پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4

پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 با این نتایج درخشان تراشه M2 اپل را به گوشه رینگ می‌برد

به نظر می‌رسد پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 بتواند با عملکرد فنی خود بر چیپست M2 اپل غلبه کند.‌ اما آیا قدرت این تراشه کوالکام برای رقابت با Apple M3 کافی‌ست؟

اگر پیگیر اخبار فناوری و خصوصا پردازنده‌ها باشید، در جریان هستید که کوالکام در حال حاضر به‌طور جدی مشغول کار روی ساخت پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 خود است. این تراشه، نخستین محصولی خواهد بود که از هسته‌های Oryon استفاده خواهد کرد.

با وجود این که پیشرفت‌های فراوانی در عملکرد این پردازنده کوالکام صورت گرفته، بسیاری صاحب‌نظران معتقدند این تراشه‌ها صرفا قادر به غلبه کردن به چیپست‌های M2 اپل خواهند بود و در برابر تراشه‌های M3 حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

مقایسه عملکرد پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 با تراشه‌های M2 و M3 اپل

پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4

بر اساس اطلاعات زمانی عرضه تراشه‌های اپل و کوالکام، چیپست‌های M3 زودتر از تراشه Snapdragon 8CX Gen. 4 روانه بازار خواهند شد و همین مساله می‌تواند بار دیگر چیپست‌های کوالکام را زیر سایه رقیب کوپرتینویی خود قرار دهد!

جزئیات جدید منتشر شده از تراشه‌های کوالکام حاکی از این است که هسته‌های اوریون به کار رفته در آن به هدف عملکردی و مصرف انرژی مورد انتظار خود رسیده‌اند و توانسته‌اند قدرتی بالاتر از چیپست‌های M2 که در حال حاضر در مک بوک‌ها و جدیدترین مدل های آیپد پرو به کار می‌روند، ارائه کنند.

در عین حال گزارش‌های موجود اشاره‌ای نمی‌کنند که کدام مدل از چیپست اسنپدراگون 8CX نسل 4 توانسته عملکرد M2 را پشت سر بگذارد. این تراشه در سه نسخه مختلف با تعداد هسته‌ها و مشخصات فنی متفاوت روانه بازار خواهد شد.

قدرتمندترین مدل این تراشه، دوازده هسته‌ای بوده و از هشت هسته با عملکرد بالا در کنار چهار هسته بهینه‌تر بهره خواهد بود. احتمالا این مدل از تراشه‌های کوالکام توانسته بر چیپست M2 اپل غلبه کند. بد نیست بدانید که تراشه M2 هشت هسته‌ای بوده و متشکل از چهار هسته با عملکرد بالا و چهارهسته بهینه خواهد بود.

برخی صاحب‌نظران معتقدند که تراشه‌های جدید کوالکام در بهترین حالت قادر به ارائه عملکرد چندهسته‌ای هم‌تراز با چیپست‌های M2 Pro اپل خواهند بود.

برخی جزئیات فنی در خصوص پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 به‌صورت زیر هستند و آگاهی از آن‌ها خالی از لطف نیست:

  • این تراشه‌ها 30 درصد قدرتمندتر از چیپست‌های اسنپدراگون 8cx نسل سوم هستند.
  • مصرف انرژی این تراشه‌ها 20 درصد کاهش یافته است.
  • این چیپست قادر به پشتیبانی از حافظه‌های LPDDR5X است.
  • این تراشه از یک پردازنده سیگنال تصویری (ISP) استفاده خواهد کرد که قادر به پشتیبانی از ویدیوهای با نرخ 240 فریم بر ثانیه خواهد بود.
  • نسل بعدی تراشه‌های ARM کوالکام همچنین از یک پردازنده جدید امنیتی بهره خواهد برد که از آن در برابر حملات سایبری محافظت خواهد کرد.

تراشه لپ تاپ کوالکام

بررسی مشخصات فنی چیپست Snapdragon 8CX نسل چهارم در برابر اپل M3

در ادامه، به‌طور خلاصه به مقایسه مشخصات فنی چیپست‌های جدید کوالکام در برابر پردازنده‌های ام 3 اپل می‌پردازیم:

  • چیپست 8cx نسل چهارم از پردازنده‌ای دوازده هسته‌ای بهره می‌برد؛ در حالی که اپل ام 3 پردازنده‌ای هشت هسته‌ای دارد.
  • تراشه 8cx نسل چهار از معماری چهار نانومتری TSMC بهره می‌برد؛ در حالی که M3 با معماری سه نانومتری این کمپانی ساخته خواهد شد.
  • تراشه 8cx Gen. 4 از وای فای 7 و 5G پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که M3 فقط از وای فای 6 پشتیبانی خواهد کرد.
  • پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 همچنین از طریق اتصال تاندربولت قادر به پشتیبانی از کارت گرافیک‌های دسکتاپ خواهد بود؛ اما اپل M3 خیر!

علاوه بر این، جدول زیر نیز مقایسه بهتری بین تراشه جدید کوالکام و رقبای کوپرتینویی‌اش را ارائه خواهد داد:

قابلیتاسنپدراگون 8CX نسل چهاراپل M2اپل M3
فناوری ساخت4 نانومتر TSMC3 نانومتر TSMC3 نانومتر TSMC
پردازنده12 هسته‌ای (4 هسته قدرتمند + 4 هسته بهینه)8 هسته‌ای (4 هسته قدرتمند + 4 هسته بهینه)8 هسته‌ای (4 هسته قدرتمند + 4 هسته بهینه)
پردازشگر گرافیکیآدرنو 730واحد پردازش گرافیکی M2واحد پردازش گرافیکی M3
حافظهLPDDR5 – 500LPDDR5 – 5500LPDDR5 – 5500
فضای ذخیره‌سازیPCIe 4.0 NVMePCIe 4.0 NVMePCIe 4.0 NVMe
اتصالوای فای 7 و 5Gوای فای 6 و 5Gوای فای 6 و 5G

البته این عملکرد بهتر تراشه‌های اسنپدراگون تنها روی کاغذ برقرار است و ممکن است پس از رونمایی رسمی اپل از چیپست M3، معادلات بازار پردازشگرها به‌طور کامل دستخوش تغییر شود. بنابراین بسیاری کارشناسان و کاربران بی‌صبرانه منتظر معرفی رسمی این تراشه‌ها هستند تا عملکرد آن‌ها را به‌طور دقیق‌تری تحلیل کنند.

به‌طور کلی به نظر می‌رسد، علیرغم این که کوالکام برتری جزیی در بخش عملکرد فنی را نسبت به تراشه‌های اپل در اختیار دارد، اما فاکتور زمان تا حدودی به نفع اپل عمل می‌کند. بنابراین چاره‌ای جز انتظار برای رونمایی رسمی از این تراشه‌ها نیست.

در هر صورت به نظر می‌رسد هسته‌های اوریون به کار رفته در پردازنده‌های کوالکام قادر خواهند بود پیشرفت قابل توجهی در عملکرد آن‌ها رقم بزنند و زمینه‌ساز موفقیت‌های بعدی این کمپانی در بازار پردازنده‌های ARM نوت بوک‌ها شوند؛ بازاری که در حال حاضر در سلطه اپل قرار دارد!

نبرد اپل و کوالکام در آینده صنعت تراشه‌های لپ تاپ به کجا خواهد انجامید؟

پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4

به‌طور کلی به نظر می‌رسد نبرد اپل و کوالکام در آینده شدیدتر دنبال شود. کوالکام با پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 مبتنی بر هسته‌های اوریون که قدرتمندتر از تراشه M2 اپل است، به دنبال تصاحب سهم قابل توجهی از بازار است و اپل هم قصد دارد روند فوق‌العاده خود در سلطه بر بازار تراشه‌های نوت بوک را حفظ کند.

از طرف دیگر، احتمالا کوالکام بخش بزرگی از توجه خود را معطوف به ارائه محصولات با قیمت مناسب‌تر خواهد کرد تا از این حیث هم دست بالاتر را در اختیار داشته باشد و کاربران با بودجه محدودتر را به سمت خود جذب کند.

البته اپل هم بیکار ننشسته؛ چراکه هر از گاهی اخباری مبنی بر توسعه چیپست‌های بسیار قدرتمند M3 و M4 و توان خیره‌کننده آن‌ها به گوش می‌رسد که می‌توانند گرد و خاک زیاد در بازار به پا کنند. از سوی دیگر همچنین صحبت‌هایی هم مبنی بر ساخت چیپ های مودم اختصاصی از سوی اپل در آینده نزدیک مطرح شده که می‌تواند به یکپارچه شدن مک بوک‌ها و آیپدهای آینده اپل کمک شایانی کند.

البته هنوز برای تعیین برنده بازار تراشه‌های لپ تاپ بسیار زود است. با این وجود، آنچه مشخص است این است که برنده نهایی این نبرد کاربران خواهند بود که در آینده، گزینه‌های بیشتر و بهتری پیش روی خود خواهند داشت.

پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4

موارد زیر، تعدادی از فاکتورهای تاثیرگذاری هستند که می‌توانند آینده صنعت پردازنده‌های لپ تاپ را با تحولات مهمی روبرو کنند:

  • توسعه پیوسته تراشه‌های بر پایه معماری ARM که به‌خاطر مصرف انرژی بسیار بهینه خود هر روز محبوب‌تر از قبل می‌شوند.
  • گرایش فراوان کاربران به نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی (5G). این فناوری، لپ تاپ‌ها را قادر می‌سازد که محتوای مد نظر خود را راحت‌تر و سریعتر دانلود کرده و بهتر و راحت‌تر به استریم محتوا بپردازند. این قابلیت همچنین برای کار از راه دور و گیمینگ نیز ضروری به نظر می‌رسد.
  • اوج‌گیری لپ تاپ‌های تاشو که قادرند قدرت لپ تاپ‌ها را با حمل‌پذیری تبلت‌ها ادغام کرده و به محصولی کامل‌تر تبدیل شوند.

چه فاکتورهایی در مقایسه عملکرد تراشه‌های لپ تاپ حائز اهمیت هستند؟

به جز قابلیت‌های فنی مانند تعداد هسته و سرعت آن‌ها، موارد دیگری هستند که می‌توانند در نبرد میان تراشه‌ها نقشی کلیدی ایفا کنند. برخی از این موارد عبارتند از:

تجربه کاربری

تجربه کاربری ارائه شده توسط یک لپ تاپ تنها وابسته به تراشه به کار رفته در آن نیست و به درایورها، بهینه‌سازی نرم افزاری و فاکتورهای دیگر هم بستگی دارد. بنابراین در انتخاب یک تراشه مناسب باید به سازگاری آن با نرم افزارهای مختلف و ارائه تجربه کاربری روان و بی‌دردسر نرم افزارها و سیستم عامل هم توجه کرد.

بنچمارک‌های واقعی

با وجود این که بنچمارک‌های آزمایشگاهی می‌توانند دید قابل قبولی از عملکرد فنی یک تراشه و مقایسه آن با سایرین را ارائه دهند، اما همه‌چیز، بنچمارک نیست!

مورد حائز اهمیت دیگر در این خصوص، بنچمارک سخت افزاری در دنیای واقعی است که می‌تواند دید بهتری از عملکرد روزمره یک لپ تاپ در اختیار کاربر قرار دهد.

انتخاب لپ تاپ

سازگاری نرم افزاری

بسیار مهم است که چیپست انتخابی شما با نرم افزارهای مدنظرتان سازگار باشد؛ چرا که در غیر این صورت ممکن است لپ تاپ‌های مجهز به آن تراشه قادر به اجرای این نرم افزار نباشد.

عمر باتری

شارژدهی باتری مساله‌ای حیاتی برای تمامی لپ تاپ‌هاست. با این وجود، اهمیت این مساله برای لپ تاپ‌های ARM بسیار بیشتر خواهد بود. تراشه‌های ARM به‌طور کلی مصرف انرژی بسیار مناسب‌تری در مقایسه با چیپست‌های x86 دارند. با این وجود در صورت عدم طراحی بهینه، ممکن است همچنان شاهد مصرف سریع شارژ باتری در این تراشه‌ها باشیم.

قابلیت ارتقا

اگر قصد دارید از لپ تاپ خود برای مدتی طولانی استفاده کنید، لازم است که مطمئن شوید دستگاه انتخابی شما امکان ارتقای چیپست را خواهد داشت. در حال حاضر برخی لپ تاپ‌ها از این قابلیت برخوردار هستند و برخی دیگر، خیر!

چیپست Snapdragon

در پایان، آنچه در انتخاب یک لپ تاپ مناسب برای شما تاثیرگذار خواهد بود، اولویت‌های خود شماست. اگر به دنبال یک تراشه قرتمند با مصرف باتری مناسب هستید، احتمالا پردازنده اسنپدراگون 8CX نسل 4 برایتان مناسب خواهد بود. با این وجود اگر قصد خرید قدرتمندترین نمونه حاضر در بازار را دارید، باید سراغ تراشه M3 اپل بروید. البته تراشه‌ها اپل قیمت بالاتری داشته و با تمامی نرم افزارها نیز سازگار نخواهند بود.

همچنین باید به این نکته مهم هم توجه کنید که بازار تراشه‌های لپ تاپ بسیار پویا بوده و با نرخ سرسام‌آوری در حال پیشرفت است. بنابراین پیش از این که محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید، حتما در خصوص آن تحقیق کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*