تبلت اندرویدی سونی

نگاهی به اولین تبلت اندرویدی سونی؛ گجتی با طراحی عجیب و بازی‌های پلی استیشن

اولین تبلت اندرویدی سونی، Sony Tablet S، علیرغم قابلیت‌های جذاب و استفاده از نام پلی استیشن نتوانست به موفقیت چندانی برسد. آیا با این تبلت آشنا هستید؟

اگر کمی مسن‌تر باشید، حتما زمانی را به یاد می‌آورید که سونی با کمپانی سوئدی اریکسون همکاری کرد و خط تولید گوشی‌های محبوب سونی اریکسون را راه‌اندازی نمود.

در سال‌های نخست همکاری سونی با اریکسون، خبری از اندروید نبود و سیستم عامل سیمبیان گزینه اصلی اکثر گوشی‌های موبایل در آن زمان بود.

گوشی‌های خاطره‌انگیز سونی اریکسون با تمرکز فراوان روی دوربین و پخش موزیک در اختیار کاربران قرار گرفتند و به گزینه‌ای محبوب برای بسیاری از آن‌ها تبدیل شدند. با این وجود، این دو کمپانی بزرگ سرانجام تصمیم گرفتند سیمبیان را کنار گذاشته و به استفاده از اندروید رو بیاورند.

سونی البته علاوه بر گوشی‌هایی که به‌طور مشترک با اریکسون تولید می‌کرد، چندین گجت جذاب با برند SONY را هم روانه بازار کرده بود و به‌طور خاص سعی داشت با تبلت جدید و جذابش در سال 2011، حضوری موفق در بازار گجت‌های اندرویدی داشته باشد.

در همین راستا امروز به بررسی تاریخچه تبلت های اندرویدی سونی می‌پردازیم و نگاهی کوتاه به گذشته این کمپانی در عرصه تبلت‌سازی خواهیم انداخت.

تبلت اس (Tablet S) ؛ نخستین تبلت اندرویدی سونی مجهز به اندروید کندوی عسل

نخستین تبلت اندرویدی سونی، Tablet S بود که از نسخه‌ای بهینه‌سازی شده از اندروید کندوی عسل (Honeycomb) برای تبلت‌ها استفاده می‌کرد.

این دستگاه، طراحی نامتقارنی داشت که از کنار، شبیه به یک مجله تاشده بود؛ به‌طوری که ضخامت یک سمت آن 20.6 میلیمتر و ضخامت سمت دیگر آن 10.1 میلیمتر بود.

سونی Tablet S

استدلال سونی برای استفاده از این طراحی در نخستین تبلتش، ارگونومی مناسب و قابلیت در دست گرفتن آسان آن بود.

سونی تبلت اس صفحه نمایشی 9.4 اینچی داشت که از پانل‌های TFT LCD بهره می‌برد و ضمن ارائه رزولوشن 1280 در 800 پیکسلی، نسبت 16:10 داشت.

وزن تبلت Sony Tablet S برابر با 625 گرم بود.

مثل همیشه، صفحه نمایش، جان و جوهر اصلی تبلت سونی بود. این صفحه نمایش، با دو اسپیکر استریو همراه شده بود و با ارائه قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری فوق‌العاده، گزینه‌ای ایده‌آل برای تماشای ویدیو و گوش دادن به موزیک به شمار می‌رفت.

تبلت سونی همچنین به‌طور پیش‌فرض به اپلیکیشن‌های Music Unlimited و Video Unlimited مجهز بود و برای مطالعه کتاب‌های الکترونیکی (ebooks) هم از برنامه Sony Reader استفاده می‌کرد.

سونی همچنین مطابق با استاندارد آن روزها، اولین تبلت اندرویدی خود را به فرستنده مادون قرمز هم مجهز کرده بود تا امکان استفاده از آن به‌عنوان کنترل تلویزیون فراهم باشد. علاوه بر این، پشتیبانی از DLNA نیز قابلیت استریم محتوای صفحه نمایش روی تلویزیون یا نمایشگر خارجی از طریق شبکه بیسیم محلی را در اختیار کاربران قرار می‌داد.

بعلاوه، بخش بازی و سرگرمی سونی هم همکاری نزدیکی در تولید این تبلت داشت؛ به‌طوری که تبلت اس سونی به‌طور پیش‌فرض به دو بازی Crash Bandicoot و Pinball Heroes که هر دو از بازی‌های اختصاصی و محبوب پلی استیشن 1 به شمار می‌رفتند، مجهز بود.

تبلت اندرویدی سونی همچنین با برچسب تاییدشده توسط پلی استیشن (PlayStation Certified) روانه بازار شده بود. معنای این برچسب آن بود که این تبلت از شبیه‌ساز (امولاتور) رسمی پلی استیشن و فروشگاهی مجزا برای دسترسی به برخی بازی‌های کنسول پلی استیشن بهره‌مند بود.

این پشتیبانی دقیقا شبیه به سیستمی بود که در گوشی/کنسول دستی اکسپریا پلی انجام شده بود.

Sony Tablet S از تراشه انویدیا تگرا 2 بهره می‌برد که به دو چیپست کورتکس A9 با سرعت کلاک یک گیگاهرتز و یک پردازنده گرافیکی جیفورس مجهز بود.

از طرف دیگر، اکسپریا پلی از تراشه اسنپدراگون اس 2 کمپانی کوالکام بهره می‌برد.

کمی پس از عرضه، اولین تبلت اندرویدی سونی به واسطه یک آپدیت نرم افزاری، توانایی پشتیبانی از دسته‌های بیسیم دوال شاک 3 را به دست آورد و از این طریق، تجربه بسیار بهتری در اجرای بازی‌ها را ارائه کرد.

دسته دوال شاک

لازم به ذکر است که بازی‌های PSX موجود در فروشگاه اختصاصی این تبلت، هیچ‌یک برای سیستم کنترل لمسی بهینه‌سازی نشده بودند. بنابراین پیش از ازائه این آپدیت، کیفیت بازی‌ها تعریف چندانی نداشت.

اندکی بعد، در سال 2012، سونی پشتیبانی از عناوین کلاسیک PSX در کنسول جدیدش را متوقف کرد و در عوض تصمیم گرفت محتوای انحصاری را به این پلتفرم بیاورد.

برای این کار، کمپانی ژاپنی قراردادهای متعددی را با 46 کمپانی بازی‌ساز ژاپنی و 39 توسعه‌دهنده در سایر نقاط دنیا منعقد کرد تا بازی‌های انحصاری مخصوص این تبلت و پلتفرم پلی استیشن موبایل را تولید کرده و در اختیار دارندگان آن قرار دهند. از جمله این استودیوهای بازی‌سازی می‌توان به سگا، فرام سافتور، THQ، آرک سیستم ورکس، Nippon Ichi، تکنو کوئی (Tecno Koei)، تیم 17 و سایرین اشاره کرد.

سونی همچنین کمی بعد برچسب PlayStation Certified را در اختیار برخی دستگاه‌های دیگر مثل اچ تی سی وان ایکس، وان اس و وان وی و چندین دستگاه ایسوس قرار داد تا پلتفرم پلی استیشن موبایل خود را توسعه دهد.

هدف سونی از این کار، تسلط بر بازار بازی‌های موبایل بود؛ بازاری که در سال 2022 به ارزش 91.8 میلیارد دلار، یعنی بالاتر از مجموع ارزش کنسول‌ها و PC رسیده است!

بازار بازی های موبایل

البته با در نظر گرفتن این نکته که بسیاری از شما احتمالا تا کنون اسم PlayStation Certified به گوشتان نخورده، می‌توان تلاش سونی در این زمینه را نافرجام دانست!

