وردپرس

آموزش جامع وردپرس قسمت سوم؛ نیم نگاهی بر وردپرس

در این آموزش نگاهی بر وردپرس و قابلیت‌ ها و امکانات آن خواهیم داشت. یک سیستم مدیریت محتوا قرار نیست همه چیز را برای ما مهیا کند، بلکه یک CMS صرفا تعدادی از ابزارهای اولیه را در اختیار ما قرار خواهد داد تا طراحی سایت تبدیل به فرآیندی راحت‌تر شود. طراحی سایت با وردپرس به خاطر همین ابزارها محبوبیت زیادی دارد.

به منظور افزایش قابلیت‌های یک وب سایت (به‌ عنوان مثال عضویت کاربران ویژه، فروشگاه‌ساز، درگاه بانکی و دیگر موارد، باید ابزارهای بیشتری را بر روی آن نصب کرد. ابزارهایی همچون قالب‌ها (Theme)، افزونه‌ها (Plugin)، ابزارک‌ها (Gadget) و نظایر آن وجود دارند. به همین دلیل وردپرس را سیستمی تمپلیت بیس (Template Base) یا مبتنی بر قالب می‌نامند که این ویژگی، ریشه در متن‌ باز بودن آن دارد. شایان ذکر است مجوزی که وردپرس تحت آن منتشر شده است، لایسنس GPL از بنیاد نرم‌ افزارهای آزاد متن‌ باز (Free Software Foundation) است.

وردپرس
با نگاهی بر وردپرس متوجه خواهیم شد با برگه‌ها (محتواهایی ثابت و ایستا) و پست‌ها (محتواهایی بر مبنای زمان) می‌توان برای وب سایت خود اقدام به تولید محتوا کرد. در دوره آموزش جامع وردپرس بیشتر بر روی نحوه تولید محتوا و مدیریت آن در این CMS تمرکز شده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه، می‌توانید به آموزش پست‌ها و برگه‌ها در وردپرس مراجعه کنید که تا چند قسمت دیگر منتشر می‌شود.

علاوه بر این موارد خواهید توانست مدیریت بصری و دیداری سایت را به قالب‌های وردپرس محول کنید. به بیان دیگر می‌توانید بر اساس قالبی که دارید، به سازماندهی وب‌سایت خود بپردازید. مطمئنا نیازی نیست تمامی وب سایت‌های وردپرسی همانند یکدیگر باشند!

نیم نگاهی بر وردپرس

هر وب‌ سایت وردپرسی باید حداقل دارای یک قالب باشد و هر قالب نیز می‌بایست بر اساس استانداردهای وردپرس مبتنی بر PHP به همراه کدهای CSS و HTML اصطلاحا معتبر بنا شده باشد.

وردپرس

برنامه نویس نباشید!

برای به کارگیری وردپرس لزومی ندارد به دانش برنامه‌ نویسی و کدنویسی مسلط باشید. یکی از مهمترین مزایا و ویژگی‌های متن باز، اضافه کردن قابلیت‌های جدید همچون افزونه‌ها و قالب‌ها است. فراموش نکنید در اپن سورس هیچ محدودیتی وجود ندارد.

قالب‌ها (پوسته‌ها)

قالب‌ها را می‌توان به طور مستقیم از طریق بخش Appearance وردپرس نصب و یا آن‌ها را از طریق FTP آپلود کرد. همچنین کدهای CSS ،HTML و PHP موجود در یک قالب وردپرس نیز (برای افزودن ویژگی‌های بیشتر) قابل تغییر و سفارشی‌سازی‌ هستند.

وردپرس
به‌طور کلی قالب‌های وردپرس به دو بخش رایگان و تجاری (فروشی) تفکیک‌ می‌شوند. کاربران وردپرس در صورتی که دارای مهارت کدنویسی (و یا برنامه‌ نویسی) باشند، قادر خواهند بود به ایجاد و توسعه قالب‌ها (پوسته‌ها) به طور سفارشی بپردازند، در غیر این صورت می‌توانند قالب‌های رایگان یا تجاری را از اینترنت دانلود کرده و بر روی وب‌سایت خود استفاده کنند. نحوه انجام این کار را در قسمت آموزش نصب پوسته در وردپرس تشریح خواهیم کرد.

افزونه‌ها (پلاگین‌ها)

افزونه‌های وردپرس به کاربران اجازه می‌دهند امکانات و قابلیت‌های وب‌سایت (یا وبلاگ) خود را گسترش بدهند. به نقل از ویکی‌ پدیا، وردپرس دارای بیش از 40 هزار افزونه رسمی است. در مطلب آموزش ابزارک‌ها در وردپرس اطلاعات دقیق‌تری را درباره این قسمت در اختیار شما قرار خواهیم داد.

وردپرس

وردپرس در موبایل

در حال حاضر، برنامه‌های عمومی برای WebOS و اندروید و آی او اس طراحی شده‌اند که به سیستم‌ عامل‌های موبایل اجازه می‌دهند از طریق وردپرس، به برخی از امکانات مدیریتی چون ایجاد یک مطلب یا برگه‌ای جدید و همچنین مدیریت دیدگاه‌ها دسترسی داشته باشند.

وردپرس

سایر ویژگی‌ها

وردپرس از ویژگی‌هایی چون لینک یکپارچه (Integrated Link Management)، رویکرد مبتنی بر موتور جستجو (Search Engin-Friendly)، ساختار پیوند ثابت، توانایی ایجاد و دسته‌بندی‌های مختلف برای محتوای موجود و پشتیبانی از خصیصه برچسب‌ها (Tagging) در مطالب و مقالات نیز بهره می‌برد. در مقالات و آموزش‌های آینده، به طور دقیق‌تر و جزئی‌تر سیستم مدیریت محتوای وردپرس را مورد تحلیل و بررسی قرار خواهیم داد.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید