شود. در هر صورت، دوربین‌های تمامی گوشی‌های ریلمی در مقایسه با رقبا ضعیف‌تر عمل می‌کنند.

از جمله دلایل این عملکرد ضعیف، خصوصا در برخی گوشی‌های میانرده و اقتصادی، می‌توان به نبود برخی قابلیت‌های حرفه‌ای‌تر مثل فیلمبرداری 4K، پشتیبانی نه چندان قدرتمند از HDR و اکسپوژر بیش از حد بالا اشاره کرد به به دلیل محدودیت‌های نرم افزاری یا سخت افزاری است.

همچنین دلیل دیگر این مشکل گوشی‌های ریلمی را هم باید در ضعیف الگوریتم‌های پردازش تصویر این کمپانی دانست که باعث شده حتی پرچمداران این کمپانی هم در مقایسه با رقبایی نظیر سامسونگ یا شیائومی فرسنگ‌ها عقب‌تر باشند.

کیفیت ساخت و دوام

ویژگی گوشی ریلمی

ممکن است گمان کنید استحکام و مقاومت یک گوشی در مقایسه با سایر قابلیت‌های آن چندان پراهمیت نیست. با این حال زمانی که گوشی پرچمدار چند ده میلیون تومانی‌تان در اثر یک برخورد ساده به زمین آسیب دیده و قادر به ارائه عملکرد مناسب نبود، متوجه ارزش استفاده از مصالح مقاوم در ساخت گوشی خواهید شد!

ریلمی به عنوان یک کمپانی که به طراحی محصولاتش اهمیت زیادی می‌دهد، تلاش چندانی برای ارتقای کیفیت ساخت دستگاه‌هایش انجام نداده و گوشی‌های میانرده و اقتصادی این برند عموما استحکام چندانی ندارند! البته گوشی های پریمیوم ریلمی، خصوصا محصولات اخیر این کمپانی مقاومت بالایی در مقاومت آسیب‌های فیزیکی و محیطی نشان داده‌اند.

عرضه محصولات مشابه با نام‌های جدید!

گوشی Realme

تکراری بودن گوشی‌های یک کمپانی و عرضه آن در بازارهای مختلف، مساله‌ای‌ست که ریلمی، همانند برخی برندهای دیگر چینی به‌شدت درگیر آن است! این کمپانی ظرف سال‌های گذشته محصولات یکسانی را تنها با نام‌گذاری‌های متفاوت در بازارهای مختلف دنیا عرضه کرده . این اتفاق باعث سردرگمی فراوان خریداران شده و مشکلاتی را نیز متوجه کمپانی سازنده نموده است.

به گزارش Digital Trends، برخی کمپانی‌های چینی برای این که دقیقا یک محصول را با چندین نام مختلف به فروش نرسانند، از روش‌های مختلفی مثل تغییر چینش دوربین‌ها، استفاده از رنگ‌بندی یا بافت‌های مختلف در قاب دستگاه و بهبود چندین قابلیت جزیی دستگاه که در واقعیت هیچ تفاوتی در کاربری دستگاه ندارند، استفاده می‌کنند.

ریلمی یکی از ابداع‌کنندگان این سیستم بازاریابی و فروش در دنیا به شمار می‌رود!

باگ‌ها و بدافزارها

باگ های گوشی Realme

علیرغم تلاش‌های فراوان ریلمی در ارائه عملکرد نرم افزاری بی‌نقص به کاربرانش، مشاهده باگ‌ها، قفل کردن‌های گاه و بیگاه و هنگ کردن صفحه نمایش در حین اجرای برخی اپلیکیشن‌ها مساله‌ای‌ست که کاربران گوشی‌های این برند، به خصوص دستگاه‌های قدیمی‌تر، به آن عادت کرده‌اند.

از سوی دیگر گوشی‌های جدیدتر هم با مساله بدافزارها و اپلیکیشن‌های غیرضروری روبرو هستند که در بسیاری مواقع باعث افت چشمگیر کیفیت تجربه کاربری می‌شود. این برنامه‌ها البته از اساس، منبع درآمدی برای ریلمی به شمار می‌روند. با این حال بسیاری کاربران تا به امروز از حضور آن‌ها گلایه کرده‌اند.

آیا شما تا کنون از هیچ یک از گوشی‌های ریلمی استفاده کرده‌اید؟ نظر خود در خصوص این گوشی‌ها را با ما در میان بگذارید. فکر می‌کنید چه ویژگی مثبت یا منفی گوشی های ریلمی در این متن از قلم افتاده است؟