تبلت پی (Tablet P)؛ طراحی منحصربفرد اما نه چندان زیبا!

تبلت اس سونی یکی از دو تبلتی بود که این کمپانی در سال 2011 رونمایی کرد!

دیگر محصول این غول ژاپنی، تبلت پی (Tablet P) بود که چندین ماه پس از تبلت اس روانه بازار شده و با ارائه طراحی منحصربفرد، در ذهن بسیاری افراد ماندگار شد.

این دستگاه طراحی دوتکه‌ای مانندی داشت که متشکل از دو صفحه نمایش مجزای 5.5 اینچی با رزولوشن 1024 در 480 پیکسل بود. این طراحی منحصربفرد، در آن زمان ایده‌ای شبیه به صفحه نمایش‌های تاشوی امروزی را دنبال می‌کرد.

با باز کردن دستگاه، دو صفحه در کنار هم، اندازه‌ای نزدیک به هفت اینچ را ارائه می‌کردند؛ البته در صورتی که فاصله میان آن‌ها در حالت باز شده را در نظر نمی‌گرفتیم!

تبلت P سونی

علاوه بر این، برخی اپلیکیشن‌ها همچنین دو تکه بودن این صفحه نمایش را تشخیص می‌دادند و رابط کاربری خود را دو نیم کرده و به‌طور مساوی روی قسمت‌های بالا و پایین به نمایش درمی‌آوردند.

زمانی که تبلت بسته می‌شد، ضخامتی 28 میلیمتری پیدا می‌کرد و با وزن 372 گرمی که داشت به محصولی دست و پاگیر و بزرگ تبدیل می‌شد. با این وجود، طراحی آن باعث می‌شد که قرار دادن آن در جیب یا کیف بسیار ساده‌تر از یک تبلت 7 اینچی معمولی باشد.

البته Tablet P محصول چندان مناسبی برای استفاده‌های چندرسانه‌ای و سرگرمی نبود، اما از همان تراشه انویدیا تگرا 2 به کار رفته در Tablet S استفاده می‌کرد و با برچسب PlayStation Certified روانه بازار شده بود.

با این وجود، به دلایلی نامعلوم، این تبلت قادر به اتصال به دسته‌های بیسیم دوال شاک نبود.

در نگاه اول به نظر می‌رسید تبلت پی سونی گزینه‌ای ایده‌آل برای رقابت با نینتندو DS باشد. با این وجود، در طول حیات این دستگاه، هیچ‌گونه شبیه‌ساز نرم افزاری خاصی برای این تبلت ساخته نشد.

با این حال، برخی ویدیوها در آن زمان از اجرای بازی ماریو کارت روی این دستگاه خبر می‌دادند؛ هرچند که این مساله نیز چندان فراگیر نشد.

به این ترتیب اولین و دومین تبلت های اندرویدی سونی هرگز نتوانستند به آن موفقیتی که سونی انتظار داشت برسند. این تبلت‌ها البته شروعی برای ماجراجویی نه چندان موفق سونی در بازار بازی‌های موبایل بودند.

البته در ادامه، سونی کنسول‌های دستی PSP و پلی استیشن ویتا را هم روانه بازار کرد که علیرغم جذابیت بالا و قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای که ارائه می‌کردند، هرگز نتوانستند به رقیبی برای نینتندو و کنسول‌های دستی فوق‌العاده این کمپانی تبدیل شوند.

اتفاقی مشابه برای تبلت اس، تبلت پی و اکسپریا پلی سونی هم رخ داد.

البته بخش بزرگی از عدم موفقیت این دو تبلت سونی هم به وضعیت نه چندان خوب اندروید در آن زمان مرتبط بود.

حوالی سال 2011، وضعیت تبلت‌های اندرویدی بسیار اسفناک بود و کمپانی‌های فعال در این حوزه هرگز نمی‌توانستند محصولی در حد و اندازه‌های آیپد اپل تولید کنند.

