توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن

توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن توسط دارپا محقق شد

آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) در حال توسعه فناوری است که با استفاده از آن انسان‌ها توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن را به دست خواهند آورد.

احتمالا بسیاری از شما فیلم حاشیه اقیانوس آرام (Pacific Rim) را دیده‌اید. در این فیلم ربات‌هایی غول پیکر توسط دو خلبان به صورت ذهنی کنترل می‌شوند تا با هیولاهایی فضایی که از درگاهی در اعماق اقیانوس آرام بیرون می‌آیند مبارزه کنند. به لطف آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا احتمالا در آینده‌ای نه چندان دور قسمت اول این سناریو محقق خواهد شد.

توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن

دارپا راهی ابداع کرده که شخصی تنها با استفاده از یک تراشه کامپیوتری در مغز خود توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن را کسب کند. این پروژه بر پایه پروژه تحقیقاتی دیگری در سال 2015 شکل گرفته است که در طی آن، خانمی که دچار ناتوانی عضلانی بود، تنها با استفاده از یک ریزتراشه که با عمل جراحی در مغزش قرار گرفته بود، توانست یک جنگنده F-35 را در شبیه ساز پرواز هدایت کند. دارپا به تازگی اعلام کرده است که با توسعه بیشتر این تکنولوژی اکنون هر شخص می‌تواند چندین هواگرد را همزمان کنترل کند.

توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن

جاستین سانچز، مدیر دفتر تکنولوژی‌های بیولوژیکی دارپا در مراسم شصتمین سالگرد تاسیس این سازمان اعلام کرد که هم‌اکنون این پروژه به جایی رسیده که می‌توان نه یک هواگرد، که تا سه هواگرد را به صورت همزمان و با استفاده از ذهن کنترل کرد.

علاوه بر این دارپا موفق شده است که ارتباط بین خلبان و هواگرد را بهبود ببخشد. در جریان آزمایشات یک مرد مبتلا به ناتوانی حرکتی قادر بود که نه تنها سیگنال‌های کنترلی را برای هدایت هواگرد شبیه‌سازی شده ارسال کند، بلکه توانست سیگنا‌ل‌هایی را هم از هواگرد دریافت کند. به گفته سانچز، این سیگنال‌ها مستقیما به مغز خلبان ارسال می‌شوند تا او بتواند از شرایط هواگرد و محیط اطراف اطلاعات کسب کند. البته چندین سال طول خواهد کشید تا این توانایی به تکامل برسد.

توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن

این پیشرفت جدید بسیار اهمیت دارد، چرا که پیش از این، تنها توانایی کنترل چندین هواگرد با ذهن برای تعیین مسیر مطرح بود، اما در حال حاضر امکان دریافت اطلاعت در مورد محیط اطراف، تهدیدات موجود و چگونگی از بین بردن این تهدیدات فراهم شده است.

این پروژه بخشی از تحقیقات گسترده‌تر دارپا در زمینه رابط‌های مغز و رایانه برای استفاده‌ها مختلف است که حداقل از 11 سال پیش آغاز شده است و در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی در زمینه برقراری ارتباط، کنترل اندام مصنوعی و حتی ترمیم حافظه با استفاده از ذهن صورت گرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*