به همین جهت در آن زمان، کاربران چندان پذیرای تبلت‌های اندرویدی نبودند.

پروژه Q سونی؛ شکستی دیگر یا آغازی مجدد برای سونی؟

به نظر می‌رسد سونی از تلاش‌هایش در حوزه گیمینگ موبایل ناامید نشده و سعی دارد همچنان در این بازار فعال باشد. در همین راستا، این کمپانی مدتی پیش از کنسول دستی جدید خود که با نام پروژه Q شناخته می‌شود، رونمایی کرد.

این تبلت از یک صفحه نمایش 8 اینچی ال سی دی تشکیل شده که رزولوشن 1080p و نرخ نوسازی 60 هرتز دارد. علاوه بر این، در دو سمت این تبلت نیز دسته‌های دوال سنس قرار گرفته‌اند.

پروژه Q پلی استیشن

این تبلت البته قرار نیست محتوایی اختصاصی از سوی سونی دریافت کند و صرفا برای استریم کردن بازی‌های پلی استیشن 5 به کار خواهد رفت.

در این میان سوال مهم اینجاست که آیا PlayStation Q به محصولی موفق‌تر از اکسپریا پلی تبدیل خواهد شد یا خیر؟

مشخصا کنسول پلی استیشن 5 توانسته به موفقیت خیره‌کننده‌ای در بازار برسد و همین مساله می‌تواند شروع موفقی برای این کنسول دستی باشد.

با این وجود باید به این توجه کرد که تمام آن چه PlayStation Q ارائه می‌دهد، توسط یک گوشی اندرویدی معمولی و اپلیکیشن PS Remote Play قابل انجام خواهد بود. این اپلیکیشن حتی قادر به پشتیبانی از دسته‌های دوال سنس هم هست. بنابراین عملا می‌توانید با هر گوشی اندرویدی، تمامی بازی‌های PS5 را از طریق استریم تجربه کنید!

دیگر تلاش‌های سونی در بازار تبلت های اندرویدی

سونی البته در سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی در زمینه ساخت و عرضه تبلت‌های اندرویدی داشته است. به‌عنوان مثال، اکسپریا تبلت اس یکی از این تبلت‌های سونی است که از نظر طراحی، شباهت‌هایی به Tablet S سونی دارد؛ اما با وجود این که تنها یک سال پس از نخستین تبلت اندرویدی سونی روانه بازار شده، ظاهری بسیار مدرن‌تر دارد!

اکسپریا تبلت S

به‌طور کلی بازار تبلت‌های اندرویدی هنوز هم وضعیت چندان مناسبی ندارد؛ به‌طوری که حتی تبلت Surface Duo مایکروسافت که با دو نمایشگر مجزا رونمایی شد هم نتوانست به موفقیت خاصی در این بازار دست پیدا کند.

در این زمینه البته اخیرا شاهد رونمایی و عرضه تبلت‌های قدرتمند گیمینگ اندرویدی به بازار هستیم که می‌توانند آینده روشنی را برای بازار تبلت‌ها رقم بزنند.

از این دسته محصولات می‌توان به تبلت رد مجیک و البته Acer Predator 8 که در سال 2015 به بازار آمد، اشاره کرد.

به‌عنوان جمع بندی باید به این نکته اشاره کرد که هیچ‌یک از تلاش‌های اولیه سونی در بازار تبلت های اندرویدی اشتباه نبوده؛ بلکه زودتر از موعد روانه بازار شده بودند! در آن زمان، اندروید هنوز برای عرضه این دسته تبلت‌ها آماده نبود و به همین دلیل هم استقبال چندانی از آن‌ها نشد.

با این وجود اگر تبلت Project Q سونی بتواند به محصولی موفق تبدیل شود، ممکن است سونی بار دیگر گزینه ساخت تبلت‌های اندرویدی را روی میز برگرداند!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*